2. runde HST


dalle
 Share

Recommended Posts

Hej

Først og fremmest tak for inspiration. Har nu i 6 uger kørt et HST program med inspiration her fra siden og motivationen er fortsat til stede til endnu en omgang, når den igangværende er overstået. Mit spørgsmål er i den forbindelse om jeg bør ændre på mit øvelsesvalg. Mit nu værende program er som følger:

Bænkpres

Squat

Dødløft

Chin ups

Mave

Military press

biceps curl

Har i kommentarer i øvrigt, så skriv dem endelig.

Link to comment
Share on other sites

Jeg ville nok tage nogle flere øvelser med. Jeg vil mene at 7 øvelser inkl. mave er ret lidt at basere et HST-program på.

Jeg villesom minimum smide en øvelse til triceps (dips/french press) og nogle rows ind. Evt. shoulder laterals, shrugs, calf raises el. lign.

Link to comment
Share on other sites

Jeg ville nok tage nogle flere øvelser med. Jeg vil mene at 7 øvelser inkl. mave er ret lidt at basere et HST-program på.

Jeg villesom minimum smide en øvelse til triceps (dips/french press) og nogle rows ind. Evt. shoulder laterals, shrugs, calf raises el. lign.

Vås. HST baseres på store basisøvelser, og 8 øvelser er rigeligt.

Fortsæt du bare som hidtil, Dalle.

Hr. K

Link to comment
Share on other sites

Vås. HST baseres på store basisøvelser, og 8 øvelser er rigeligt.

Fortsæt du bare som hidtil, Dalle.

Hr. K

Der er kun 6 øvelser, hvis man ikke tæller mave med.

Man kan godt nøjes med 6 øvelser, men 6 øvelser*1-2 sæt = 6-12 sæt, hvilket vil sige en meget kort træning. Det er jo nok derfor, at de fleste vælger at have 10-12 øvelser i deres HST-program. Jeg ved godt, at HST fokuserer på basisøvelserne, men det er jo ikke forbudt at have isolationsøvelser med.

Link to comment
Share on other sites

Der er kun 6 øvelser, hvis man ikke tæller mave med.

Man kan godt nøjes med 6 øvelser, men 6 øvelser*1-2 sæt = 6-12 sæt, hvilket vil sige en meget kort træning. Det er jo nok derfor, at de fleste vælger at have 10-12 øvelser i deres HST-program. Jeg ved godt, at HST fokuserer på basisøvelserne, men det er jo ikke forbudt at have isolationsøvelser med.

Nu er der ikke ligefrem et facit på hvor mange man SKAL køre. Jeg er enig med Hr. K. at man sagtens kan køre med det valgte program. Det handler både om hvor øvet man er og hvor meget tid man har til at træne i pr. pas.

Men ekstra øvelser kan man altid supplere op med, hvis man ikke føler at der sker nok. Dog vil jeg aldrig overstige 10 øvelser, lige meget niveau. Meningen med systemet er at man skal kunne stimulere ved at være stortset superkompenceret til hvert træningspas. Og det bliver man ikke ved at træne kroppen helt flad hver gang.

Som et alternativ kan man med fordel køre de færre øvelser og så tage 3 istedet for 2 sæt. Igen er der ikke noget facit, da det er et justérbart system og ikke et fast støbt program.

Link to comment
Share on other sites

Hejsa

Nu har manden heller ikke skrevet hvor mange sæt han tager af hver øvelse, jeg personligt er rimelig død når jeg har kørt 3 sæt, af Bænk, Squat, Dødløft. Hvis det drejer sig om 1 sæt pr. øvelse, så vil jeg også mene han godt kan smide nogle flere på.

Link to comment
Share on other sites

Nu er der ikke ligefrem et facit på hvor mange man SKAL køre. Jeg er enig med Hr. K. at man sagtens kan køre med det valgte program. Det handler både om hvor øvet man er og hvor meget tid man har til at træne i pr. pas.

Men ekstra øvelser kan man altid supplere op med, hvis man ikke føler at der sker nok. Dog vil jeg aldrig overstige 10 øvelser, lige meget niveau. Meningen med systemet er at man skal kunne stimulere ved at være stortset superkompenceret til hvert træningspas. Og det bliver man ikke ved at træne kroppen helt flad hver gang.

Som et alternativ kan man med fordel køre de færre øvelser og så tage 3 istedet for 2 sæt. Igen er der ikke noget facit, da det er et justérbart system og ikke et fast støbt program.

Nu spurgte han om hjælp, og jeg foreslog derfor at han kunne smide nogle flere øvelser ind. Jeg har på intet tidspunkt skrevet, at dette er "den rigtige" måde at gøre det på. Jeg ville personligt føle, at jeg ikke havde brugt kroppen særligt meget, hvis man kun har 6-12 sæt. Det er jo foreslået, at man tager 1-2 sæt i hver øvelse:

2. Antallet af øvelser skal begrænses og der skal ikke laves mere end 1-2 sæt af hver øvelse.

Desuden er det ikke meningen med HST, at man skal være fuldstændig restitueret ved hvert træningspas:

5. Der trænes næsten aldrig til failure (udmattelse)

6. Man træner SELVOM man kan mærke lettere ømhed fra sidste træning (man skal naturligvis ikke ignorere en begyndende skade)

Og jeg har personligt ingen problemer med at træne et HST-program med 10 øvelser. Jeg siger ikke, at han ikke kan nøjes med 6 øvelser, men det vil bestemt ikke skade at smide dips ind.

Link to comment
Share on other sites

Tak for de gode argumenter og svar. Jeg træner alle øvelser med 2 sæt. Har tidligere trænet med 4 sæt pr øvelse (ikke HST program), men da min træning ikke tidligere har været speciel struktureret tænkte jeg at jeg ville følge de anvisninger der var 100% og derfor "kun" tage to sæt i hver øvelse.

Troede ikke der var nogen der kørte med 3 sæt i HSt, men det kan måske godt?

Link to comment
Share on other sites

Tak for de gode argumenter og svar. Jeg træner alle øvelser med 2 sæt. Har tidligere trænet med 4 sæt pr øvelse (ikke HST program), men da min træning ikke tidligere har været speciel struktureret tænkte jeg at jeg ville følge de anvisninger der var 100% og derfor "kun" tage to sæt i hver øvelse.

Troede ikke der var nogen der kørte med 3 sæt i HSt, men det kan måske godt?

kan man fint, HST er en masse retningslinier og ikke regler.

Syntes det er et fint valg af øvelser du har og du kan fint køre det med kun 2 sæt, men føler du det er for nemt, sætter du sæt antallet op til 3

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
Hej

Først og fremmest tak for inspiration. Har nu i 6 uger kørt et HST program med inspiration her fra siden og motivationen er fortsat til stede til endnu en omgang, når den igangværende er overstået. Mit spørgsmål er i den forbindelse om jeg bør ændre på mit øvelsesvalg. Mit nu værende program er som følger:

Bænkpres

Squat

Dødløft

Chin ups

Mave

Military press

biceps curl

Har i kommentarer i øvrigt, så skriv dem endelig.

...overvejer selv noget lign. til den næste cyklus.. Desværre har jeg brækket foden så dødløft og squat bliver nok lidt svært. De har skrevet et indlæg på den officielle HST side om at man skal skære helt ned og kun køre de store øvelser.

Det program de foreslår ligner til forveksling dit.

Så helt skævt skudt kan det vel næppe være.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share