Jøgge


Jørgen L
 Share

Recommended Posts

Hej Blanco :)

Et spark er jo egentlig en ret kompliceret række af små bevægelser. Jeg må indrømme at jeg aldrig har tænkt på "sparkestyrke" på den måde, men det er da et interessant spørgsmål..

Jeg spørger fordi mit low kick er utroligt kraftløst og det er ret irrterende. Til gengæld er mig high kick ret godt

Helt basalt - det første svar som falder mig ind er: Det er ikke din quadriceps styrke som det er galt med - det er teknikken.. Hvis vi antager at din påstand er korrekt: At dit hi-kick er hårdt, men dit lo-kick er svagt, så er det virkelig mystisk.. Og så er der en shitload af power der bare venter på at blive sluppet løs i dit lo-kick B)

"Hemmeligheden" i et hårdt spark ligger i kontrollen og hastigheden af din kropsrotation.. Som jeg skrev ovenfor: I Muay Thai rammer skinnebenet (cirkelspark) først når du står med siden til modstanderen, hvilket betyder at du skal have god fart på kropsrotationen for at modstanderen ikke skal nå at flytte sig. Det er så også denne rotation som giver "bund" i sparket, idet kroppen jo er bag.. Når jeg træner low kicks på puder er der intet "smæld" som når man rammer med foden.. Det skyldes nok, at der ikke er så meget fart på tæt ved kropsaksen, men sparket bliver meget tungt..

Ligesom i boksning, hvor man siger at op til 80% af slagkraften kommer fra kroppen og ikke armen, gør det samme sig efter min mening sig gældende i spark..

Efter en hel træningsaftens lowkicks, er de muskler som jeg er mest øm i: De skrå mavemuskler!

En god øvelse til optræning af disse i kamp øjemed er "full contact twist", som Pavel Tsatsouline beskriver den.. Jeg træner den selv næsten hver gang, og det føles rigtigt :)

Det er klart: Når alt andet er på plads, så er der kun benstyrken tilbage. Og her laver jeg squat :4whip:

Så; igang med sparketræningen (også for at hæmme antagonist-indvirkningen, som er musklerne på bagsiden af låret, der spænder imod sålænge teknikken er "rusten") igang med squat og igang med at træne kropsrotatorerne :ninja:

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 1.4k
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Tak for et godt langt svar -jeg vil forsøge at følge dine råd og så glemme idéen om Knee extensions. :)

Men full contact twists, den kender jeg ikke, så hvis du har et billede liggende eller et videoclip, så er jeg meget interesseret

Link to comment
Share on other sites

Tak for et godt langt svar -jeg vil forsøge at følge dine råd og så glemme idéen om Knee extensions. 

Men full contact twists, den kender jeg ikke, så hvis du har et billede liggende eller et videoclip, så er jeg meget interesseret

Jeg har fået slettet min real-player, så kan ikke lige tjekke det, men mener øvelsen er på dette videoklip. Hvis øvelsen er der, er det den, hvor han står med en vægtstang sat ind i et hjørne (håber det gav mening...) :)

Edited by simondj
Link to comment
Share on other sites

That's the one! :)

Pointen i øvelsen er, at man istedet for at "svinge" stangen med armene, prøver at presse den mod hjørnet med overkroppen. Armene holdes altså strakte, og du twister på fodbalderne.. En sidebemærkning: Jeg kan kun tage 2-3 krorrekte til hver side med 15 kg. på stangen :chicken: Det er altså ikke en øvelse hvor man kører "tungt".

Link to comment
Share on other sites

Dagens (morgen) træning bød på en mindre skade og en Personlig rekord!

Squat:

10 x 60

5 x 90

5 x 110

3 x 120 Og så sagde ryggen avs.. Jeg squatter i smith-stativ, men det skal nu ikke have skylden.. Jeg blev træt i erector spinae, og som følge deraf krummede ryggen lige under skulderbladene.. Der kom et lille stik, og så vidste jeg at jeg ikke skulle squatte mere idag!!

Chins:

5s x 4r

Dødløft:

5 x 60

5 x 90

2 x 110

2 x 120

1 x 150 (spasser løft, jeg ved ikke hvad der gik af mig..) :lol:

5 x 110

5 x 120

Bænk:

8 x 60

5 x 80

5 x 82,5

1 x 90

1 x 95 (Den nærmest fløj op)

1 x 100 PR!! :smilerock: Det er lidt af et mentalt vendepunkt at krydse de 100..

Sluttede for idag, skal ikke risikere at "provokere" ryggen mere :)

Er igang med at læse de to artikler fra T-mag med Stuart McGill:

http://www.t-mag.com/nation_articles/270spine2.html

http://www.t-mag.com/nation_articles/271spine.jsp

Spændende og kontroversiel læsning.. Han mener bl.a. IKKE at atleter bør træne fuld ROM i ryg ekstension.. I det mindste ikke med vægt på.. Det tænker jeg lidt over, også fordi han er opmærksom på Creep og andre discus relaterede lidelser..

Ikke at jeg giver ham ret - det er jo en vejen for og imod.. Mere om det senere, på denne kanal ;)

Link to comment
Share on other sites

Var på visit i Judo klubben idag (http://www.aalborgjudoklub.dk/).. De holdt "standerhejsning", for at markere efterårstræningens begyndelse.. Havde familien med, da det er min (og konens) holdning at dette er nr.1 sportsgren for vores to poder.. Den ældste (2½ år) kan starte om halvandet år... Så det er ikke for tidligt at lave lobbyarbejde hvis han skal på 1. holdet :lol: Stater selv med at træne med kampholdet på onsdag, og det er 1½ år siden sidst, så jeg skal nok berede mig på at skulle bruge rollator på torsdag :devil:

Jeg har nu læst begge de fremragende artikler med Stuart McGill.. (Must have book) Han tænker helt anderledes end jeg er vant til at se, og det er forfriskende.. Og så nævnte han lige flygtigt pyramidalius.. Hvad er det for een tænker i nok.. Det er en rudimentær muskel som NOGEN mennesker har under mavemusklerne..

Flere gange trådte han mig over fys-tæerne, men på en saglig måde. Og som han skriver: Hengiv dig aldrig til een lære, og det er jo simpelthen mit livssyn, så den bog MÅ jeg have.. <_<

Link to comment
Share on other sites

Dagens hjemmetræning:

Chins i rollingernes gyngestativ :lol:

6s a' 4r Naboerne måber lidt, men de er endnu ikke kommet med "sjove" kommentarer B)

Går lidt og psyker mig op til judotræningen i morgen.. Af alle dage starter jeg på 1. (og 2.) holdets kamptrænings aften.. Der er lagt i kakkelovnen til Larsen :4whip:

Jeg VED at de allesammen gerne griber chancen for at "tyre" mig, og det må jeg bare tage med.. Hvis man piver er man en kylling - længere er den ikke.. Og det er jo nok også lidt det jeg elsker ved den sport.. Og lad mig sige igen: Det er den fedeste sport jeg har trænet.. Der er andre sportsgrene som udmærker sig ved at være særdeles effektive i "gadekamp", men de har desværre også en højere skadesfrekvens, også i træning. (ihvertfald hvad mig angår).. Så vi må se :devil:

Link to comment
Share on other sites

Kom desværre ikke afsted til judo igår, BUMMER!!! :angry: Skulle passe børnene.. Ak ja, de kære små.. :baby:

Træning i slagteriet (Bygningen hedder morsomt nok "fedtsmelteriet", da det tidligere var... fedtsmelteri :w00t: )

Squat i smith, til 5 cm OVER vandret, da jeg var på arb og ikke ville risikere en flækket buksebag:

8 x 60

5 x 80

5 x 100

5 x 110

3 x 120

3 x 130

3 x 140

3 x 145

Frivend med milipress:

1r x 3s x 60

Uden mili:

3r x 3s x 70

Chins:

6s x 4r x kropsvægt

Bænk:

5 x 60

5 x 80

5 x 85

5 x 80

Straight legged deadlift:

3s x 8r x 80 kilo

Lidt spredt træning.. Nåede at redde en diskopumper fra isolationsdøden.. Han squattede godt og sikkert da jeg gik derfra B)

Link to comment
Share on other sites

Hej Fitt..

Ikke nær nok B) Trænede i sin tid 3 stilarter samtidigt, men nu har jeg kun tid til een af gangen desværre.. Før sommerferien trænede jeg Ju-jitsu, men starter på mandag på judo.. Kan ikke helt finde mig til rette med ju-jitsuen, selvom det er her jeg er "kommet længst".. Har det faktisk bedst med at føle mig helt brændt ud når jeg går hjem, og det gør man ikke altid til JJ...

Og som en studiekammerat sagde (om billard) "Jeg har ikke respekt for en sport hvor det ikke nytter at tyre" :lol:

Edited by Jørgen L
Link to comment
Share on other sites

Jeg prøvede at starte på judo her for et par år siden, efter ca 8 år væk fra kampsport. Det var den hårdeste træning jeg kan huske at have prøvet.

Desværre skulle jeg cykle 10 kilometer hver vej (og det regnede heftigt alle de gange jeg skulle afsted) og en gammel armskade brød op, samt vi skulle alle træne sammen (ikke sjovt at få bank af en 90 kilo weakling).

Men finder jeg engang noget i nærheden af mig, tror jeg jeg starter igen.

Link to comment
Share on other sites

Judo ? jamen....man kan da ikke....jeg mener, spark og slag ? du kommer da til at savne rigtig kamp ?

Ja, og det er jo dilemmaet når vælger man kampstil - Det er ikke til at finde den helt rigtige kombination i en stilart.. Men så igen, jeg har fået min del af løse tænder og sæbeøjne.. Nu må det f... være nogle andres tur :lol:

Rigtig kamp? Når man har hængt 1½ meter over jorden med hovedet nedad, mens en grinende modstander sidder på gulvet foran og er ved at forvandle din aften til en smertefuld ydmygelse, så føles det sq som rigtig kamp :tongue:

jsc: Det er sjovt at du nævner det; jeg har før foreslået en "MOL open-mat" turnering, også fordi man af og til hører: du bruger kun kræfter og ingen teknik.. Det ville jo så vise sig, hvis jeg for eksempel var oppe imod TJ :freaked: :lol:

Hvor bor du? Jeg ved at der i Odense bl.a. trænes judo i Kodokan på Ringvejen..

http://www.kodokan.dk

Edited by Jørgen L
Link to comment
Share on other sites

Jøgge:

Rigtig kamp? Når man har hængt 1½ meter over jorden med hovedet nedad, mens en grinende modstander sidder på gulvet foran og er ved at forvandle din aften til en smertefuld ydmygelse, så føles det sq som rigtig kamp 

Ja okay :) det er selvfølgelig rigtig kamp, og det er også effektivt nok - men ja, bryder mig bare ikke så meget om SÅ store begræsninger i stående kamp, men ok - kombineret med noget andet, så er det jo guld værd :)

Link to comment
Share on other sites

Too much weight lifting - too little speed work..

Jake the moss

Jøgge, er du en skabskvindetæsker? ;)

'Pyt

Kun hvis hun nægter at lave spejlæg :pimp:

Fitt: Judo har helt klart kraftige begrænsninger hvad angår "lagdistance" kamp..

Men du ønsker ikke at komme på "grabbeling" afstand af en judokæmper.. Her er det særdeles effektivt, som du sikkert ved..

Hvad er det du har trænet? :)

Link to comment
Share on other sites

Fitt: Judo har helt klart kraftige begrænsninger hvad angår "lagdistance" kamp..

Men du ønsker ikke at komme på "grabbeling" afstand af en judokæmper.. Her er det særdeles effektivt, som du sikkert ved..

Hvad er det du har trænet? 

Jo-tak :) judokæmpere og brydere - der skal man helst ikke ind og "kramme" - så som kombi er det jo suverænt. Jeg har trænet karate, tkd, wt, thai og så ordinær boksning- og har snuset lidt til en masse andre. Træner dog ikke kampsport mere, det eneste det bliver til, er lidt boksning fra tid til anden.

Syntes ikke rigtig jeg til sidst havde tid til at træne med job og sådan, og så var lidt vægttræning jo en god ting så man kunne holde sig lidt igang - det endte så ud med at jeg bruger ligeså meget tid på det som jeg tidligere gjorde alt andet :)

Link to comment
Share on other sites

Pyt: Ahh, det luner.. Ligesom varm cacao og boller :lol:

Så iøvrigt "What becomes of the broken hearted" igår på DR2.. Jeg troede ikke mine egne øjne.. Det var sq efterfølgeren til "Once were warriors"!! :o :w00t: Gode gamle Jake tilbage som konfliktløser :beatup: og ressourceorienteret kvindesagsforkæmper :devil: :4boxing:

Den var mindst ligeså fed som forgængeren.. Ja, hvad kan jeg sige - jeg var hele følelsesregistret igennem, mens konen lidt rystet så til.. Og så er det en befrielse at se en film på engelsk hvor man ikke kan gætte handlingen på forhånd.. MESTERLIGT!!

Dagens træning på græsplænen (judopræparering, nu på anden uge :4oops: )

Chins i gyngestativ:

3s x 4r

3s x 3r

Et bens squat:

6s x 8r

Armstrækkere med fødderne på huggeblok:

3s x 8r

Mavebøjninger:

20

Ahhhhhh.... :cola:

Link to comment
Share on other sites

Judo træning i klubben, onsdag aften: Så fik jeg begyndt B)

Opvarmning med fodbold og katten efter musen.. Morsomt når man tænker på, at dette er DK's pt. bedste klub :blink:

Vi startede med tekniktræning. Og her kunne jeg mærke at der var et stykke vej til fordums "skarphed".. <_<

Men videre til stående kamp: Jeg tabte (som forventet) de fleste af mine kampe, men det gør ikke noget.. Jeg kunne mærke to ting:

1: Jeg har fået en betydeligt bedre styrke, hvilket viste sig i gulvkampen.

2: Min kondition sutter r.. :4pooh:

Videre til Koka træning, som betyder første scoring vinder.. Jeg mødte en blå-bælte, (som jeg tidligere havde jordet i gulvkamp) og nu skulle han vist hævne. Han kastede mig så alle min led bragede, rent på ryggen.. Meget ubehageligt, og jeg kunne se at han frydede sig.

Lige der besluttede jeg mig for at inden tre måneder, skal han i kanvassen med samme intensitet.. Det er ikke fordi jeg blev sur (okay, måske lidt :lol: ) men også fordi det er motiverende at sætte sig nogle realistiske mål, og skønt når det lykkes..

Tror jeg er klar igen mandag.. :)

Iøvrigt har de et lille motionsrum, som snart skal udbygges!

Edited by Jørgen L
Link to comment
Share on other sites

Hellooo Jøgge.

Jeg fik exercise induced astma under min sidste gulvkamp, så det med kondien forstår jeg godt. Et par styrketræningsrelaterede forslag i den henseende kunne være, bla:

http://www.t-mag.com/nation_articles/274bear.jsp

og

http://www.t-mag.com/nation_articles/244high.jsp

og

http://www.t-mag.com/nation_articles/251run.jsp

Dette skulle ikke gøre dig til en 90 pound weakling lige med det samme ;)

Link to comment
Share on other sites

Hey jsc dawg :)

Ja, det er ufatteligt hårdt.. En positiv ting jeg har oplevet tidligere når jeg har "lagt mig i selen" med judoen: En stabil, stærk, og frem for alt smertefri ryg..

Så det glæder jeg mig også til.. Lige nu er der dog mest smerte, men kun når jeg trækker vejret :lol: :chicken:

Sjove artikler iøvrigt, der er helt sikkert mange gode oplysninger mellem al testosteronen B)

Har selv anstregelses udløst astma, så jeg har en lille inhalator ( :chicken: igen) som jeg tager et hiv af før festlighederne begynder..

Link to comment
Share on other sites

Så iøvrigt "What becomes of the broken hearted" igår på DR2.. Jeg troede ikke mine egne øjne.. Det var sq efterfølgeren til "Once were warriors"!!  Gode gamle Jake tilbage som konfliktløser  og ressourceorienteret kvindesagsforkæmper 

Den var mindst ligeså fed som forgængeren.. Ja, hvad kan jeg sige - jeg var hele følelsesregistret igennem, mens konen lidt rystet så til.. Og så er det en befrielse at se en film på engelsk hvor man ikke kan gætte handlingen på forhånd.. MESTERLIGT!!

Ih du er også tilhænger ;) - ja 2'eren faldt jeg engang over i videobiksen - rent tilfældigt - og det er sgu en ret god 2'er ! - selvfølgelig lidt mere rigtig sådan moralsk set - men stadig den fede stemning fra 1'eren......

Once Were warriors er dog stadig toppen af toppen.....suveræn film - og sjovt som man sidder og kæmper med sympatien for og imod for the Muss....

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share