Endnu en skulderskade!


peterpedal
 Share

Recommended Posts

Hej!

Jeg har i flere omgange opnået irritation foran på højre skulder. Det kommer ofte efter brystøvelser (skrå og flad bænk), men har nu haft irritation konstant i 2 uger ca.. Det kan provokeres hvis jeg løfter armen skråt opad. Jeg ved ikke, om det er mit program den er galt med.

Jeg har prøvet øvelser som skulle styrke rotator-cuffen, men det hjælper ikke rigtig.

Jeg træner split program:

split 1:

squart

lungs

pullups

seated cable row

biceps

split 2:

bænkpres

skrå bænk

pullovers

dips

Jeg presser ikke over hovedet, da jeg førhen havde problemer med det. Det kan måske skyldes en underudvikling i dette område i forhold til det andet?

Håber i kan hjælpe.

På forhånd tak.

Link to comment
Share on other sites

Det kan godt lyde som en bursitis, altså inflammeret slimsæk, men det er umuligt at diagnosticere over nettet. Så godt som alle kroniske skulderlidelser (SLAP, bursit, rotatorcuff læsion, artrose) giver impingement syndrom, som er typiske smerter når armen løftes over skulderhøjde og nedsat fleksionsstyrke i skulderleddet.

Et meget godt råd til dig er: Hold en god lang pause (1-3 måneder eller mere) med alle skulderøvelser, og begynd så meget langsomt at lave skulderøvelser med små vægte igen, selvfølgelig skal du ikke holde op med at belaste skulderleddet, men hold pause med deciderede skulderøvelser med vægte. Hvis du har smerter til dagligt så suppler evt. med noget NSAID hvis din mavse da ellers kan holde til det.

Hvis det ikke hjælper kan du gå til en fys og få lidt øvelser, evt. til læge og få en binyrebark indsprøjtning i leddet. Det kan så prøves et par gange, og hvis det ikke hjælper ja så kan man gå til at forsøge at udrede problemet billeddiagnostisk (fx ultralyd eller MR-scanning).

Alternativet til konservativ behandling er skopisk diagnostisk operation - det er typisk virkelig ikke noget de fleste ønsker at gå til medmindre skuldergenerne er meget kraftige.

Link to comment
Share on other sites

Overvej din generelle holdning. Ofte så er skulderproblematikker provokeret af et mønster af forkert holdning, både generelt, men især under udførelse af diverse øvelser i træningscenteret. Her tænker jeg specielt på, at man trækker skulderen frem - istedet for at holde skulderen tilbage. Dette mønster er med til at skabe dårlige forhold for diverse sene-overgange i skulderleddet - man gør simpelthen pladsen for senerne mindre, hvilket kan betyde en stor irritation af senerne under bevægelse.

Men som jeg skrev d. 10 november i et andet Forum:

"Det lyder som klassisk mekanisk (eksternt) impingement "afklæmnings-syndrom". Det kan beskrives som smerter fortil eller lateralt (på siden af) skulderen, som er udløst af afklæmning af enten caput longum fra m. biceps brachii, eller rotatormanchetten (specielt m. supraspinatus) - mellem acromion (skulderhøjden) og ledhovedet fra overarmsknoglen. I dette tilfælde er det det første der er tale om, eftersom smerterne er placeret fortil, og det er under træk og stræk (ved dødløft) af caput longum.

- At det kun gør ondt, når du udfører øvelserne kan være pga. dårlig holdning under selve udførelserne af øvelserne. Her bør du sikre dig, at dine skuldre er trukket tilpas tilbage og at du ikke trækker dem op under ørerne. Indtil dette er på plads, så bør du træne teknikken der tilhører de diverse øvelser med under halvdelen af den normale belastning - OBS på, at det på ingen måde må fremkalde smerter. Ellers kan det udvikle sig til at gøre ondt både, når du ikke træner, og specielt, når du belaster skulderen. I sidste ende kan sådanne skader blive kroniske, og der kan forekomme kronisk inflammation af den/de pågældende sene®, og forskellige strukturer (ledkapsel osv) kan blive beskadiget. .. Stop det i tide! :wink: "

Jeg kan anbefale at du læser: http://www.getbig.dk/article.php?id=158 ..de giver et godt bud på, hvordan man skal forbedre ens holdning.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Umiddelbart, ud fra de ting du beskriver, vil jeg ikke sige at det bedste nødvendigvis vil være, at holde pause med skulderøvelser. Slet ikke op til 3 mndr..

Jeg tror, at årsagen til dine skulderproblemer skal findes i dit program -Split 2.

Her udsættes dine skuldre for en temmelig stor belastning med 2 bænkpres varianter og dips.

kombinationen af bænkpres og dips har voldt skulderproblemer for flere.

Jeg ville istedet dele dit "split 2" op i "Split 2.a" og "Split 2.b" og så køre dem skiftevis.

således:

Split 2.a:

db. pres. (skift lidt mellem flad, skrå og decl. )

Decl. barbell extension. (kør bag hovedet)

Rear delt fly

trap raises (tommeltotten pegende opad)

Split 2.b

Dips (fukus på at holde torso lodret/brystet højt)

Decl. Barbell extensions. (skull crushers)

Rear delt fly

trap raises (tommeltotten pegende opad)

Tag også gerne nogle rotatorcuff øvelser med..

Gå samtidig ned i vægt i dips og db. press. Og husk udstrækning, specielt af brystet.

Vær selvfølgelig opmærksom på om dine skulderproblemer bliver værre.

Vær også opmærksom på andre faktorer som kan irritere dine skuldre (computerarbejde m.m.)

Men som udgangspunkt mener jeg absolut det vil være en dårlig ide helt at afskrive alle skulderbelastende øvelser.

Edited by pioneer.
Link to comment
Share on other sites

Med konstant irritation i to uger skal skuldrene aflastes, og især en øvelse som dips bør han være påpasselig med hvis han har skulderproblemer. Hellere holde en pause og så kunne vende tilbage for fuld kraft end forcere det og så risikere at være tvunget til en længerevarende pause.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share