Plateau - hvad så??


JernHenrik
 Share

Recommended Posts

Efter 3-4 måneders træning kan jeg mærke, at det ikke går så hurtigt fremad i de enkelte øvelser. I nogle øvelser står jeg stille, og har ikke øget vægt i 2-3 uger feks Benpress. Når man når et plateau, hvor man ikke kommer videre, hvad er så det bedste man kan gøre?

Jeg har læst forskellige indlæg her i MOL, om hvilke metoder man kan bruge - men hvad virker bedst.

1. Kort pause (1-2 uger) og så køre videre med det program man har.

2. Skifte program

3. eller skifte øvelser indenfor de enkelte muskelgrupper (dog ikke de store basisøvelser, squat, bænkpres og dødløft).

JernHenrik

Link to comment
Share on other sites

Hvad kører du på af program og hvad træner du for?

Hvis det er et standard begynder program med 3x10-12 så er det sikkert på tide at skifte det ud. Og så som Sark også siger, sørg for at spise ordenligt, du behøver ikke at blive kostfreak, men der skal noget protein inderbords og du skal også gerne have et kcal overskud.

- Rod

Link to comment
Share on other sites

Jeg kan godt se på mit indlæg, at jeg beder om hjælp om at komme over et plateau. Men det kunne være sjovt at høre om, hvad andre har gjort for at komme ud af et træningsmæssig dødvande. Styrketræning er jo i bund og grund ensomt og kedeligt, men ved at varierer og finde eller opfinde nye tanker og træningsmuligheder, holder man gnisen oppe (min filosofi) - det er jo selvfølgelig også herligt at se, at man vokser :)

JernHenrik

Link to comment
Share on other sites

Jeg veksler lidt mellem et par hjælpeøvelser, sætter en PR i disse en gang imellem(ikke for tit, ellers kan det gå ud over de 3 store løft), men ellers så sørger jeg for at makse en gang imellen, indtil jeg begynder på stævner.

Jeg må indrømme at styrken virkelig motiverer mig på et eller andet plan. Når folk begynder at kigge måbende, når man squatter, så ved man godt at man er baaaaaaaaaad B)

Link to comment
Share on other sites

Der er jo altid standardmanouvren, når fremgangen stopper = varier antal reps og/eller sæt i dit program. Tag f.eks. en uge eller to med 5x5 eller 2x15 istedet for 3x8. Der er mange muligheder. Skift program er også en mulighed. Deloadperiode en tredje (hvis kroppen er lidt udkørt).

:)

Edited by jarvig13
Link to comment
Share on other sites

Efter 3-4 måneders træning kan jeg mærke, at det ikke går så hurtigt fremad i de enkelte øvelser. I nogle øvelser står jeg stille, og har ikke øget vægt i 2-3 uger feks Benpress. Når man når et plateau, hvor man ikke kommer videre, hvad er så det bedste man kan gøre?

Jeg har læst forskellige indlæg her i MOL, om hvilke metoder man kan bruge - men hvad virker bedst.

1. Kort pause (1-2 uger) og så køre videre med det program man har.

2. Skifte program

3. eller skifte øvelser indenfor de enkelte muskelgrupper (dog ikke de store basisøvelser, squat, bænkpres og dødløft).

JernHenrik

Lav variation i dit træning program hver 8. uge!

Link to comment
Share on other sites

"Ensomt og kedeligt" - så er det jo ligefør man får lyst til at spørge dig om det er den rigtige sport du har valgt. Jeg har trænet i mange år og føler mig altid "klar" de dage der skal trænes. Pt træner jeg 3 dage m. vægte i ugen og 3-split. :rolleyes:

Men ok - du spørger til råd og her er hvad jeg synes. Når man enten går lidt i stå (hvad er helt naturligt og selvfølgelig træls) så skift program. Som tommelfingerregel burde man skifte ca. efter 12 uger da det gør måske også træningen lidt mere spændende men vigtigst af alt har kroppen godt at køre noget nyt. Og ja ja den gode Arnold kørte den samme i 7 år og han havde gode fremskridt - men ham var/er der også kun én af!

Men min konklusion; varierer øvelserne, rep., sæt og rækkefølge af muskelgrupper - kort sagt prøv noget andet/nyt. God træning :tongue:

Link to comment
Share on other sites

Med ensomt og kedeligt, mente jeg at ikke at det var noget jeg syntes, men at styrketræning i sig selv havde denne svaghed overfor holdsport, idræt med konkurrence hver weekend og dermed selvmotiverende. :bigsmile:

jeg glæder mig til hver eneste træningspas, og kan sommetider ikke vente med at komme af sted, så indtil videre er det sporten for mig. Styrkeforøgelse, muskelmasse, velvære, snakke med andre i centeret :beerchug og MOL!!! :ilovemuscle gør jo sporten motiverende i sig selv. Mit hovede ærinde var, hvad man gjorde når man løb lidt sur i det, eller det begyndte knibe med motivationen eller at man ikke øgede vægten i de øvelser man bedst kunne lide.

Det har der været gode svar på, og ikke overraskende har det været kodeordet "forandring" der er den røde tråd i disse indlæg. Endvidere kan man se at disse forandringer er forskellige fra person til person, og det var disse oplevelser, som jeg var interesseret i at høre om. : :bigsmile::bigsmile:

JernHenrik

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share