Mit had til doping!


Jalle2
 Share

Recommended Posts

Hej MOL.

Jeg trænger lige til lidt luft her, som jeg håber i kan sætte jer ind i og lige give mig en forklaring på nogle af de spørgsmål, jeg brænder inde med i mit had til doping.

Doping er for mig noget der viser mig noget om folk hvordan de er foroven. Not fucking smart! Weak as hell!

For mig at se er folk der snyder i verdenseliten nogle som er ekstremt svage af sind og ikke kan klare mosten på toppen. Hvad er endelig grunden til dette? Presset fra omverden? Presset fra dem selv? ER det virkelig så hårdt?

Når man som aktiv sportsmand (Fritids) i den ene eller anden gren har forskellige forbilleder i de forskellige dicipliner, bliver forbilledet på en måde udvisket og der er endelig ikke følelsen af at ville yde sit 100% bedste til forbilledet, da man lige så godt kan stille skoene / Smide dragten og bare gå hen og tage på og glemme alt om at være aktiv på grund af de er dopet/De har snydt for grovt så forbilledet er fortæret, hvis man kæmper for at opnå resultater som forbillederne.

Der er ligesom ikke noget at kæmpe for eller sige til sig selv: "Min ultimative drøm er at blive så hurtig/stor/have så vildt et som ham/hende..." da de har været dopet for at få deres resultater. Det bliver ligesom en forkert følelse. Og man kæmper ikke for forkerte følelser! Jeg gør ihvertfald ikke.

Så til mit luft:

Hvorfor kan folk for fanden ikke finde sig i at konkurrencen er benhård på toppen? Her snakker jeg specielt om tour de france. Hvor sjovt er det cykelløb efterhånden? Jeg tænker hver gang der er en rytter / et hold som bliver disket "Tag jer sammen mand og skrid ud i kyllinge gården hvor i hører til og giv mig så et svar på, hvorfor det er så nødvendigt at dope sig, for at klare presset som åbenbart må være RET uoverkommeligt!"

Hvad er det der får folk til at gå så forkerte veje at de tyrer til snyd og går hele verden bag om ryggen, bedst når man heppede allermest på dem og ikke mindst TROEDE på de ikke var beskidte, men at man nu havde set et nyt talent?

Igen: Er det pressen? Er det kontanterne? Er det dem selv der ikke kan leve op til deres egne forventninger? Er det familien?

Er i ikke flinke og prøve at sætte mig ind i hvad der får forbilleds folk til at være Så svage, og ikke have tænkt det ordenligt igennem som "Kan jeg nu også klare det?"

Man er trods alt en helt hvis man acceptere nederlag og kan se sine fysiske begrænsninger! Hvilket MANGE åbenbart ikke magter!

Hvad fanden er det der sker!?

Mvh

Max

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 80
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

For mig at se er folk der snyder i verdenseliten nogle som er ekstremt svage af sind og ikke kan klare mosten på toppen. Hvad er endelig grunden til dette? Presset fra omverden? Presset fra dem selv? ER det virkelig så hårdt?

Penge, penge og penge.

Link to comment
Share on other sites

Nej jeg tror næppe det handler om penge.

ELITEsport (ikke motionsidræt hvor man dyrker idræt for sundhed og samvittighed) har sin egen interne logik, sit eget væsen. Lad vær og gå rundt og tro at elitesport handler om fair play osv. Og det der med at elitesportsfolk skal være rollemodeller er efter min mening forfejlet. Elitesport er beskidt krig hvor det kun handler om én ting- at vinde. Og det koster altså noget at være med der hvor det sker. Dem der skal være med helt i toppen sætter en helvedes masse ting til side her i livet, det er de nødt til for at være med der hvor der kæmpes om medaljer, uanset sportsgren. Det kræver en vis egoisme at blive rigtig god til noget. Ikke at jeg skal forsvare doping, men dem der kender eliteidrættens væsen inde fra er altså ikke så overrasket over alle de dopingsager der hele tiden popper op (undtaget Jens Voigt) måske.)

Nogle politikere prøver at trække nogle eksterne værdier ned over elitesporten. De vil at elitesporten skal afspejle alle mulige værdsatte værdier som resten af samfundet ikke kan leve op til. Men elitesport er altså et sted hvor de svage undertrykkes og glemmes. The winner takes it all. Det er naivt at tro at elitesportsfolk skulle være mere moralske og mådeholdne end alle mulige andre normale mennesker! tværtimod - for så vinder de aldrig noget som helst.

For at vende tilbage til trådstarters sprørgsmål så tror jeg at de folk der doper sig gør det for at vinde. Ikke fordi presset for omverdnen er stort. For de fleste elitesportsfolk har ofte lige så store forventninger til sig selv, som omverdenen har. Tværtimod ved man fra de folk der har forsket i det her emne at det der afholder mange elitesportsfolk fra at dope sig netop er den fordømmelse omverdenen ser på dopingsyndere med. For doping er ikke så farligt for dem, da de nemt kan få læger til at ordinere det i den mængde der er forsvarligt.

Link to comment
Share on other sites

I øvrigt. Til dig trådstarter. Du snakker om fysiske begrænsninger osv. og at elitefolkene skal acceptere dem. Der har du overset en meget meget vigtig pointe i den her problemstilling: Elitesport handler IKKE om begrænsninger, men om det excessive, ekspansion og jagten på det maksimalt opnåelige. Det er sportens væsen, og så kan du sige det er sørgeligt, og at du føler dig snydt osv. fordi du pludselig finder ud af at dem du har heppet på er dopede. Men hvis ikke eliten var dominertet at nævnte karakteristika (det excessive, ekspansion og jagten på det maksimalt opnåelige) ville elitesport jo ikke eksistere!!! Tror desværre at du ligesom så mange andre (alle dem der kun kender elitesport fra medierne) har engageret dig i noget du ikke kender indefra.

Link to comment
Share on other sites

Jeg kan naturligvis ikke tale for alle, men jeg mener nu at følgende elementer er de vigtigste årsager.

For det første, så er der naturligvis incitamentet som hedder penge. 2 % forbedring gennem snyd kan få atlet til at gå fra at være top 20 i verden til at være i top 3 (hvis ingen andre er dopede). Dette betyder naturligvis meget for pengepungen. Ikke kun det simple ønske om at blive decideret rig, men også at topatleter typisk har en kort "karriere" hvor de skal tjene til deres pension.

Men jeg tror ikke at penge er det vigtigste drivmiddel for doping. Det er ønsket om at være nr. 1 eller i det mindste at være en i sporten som alle kender. Hvad hulen er der interessant - prestigemæssigt - i f.eks. at blive nr. 5 i touren. Kun meget interesserede cykelentusiaster kan huske personen som blev nr. 5 året før. De fleste kan huske nr. 1 og en del måske nr. 2 og nr. 3. En vigtig del af enhver sportsmands ambitioner er naturligvis drevet af, at folk i almindelighed kender en og dermed de præstationer man har lavet.

Men heller ikke prestige mener jeg er den vigtigste faktor. Den vigtigste faktor i min analyse er, at rene atleter føler sig gjort til grin. De har måske en konkurrent som de altid har fulgtes med i deres generation fra dreng til måske 23 årig. De har altid været bedre end den anden. Så på ½ år uden nogen rimelig forklaring ser de, at den anden rykker fra en. Man er clean og måske blandt de 2-3 bedste hvis alle var clean. Men fordi andre doper sig, så er de pludselig kun den 15. bedste. Hvor sjovt er det? Hvor fedt er det at vide, at man måske kunne vinde dette her man deltager i, hvis bare ingen snød. Men fordi andre snyder så bliver du nr. 15 og ingen almindelige mennesker kender til dine præstationer og din løn er langt lavere end hvis du lå nr. 1. Som jeg vurderer det, så er det oplagt, at være clean eliteudøver og man nærmest med sikkerhed ved at din konkurrenter doper sig og dermed på totalt unfair præmisser tæsker dig er noget som virkelig driver folk til at dope sig. De andre snyder. Hvis jeg ikke doper så griner de hele vejen resten af vejen for min naivitet og de får al æren og pengene og prestigen.....uden at blive opdaget. Det kan ikke være rigtigt. Jeg føler mig til grin over at være så dum at være clean. Derfor doper jeg mig.

Kort sagt. Jeg tror man doper sig af tre vigtige grunde (her oplistet i prioriteret rækkefølge)

1. Ikke være til grin og omvendt kæmpe på samme præmisser som sine konkurrenter.

2. Prestige ved og ambitioner om at være den bedste.

3. Penge grundet at være bedre end man ville være clean.

Link to comment
Share on other sites

jeg er stoppet med at spise protein og træner kun pec deck og leg extensions. Det skal nemlig ikke være for let at nå toppen.

Mere alvorligt: hvis man i sin sport oplever at den eneste vej til toppen er at bruge doping, lige som alle de andre, kan valget være meget let.

Det forstærker selvfølgelig en ond cirkel, men det er set i mange dopingplagede sportsgrene.

Doping er ikke en sport som cykelsporten den lette vej til succes, det er en måde at forstærke de gode resultater man får af sin træning. I nogen tilfælde er det for at kunne træne mere og hårdere (anabolske steroider uden for konkurrence sæsonen f.eks.).

Doping er noget uvæsen, men jeg kan ikke ophidse mig over at det findes i elitesport. Det ødelægger lidt af det sjove. F.eks. når vi til sommer pludseligt ser vanvittige rekordtider på 100m. 90% i finalfeltet kommer til at være dopede, gad vide hvad vidunder drug'et er nu... gad vide om de bliver nuppet. Hvis nogen mener jeg er kynisk, så kan de bare se på hvor mange 100m verdensrekordholdere og ol mestre har været dopede, det er ikke småting.

Link to comment
Share on other sites

Virkelig godt indholdsrigt viden! Giver satme stof til eftertanke. Nu kommer mit andet opstød så:

ptpoul: Ja præcis, men så er problematikken at målet ikke er nået clean. Og så hvis d viser sig at f eks tyson gay med sin rekord på 9,7x, har været dopet for at nå den, vil jeg gå så langt som at sige det ikke vil tælle som en rekord da den er opnået via snyd.

Doping er kommet for at blive og vil altid findes uanset hvad - i know! Men det er da bare så skide ærgeligt og trist at se alle de folk som helt glemmer deres egen træning og succes - vel og mærke clean succes som de havde inden de gik ind i verdens eliten og kæmpede om at blive nr 1 - går tabt.

Da Tyson gay løb 9.69 med 4 m/s vind og dermed en uofficiel rekord sagde kommentatoren: "Its the fastes a human being ever have moved!". Medvind er en ting, men hvis det viser sig at denne mand endelig var bare en lille bitte smule dopet, går hele glamouren af! Så føler man pludselig: Ja men det er jo i virkeligheden ikke ham selv der har flyttet sig så hurtigt? Han fik hjælp! Dermed sagt at præstationen ikke kan gå som en der har løbet hurtigere end nogensinde CLEAN! Og det mener jeg er meget vigtigt, SELVOM det ikk er en realitet! Hvis i forstår :blink:

Jeg siger ikke at han er, men som ptpoul siger, så har der været mange gennem tiden som har været d.

Edited by Jalle2
Link to comment
Share on other sites

Virkelig godt indholdsrigt viden! Giver satme stof til eftertanke. Nu kommer mit andet opstød så:

ptpoul: Ja præcis, men så er problematikken at målet ikke er nået clean. Og så hvis d viser sig at f eks tyson gay med sin rekord på 9,7x, har været dopet for at nå den, vil jeg gå så langt som at sige det ikke vil tælle som en rekord da den er opnået via snyd.

Doping er kommet for at blive og vil altid findes uanset hvad - i know! Men det er da bare så skide ærgeligt og trist at se alle de folk som helt glemmer deres egen træning og succes - vel og mærke clean succes som de havde inden de gik ind i verdens eliten og kæmpede om at blive nr 1 - går tabt.

Da Tyson gay løb 9.69 med 4 m/s vind og dermed en uofficiel rekord sagde kommentatoren: "Its the fastes a human being ever have moved!". Medvind er en ting, men hvis det viser sig at denne mand endelig var bare en lille bitte smule dopet, går hele glamouren af! Så føler man pludselig: Ja men det er jo i virkeligheden ikke ham selv der har flyttet sig så hurtigt? Han fik hjælp! Dermed sagt at præstationen ikke kan gå som en der har løbet hurtigere end nogensinde CLEAN! Og det mener jeg er meget vigtigt, SELVOM det ikk er en realitet! Hvis i forstår :blink:

Jeg siger ikke at han er, men som ptpoul siger, så har der været mange gennem tiden som har været d.

Hvis vi kan skabe et monster der kan løbe < 9 sekunder, så skal jeg ikke stå i vejen, det er da fascinerende, doping eller ej.

Link to comment
Share on other sites

Følgende kan jeg ikke bevise. Men det burde være så evident, at det ikke behøver at blive kritiseret. :biggrin:

Jeg skriver noget ala dette: Man doper sig for at kæmpe på fair præmisser med sine konkurrenter.

Dette mener jeg som sagt er den vigtigste parametre for hvorfor eliteudøvere doper sig.

Men man skal bare huske på (og her kommer mit postulat som jeg ikke kan underbygge), at doping ikke kan siges at være "at kæmpe på lige vilkår".

Den første grund er grundlæggende den vigtigste, mens den anden grund nok er den i praksis vigtigste.

Den første grund er, at det må formodes, at mennesker reagerer forskelligt på "samme" doping. Alle forbedre sig. Men nogen er fysiologisk sådan indrettet at de på x doping måske forbedre sig 5 % mens en anden på samme x doping maks kan forbedre sig 3 %. At dope sig bringer altså en ukontrollabel variabel ind, som nærmest definitorisk gør det umuligt at sige, hvem som fundamentalt er den bedste. For (ens for alle-) doping, så er resultatet ikke kun at man finder den bedste sportsudøver.....men finde kombinationen af den bedste sportsudøver kombineret med den sportsudøver der er bedst fysiologisk omsætter doping til en præstation. Og dette synes vi vel generelt ikke er så spændende. Vi vil helst se den bedste atlet.....ikke den som tilfældigvis bare får mest ud af den samme x doping.

Den anden grund er det praktiske. For man må formode at ikke alle har den samme viden, forbindelser, penge eller ressourcer til at finde den nyeste, bedste og mindst sporbare doping. Og dermed så bliver sportspræstationen delvist et spørgsmål om, hvem som har de bedste forbindelser, de fleste penge, de fleste ressourcer og den største viden på området. Ting vi ummidelbart vil sige, at det er vi egentlig ret ligeglade med.....vi vil have den bedste atlet og ikke alt det andet pjat.

Edited by jarvig13
Link to comment
Share on other sites

Jarvig mennesker reagerer også forskelligt på træning, så kan vi jo slet ikke konkurrere hvis du ønsker "ens" udgangspunkt for alle. Ikke for at tale pro-doping synes bare argumentet var dårligt.

Det er helt korrekt.

Jeg er ikke gud (desværre :biggrin: ) og skal derfor ikke kunne lave demagitionslinien ned igennem, hvad der er fair og unfair fordele for sportsfolk. For ja, folk får mere eller mindre ud af træning, nogen har mere gavn af et sukker-drop lige efter en etape end andre, ja nogen kører for store hold med masser af midler mens andre kører på små hold (altså nu holder vi os lige som eksempel til cykling, men det kunne være alt andet).

Historisk, kulturelt da har vi dog generelt opfattet dette som en del af det samlede game. Hvis du havde en fantastisk grundlæggende fysiologi, men du ikke reagerer så kraftigt på træning som andre, så er det bare surt for dig.

Jeg er helt med på det svære dillemma: Hvorfor er doping unfair, hvis alt det andet opfattes som fair.

Som sagt har jeg ikke de vise sten som en gang for alle opstiller definitionerne for hvorfor det er sådan. Men det er nu engang sådan som vi generelt ser på det pt.

Det ovenstående indlæg opsummerede alene det forhold, at med doping lægges endnu en variabel ind i det endelige resultat som gør selve sportsmandens grundlæggende talent endnu mere svær at gennemskue.

Link to comment
Share on other sites

Guest Slettet bruger
Mere alvorligt: hvis man i sin sport oplever at den eneste vej til toppen er at bruge doping, lige som alle de andre, kan valget være meget let.

Det forstærker selvfølgelig en ond cirkel, men det er set i mange dopingplagede sportsgrene.

Der er vi så uenige :dry:

Mener ikke at man skal synke så dyb som andre :nonono: ved at lave de samme fejl, ved at gå i de svages fodspor.

Kan ikke se meget stolthed i af følge de andre fjolser som er med til at ødelægge sporten, ved at tage det valg du mener er let :tease: er det virkelig noget ved at være på toppen med krudt ? i min verden ville jeg miste alt selvrespekt, hvis jeg bare overvejede doping.

Den moral at sige at fordi andre køre over for rødt er det skam helt iorden :dead_banana: Nej bedre at blive nr 10 og kunne se sig selv i spejlet med ren samvittighed.

Link to comment
Share on other sites

Der er vi så uenige :dry:

Mener ikke at man skal synke så dyb som andre :nonono: ved at lave de samme fejl, ved at gå i de svages fodspor.

Kan ikke se meget stolthed i af følge de andre fjolser som er med til at ødelægge sporten, ved at tage det valg du mener er let :tease: er det virkelig noget ved at være på toppen med krudt ? i min verden ville jeg miste alt selvrespekt, hvis jeg bare overvejede doping.

Den moral at sige at fordi andre køre over for rødt er det skam helt iorden :dead_banana: Nej bedre at blive nr 10 og kunne se sig selv i spejlet med ren samvittighed.

Prøv at læse hvad jeg skriver. prøv måske at læse den quote du selv kommer med. Hvor står det at jeg syntes det er i orden?

Jeg skriver om bevægegrundene for at mennesker tager valget at bruge doping, jeg skriver intet sted at det er ok.

Jeg skriver det er en uskik og at det skaber en ond cirkel. Det er vist ikke at godkende dopingmisbrug vel Keld :wink:

Mener ikke at man skal synke så dyb som andre :nonono: ved at lave de samme fejl, ved at gå i de svages fodspor.

Sjovt det gør jeg heller ikke. Jeg syntes heller ikke man skal tillægge andre mennesker holdninger de ikke har, bare fordi man ikke kan læse og forstå/har en agenda selv.

Det er en OM'er Keld

Edited by ptpoul
Link to comment
Share on other sites

Hvad er doping, og hvorfor er doping ulovligt? Egentligt er det et diffust begreb, for hvor sætter man grænsen for, hvad der er doping? Kreatin er ikke doping i Danmark, men så vidt jeg ved, så er det ulovligt i Frankrig, hvor det hverken er farligere eller mere præstationsfremmende. Protein er også præstationsfremmende og præparater, som nogen bruger som medicin er også doping, så hvor sætter man grænsen: er bloddoping mere snyd end en hajbadegragt?

Jeg tror at man i dopingkampen holder fast i nogle idealer, som ikke længere har noget med virkeligheden at gøre. Cykling er 100% dopinginficeret, og jeg er for længst holdt op med at tro på folk, som siger, at de er rene, fordi det allerede afslørede dopingmisbrug er så massivt, at jeg har mistet illusionen om, at en ren rytter kan slå en dopet, og fordi udviklingen i doping tydeligvis hele tiden er et skridt foran udviklingen i dopingbekæmpelse, så kun fæhovederne bliver afsløret. Det værste er at høre de forfærdede ryttere og kommentatorer, hver gang en rytter bliver afsløret... det er som at se wrestling: alle ved at det ikke er ægte, alligevel bliver de indblandede ved med at påstå det.

Det ville være befriende at tillade doping, så man slap for al hykleriet, der kan alligevel ikke komme flere misbrugere, og så vidt jeg ved er der ikke rapporteret de store helbredsproblemer i den henseende.

Med hensyn til det oprindelige spørgsmål, så er det som allerede svaret penge+ambitioner, som er drivkraften. De færreste husker nr 2, så mange gør noget ekstra for at blive nr 1, og marginerne er små i mange sportsgrene.

Link to comment
Share on other sites

Det ville være befriende at tillade doping, så man slap for al hykleriet, der kan alligevel ikke komme flere misbrugere, og så vidt jeg ved er der ikke rapporteret de store helbredsproblemer i den henseende.

Du mener ikke at dødsfald og invaliditet ved brug af doping er typisk dokumenterede effekter for misbrugeren?????????????????????????????????????????????

Link to comment
Share on other sites

Hvad er doping, og hvorfor er doping ulovligt? Egentligt er det et diffust begreb, for hvor sætter man grænsen for, hvad der er doping? Kreatin er ikke doping i Danmark, men så vidt jeg ved, så er det ulovligt i Frankrig, hvor det hverken er farligere eller mere præstationsfremmende. Protein er også præstationsfremmende og præparater, som nogen bruger som medicin er også doping, så hvor sætter man grænsen: er bloddoping mere snyd end en hajbadegragt?

Jeg tror at man i dopingkampen holder fast i nogle idealer, som ikke længere har noget med virkeligheden at gøre. Cykling er 100% dopinginficeret, og jeg er for længst holdt op med at tro på folk, som siger, at de er rene, fordi det allerede afslørede dopingmisbrug er så massivt, at jeg har mistet illusionen om, at en ren rytter kan slå en dopet, og fordi udviklingen i doping tydeligvis hele tiden er et skridt foran udviklingen i dopingbekæmpelse, så kun fæhovederne bliver afsløret. Det værste er at høre de forfærdede ryttere og kommentatorer, hver gang en rytter bliver afsløret... det er som at se wrestling: alle ved at det ikke er ægte, alligevel bliver de indblandede ved med at påstå det.

Det ville være befriende at tillade doping, så man slap for al hykleriet, der kan alligevel ikke komme flere misbrugere, og så vidt jeg ved er der ikke rapporteret de store helbredsproblemer i den henseende.

Med hensyn til det oprindelige spørgsmål, så er det som allerede svaret penge+ambitioner, som er drivkraften. De færreste husker nr 2, så mange gør noget ekstra for at blive nr 1, og marginerne er små i mange sportsgrene.

Så vidt jeg forstår skal der være et element af skadelighed ind over før man almindeligvis klacificerer noget som doping.

Derfor er Kreatin og koffein ikke på listen.

Begge dele findes også naturligt i mad, så det svarer lidt til at forbyde almindelige fødevarer, hvilket ikke ville give meget mening for mig.

I mine øjne har det inden for cykelsporten givet en fin helbredsgevinst. Der er ikke dødsfald i løbene længere som følge af doping. Inden amfetamin og andre godter blev forbudt kostede det menneskeliv. EPO kostede også en masse unge rytteres liv, da de ikke havde lægekontrol og derfor fik blodpropper af skidtet. Doping forekommer helt sikkert stadigvæk i TDF feltet. Testosteron, EPO, bloddoping, væksthormon osv. De bliver bare nødt til at passe på med mængderne. Den vej rundt kontrolleres den helt ekstreme adfærd.

Omvendt fører det til at ryttere kaster sig over endnu uprøvede medicinske produkter. Lad os håber der ikke er nogen af dem der kommer galt afsted af det.

Link to comment
Share on other sites

Hvad er doping, og hvorfor er doping ulovligt? Egentligt er det et diffust begreb, for hvor sætter man grænsen for, hvad der er doping? Kreatin er ikke doping i Danmark, men så vidt jeg ved, så er det ulovligt i Frankrig, hvor det hverken er farligere eller mere præstationsfremmende. Protein er også præstationsfremmende og præparater, som nogen bruger som medicin er også doping, så hvor sætter man grænsen: er bloddoping mere snyd end en hajbadegragt?

WADA definerer hvad der er doping, det kan man læse i deres kodeks. Der er taget højde for de fleste "smuthuller" efterhånden.

Hajdragt sammenligningen er lidt fjollet. Det er et spørgsmål om hvilket udstyr er godkendt af det enkelte forbund. Doping er jo defineret som noget man indtager, ikke "mekanisk" eller på anden vis præstationsfremmende remedier.

Hvis man bar ekigger WADA's kodex igennem og læser grundigt på dopingreglerne giver alting mere mening.

Link to comment
Share on other sites

Med hensyn til det oprindelige spørgsmål, så er det som allerede svaret penge+ambitioner, som er drivkraften. De færreste husker nr 2, så mange gør noget ekstra for at blive nr 1, og marginerne er små i mange sportsgrene.

Hvis doping tillades:

1. Det nuværende dopingniveau vil eksplorere, mon ikke der vil følge nogle følgesygdomme med, måske nogle seriøse og livstruende nogle?

2. Enorm entry barrier. Hvis du skal bruge 200k om året på doping, for at komme i betragtning til et professionel cykelhold, skal du altså være forholdsvis rig.

Link to comment
Share on other sites

Guest Slettet bruger
Prøv at læse hvad jeg skriver. prøv måske at læse den quote du selv kommer med. Hvor står det at jeg syntes det er i orden?

Jeg skriver om bevægegrundene for at mennesker tager valget at bruge doping, jeg skriver intet sted at det er ok.

Jeg skriver det er en uskik og at det skaber en ond cirkel. Det er vist ikke at godkende dopingmisbrug vel Keld :wink:

Sjovt det gør jeg heller ikke. Jeg syntes heller ikke man skal tillægge andre mennesker holdninger de ikke har, bare fordi man ikke kan læse og forstå/har en agenda selv.

Det er en OM'er Keld

Nu var starten af mit indlæg skrevet til dig Poul :wink:

Resten var sådan set min egen holdning/mening om doping :smile: Så burde nok have skrevet det det i et andet svar sorry ....

Og du er hellere ikke den på mol jeg først ville mistænke for at støtte krudtugler. Så min fejl at det kom til at fremstå forkert.

Link to comment
Share on other sites

Du mener ikke at dødsfald og invaliditet ved brug af doping er typisk dokumenterede effekter for misbrugeren?????????????????????????????????????????????

Hvilke dødsfald indenfor cykelsport snakker du om?

PtPoul> Umiddelbart lyder det som en fornuftig definition, at ting skal være præstationsfremmende og skadelige. Men hvad hvis noget er præstationsfremmende og ikke helbredsskadeligt, burde det så være ulovligt, og hvis det burde være ulovligt for konkurrenceudøvere, burde det så også være det for motionister? Umiddelbart kan jeg ikke gennemskue farligheden ved feks bloddoping.

Ting som insulin og testateron er vel også naturligt forekommende i kroppen, hvad er så faren ved det (jeg er ikke medicinsk ekspert, så det er et reelt spørgsmål).

Så spørgsmålet for mig er, om ting, som er præstationsfremmende men ikke har nogen skadelige bivirkninger burde være forbudte, og i givet fald hvorfor?

Link to comment
Share on other sites

Der er allerede tidligere i tråden givet en del gode bud på hvorfor eliteidrætsudøvere vælger at dope sig. Jeg tror at der kan være forskellige grunde fra person til person, men lad mig tilføje endnu et aspekt i den sammenhæng.

For at nå noget der bare ligner et elite niveau så kræver det et enormt focus og mange afsavn. Elite idræts folk prøver hele tiden at optimere hvor de kan. Kigger vi på de der er nået til TDF feltet så har de løbende optimeret på træningen så den hele tiden er blevet mere og mere intensiv, dvs så de presser sig selv mest mulig. Udstyret er tilsvarende blevet optimeret stump for stump. I feltet er det ganske vist holdejeren der stiller cykler til rådighed, men undervejs i karrieren har det løbende kostet "knapper2 at optimere her.

De optimerer på deres kost - hvis de mener at torskelevertran er vejen frem, så lærer de at tage det selv om det smager ad h... til. Fedtprocenten trimmes hele tiden. Restitutionen optimeres med trille ture, massage og efterhånden en nål til drop med ekstra vædske og energi. Nogle lærer at sove i vakuum kamre for at få samme effekt som ophold i højderne. Der må løbende fravælges fester, gode middage, lange ferier etc.

Pointen er at de hele tiden presser deres grænser - fysisk, psykisk og sikkert også moralsk. Det er en del af elite idrættens væsen! Når det er det daglige univers 24-7-365, så tror jeg at skridtet til lige at få læge ordineret astma medicin ( som er lovligt) og evt. videre til noget mindre lovligt bliver meget lille.

Link to comment
Share on other sites

Pointen er at de hele tiden presser deres grænser - fysisk, psykisk og sikkert også moralsk. Det er en del af elite idrættens væsen! Når det er det daglige univers 24-7-365, så tror jeg at skridtet til lige at få læge ordineret astma medicin ( som er lovligt) og evt. videre til noget mindre lovligt bliver meget lille.

Præcis. Det er da et underligt sammenfald af astma og elitecykling, og det er jo allerede der hvor moralen bliver presset.

At times, UCI officials "have graded up to 80 percent of riders as asthmatics. The only surprising thing is that the world is so stupid to believe that,"

Citat fra usatoday artikel

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share