Blodtryk


Jonne
 Share

Recommended Posts

Jeg tror det korte svar må være nej.

Blodtrykket påvirkes af træning på den måde, at efter træning vil blodårerne være mere fleksible/afslappede og derfor vil ens blodtryk være lavere i nogle timer.

M.h.t. motions indvirkning på blodtrykket, udover de første timer efter træning, så siger den sagkundskab jeg umiddelbart er bekendt med, at mild motion, såsom lange gåture og lign., har den største "vedvarende" blodtrykssænkende effekt og hårdere motion har mindre effekt.

Hermed giver det formentlig heller ingen mening, at benytte blodtrykket som et mål i forb. med kondition/form.

Mvh.

Torben

Link to comment
Share on other sites

@turb

Det er altså ikke helt sandt. Efter hård styrketræning vil blodtrykket ofte være højt timerne efter, for derefter at falde til normalen.

Forhøjet blodtryk er en del af overtræning, men det kan ikke bruges uden andre brikker i puslespillet.

/Kim

Link to comment
Share on other sites

#2

Det du skriver med blodkarrene er noget vrøvl, men ellers ja, ses tendensen med marginalt faldende blodtryk ved træning hos mange.

Hvad er det der er noget vrøvl? Man kan godt argumentere for at blodkarrene er mere "fleksible/afslappede" i timerne efter motion. De er det selvfølgelig kun når der er brug for det, men en af motions effekter er, at dilatationssensitiviteten (elsker det ord) øges. Dvs. at ved en given mængde signalstoffer (der signalerer at de små blodkar skal udvide sig), så øges dilatationen (udvidelsen) af de små blodkar.

Ved hypertensive personer kan man forvente et umiddelbart fald i blodtrykket på 15/4 mmHg efter en seriøs gang motion. Denne effekt klinger af i løbet af et døgns tid.

Edited by Morten Z
14/7 rettet 15/4 mmHg (huskede forkert)
Link to comment
Share on other sites

Lækkkert link. Men jeg er stadig i tvivl om min egen situation efter at have læst linket.

Efter tung træning har jeg et forhøjet blodtryk (ikke vildt), men nok til at det ikke er godt. På dage hvor jeg ikke har trænet, har jeg alm blodtryk. Har i den sammenhæng forhørt mig hos min læge og en veninde som er læge, begge siger at det er meget normalt efter tung træning.

/Kim

Link to comment
Share on other sites

Lækkkert link. Men jeg er stadig i tvivl om min egen situation efter at have læst linket.

Efter tung træning har jeg et forhøjet blodtryk (ikke vildt), men nok til at det ikke er godt. På dage hvor jeg ikke har trænet, har jeg alm blodtryk. Har i den sammenhæng forhørt mig hos min læge og en veninde som er læge, begge siger at det er meget normalt efter tung træning.

/Kim

Hvis du ellers har et normalt blodtryk og er det vel ikke et problem at dit blodtryk er forøget efter træning ? Altså det systoliske tryk kan stige op imod 250mmHg når du løfter tungt og dette medfører da klart en kæmpe risiko hvis du i forvejen lider af kardiovaskulære problemer (ex hjerneblødnings risiko).

Edited by -Elvirus-
Link to comment
Share on other sites

Hvad er det der er noget vrøvl? Man kan godt argumentere for at blodkarrene er mere "fleksible/afslappede" i timerne efter motion. De er det selvfølgelig kun når der er brug for det, men en af motions effekter er, at dilatationssensitiviteten (elsker det ord) øges. Dvs. at ved en given mængde signalstoffer (der signalerer at de små blodkar skal udvide sig), så øges dilatationen (udvidelsen) af de små blodkar.

Ved hypertensive personer kan man forvente et umiddelbart fald i blodtrykket på 15/4 mmHg efter en seriøs gang motion. Denne effekt klinger af i løbet af et døgns tid.

Okay, denne var jeg ikke klar over, klassisk set har jeg været af den forståelse at blodtrykket typisk var højere i timerne efter træning, bl.a. pga. et antaget højere katekolaminspejl, troede kun at niveauet af vasodilatorer var aktuelt umiddelbart under og lige efter træning. Stadigvæk var ordet fleksibelt nok ikke lige det jeg vil vælge til beskrivelse af fænomenet.

Takker for reference (3)

Skylder dig vidst en undskyldning turb.

Sort.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share