Køb af styrketræningsmaskiner til vægtløftningsklub


Chris27
 Share

Recommended Posts

I min vægtløftningsklub har vi to lokaler: et til hardcore vægtløftning og et mindre BB/fitness orienteret lokale. Til det sidste lokale har vi til vores generalforsamling beslutte at investere i et par nye maskiner.

Valget er faldet på en hacksquat/legpress og en rygmaskine. Jeg har kigget rundt på nettet for at se udvalget, men belært af erfaringerne, så ved jeg, at man ikke kan vurdere maskinerne særligt godt ud fra beskrivelserne specielt med hensyn til kvalitet, så jeg ville gerne høre nogle kvalificerede bud på, hvilke maskiner og hvilke mærker der kan anbefales.

Vores krav er:

Maxbeløbet for de to maskiner er nok omkring 40000kr.

Det skal være god kvalitet med plads til fornuftig belastning, men det behøver ikke se fancy ud.

Det skal helst være plateloaded.

På grund af pladsforholdene, skal rygmaskinen helst ikke fylde så meget.

Det skal være nyt.

Jeg trænede tidligere et sted med hammerstrenght maskiner, som virkede gode, men jeg har ikke funde finde meget info om dem, men foreløbigt har jeg foreslået følgende tre maskiner, Da jeg ikke kan gennemskue den praktiske forskel på benpres og hacksquat:

rygmaskine

Hacksquat

Benpres

Men jeg kender slet ikke mærket, og rygmaskinen er måske ikke beregnet til særligt mange kilo.

Så hvad bør vi vælge?

Edited by Chris27
Link to comment
Share on other sites

Siden i nu er en vægtløftningsklub hvorfor så ikke overveje stænger evt. noget kvali ala eliko og med bumper plates...

Skal ikk kunne udtale mig om forskellen på de to benmaskinger, men den såkaldte rygmaskine er efter min mening skrammel x big time. Overvej i stedet en anordning som denne

gluteham.jpg (glute ham bench)

den giver mulighed for både at kører front og ryg, og kan indstilles til alle størrelser

men vil stærk fraråde dig at købe den rygmaskine du har kigget på, vi har haft en lignende i vores center og det var den første maskiner der forsvandt...

Link to comment
Share on other sites

Den siddende rygmaskine er noget møg.

Høj belastning på disci og isoleret ineffektiv træning af lænden.

Hellere en Glute ham raise, eller hvis det skal være lettere tilgængeligt for lavtærskel motionister, en 45graders back extension. En 45graders back extension kan man også træne tungt på.

http://pedan.dk/services/brugtborsen.html

her er der en cybex lower back bench til 3900, måske var det noget?

De maskiner du har billeder af kører de bevægelige dele op og ned af et rør. Det giver hurtigt modstand og samler skidt.

Hellere noget baseret på lejer og nylon hjul imod stål

Lige som Nordic gyms legpress og hacksquat. De har hacksquat og legpress i kælderen på IFI og de er fantastiske IMO

Technoghyms nye plateloaded serie pure strength er fantastisk god og anstændigt prissat. Jeg har trænet i den og mener deres linje er bedre end hammer strength plate loaded linje.

Dog skal der rigtigt mange skiver på legpressen for at der er nok vægt på. Så det er måske ude af billedet.

http://pedan.dk/prisliste.html her er prislisten hvor du kan se priser på deres pure strength udstyr.

Gym80 forhandles i danmark af fitpartner. Deres udstyr virker meget "stift" med kraftige rammer og god konstruktion. Jeg kender det ikke daglig bud, men mit indtryk af deres produkt var godt.

Du kan deres gear her: http://www.gym80.net/index2.php?nav=produk...amp;sub=77#view

Fitpartner har et gym på sjælland hvor du kan prøve en del af, måske også deres plate loaded linje?

Aner inte tom priser, der må du kontakte fitpartner.

Link to comment
Share on other sites

mriber> Vi har masser af eleikostænger og bumberplates, men en del af vores medlemmer er ikke til hardcorevægtløftning, så vi har også en hacksquatmaskine og en benpres, men de er gamle, og den ene fylder som et ondt år, så vi vil gerne udskifte dem med en ny maskine.

Ptpoul> jeg kan ikke komme ind på Pedans hjemmeside, så det må jeg kigge nærmere på senere, hvis det er sammenlignligt med hammerstrenght serien, så lyder det som kvalitet.

Fitgyms ser umiddelbart temmelig stor ud.

I er vist enige om ikke at anbefale rygmaskinen, så jeg vil lige spørge i klubben, om det måske var en bedre ide med en god gluteham bænk (det er i hvert fald også langt billigere). Den skal i såfald også kunne bruges til dips, men det kan den viste også. Om gluteham eller 45grader extension er bedst ved jeg ikke, men det behøver ikke være tilpasset lavtærskel motionister.

Link to comment
Share on other sites

Så fik jeg kigget lidt mere.

Technogym purestrenght ser ok ud af technogym at være men ca30000kr er nok i overkanten af, hvad vi vil give.

Til gengæld ser nordic gym godt ud, der vil jeg lige forhøre mig om priserne.

Men jeg fandt aldrig helt ud af fodelene og ulemper ved de benpres og hacksquat i forhold til hinanden, er det en ren smagssag.

Jeg fik ikke den bedste respons på hyperextensions, da jeg snakkede med vores formand. Jeg tror at han mener, at den er farlig, hvilket jeg personligt mener er lige lovligt pivet af en vægtløfter. Men jeg vil lige lufte forslaget for nogle flere dernede.

Link to comment
Share on other sites

Jeg hepper på en glute-ham-dims!

Træner du stadig? Vi havde dig mistænkt for blot at skrive nogle tal i din logbog :tongue:

Men jeg vil notere dig på gluteham-holdet :smile: Og ellers se, hvad folk mener i klubben.

Umiddelbart lyder der til, at der er mere stemning for hacksquat end benpres.

Link to comment
Share on other sites

Træner du stadig? Vi havde dig mistænkt for blot at skrive nogle tal i din logbog :tongue:

Men jeg vil notere dig på gluteham-holdet :smile: Og ellers se, hvad folk mener i klubben.

Umiddelbart lyder der til, at der er mere stemning for hacksquat end benpres.

drop hack squat... Det er den store knæhærger... Benpres giver en mere allround og sikrere træning af underkroppen....

Link to comment
Share on other sites

drop hack squat... Det er den store knæhærger... Benpres giver en mere allround og sikrere træning af underkroppen....

Jeg opdagede også, at jeg havde byttet om på de to maskiner. Da jeg kiggede lidt senere opdagede jeg, at benpres den hvor man ligger ned, og det var den, som i hvert fald batman foretrak.

Så det er denne, som jeg vil kigge nærmere på.86xd5y8g44u.jpg

Den må du også have set, hvis PtPoul siger, at de har den i IFI-hallen.

Jeg blev i øvrigt oplyst om at en anden vægtløftningsklub (Ålholm) netop havde købt en., så det er måske et godt bud, men jeg skal lige finde prisen først.

Link to comment
Share on other sites

Du øøhh chris, nu glemmer du ikke BICEP-BLASTEREN, vel!!!!!! :laugh::laugh::laugh:

Hvorfor kan man ikke nøjes med back/front-squat? er det fordi man kan presse flere kg i maskine end med en stang?

jeg har ALDRIG set nogen bruge den benpres-ting vi har stående...nogensinde! har set to bruge den gamle orange fra DDR, og den knager da også ret hyggeligt.

Burde bruge de kr til nogen klubmøder med massivt druk i stedet! og måske en strip-pole, det ville helt sikker få en masse unge tøser til at træne i klubben :tongue:

Den dér glute-ham ting ser dog ok ud. Som den står der i danske farver, med dipsticks og bløde puder, slår den klart den gamle hampeudgave! lidt lav til dips måske?

Link to comment
Share on other sites

Du øøhh chris, nu glemmer du ikke BICEP-BLASTEREN, vel!!!!!! :laugh::laugh::laugh:

Hvorfor kan man ikke nøjes med back/front-squat? er det fordi man kan presse flere kg i maskine end med en stang?

jeg har ALDRIG set nogen bruge den benpres-ting vi har stående...nogensinde! har set to bruge den gamle orange fra DDR, og den knager da også ret hyggeligt.

Burde bruge de kr til nogen klubmøder med massivt druk i stedet! og måske en strip-pole, det ville helt sikker få en masse unge tøser til at træne i klubben :tongue:

Den dér glute-ham ting ser dog ok ud. Som den står der i danske farver, med dipsticks og bløde puder, slår den klart den gamle hampeudgave! lidt lav til dips måske?

Hej Zapp, så fandt jeg ud af, hvad jeg skulle skrive for at lokke dig frem på Mol :tongue: .

Vi stemte jo til generalforsamlingen om, hvad vi skulle købe af maskiner, og her var holdningen at de to maskiner skulle ud, og erstattes med en ny knapt så klodset og mere moderne maskine. Jeg regner ikke selv med at bruge benpresmaskinen meget, men omvendt synes jeg, at der hører en til i et træningscenter. Det har dog kølnet min interesse lidt, at vejledende pris for Nordic gym-maskinen er 39000kr (som deres sælger dog kraftigt antydede kunne forhandles noget ned). Men foreløbigt er der intet besluttet og jeg sonderer markedet.

Det ser ud til, at der kan samles enighed om gluteham bænken, som så kan erstatte den skrækkelige gluteham/dips-ting, som står lige inden for døren, og næppe er egnet til andet end til at få sår på mærkelige steder. Den er også meget billigere end en rygmaskine.

Hvis du lover, at der kommer en masse unge tøser til, lægger jeg meget gerne en anbefaling ind på en strip-pole :bigsmile:

Biceps blasteren regner jeg med at Per selv finder i et 80'er overskudslager, så skal vi nok refundere.

Link to comment
Share on other sites

Kan man argumentere for at Glute-ham-raises hjælper i de olympiske løft?

Måske?

Kender ikke til nogen vægtløftere der bruger det. Det man kan sige er at det er fantastisk baglårs/lænde træning uden tung shear belastning af lænden. Det betyder man kan klemme mere træning ind for de områder uden at overbelaste lænden. For nogen vil det være en fordel

Link to comment
Share on other sites

svaret er nordic gym...

høj kvalitet, og i kan få fabrikken til at tilpasse maskinerne så de passer ind i netop jeres klub.

Jeg har også kun gode erfaringer med Nordic gym, men 39.000, er sgu crazy CRAZY money .... også hvis man sammenligner med materiale i en tilsvarende kvalitet.

og når jeg så ser at der på importørens hjemmeside står "Som det er lige nu, har vi valgt ikke at sætte priser på vores hjemmeside.

Penge snyder vores sind, dvs. hjernen" så bliver jeg så lidt ...forbeholden..... det er vel ikke en brugtvognsforhandler, men forhåbentlig en respektabel og fair forhandler af seriøst træningsudstyr ...

Men back on topic: Jeg er helt enig i incogs betragtninger om hacksquat vs. legpress.... ville klart gå efter en god legpress(testet og prøvet med et par venner til kontsruktiv kritik, da jeg synes funktionaliteten kan svinge lidt) og en glute ham raise... og så spare pengene der ellers ville være gået til hacksquat og den der "ryg-maskine". Men måske lidt svært at ændre ved når beslutningen har været oppe og vende på et bestyrelsesmøde ...

Link to comment
Share on other sites

Jeg har siden fået et lavere tilbud tilsendt (ca 33000kr), men spørgsmålet er om ikke det stedigvæk er for dyrt. Det må vi diskutere i klubben. Jeg må også erkende, at hvis jeg havde set prisen 39000kr på deres hjemmeside, så havde jeg slet ikke overvejet maskinen.

Om det præcist skal være en rygmaskine eller noget andet, er ikke 100%, og gluteham lyder som et hit, så den må vi overveje.

A.Nielsen> Jeg bliver altid lidt mistænksom, når folk som deres eneste indlæg har en anbefaling af køb af en bestemt dims. Men det ser nu ud til, at andre er enige med dig.

Edited by Chris27
Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Det ser ud til, at vi ikke skal have Nordic gym benpressen, som jeg havde satset på, da den simpelthen er for dyr, hvis vi skal have både hyper extension og benpres, så jeg er nødt til at søger videre.

Cybex har en model, som ligner nordic gym benpressen, men det gør prisen desværre også (38500kr excl moms). Så jeg må se, hvilke muligheder, som der ellers er.

Edit: i første omgang havde jeg overset at alle priser var excl moms, hvilket jo gjorde alle priser meget højere.

Edited by Chris27
Link to comment
Share on other sites

hvis du går efter billige modeller så lov mig at prøve dem først.

FOrdelen ved nordic gym f.eks. er af det virkeligt er kram, de komme ikke til at køre som en gammel smadrekasse (det gør rigtigt mange billige hack squats/leg press).

Link to comment
Share on other sites

drop hack squat... Det er den store knæhærger... Benpres giver en mere allround og sikrere træning af underkroppen....

Vil du uddybe det der ? :smile:

Iøv enig med de andre i at den der rygmaskine er lige til at smide ud af vinduet,

den kan absolut ikke anbefales :smile:

Link to comment
Share on other sites

hvis du går efter billige modeller så lov mig at prøve dem først.

FOrdelen ved nordic gym f.eks. er af det virkeligt er kram, de komme ikke til at køre som en gammel smadrekasse (det gør rigtigt mange billige hack squats/leg press).

Eftersom Nordic Gym modellen i virkeligheden er den eneste benpres, som vi har fået anbefalet, så er jeg helt tilbage på square one.

Jeg så en plateloaded Vasil til 12500kr excl moms her, men til den pris kan jeg formodentligt ikke forvente mere end hjemmegym kvalitet. Så der bør jeg nok se på lidt mere.

Af hyperextensions har jeg fundet disse 3:

Tress

hoist

jysk fitness

Som umiddelbart ser fornuftige ud, selvom den første ikke kan bruges til dips (jeg ved ikke om de øvrige er egnede, men de har i hvert fald grebet til dips).

Den som Riper viste i sit første indlæg, synes jeg ser bedre ud, men jeg ved ikke, hvilken model det er.

Er der nogle af mine foreslag, som ser gode ud, eller er der andre i nteressante, som folk kan nævne (jeg er ikke ekspert, så jeg har muligvis fundet noget bras). Prisniveauet for benpressen er nok op til 30000kr incl moms, hvilket nok desværre begrænser lidt.

Link to comment
Share on other sites

Vil du uddybe det der ? :smile:

Iøv enig med de andre i at den der rygmaskine er lige til at smide ud af vinduet,

den kan absolut ikke anbefales :smile:

der er så mange, der har så dårlig fleksibilitet at de ikke kan køre hack squatten uden at løfte hælen ganske meget, hvilket øger risikoen for knæproblemer.

Link to comment
Share on other sites

Nu ved jeg ikke hvor dyr transport er osv:

http://www.sportkraft.net/used-equipment-p-1795.html

Used equipment

Used equipment Larger image

Add to cart

We have several used equipment for sale:

* power rack bench 500,

* competition benchi 450,

* flat bench 150,

* glute/ham raise 600,

* power rack 200cm height 600,

* power rack 230cm height 600,

* squat stands 500, as good as new

* IPF combo rack 800, as good as new

* chest supported row 400,

* 45 degree back extension 400,

* 45 degree ab bench 300,

* deadlift jack 60,

* roman ab chair 150,

* band platform 60,

Others:

Men en GHR lavet på licens fra elitefts til 600euro lyder godt.

Det samme med en 45graders back extension.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share