Skift kassette på cykel


MaxPower
 Share

Recommended Posts

ARGH!

Min Avenue med 8 udvendige gear (tiagra-gruppe) skal have ny kassette og kæde.

Nede hos cykelmanden blev jeg overbevist om at det var let at skifte selv, og en smule billigere end at lade dem gøre det inkl køb af værktøj, og så har jeg jo ligesom det bagefter.

Så det gjorde jeg. Ny kassette og kæde plus de to værktøjer.

Således ser hjulet ud afmonteret og mine nye tools:

post-1845-1211121543_thumb.jpgpost-1845-1211121469_thumb.jpg

Så regnede jeg ligesom med at det bare var at holde imod med kæde-tool'et og skrue møtrikken af.

Men det hjælper intet at holde fast i kassetten, for den inderste "pind" (akslen?) følger bare med rundt inkl. den på modsatte side, når jeg skruer på møtrikken man kan se på billedet. :blink:

Møtrikken på modsatte side kan godt løsnes, men det løsner bare bremsen.

Hjæææælp!!! :laugh:

Og hvad er meningen med at tool'et til højre har sådan en lang pind i midten der temmelig meget kolliderer med akslen?

De "how to's" jeg har fundet synes jeg ikke rigtigt hjælper, for de ser ud til at være for racere, der har en noget anderledes akslen-konstruktion og det involvere en mini-udgave af tool'et til højre, der bare kan sættes ind på og så tag fat om med (som vist her).

Denne video viser det også fornemt, hvis det altså ikke lige var fordi den skide aksel var i vejen.

Edited by MaxPower
Link to comment
Share on other sites

Hehe. Jeg har stået med lign. problem engang. Det er nok noget med at dit værktøj er til det der nymodens smarte 9-sp og 10-sp. system. Der sidder ganske rigtigt en ring uden på det sidste/mindste tandhjul, som kan skrues af med hul/ring-dimsen, mens du holder fast med kæde-sjovere.

Hvis jeg ikke husker helt skævt så er det faktisk selve det sidste/mindste tandhjul du skal skrue af. Det er nok nemmest, hvis du har 2 af de der kædeled-sjovere. Men det er nok nemmest, hvis jeg står med det i hånden.

Edited by Bagmanden
Link to comment
Share on other sites

Hehe. Jeg har stået med lign. problem engang. Det er nok noget med at dit værktøj er til det der nymodens smarte 9-sp og 10-sp. system. Der sidder ganske rigtigt en ring uden på det sidste/mindste tandhjul, som kan skrues af med hul/ring-dimsen, mens du holder fast med kæde-sjovere.

Hvis jeg ikke husker helt skævt så er det faktisk selve det sidste/mindste tandhjul du skal skrue af. Det er nok nemmest, hvis du har 2 af de der kædeled-sjovere. Men det er nok nemmest, hvis jeg står med det i hånden.

Tak for svaret, bagmand, selvom jeg må indrømme det er lidt sort læsning. :laugh:

I min videre søgen stødte jeg på en instruktionsmanual fra shimano til lidt af hvert ang. bagskifter mm. Desværre var de endnu mindre udførlige end den video/guide jeg postede link til.

Sådan som jeg kan se den nye er opbygget (og den burde være magen til), så giver det ikke mening at jeg skal skrue det sidste tandhjul af. Det må vel sidde på "freewheel body" ligesom resten af kransene. Jeg hælder mere til at det er selve akslen der skal af, selvom det virker som overkill og ikke umiddelbart lod sig gøre.

Cykelpusheren jeg købte værktøjet hos så selve cyklen, så hvis han har solgt mig det forkerte (eller for lidt), så står han til verbale tæsk i morgen. :tongue:

Link to comment
Share on other sites

He he. Gør det selv mekanikere med værktøj i den prisklasse plejer vist også at bruge hurtig bespændinger (quick releases). Når der er quick releases på, så er akslen hul, og den lange tynde aksen på værktøjet til højre passer så ind i den hule aksel og er med til at stabilisere værktøjet. Der findes også simple og billigere modeller uden den "pind" - typisk skal man så bruge en fast- eller skifte nøgle (svensknøgle) til den.... Det er sådan en slags bolt man stikker ind.

Jeg var faktisk lige oppe på loftet for at se om ikke jeg havde sådan en liggende, men fandt den desværre ikke, ellers kunne du godt have lånt den.

Tanken er, at du med værktøjet (med kæde stumpen) kan holde kasetten/kransen fast og så skrue med det andet værktøj (krans-aftageren). Der sidder en låsering, der er skruet ind i kasetten og det er denne du skal have af.

Du skal under alle omstændigheder have fat i en krans-aftager uden den tynde aksel. Der findes flere typer til hhv. shimano og campagnolo, der ikke nødvendigvis er kompatible.

Håber det hjalp (lidt)

Link to comment
Share on other sites

Jeg har vist en top - som ikke har den der "pind".

Men jeg er ret sikker på det er det "gamle" system. Hvad er det du har købt? Sidder "skralle"/friløbsfunktion i den nye kassette du skal have på? Eller er det kun selve tandhjulene (som man normalt kun skifter på de nye 9-/10-sp systemer)?

Man får SÅ meget lyst til at sidde og dimse med det mekanik..... det skal F... da kunne lade sig gøre at skifte :)

Så fik jeg liv i "tjr"s link. Det er præcis billede 2 (og det sidste billede) jeg tænkte på i første omgang. Jeg mener dog, at tandhjulene også kan skrues af den version.

Edited by Bagmanden
Link to comment
Share on other sites

Hej Stephan

Ja, det er helt tydeligt at det gør stor forskel om man har en quick-release aksel eller ikke. Så langt var jeg også nået. :wink: Det ville give meget god mening hvis jeg havde en dims som tool'et til højre på billedet, men med hul så den kunne gå ud over akslen. Hvis bare ikke den var i vejen, så tror jeg også det havde været smooth sailing. mange tommelfingre har jeg trods alt heller ikke. :tongue:

Link to comment
Share on other sites

Jeg har vist en top - som ikke har den der "pind".

Men jeg er ret sikker på det er det "gamle" system. Hvad er det du har købt? Sidder "skralle"/friløbsfunktion i den nye kassette du skal have på? Eller er det kun selve tandhjulene (som man normalt kun skifter på de nye 9-/10-sp systemer)?

Det jeg har købt er kun selve kassetten, altså tandhjulene, og så naturligvis kæde.

Hvis cykelpusheren i morgen kan overbevise mig om at han uheldigvis fik solgt mig det forkerte tool og give en god pris (læs: gratis) på det rigtige, så slipper han nok med det. Hvis ikke må han få skidtet tilbage. :devil:

Link to comment
Share on other sites

MaxP strikes again!!! :devil:

En update er vist påkrævet...

Jeg var som sagt nede ved cykelpusheren og brokke mig (bare lidt), og det var hurtigt klart at jeg bare skulle have sådan et kassettetool uden "pind" i midten. Den er nærmest bare udformet som en møtrik (en stor én), og da min værktøjskasse ikke er så veludstyret endnu betød det lige en ekstraudgift på 200kr for en STOR svensknøgle. :laugh: Manglede den vel alligevel. :bigsmile:

Jeg ville så først rode med cyklen igen her i weekenden, og det er jeg netop blevet færdig med. :superman:

Det var en rar følelse at se dimsen passede i kransen :laugh: og derfra gik det egentlig ganske let. I samme ombæring fik hele skiftersystemet, bagbremsen og den store krans en seriøs omgang rengøring. Bør nok give hele lågen en vasker i morgen. :innocent:

Og nøøøøøøj hvor det hjalp. :4jumpy: Der er virkelig mærkbart mindre modstand i gearsystemet og det hele skinner så fiiint nu. :laugh:

Et lille bitte problem dog... det lader til at bagskifteren er kommet lige præcis så meget ud af justering at den i første gear snitter baghjulets eger. :unhappy: Selve gearskiftet lader dog til at køre fint hele vejen op igennem gearene. Mon ikke det bare er L-skruen der skal have en kvart omgang, som beskrevet her: http://bicycletutor.com/adjust-rear-derailleur/

Eller kan det være kablets justering den er gal med?

Link to comment
Share on other sites

Et lille bitte problem dog... det lader til at bagskifteren er kommet lige præcis så meget ud af justering at den i første gear snitter baghjulets eger. :unhappy: Selve gearskiftet lader dog til at køre fint hele vejen op igennem gearene. Mon ikke det bare er L-skruen der skal have en kvart omgang, som beskrevet her: http://bicycletutor.com/adjust-rear-derailleur/

Eller kan det være kablets justering den er gal med?

Jo, det burde ordne det at skrue lidt på den, men det kan dog være en god idé, at få strammet gearkablet, så den ikke kan ramme ind i hjulet, under alle omstændigheder.

Link to comment
Share on other sites

Jo, det burde ordne det at skrue lidt på den, men det kan dog være en god idé, at få strammet gearkablet, så den ikke kan ramme ind i hjulet, under alle omstændigheder.

Så du siger at begge ting kan løse problemet?

Den ene ting må da være bedre at gøre end den anden? :unsure:

Link to comment
Share on other sites

At rode med gearkablet hjælper ikke og hvis gearet skifter som det skal så lad endelig være med at pille ved det.

Hvis kæden er ved at komme i egerne så skal du finde "stopskruen" merkeret med et "L" for low gear. Det er formodentlig den nedeste skrue set bagfra og husk at have kæden på det lille tandhjul så du kan se hvornår skifteren stopper præcis ud for tandhjulet.

Edited by Gregers TF
Link to comment
Share on other sites

At rode med gearkablet hjælper ikke og hvis gearet skifter som det skal så lad endelig være med at pille ved det.

Hvis kæden er ved at komme i egerne så skal du finde "stopskruen" merkeret med et "L" for low gear. Det er formodentlig den nedeste skrue set bagfra og husk at have kæden på det lille tandhjul så du kan se hvornår skifteren stopper præcis ud for tandhjulet.

Jep, det er også den løsning jeg hælder mest til. Undrer mig dog at det i det hele taget pludselig er blevet nødvendigt. Mit kassette-skift burde da ikke have haft indflydelse på det her? :unsure:

Prøver i morgen formiddag.

Link to comment
Share on other sites

Jep, det er også den løsning jeg hælder mest til. Undrer mig dog at det i det hele taget pludselig er blevet nødvendigt. Mit kassette-skift burde da ikke have haft indflydelse på det her? :unsure:

Prøver i morgen formiddag.

Bagskifteren er måske blevet en smule skæv. Kan ske hvis du har ladet cyklen hvile på bagskifteren efter afmontering af baghjulet.
Link to comment
Share on other sites

Bagskifteren er måske blevet en smule skæv. Kan ske hvis du har ladet cyklen hvile på bagskifteren efter afmontering af baghjulet.

En kvart højredrejning på L-skruen og problemet var løst.

Bagskifteren har ligget med nedaf da jeg rengjorde den, så det kan bestemt ikke udelukkes den har fået et tryk.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share