Ville starte på funktionel styrke


Maretti
 Share

Recommended Posts

Hey.

Jeg har her det halve år styrketrænet, altså trænet for at få større muskelmasse. Men nu hvor jeg har fået mere viden om træning, har jeg fundet ud af at jeg ville træne funktionel styrke, hvis jeg skulle sige det i mit fitness center, hvad kalder man det så?

Grunden til at jeg ville træne funktionel styrke, er at jeg regner med en militær kariaer.

Og mit spørgsmål lyder på, hvilke øvelser jeg skal lave for at dække det meste af kroppen?

Pt. laver jeg chin ups med bredt grib. Chin ups hvor mine hænder er helt samlet.

Så laver jeg mave bøjninger og så armstrækninger.

Ud over det træner jeg resten af kroppen med frivægte, og så en smith bænk til bryst.

Lenden træner jeg med en maskine, hvor man selv løfter det overste af kroppen op.

Ville gerne vide hvilke øvelser der er gode til funktionel styrke, og hvad det ville sige at træne funktionel styrke, altså hvor mange reps ovs. hvordan man træner, når man skal træne funktionel styrke?

Mvh

C. Maretti

Link to comment
Share on other sites

Prøv at kigge lidt på crossfit's hjemmeside....... Ved det anvendes af folk fra militæret, politiet osv.

Som du også vil finde ud af lægger de vægt på bl.a. vægtløftning (dødløft, squat, press osv) og dette er essentielle basis øvelser hvis det er rendyrket styrke du går efter!

Derinde er der også mange gode ideer til kropsvægt øvelser og alt hvad hjertet kan begære ;)

Så www.crossfit.com

Link to comment
Share on other sites

Guest Slettet_26102014

Word... Tag og søg lidt rundt på sitet, så skal du nok finde masser af inspiration.

Tag evt. et kig i logbøgerne...

Link to comment
Share on other sites

Prøv at kigge lidt på crossfit's hjemmeside....... Ved det anvendes af folk fra militæret, politiet osv.

Som du også vil finde ud af lægger de vægt på bl.a. vægtløftning (dødløft, squat, press osv) og dette er essentielle basis øvelser hvis det er rendyrket styrke du går efter!

Derinde er der også mange gode ideer til kropsvægt øvelser og alt hvad hjertet kan begære ;)

Så www.crossfit.com

Ja, Crossfit er et godt bud når man snakker funktionel træning. Crossfit Copenhagen åbner også 1. juni midt i København!!

Link to comment
Share on other sites

Prøv at kigge i tråden BW/alternativ træning, den er pinned i det her fourm. Den er fyldt med guf, og de logbøger der står nævnt er også super inspiration. Men som de andre siger er crossfit bestemt ikke et dårligt sted at starte, men der er mange andre muligheder.

Link to comment
Share on other sites

Jægerkorpset har udviklet et kompendie til deres ansøgere. Måske du skulle få fat i det. Ligger på nettet et sted.....

Det indeholder styrketræning med basis- og multicompound øvelser som eksempelvis squat, dødløft, bænkpres, kropshævninger etc.

Crossfit er også et godt sted at kigge...

Edited by Mayol
Link to comment
Share on other sites

Selvom Kettlebells nærmest er blevet ophøjet til det guddommelige så er det fantastisk træning der sætter krav til koordination, stabilitet, styrke, flexibilitet og kondition på en og samme gang... når først man har et par kettlebells så kan man træne hvor somhelst og når somhelst... mulighederne er uendelige og selvom de koster lidt gryn så er pengene godt givet ud

Edited by TLunau
Link to comment
Share on other sites

Selvom Kettlebells nærmest er blevet ophøjet til det guddommelige så er det fantastisk træning der sætter krav til koordination, stabilitet, styrke, flexibilitet og kondition på en og samme gang... når først man har et par kettlebells så kan man træne hvor somhelst og når somhelst... mulighederne er uendelige og selvom de koster lidt gryn så er pengene godt givet ud

Hvor har du prøvet at træne med kettlebells, trunte?

Link to comment
Share on other sites

Selvom Kettlebells nærmest er blevet ophøjet til det guddommelige så er det fantastisk træning der sætter krav til koordination, stabilitet, styrke, flexibilitet og kondition på en og samme gang... når først man har et par kettlebells så kan man træne hvor somhelst og når somhelst... mulighederne er uendelige og selvom de koster lidt gryn så er pengene godt givet ud

Ville også være mit bud...

Link to comment
Share on other sites

Skal nok kigge rundt på de sites i har anbefalet her imorgen :) (går i seng i nu her)

Nu ved jeg ikke om det står der inde på nogle af de sites i har givet mig, men det jeg ville vide var sådan set også, grund konsecptet i træningen, hvis man træner for ren styrke og ikke masse (hedder det funktionel styrke eller hvad hedder det?) Altså, hvordan man normalt træner i reps og hvad det nu hedder, altså antal gange man gør en øvelse og hvor mange gange man udføre øvelsen.

Har godt kigget på den der lange lange artikel fra jægerkorpset (har også læst den), men kan nu ikke huske så meget fra den, så måske burde jeg læse den igen.

PS: Det var enormt mange og hurtige, og ikke mindst nyttige svar jeg fik her inde (igen igen igen) :)

Mvh

C. Maretti

Link to comment
Share on other sites

Har kigget på hjemmesiden. Kan ikke rigtigt finde nogle øvelser der inde? :S Nogen som kan give mig et mere direkte link dertil?

Mvh

C. Maretti

Hvis du tænker inde på crossfit's hjemmeside, så skal du gå ud i menuen til venstre og vælge 'exercises & demoes' og der kan du se videoklip af stort set alle øvelser.....

Link to comment
Share on other sites

Nu ved jeg ikke om det står der inde på nogle af de sites i har givet mig, men det jeg ville vide var sådan set også, grund konsecptet i træningen, hvis man træner for ren styrke og ikke masse (hedder det funktionel styrke eller hvad hedder det?) Altså, hvordan man normalt træner i reps og hvad det nu hedder, altså antal gange man gør en øvelse og hvor mange gange man udføre øvelsen.

Færre reps (jeg bruger 3-6), og ikke til failure.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share