Moderat hjemmetræningsprogram til sommer


mnvdk
 Share

Recommended Posts

Så er vinteren ved at gå på hæld, og foråret står for døren. Foråret betyder for mange at nu begynder træningssæsonen, og man har måske brug for at smide de ekstra kilo man tog på i løbet af vinteren...

Jeg håber i kan hjælpe mig lidt...

Jeg er nybegynder, og har derfor hverken en særlig god kondi eller muskelmasse, og især ikke her efter en vinter, hvor jeg nok har slappet lidt for meget af på sofaen, og fået lidt for god mad.

Mit mål er ikke at blive ekstremt stor, eller at kunne løbe en marathon til sommer, men blot at forbedre min overall kondition, til et niveau godt over middel (men på ingen måde eliteatlets), opbygge moderat muskelmasse (ikke noget eksplosivt, blot harmoniske, markerede og funktionelle muskler), samt bringe min fedtprocent lidt ned, så de muskler jeg har / når at opbygge inden sommer, træder lidt tydeligere frem. Dvs. se lidt godt ud på stranden til sommer, uden på nogen måde at ligne en prof. BB'er, samt være i stand til at deltage i sommerens mange fysiske aktiviteter, uden at hive og pruste efter vejret.

Jeg ved ikke om det kan lade sig gøre at træne alle tre ting på en gang, men da jeg ikke ønsker at blive ekstrem i nogen af retningerne, men blot at træne moderat, havde jeg håbet at det kunne lade sig gøre. Jeg ved heller ikke hvor meget jeg kan nå inden sommer, hvis jeg starter nu, men det er jo det jeg havde håbet i kunne hjælpe mig lidt med.

Jeg havde lidt forstillet mig at jeg ville træne ca. hver dag (omtrent 6 dage om ugen), og så skiftevis cardio- og styrketræning.

Til konditionstræning, havde jeg forestillet mig at løb/cykel kombineret med sjippetov, hver anden træningsdag, ville være tilstrækkeligt, men hvis nogen kunne hjælpe mig ved at give nogle råd til hvordan jeg skal træne, eller evt. hjælpe med at lægge et løbe-/sjippeprogram, ville jeg være meget taknemmelig.

Til styrketræning har jeg dog brug for lidt mere hjælp, da jeg her er helt på bar bund. Jeg havde som sagt forestillet mig at styrketræne de dage hvor jeg ikke trænede cardio, og havde helst set at jeg kunne undgå centrene, da jeg jo ikke søger "eksplosiv" vækst, men blot moderat, men markeret muskelmasse. Jeg så helst et mere eller mindre full-body program, som var forholdsvis simpelt (dvs. ikke 10 forskellige ryg-øvelser og 20 forskellige bryst-øvelser, men blot en eller to til hver muskelgruppe, osv.), men effektivt (dvs. man må gerne kunne mærke træningen!). Det vigtigste for mig er dog at jeg kommer hele kroppen rundt, så det er nogenlunde harmonisk, og at det kan gøres hjemme, med få redskaber (så det ikke bliver for "omstændigt" til at jeg gider blive ved).

Så regner jeg med at det burde være nok til samtidig at øge min forbrænding så meget at lidt af vinterens fedt vil komme af, og musklerne helst træder lidt tydeligere frem. Er det nødvendigt også at omlægge kosten lidt? Jeg er temmelig madglad og spiser godt og varieret. Men der skal jo også være lidt energi for at styrketræningen "virker"...

Er det noget i kan hjælpe mig med?

Edited by mnvdk
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
  • 2 weeks later...

Det er svært at vide, om du skal omlægge din kost, hvis du ikke siger så meget om, hvad du spiser, men at du blot spiser varieret.

Men jeg kan sige så meget, som at hvis du kommer til at puste og svede af din motion og er øm i kroppen dagen efter træningen - altså får brugt din krop - så vil din krop få et balanceret forhold til mad og virke selvregulerende, altså det bliver meget tydeligere for dig, hvad det er, du har brug for at spise, fordi du får lyst til det, din krop har brug for, f.eks. fedt eller protein.

En god hovedregel er dog at spise sundt, altså have et fornuftigt forhold mellem de ting kroppen skal have for at fungere - altså flere kulhydrater end fedt f.eks.

Men det er jo meget simpelt: forbrænd mere energi, end du indtager, og du vil tabe dig.

Traditionel "styrketræning" er ikke noget, jeg laver, men udførelsen er meget vigtig for effekten, så husk at lave rigtige mavebøjninger og armstræk osv. :smile:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share