Langsigtet træning til frømand


Martin Lynge
 Share

Recommended Posts

Jeg har selv drømmen om frømand, og søger også ind når engang tiden er til det. Du er 15 år og det er slet ikke sikkert, at du vil vælge frømandsjobbet når tiden engang er til det. Derfor ville jeg hvis jeg var i dit sted, prøve en hel masse forskellige sportsgrene og så vælge dem ud du gider og gå til. Så får du sikkert en hel masse nye oplevelser som du ikke ville få hvis du bare løb f.eks.

Men hvis du virkelig vil træne, som hvis du skulle op til frømandskorpset. Ville jeg vælge følgende discipliner at fokusere på:

March (langsom tilvænning til distancer alla 30-40 km med 30 kg vægt maks. Tager hårdt på kroppen...)

Styrketræning (Vægttræning og fokus på basisøvelser, kropsvægtsøvelser til udholdenhed)

Orienteringsløb (Giver super god form, og kortlære er guld værd)

Svømning (fokus på teknik, derefter et program som sigter efter en masse crawl, vippe og undervandsdyk og selvtillidsprøver...)

Tak! Kan også godt selv efterhånden se, at jeg over årene vil køre død i så meget træning, så vil prøve at finde to-tre sportsgrene(svøming, uv-rugby og o-løB) og så bare træne det, det da 100% sikkert giver meget mere motivation at træne i klub med træner, holdkammerater osv. osv.

Jeg læste et eller andet sted, at frømand svømmer meget rygcrawl og rygsvømning på længere distancer? Passer det, eller svømmer de primært brystsvømning og crawl?

Udover det, alle de krav der er til prøverne, er de med eller uden svømmefødder? Da det gør en meget pæn forskel.

-Martin

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 54
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Mit bedste råd er nok, at du skal passe på ikke at køre død i det. 5 år er rigtig lang tid. Hvis du kører den træning som du har tænkt dig nu, med træning hver dag (ret mig, hvis jeg tager fejl), så er der en god chance for at køre død i det inden længe. Prøv nogle af forslagene af og vælg de sportsgrene du bedst kan lide.. Så skal du nok have styrken, hvis du har lysten, til frømandskorpset om 5 år..

Tak for hjælpen igen!

Link to comment
Share on other sites

Jeg læste et eller andet sted, at frømand svømmer meget rygcrawl og rygsvømning på længere distancer? Passer det, eller svømmer de primært brystsvømning og crawl?

-Martin

er ikke sikker, men lyder da meget logisk da de ofte har udstyr med, og det derfor

er besværligt at svømme på maven

Link to comment
Share on other sites

  • 5 weeks later...

Hej Champ :smile:

Jeg startede præcis ligesom dig, da jeg selv var 15. Nu bliver jeg 19 i næste måned og skal starte i hæren til august. Og jeg må sige, at jeg har hygget mig med træningen i de sidste 4 år. Dette skyldes nok, at jeg hele vejen igennem har sørget for at sætte mig nogle delmål, som jeg synes var spændende. Det er meget nemmere at træne op til et delmål, der skal foregå i næste måned, end kun at træne imod et mål der ligger mange år ude i fremtiden.

Så mine råd til dig er at:

Finde nogle træningsbuddies. Det kan du bl.a. gøre ved at melde dig ind i de forskellige klubber: svømmeklubben, dykkerklubben, orienteringsklubben, løbeklubben. Der er altid nemmere at komme ud af døren, hvis man har nogen at følges med og et fast træningstidspunkt.

Sæt dig nogle delmål og gå efter det du synes er spændende.

Som lidt inspiration kan du se, hvad jeg har hygget mig med siden 2006 her på mol:

2004/2005:

Jagttegn

Dykkercertifikat

Efterskole på frilufts/adventurelinien

Løbsplan 2006:

Fjallraven Extreme Marathon (FEM) - Maj X

Diamant Extrem - Oktober X

Løbsplan 2007:

Alli. 3-4 Feb X

Dm i langrend - Langdistance. 11 Feb X

Vasa-loppet d. 4 marts X

Sparta Halvmaraton d. 15 april. X

BT Halvmaraton d. 29 april X

Copenhagen Marathon 20 maj X

C.E.M/CoastZone Extreme Marathon d. 26/27 maj X

Evo Camp 2. juni X

Femkamp 1. juli X

PTRTUR 8. 12. juli X

Alpin introduktionskursus med henblik på bestigelse af Mont blanc v. Asmus Nørreslet 28 juli - 4 august. X*

Ugunstige vejrforhold på mont blanc tvang holdet til at tage en anden top. Weissmies 4023 meter.

Femkamp Holstebro. 12 august X

Christiansborg Rundt. Lørdag den 25. august X

DM i Femkamp. 14-16. Sept. Odense. X

Evolution Race d. 22 sept. X

Århus CoastZone Challenge d. 20-21 Oktober. X

Løbsplan 2008

Sparta Nike marathon test 1 - 10 km: 3. februar. X

Femkamp - 1. afdeling af femkampscuppen - 29 marts. København X

Femkamp - 2. afdeling af femkampscuppen - 3. maj. Holstebro

Link to comment
Share on other sites

Tusinde tak! Dejligt at se, det kan lade sig gøre at holde drømmen ved lige.

Fra næste år(08/09), skal jeg på et års high school ophold i USA, og kommer derfor til at dyrke utroligt meget sport, hvilket jeg glæder mig rigtigt meget til. Jeg har hørt fra folk der har været i USA på high school tidligere, at de har dyrket op til tre timers sport fem gange om ugen.

Regner med at svømme, o-løbe og spille rigtigt meget UV-rugby. Så burde jeg når året er færdigt være i en meget solid form!

Men alt i alt, dyrke sportsgrene der indeholder de ting, som frømænd har brug for.

Og ja, skal have fundet mig nogle training buddies. Træner med venner normalt, men de træner ikke lige så meget, og har heller ikke lyst til det. Men tror måske jeg har fundet en gammel ven, som træner mod optagelse i frømands-/jægerkorpset senere, så ville jo være perfekt at træne med ham!

Skal du starte i hæren eller frømands-/jægerkorpset i august?

-Martin

Hej Champ :smile:

Jeg startede præcis ligesom dig, da jeg selv var 15. Nu bliver jeg 19 i næste måned og skal starte i hæren til august. Og jeg må sige, at jeg har hygget mig med træningen i de sidste 4 år. Dette skyldes nok, at jeg hele vejen igennem har sørget for at sætte mig nogle delmål, som jeg synes var spændende. Det er meget nemmere at træne op til et delmål, der skal foregå i næste måned, end kun at træne imod et mål der ligger mange år ude i fremtiden.

Så mine råd til dig er at:

Finde nogle træningsbuddies. Det kan du bl.a. gøre ved at melde dig ind i de forskellige klubber: svømmeklubben, dykkerklubben, orienteringsklubben, løbeklubben. Der er altid nemmere at komme ud af døren, hvis man har nogen at følges med og et fast træningstidspunkt.

Sæt dig nogle delmål og gå efter det du synes er spændende.

Som lidt inspiration kan du se, hvad jeg har hygget mig med siden 2006 her på mol:

2004/2005:

Jagttegn

Dykkercertifikat

Efterskole på frilufts/adventurelinien

Løbsplan 2006:

Fjallraven Extreme Marathon (FEM) - Maj X

Diamant Extrem - Oktober X

Løbsplan 2007:

Alli. 3-4 Feb X

Dm i langrend - Langdistance. 11 Feb X

Vasa-loppet d. 4 marts X

Sparta Halvmaraton d. 15 april. X

BT Halvmaraton d. 29 april X

Copenhagen Marathon 20 maj X

C.E.M/CoastZone Extreme Marathon d. 26/27 maj X

Evo Camp 2. juni X

Femkamp 1. juli X

PTRTUR 8. 12. juli X

Alpin introduktionskursus med henblik på bestigelse af Mont blanc v. Asmus Nørreslet 28 juli - 4 august. X*

Ugunstige vejrforhold på mont blanc tvang holdet til at tage en anden top. Weissmies 4023 meter.

Femkamp Holstebro. 12 august X

Christiansborg Rundt. Lørdag den 25. august X

DM i Femkamp. 14-16. Sept. Odense. X

Evolution Race d. 22 sept. X

Århus CoastZone Challenge d. 20-21 Oktober. X

Løbsplan 2008

Sparta Nike marathon test 1 - 10 km: 3. februar. X

Femkamp - 1. afdeling af femkampscuppen - 29 marts. København X

Femkamp - 2. afdeling af femkampscuppen - 3. maj. Holstebro

Edited by Martin Lynge
Link to comment
Share on other sites

Tusinde tak! Dejligt at se, det kan lade sig gøre at holde drømmen ved lige.

Fra næste år(08/09), skal jeg på et års high school ophold i USA, og kommer derfor til at dyrke utroligt meget sport, hvilket jeg glæder mig rigtigt meget til. Jeg har hørt fra folk der har været i USA på high school tidligere, at de har dyrket op til tre timers sport fem gange om ugen.

Regner med at svømme, o-løbe og spille rigtigt meget UV-rugby. Så burde jeg når året er færdigt være i en meget solid form!

Men alt i alt, dyrke sportsgrene der indeholder de ting, som frømænd har brug for.

Og ja, skal have fundet mig nogle training buddies. Træner med venner normalt, men de træner ikke lige så meget, og har heller ikke lyst til det. Men tror måske jeg har fundet en gammel ven, som træner mod optagelse i frømands-/jægerkorpset senere, så ville jo være perfekt at træne med ham!

Skal du starte i hæren eller frømands-/jægerkorpset i august?

-Martin

Har kun hørt godt om de high school ophold. Det skal nok blive fedt! :smile: Ved du hvor du skal hen?

Så må du passe på, at du ikke falder i en vane med for meget junk food :wink:

Jeg starter i hæren til august. Ved ikke hvornår det bliver tid til jgk endnu.

Har du været hos spejderne nogensinde?

Link to comment
Share on other sites

Har kun hørt godt om de high school ophold. Det skal nok blive fedt! :smile: Ved du hvor du skal hen?

Så må du passe på, at du ikke falder i en vane med for meget junk food :wink:

Jeg starter i hæren til august. Ved ikke hvornår det bliver tid til jgk endnu.

Har du været hos spejderne nogensinde?

Ja, skal nok blive fedt! Nej, ved det ikke endnu. Så venter rigtigt spændt :D og ja, man skal virkeligt passe på ikke at falde ned i et stort hul med alt for meget dårligt mad. Kan ødelægge ens krop rigtigt meget..

Nej, har aldrig været hos spejderne. Det er vel et godt sted at starte med orientering osv.? :)

Link to comment
Share on other sites

Ja, skal nok blive fedt! Nej, ved det ikke endnu. Så venter rigtigt spændt :D og ja, man skal virkeligt passe på ikke at falde ned i et stort hul med alt for meget dårligt mad. Kan ødelægge ens krop rigtigt meget..

Nej, har aldrig været hos spejderne. Det er vel et godt sted at starte med orientering osv.? :)

Ja man kan ikke komme udenom, at man kan lære mig hos spejderne. Selvom det er et lidt specielt folkefærd

Synes du skulle overveje dette løb når du kommer hjem en gang. En lang og hård tur.

http://alligator.dk/

Jeg kan også anbefale dette kursus. En tand mere spejderpræget end alligator. Men virkelig en hård og lærerig tur.

http://www.spejdernet.dk/Ledere/Uddannelse...3F8FB3BA7E4A%7D

Link to comment
Share on other sites

Ja man kan ikke komme udenom, at man kan lære mig hos spejderne. Selvom det er et lidt specielt folkefærd

Synes du skulle overveje dette løb når du kommer hjem en gang. En lang og hård tur.

http://alligator.dk/

Jeg kan også anbefale dette kursus. En tand mere spejderpræget end alligator. Men virkelig en hård og lærerig tur.

http://www.spejdernet.dk/Ledere/Uddannelse...3F8FB3BA7E4A%7D

Ser rigtigt godt ud. Diamantxtrem ser rigtigt godt ud. Grunden til jeg ikke har gået til spejder, er at det(efter hvad jeg har hørt og set) lige så meget er hygge som et sted man lærer. Men virker som en god start med patrulje osv.. Må tilmelde mig kurset når jeg kommer hjem fra USA, da jeg desværre ikke kan nå det i år.

Må lige få trænet op, så jeg kan tilmelde mig aligator løbet(når jeg kommer hjem engang).

Tusinde tak!

Link to comment
Share on other sites

Jeg fandt lige det frem fra loggen jeg skrev da jeg kom hjem fra diamant extrem. Det er fra oktober 2006

Træning 15/10 - 21/10

Diamant Extrem KFUM-Spejdernes hårdeste seniorkursus.

Ankomst til Hovedbanegården søndag kl 13. Opdeling i 6 mands patruljer. Konfiskering af madvarer.

10 timers orienteringsmarch i Københavns-området kl. 13 - 23. Posterne var delt ud i hele københavn så vi fik set en masse seværdigheder. Vi gik med fuld oppakning, jeg gik med ca. 13-14 kg og havde den letteste rygsæk i min patrulje. Den tungeste var oppe på 25 kg. Vi kom bl.a. forbi langelinie, Amalienborg, Nyhavn, Fields, Rådhuspladsen, Botanisk have, Statens Museum for kunst, Panum institutet, Søerne, en zoo, H.C ørstedsparken osv. Sidste post ca. 10 km fra ganløse, hvor alle patruljerne samledes og fik en fælles besked. Vi skulle hurtigst muligt fra s-togs stationen til en hytte ca. 6-7 km væk, vores deadline var 48 min. Det var totalt umuligt at nå det på den tid, så en i patruljen ringede til en bekendt, der boede i nærheden og vi blev da hentet og fik et lift ud til hytten og nåede som den eneste patrulje under tidsgrænsen. Nogle af instruktørerne opdagede det dog og begyndte på "Det er smart at snyde, det er dumt at blive opdaget". Vores intention havde dog ikke været at snyde eller omgås reglerne, vi havde bare hørt ordren 'hurtigst muligt' og handlet derefter. Vi fik dog vores straf, som var at gå med fuld oppakning til nattens o-march plus et uhåndterligt tovværk på 12 kg. Da alle patruljerne var samlet ved en ca. 0100 tiden ved hytten og var aldeles udkørte, lød ordren på at bygge lejr. Den første melder fra pga. af overbelastningsskade i knæ og hofte. Hver patrulje skulle bygge et bivuak med plads til 6 mand, et køkken, bålplads og fedtegrav. Vi fik udleveret rafter og tovværk og gik igang med opgaven i bæl mørke. Kl ca. 0230 var vi færdige og havde brugt en masse kræfter på at gøre os umage. Nu lød ordren på at vi skulle bytte bivuak med en anden patrulje. Den gule patrulje som vi skulle bytte med, havde sløset meget og deres bivuak holdte ikke en meter. Frustrationerne nåede dog ikke at vokse før vi blev sendt afsted på opgave/orienterings natmarch. Vi gik som sagt som den eneste patrulje med fuld oppakning og torvet som vi var 4 mand om at skiftevis at bære. Marchen varede til kl. 0800 om morgenen og havde hovedsageligt indhold samarbejdsøvelser ved hver post og så desuden en enkelt selvtillidsprøve. Tidligere på dagen i København skulle hver mand sy en hængekøje. Vi fik udleveret materiale og fik en lille time til at sy køjen. Jeg er ikke den store mester til at sy men fik dog syet køjen under tidsgrænsen. Denne køje skulle vi sove i hele ugen fik vi at vide. Vi måtte under ingen omstændigheder sove på eller røre jorden når vi sov. Hængekøjen skulle yderligere spændes op med et korrekt baghåndsknob for at kunne godkendes?!. Da jeg kom hjem her om morgenen kl. 0800 ligger jeg mig op i køjen godt smadret og træt. Jeg når lige at ligge mig til rette før syningerne braster i den ene ende. Resten af patruljen er faldet i søvn og jeg må finde nål og tråd frem igen. Det tager mig en time at sy køjen om og ligger mig til at sove kl 0900. Kl. 1130 bliver vi vækket. Her lyder ordren på at lave mad, gøre rent, og stille klar til inspektion på en lille time. Imens de andre laver bål og mad reparerer og forstærker jeg bivuaket og min hængekøjen. Bivuaket når at blive meget solidt og godt og jeg får ros af patruljen :smile: . Efter inspektion er der opgave løb som varer til 21.30. Her kommer vi tilbage til lejren og får ordre til at skifte bivuak. Frustrationerne er store da vi får et bivuak hvor patruljen før os har ødelagt presseningen og der er store huller over alt. Rafterne er ligeledes ikke holdbare nok til at holde vores hængekøjer. Imens resten af patruljen tilbereder aftensmad gør jeg igen i krig med at forstærke bivuaken. Den er ikke til at rede, men bliver holdbar nok til at holde ugen ud. kl. 22.30 bliver vi sendt på opgaver patruljevis. Første opgave er observation. Næste skydning. 3. dissektion af hjerte. Jeg scorer mange point til patruljen under skydningen og gennemgang af hjertet, men falder i søvn under observationen. Kl. 0100 får vi lov at gå i køjen. Min køje er denne gang stabil og holder mig uden problemer. Min ben er dog for lange til at kunne ligge i køjen jeg fryser natten igennem og falder en enkelt gang ud af køjen. Da vi bliver vækket klokken 0400 er min ryg meget øm. Der kan ikke tales om kvalitetssøvn her. Hver patrulje får et kort og bedes gå i stilling på en position i skoven på et givent tidspunkt. Alle patruljerne ligger i baghold på en person og "angriber" efter ordre på radioen. Personen bliver overfaldet og lagt i strips. Næste opgave bliver at hente nogle kasser som personen har lagt ud til "fjendlige kontakter". Vi finder uden alt for stort besvær vores kasse som er en træbox, der vejer omkring 15 kg. Jeg og 2 andre skiftes til at bære den uhåndterlige kasse på ryggen hjem til lejren. Vi glæder os til at se hvad der er i den. Men bliver skuffede da vi åbner den hjemme i lejren. kassen indeholdte jord! Næste ordre lyder på morgenmad og efterfølgende inspektion. kl. 0830 begynder der et "OL", hvor patruljerne skal dyste imod de andre patruljer. Kampenes udslag vækker naturligvis en konsekvens. Hver gang en aktivitet er overstået får vi ordre på at stille ved en anden hytte 400 meter væk. Vi får typisk 2 minutter til at stille klar ved næste aktivitet. Der bliver løbet en del igennem dagen i mine støvler. Mine skinneben hæver og det føles som om jeg er ved at få skinnebensbetændelse. Aktiviteterne som bl.a bestod af cooper test, kamplege, løb med huggeblok og kodeknækning. Sluttede ved 18 tiden, hvor vi laver aftensmad og stiller til inspektion. kursist nummer 2 melder fra pga. af overbelastning i knæ og hofte. Efterfølgende en opgave hvor vi skal skaffe et pas til en given person. Der er opstillet en række "kontorer" i skoven, som har åbent i ca. 2 min. af gangen. Vi udfylder en lang række dokumenter og får til sidst passet. En meget stresset tænke opgave, hvor statens dokumenter kan blive nok så irriterende. I skoven er vil jeg gætte på at der har været en ca. 5 grader. Så da vi bliver vist ind i et lokale, hvor alle vinduer er lukket, pejsen kører på fuld hammer, røgelse bliver brændt af og temperaturen ligger omkring de 30 grader, kan folk næsten ikke holde sig vågne. Der bliver uddelt stiloplæg præcis som til en eksamen. Der kører stille klassisk musik i baggrunden. På stiloplægget stod der; "Du har 4 timer til at besvare en af følgende opgaver, din besvarelse skal minimum fylde 4 siders håndskrift". Mange folk gik helt ned på denne øvelse, men jeg var skarp 2.G form og fik skrevet de 4 sider på en time og får afleveret som den eneste i lokalet. Vi bliver kommanderet ud efter ca. en halvandens times tid. Her får vi valget imellem at måtte sove i 2 x 2,5 time eller i 4 timer i træk. Patruljen bliver enige om 4 timer i træk. Vi bliver vækket ved 4-5 tiden og får 5 min. til at stille med badebukser ved søen som ligger ca. 400 m. væk. Det er bæl mørkt og der er rimfrost på græsset. De sidste i verden jeg har lyst til er at smide et af mine 5 lag tøj. Patruljen får ved søen valget imellem at bygge en tømmerflåde eller svømme over søen. Spejderne i min patrulje er eninge om at det er umuligt at bygge en tømmerflåde med de midler vi har til rådighed på så kort tid og patruljen bliver enige om at hoppe i vandet og svømme de få meter. Søen er oplyst af en bil og er fyldt med andemad og er en rigtig bundløs skovsø med alt dertilhørende snask. Jeg slår hul på skinnebennet på vej ned i vandet og får en ordentlig skramme. Vandet er utrolig koldt og vi hyperventilerer alle i patruljen, ingen i patruljen har overskud til at hjælpe vores sidste mand, som er en dårlig usikker svømmer. Efterfølgende morgenmad. Patruljerne går samlet til til den nærliggende s-togs station ca. 5 km væk. Og kører til københavn hvor endnu en orienterings/opgave march venter. Meget lignenende den vi startede med i søndags. Der er dog ingen instruktører når vi går, og vi får ladt lidt op mentalt. Jeg får at vide at en tredje kursist har meldt fra pga. af skade. kl. 2100 er der gudstjeneste i kirken bag Panum Institutet. En gudstjeneste kun for os. Nok den fedeste jeg nogensinde har været til. Da vi kommer ind kan jeg hører Jokeren's stemme rappe om fader vor. Kirken er hyggeligt oplyst og vi skal sidde helt oppe ved altereret. Det er en imponerende kirke og den unge kvindelige gravide præst, prædker om team-work. Efterfølgende march til nørreport station og derefter hjem til lejren nær Ganløse. Vi kommer i poserne ved en 0030 tiden og bliver vækket ved 0300 tiden. Vi går ca. 6 km ud til næste opgave. Et terningeløb hvor man slår med en terning og skal gå ud til den givne post og tilbage igen for igen at slå. Politikken var med og tog en masse billeder. Et af dem blev sat i Poltikken fredag og fyldte en hel side. Alle kunne på dette tidspunkt knapt holde sig vågne, folk faldt om når vi gik, fordi de simpelthen faldt i søvn. Da vi var færdige blev alle vores ure og mobiler taget fra os. VI skulle nu hurtigst muligt tilbage til lejren og spise morgenmad. Dagen gik igen med forskellige opgaver nær lejren. Ved hver post blev der sagt til os at vi kunne få lov at sove når vi var færdige med denne post, vi skulle bare lige have den næste også, og så kunne vi få lov. Vi fik da også lov at gå i seng omkring middags tid. Men blev vækket efter ca. 10 min. En af opgaverne denne dag lød på at klippe ca. 9 m2 græs med hårsaks :blink: . Da vi endelige stillede for at få udleveret vores aftensmad blev vi præsenteret for 2 flyttekasser pr. patrulje. I hver flyttekasse var der en levende hare. Jeg henrette en enkelt sammen med 3 andre og ordnede den ene selv. Jeg skal hilse at sige at det er noget andet at slå en hare ihjel med en økse end det er at skyde den med hagl på 25 meters afstand. Imens jeg parterede den begyndte den pludselig at lukke op for blæren så jeg fik æren af et 'golden shower'. Jeg fik også en del blod på mig og der var jo ingen mulighed for at komme i bad eller få vasket tøj, så jeg var ikke videre lækker efter denne operation.

Godnat kl 0030. 3 og 4 kursist melder fra. Vækning kl 0200. Ordren lød på at gå ud og finde et givent sted i skoven og derefter ringe til en kontakt. En i min patrulje har fået diarre men vil ikke melde fra, han bliver sat til at gøre instruktørernes toiletter rene mens vi går natmarch. Vi går igen som zombier på vej ud til punktet i den mørke skov. Da vi ringer op til kontakten hører vi en telefonsvarer, der siger at vi bare kan gå hjem igen og at der ikke var nogen opgave, men at det bare var en lille joke.

Vækning igen ved 4-5 tiden. Ordren lød på at stille i badebusker ved søen. En af gutterne i patruljen havde tidligere på dagen sagt at han gerne vil tage turen i vandet igen, da vi havde hørt rygter om en sådan opgave. Opgaven lød på at hente 7 koder som lå i flasker ude midt i søen. Man måtte hente en ad gangen. Patruljen skulle derefter knække koden får skafferen måtte hoppe i igen. Det betød at skafferen måtte stå kold og våd og vente ca. 5-10 min. på kanten før han kunne hoppe i igen. Han klarede 3 poster før han var færdig, han kunne simpelthen ikke mere. Jeg følte at jeg blev nødt til at melde mig til at hente resten. Det var jo også det jeg var kommet på kursus for. Jeg hørte mig selv sige at jeg skulle hente resten og hoppede i vandet. Hentede dem en ad gangen. Den sidste skulle jeg træde vande ud midt i søen og læse en morsekode op. Jeg skulle råbe den indtil land, hvor de skulle notere den og knække den. Koden fyldte en lille a4 side og jeg måtte træde vand i ca. 3 min før jeg havde fået læst den hele. Da jeg kom op fik vi en straf på 100 armbøjninger for at have løst en af koderne forkert. Jeg lavede de første 50 og fik varmen. Det var en utrolig lækker fornemmelser at hoppe i uld undertøjet bagefter. Morgenmad. 5 kursist melder fra, han har fået en vabel der fylder ca. 80 % af foden og kan ikke gå videre. Kl. 14.00 GPS orientering på afsluttende Hike. Fra Ganløse til Hareskoven og indtil københavn. Her kom vi ind på spejdernes hovedkontor på rysenstedsgade? Her var der lækker mad og vi fik lov at gå i seng ved en 0100 tiden. Inspektioner og rengøreing, uddeling af mærker, tale osv. om lørdagen hvorefter vi fik lov at tage hjem. Jeg kom hjem igår ved 15 tiden og har sovet og spist siden. Mit hoved trykker meget og jeg har feber. Jeg er ret forkølet men glad for at det først er kommet nu hvor jeg er hjemme. Og så er jeg selvfølgelig glad for at kursus gik godt.

Politikken.pdf

Og der er en fejl i teksten under billede. Vi fik aldrig sovet 25 timer. De "gode" patruljer fik sovet 18 og det dårligste 16 timer.

Jeg er ude og hente koder i skovsøen ca. 0400 hrs.

post-8923-1163112647_thumb.jpg

Noget af min Patrulje. Vi ser lidt groggy ud, men vi er også lige blevet vækket og fået at vide at vi skal ud og svømme.

Og kanindræberkursus var det jo
Link to comment
Share on other sites

Det var en super tur. Man får virkelig en god fornemmelse af hvad det vil sige hele tiden at være på, være våd, kold, og i konstant søvnmangel og så bare blive ved og ved. Bare det med at bo under en pressening en hel uge i en våd og kold efterårsferie, det kan man godt blive træt af, hvis man ikke holder hovedet koldt.

Jeg ved ikke om du allerede er faldet over siden, men ellers skulle du tage af tjekke den ud

www.jaegeraspirant.dk

Der er inspiration til træning og desuden lidt billeder og film.

Link to comment
Share on other sites

Det var en super tur. Man får virkelig en god fornemmelse af hvad det vil sige hele tiden at være på, være våd, kold, og i konstant søvnmangel og så bare blive ved og ved. Bare det med at bo under en pressening en hel uge i en våd og kold efterårsferie, det kan man godt blive træt af, hvis man ikke holder hovedet koldt.

Jeg ved ikke om du allerede er faldet over siden, men ellers skulle du tage af tjekke den ud

www.jaegeraspirant.dk

Der er inspiration til træning og desuden lidt billeder og film.

Ja, kan jeg forestille mig. Har godt set siden, men kan vel ikke skade at tage et kig til...

Hvad tror du er bedst i forhold til løb: at starte med god tid, og så bygge distance på, eller starte med at gå efter en lang distance, og så forholde sig til tid bagefter?

-Martin

Link to comment
Share on other sites

Ja, kan jeg forestille mig. Har godt set siden, men kan vel ikke skade at tage et kig til...

Hvad tror du er bedst i forhold til løb: at starte med god tid, og så bygge distance på, eller starte med at gå efter en lang distance, og så forholde sig til tid bagefter?

-Martin

Det er i hvert fald nemmest at begynde at øge distancen. Din krop vender sig hurtigt til at kunne løbe langt, hvis du begynder at løbetræne et par gange om ugen. Hvis du sørger for at få løbet omkring 20 km/ugen fordelt over 3-4 træningspas kan du snart komme op på halvmarathondistance. Men nu ved jeg ikke hvor langt du kan løbe som det er nu?

Distancetræning er en meget behagelig form for træning, hvor du bare løber i det tempo, der passer dig.

Det med at blive hurtigere og skrabe tid af, det er en længere og noget hårdere proces. Der skal du igang med forskellige former for intervaltræning, for at kunne forbedre dit kredsløb dvs. musklernes iltoptagelse. Dette er en noget mere ubehagelig form for træning, idet man skal løbe med meget høj puls. Men man vender sig til det og til sidst kommer man jo til at holde af det :tongue:

Det vigtigste i begge tilfælde er dog, at du lægger en plan for din træning. Følger et program, hvor der er overblik og hvor der er taget højde for de teoretiske faktorer. Det kan vi hjælpe dig med her på mol. Ellers kan du følge programmer i løbebøger.

En gut der hedder Henrik Jørgensen har skrevet en glimrende bog, der hedder løbeskolen. Der kan du finde programmer til begyndere, let øvede og øvede.

Men sørg for at finde et program, hvis du skal have noget ud af træningen.

Link to comment
Share on other sites

Det er i hvert fald nemmest at begynde at øge distancen. Din krop vender sig hurtigt til at kunne løbe langt, hvis du begynder at løbetræne et par gange om ugen. Hvis du sørger for at få løbet omkring 20 km/ugen fordelt over 3-4 træningspas kan du snart komme op på halvmarathondistance. Men nu ved jeg ikke hvor langt du kan løbe som det er nu?

Distancetræning er en meget behagelig form for træning, hvor du bare løber i det tempo, der passer dig.

Det med at blive hurtigere og skrabe tid af, det er en længere og noget hårdere proces. Der skal du igang med forskellige former for intervaltræning, for at kunne forbedre dit kredsløb dvs. musklernes iltoptagelse. Dette er en noget mere ubehagelig form for træning, idet man skal løbe med meget høj puls. Men man vender sig til det og til sidst kommer man jo til at holde af det :tongue:

Det vigtigste i begge tilfælde er dog, at du lægger en plan for din træning. Følger et program, hvor der er overblik og hvor der er taget højde for de teoretiske faktorer. Det kan vi hjælpe dig med her på mol. Ellers kan du følge programmer i løbebøger.

En gut der hedder Henrik Jørgensen har skrevet en glimrende bog, der hedder løbeskolen. Der kan du finde programmer til begyndere, let øvede og øvede.

Men sørg for at finde et program, hvis du skal have noget ud af træningen.

Tak igen! Må lige finde et løbeprogram. Jeg er først begyndt at løbe her for en uge siden, da jeg fik ondt i knæet da jeg løb tidligere, så ville til lægen for at få det tjekket. Men det var ikke noget, så er begyndt igen. Jeg løb 4 og 4,5 km tidligere på ugen, og løber 5 kilometer senere. Vil ikke starte alt for vildt ud, så jeg risikerer skader.

Jeg vil prøve at finde et program med tre gange løb/uge, som der øger distancen med 1 kilometer per uge. Så burde min krop kunne vænne sig til det, uden jeg får skader.

Lyder som en god idé at komme op på 20 km/uge, så jeg kan løbe halvmaraton efter noget tid.

-Martin

Link to comment
Share on other sites

Jeg har tænkt mig at køre det her program:

Uge 1

Mandag: 5 km

Onsdag: 5,5 km

Fredag eller lørdag: 6 km

Uge 2

Mandag: 6 km

Onsdag: 6,5

Fredag eller lørdag: 7 km

Uge 3

Mandag: 7 km

Onsdag: 7, 5 km

Fredag eller lørdag: 8 km

Uge 4 starter på 8 km, slutter på 9, osv..

Det er et rigtigt simpelt program, men idéen er at forøge distancen for hver enkelt løb med en kilometer per uge. Ville være godt med kommentarer/forbedringer! Kan det evt. være bedre at bytte nogle af dagenes løb ud med interval træning? Eller skal jeg i første fase kun fokusere på distance træning?

-Martin

Link to comment
Share on other sites

Jeg har tænkt mig at køre det her program:

Uge 1

Mandag: 5 km

Onsdag: 5,5 km

Fredag eller lørdag: 6 km

Uge 2

Mandag: 6 km

Onsdag: 6,5

Fredag eller lørdag: 7 km

Uge 3

Mandag: 7 km

Onsdag: 7, 5 km

Fredag eller lørdag: 8 km

Uge 4 starter på 8 km, slutter på 9, osv..

Det er et rigtigt simpelt program, men idéen er at forøge distancen for hver enkelt løb med en kilometer per uge. Ville være godt med kommentarer/forbedringer! Kan det evt. være bedre at bytte nogle af dagenes løb ud med interval træning? Eller skal jeg i første fase kun fokusere på distance træning?

-Martin

normalt kan man først begynde ar løbe intervaller efter man har løbet ½ til 1 år.

Link to comment
Share on other sites

normalt kan man først begynde ar løbe intervaller efter man har løbet ½ til 1 år.
Tak! Bør jeg nok vente lidt tid med så.

Jeg er uenig. Du kan godt løbe intervaltræning. Det går dine ben ikke i stykker af. Men du skal være opmærksom på at der er stor belastning forbundet med at løbe intervaller. I følge Henrik Jørgensen skal en nybegynder holde 4 dages pause efter et intervaltræningspas. Det vil sige hvis du løber intervaller mandag må du først løbe igen lørdag.

Men stadig ville jeg vente 16 træningsuger før jeg begyndte intervaltræning.

Så få de 16 uger/4 mdr. alm. træning overstået så kan du begynde på intervallerne.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er uenig. Du kan godt løbe intervaltræning. Det går dine ben ikke i stykker af. Men du skal være opmærksom på at der er stor belastning forbundet med at løbe intervaller. I følge Henrik Jørgensen skal en nybegynder holde 4 dages pause efter et intervaltræningspas. Det vil sige hvis du løber intervaller mandag må du først løbe igen lørdag.

Men stadig ville jeg vente 16 træningsuger før jeg begyndte intervaltræning.

Så få de 16 uger/4 mdr. alm. træning overstået så kan du begynde på intervallerne.

16 uge burde også være okay, vigtigste er man bygge det langsomt som fx. 1 uge løbe kun en gang intervaller og måske efter 3 uge 2 intervaller om uge. jeg ville uanset kun løbe max 3 interval pas om uge med minimum 48 timer imellem dem. du kan også fx. om 8 uge begynde at løbe lidt tempotur, det vil sige hvis du fx. løber med 12km/t kan du øge tempoet til 13-14km/t de næste 2-4km.

Link to comment
Share on other sites

Angående løb så er jeg blevet anbefalet at bruge 10 % reglen. Dvs. jeg kan øge distancen med 10 % pr. uge. Hver 4. uger restutierer jeg og og i 5. uge starter jeg med den distance jeg nåede i uge 2 osv. (jeg har ikke selv fundet på reglen. Nedenstående er som jeg er blevet forklaret 10%-reglen)

Eksempel:

Uge 1; 10 km (eks. 3x10 km pr. uge)

Uge 2; 11 km

Uge 3; 12,1 km

Uge 4; 7 km (restitution)

Uge 5; 11 km

Uge 6; 12,1 km

Uge 7; 13,3 km

uge 8; 8 km (restitution)

uge 9; 12,1 km

osv...

Årsagen til at distancen øges så langsomt er for at undgå skader. Jeg syntes selv at det jf ovenstående går meget langsomt frem, men nu har jeg heller ikke fundet på reglen :-)

Ønsker du at øge intensiteten bør du ikke samtidig øge distancen.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share