Langsigtet træning til frømand


Martin Lynge
 Share

Recommended Posts

Goddag forum!

Jeg er 15 år gammel, og kunne godt tænke mig langsomt at træne langsomt op til at blive optaget i frømandskorpset i starten af tyverne. Jeg har tidligere gået til fægtning på eliteniveau og styrketrænet i ca. tre og et halvt år(mere intenst det sidste halve år.).

Jeg kunne godt tænke mig at vide hvordan jeg på længere sigt kan træne min krop op til jobbet, og hvilke sporter jeg evt. kan dyrke? Jeg har hørt at svømning og orienteringsløb er en god idé. Men også hvordan jeg styrketræne mine muskler langsigtet hen mod målet, samt hvilken slags kondi/muskelfibrer jeg skal efter at træne(hvide, rosa eller røde.). Har en idé om, det er en riiimlig god strategi at træne op til det over længere tid. Skal selvfølgelig ikke være specifik træning, men mere retning jeg søger hjælp omkring :)

På forhånd tak,

Martin Lynge

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 54
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Goddag forum!

Jeg er 15 år gammel, og kunne godt tænke mig langsomt at træne langsomt op til at blive optaget i frømandskorpset i starten af tyverne. Jeg har tidligere gået til fægtning på eliteniveau og styrketrænet i ca. tre og et halvt år(mere intenst det sidste halve år.).

Jeg kunne godt tænke mig at vide hvordan jeg på længere sigt kan træne min krop op til jobbet, og hvilke sporter jeg evt. kan dyrke? Jeg har hørt at svømning og orienteringsløb er en god idé. Men også hvordan jeg styrketræne mine muskler langsigtet hen mod målet, samt hvilken slags kondi/muskelfibrer jeg skal efter at træne(hvide, rosa eller røde.). Har en idé om, det er en riiimlig god strategi at træne op til det over længere tid. Skal selvfølgelig ikke være specifik træning, men mere retning jeg søger hjælp omkring :)

På forhånd tak,

Martin Lynge

En drengedrøm - den har været oppe at vende før , søg - Mit bedste råd, start til svømning!

Vand skal være dit element og styrke skal nok komme af sig selv.

Link to comment
Share on other sites

Lad være med at lave traditionel styrke træning det kan du ikke bruge til så meget der oppe. Men noget hvor du træner din krop funktionelt. Spil noget undervands rugby, orienteringsløb/mach, crossfitt, meld dig ind i en orienteringsklub og lær de basale ting der. Tag ud i naturen og se om det er noget for dig en våd nat eller to og overnat oven på nogle hårde march ture og se om du stadig syntes det er skægt.;)

Og husk der er stadig en del år til du kan søge men hold drømmen ved lige så skal det nok lykkes:)

Link to comment
Share on other sites

Jeg mener du kan tage dykkercertifikat som 16-årig. Meld dig ind i den lokale (sports-) dykkerklub gerne med noget "længere varende" CMAS-uddannelse (ikke bare et lyn weekendkursus). Disse klubber har ofte svømning, UV-rygby som vintertræning samt alm. træning til div. vandprøver. Så lugter det da lidt af at blive "frø". Der er ofte også nogle hardcore folk, der kan udfordre dig lidt og give de rigtige fif. Der er masser af sjove øvelser at træne. Det giver et ret godt kick at penetrere et vrag i 4-5 grader koldt vand i de mørke danske farvande.

Men ellers har de andre ret. De fleste elitesoldater synes det er sjovt at være våd, kold, sulten, træt og ikke vide hvornår de er hjemme eller hvad der skal ske lige om lidt. Du kan få samme oplevelse i adventuresporten/adventurerace :) Der får du også brug for din orientering - det er jo lige meget hvor hurtigt du kommer frem, hvis du er på vej i den forkerte retning.

Fyr den AF!

Edited by Bagmanden
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Tak for hjælpen. Er også lidt det jeg har tænkt mig at gøre.

Lige nu ser min træning sådan her ud:

Styrketræning 1-2 gange om ugen, med fokus på arme, bryst samt ben.

Løb 1-2 gange om ugen. Interval træning(1 min/1min - sprint/lunt - 10 gange.). Vil lige have trænet mine ben og blive bedre til at løbe, før jeg starter til O-løb eller ligeså.

Svøming 3-4 gange om ugen - på hold. Før jeg starter til undervandsrugby vil jeg have OK skills i svøming.

Nogen idéer til styrketræningsøvelser jeg lave, som er specielt gode på længere sigt??

Vh.

Martin Lynge

Link to comment
Share on other sites

Tak for hjælpen. Er også lidt det jeg har tænkt mig at gøre.

Lige nu ser min træning sådan her ud:

Styrketræning 1-2 gange om ugen, med fokus på arme, bryst samt ben.

Løb 1-2 gange om ugen. Interval træning(1 min/1min - sprint/lunt - 10 gange.). Vil lige have trænet mine ben og blive bedre til at løbe, før jeg starter til O-løb eller ligeså.

Svøming 3-4 gange om ugen - på hold. Før jeg starter til undervandsrugby vil jeg have OK skills i svøming.

Nogen idéer til styrketræningsøvelser jeg lave, som er specielt gode på længere sigt??

Vh.

Martin Lynge

det er Meget Vigtigt at du Også får din mave- og rygmuskler med.

Har læst bs' bog, hvor de i på nogle tidspunkter går med op til 60 kilo's rygsække

så det er vigtigt at have en stærk læn

Har selv den samme drøm (Jægersoldat) og er begyndt med terrænløb

hvis du har en skov med bakker i nærheden af dig kan dette stærkt anbefales, da man her kan bruge hele kroppen.

men det vigtiste er at du får brugt hele kroppen. dvs at styrketræning med fokus på enkelte muskelgrupper

ikke må fylde alt for meget, da man ikke kan få alle muskler med ved styrketræning.

så mit Råd er:

Orienteringsløb

Svømning + undervandsrugby

Terrænløb

og vigtigst af alt SUND KOST OG RESTITUERING

Link to comment
Share on other sites

Med hensyn til styrketræningen skal du nok have mest fokus på de store compound-øvelser. Altså du skal fokusere på squat og dødløft og andre varianter deraf. Husk at du ikke skal træne muskler - du skal træne bevægelser (funktionel styrke) :)

Held og lykke med drømmen - det skal nok lykkes :)

Link to comment
Share on other sites

det er Meget Vigtigt at du Også får din mave- og rygmuskler med.

Har læst bs' bog, hvor de i på nogle tidspunkter går med op til 60 kilo's rygsække

så det er vigtigt at have en stærk læn

Har selv den samme drøm (Jægersoldat) og er begyndt med terrænløb

hvis du har en skov med bakker i nærheden af dig kan dette stærkt anbefales, da man her kan bruge hele kroppen.

men det vigtiste er at du får brugt hele kroppen. dvs at styrketræning med fokus på enkelte muskelgrupper

ikke må fylde alt for meget, da man ikke kan få alle muskler med ved styrketræning.

så mit Råd er:

Orienteringsløb

Svømning + undervandsrugby

Terrænløb

og vigtigst af alt SUND KOST OG RESTITUERING

Tak. Begynder til undervandrugby her fra næste torsdag, så er meget fint(med to ganges træning per uge). Og svømmer 4 gange om ugen nu.

Har bestemt tænkt mig at starte til o-løb, men vil først løbe et par måneder normalt først, for at få vænnet mine ben til at løbe(har ikke løbet ofte før.). Begynder med terrænløb + o-løb fra maj-juni regner jeg med.

Tak for hjælpen!

-Martin

Link to comment
Share on other sites

Med hensyn til styrketræningen skal du nok have mest fokus på de store compound-øvelser. Altså du skal fokusere på squat og dødløft og andre varianter deraf. Husk at du ikke skal træne muskler - du skal træne bevægelser (funktionel styrke) :)

Held og lykke med drømmen - det skal nok lykkes :)

Begynder jeg også på inden for de næste par uger. Skal bare have fat på min gamle fægtetræner og få ham til at hjælpe med en masse spotting, de første par gange jeg tager øvelserne, og så burde jeg ellers selv kunne køre derfra.

Tak for hjælpen igen!

Link to comment
Share on other sites

Kan også kun anbefale træningskompendiet fra JGK som AZAK linker til - træner selv efter det.

Der er masser af gode ting - sørg især for at læse om skader, da det er vigtigt at være opmærksom på kroppen med så stor en træningsmængde. Når det nu er Frømandskorpset og ikke JGK kunne du selvfølgelig fokusere mere på svømning end det opfordres til i kompendiet.

Eventuelt kan du også kigge på noget SEAL-træning:

http://www.getbig.dk/vis_artikel.php?id=108

Linket her er til kategori I - i bunden af siden er til Kategori II.

Link to comment
Share on other sites

Nice kompendie Claus :D

Kan jeg også bruge i min træning.

Man skal bare lige være opmærksom på at det er et kompendie til voksne.

er ret sikker på at martins knæ bliver rimeligt smadret hvis han om 18 uger løber 5*10 km om ugen

jeg ville nok løbe lidt længere distanser, og så lidt sjældnere.

jeg løber selv 10 km hver 3. dag, kunne godt løbe mere, men er bange for overbelastningsskader

Link to comment
Share on other sites

lige endnu en tilføjelse:D

Forsvaret har lavet en træningskompendie til optagelsen hos jægerkorpset

http://forsvaret.dk/JGK/bliv_jaeger/Traening/

Har selv gennemlæst det flere gange, og der står rigtigt meget nyttigt deri

ikke kun til forberedelse af militær uddannelse, også bare i al almindelighed :D

Tusinde tak! Kan ikke køre en helt forkert træning på landjord hvis jeg bare følger den! Ved du om der udarbejdet noget tilsvarende til frømandskorpset?

-Martin

Link to comment
Share on other sites

Nice kompendie Claus :D

Kan jeg også bruge i min træning.

Man skal bare lige være opmærksom på at det er et kompendie til voksne.

er ret sikker på at martins knæ bliver rimeligt smadret hvis han om 18 uger løber 5*10 km om ugen

jeg ville nok løbe lidt længere distanser, og så lidt sjældnere.

jeg løber selv 10 km hver 3. dag, kunne godt løbe mere, men er bange for overbelastningsskader

Ja, tænkte jeg også over. Med så meget træning skal jeg også have nogen meget, meget trænede knæ. Er der nogen der kender deciderede øvelser eller måder at træne knæ på?

Link to comment
Share on other sites

Kan også kun anbefale træningskompendiet fra JGK som AZAK linker til - træner selv efter det.

Der er masser af gode ting - sørg især for at læse om skader, da det er vigtigt at være opmærksom på kroppen med så stor en træningsmængde. Når det nu er Frømandskorpset og ikke JGK kunne du selvfølgelig fokusere mere på svømning end det opfordres til i kompendiet.

Eventuelt kan du også kigge på noget SEAL-træning:

http://www.getbig.dk/vis_artikel.php?id=108

Linket her er til kategori I - i bunden af siden er til Kategori II.

Tak! Virker også som god træning og nem udførlig træning. Som også virker realistisk. Hvis man løber på blødt underlag(skov) bliver belastningen på knæene så ikke væsentligt mindre?

-Martin

Link to comment
Share on other sites

Tak! Virker også som god træning og nem udførlig træning. Som også virker realistisk. Hvis man løber på blødt underlag(skov) bliver belastningen på knæene så ikke væsentligt mindre?

-Martin

jo betydeligt mindre.

ud over at belastningen bliver mindre, styrkes ledene også, ved løb på blødt underlag.

med hensyn til øvelser for at styrke knæene, kan du stille dig med ryggen mod en væg

og bøje knæene i en 90 graders vinkel, mens legen er parallel med vægen.

dette styrker ikke kun knæene, men også de andre muskler i benene

Link to comment
Share on other sites

Tror springgymnastik vil være rigtig godt for dig, alm. styrketræning vil ikke være en fordel. det gælder om at være udholdende

DU er selvfølgelig ret - ringer du ikke lige til Ålborg og fortæller dem at de skal droppe squat, dødløft og andre multicompund øvelser som de implementerede i deres træning for en håndfuld år tilbage ... ?

eller med andre ord: tænk-tast-tal ! ...... jeg vil refererer til hvad en anden kløgtigt skrev

Med hensyn til styrketræningen skal du nok have mest fokus på de store compound-øvelser. Altså du skal fokusere på squat og dødløft og andre varianter deraf. Husk at du ikke skal træne muskler - du skal træne bevægelser (funktionel styrke) :)

Held og lykke med drømmen - det skal nok lykkes :)

Fokus primært svømning og orienteringsløb .... sekundært funktionel styrketræning (eks: kropshævninger, armstrækkere, squat, dødløft, military press) .. og så nyd din ungdom og brug ikke alt din tid på at tænke "frømand, frømand, frømand" ... det skal du nok få tid til om 5 år.

Link to comment
Share on other sites

Tusinde tak! Kan ikke køre en helt forkert træning på landjord hvis jeg bare følger den! Ved du om der udarbejdet noget tilsvarende til frømandskorpset?

-Martin

Der er ikke den store forskel ... JGK skal også bestå kampsvømmer-kursus og selvom man er frømand skal man også kunne finde vej og gå langt. Så du skal ikke tænke så meget over hvorvidt kompendiet til JGK også har relevans for en kommende frømand.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har selv drømmen om frømand, og søger også ind når engang tiden er til det. Du er 15 år og det er slet ikke sikkert, at du vil vælge frømandsjobbet når tiden engang er til det. Derfor ville jeg hvis jeg var i dit sted, prøve en hel masse forskellige sportsgrene og så vælge dem ud du gider og gå til. Så får du sikkert en hel masse nye oplevelser som du ikke ville få hvis du bare løb f.eks.

Men hvis du virkelig vil træne, som hvis du skulle op til frømandskorpset. Ville jeg vælge følgende discipliner at fokusere på:

March (langsom tilvænning til distancer alla 30-40 km med 30 kg vægt maks. Tager hårdt på kroppen...)

Styrketræning (Vægttræning og fokus på basisøvelser, kropsvægtsøvelser til udholdenhed)

Orienteringsløb (Giver super god form, og kortlære er guld værd)

Svømning (fokus på teknik, derefter et program som sigter efter en masse crawl, vippe og undervandsdyk og selvtillidsprøver...)

Edited by Danielsson
Link to comment
Share on other sites

Mit bedste råd er nok, at du skal passe på ikke at køre død i det. 5 år er rigtig lang tid. Hvis du kører den træning som du har tænkt dig nu, med træning hver dag (ret mig, hvis jeg tager fejl), så er der en god chance for at køre død i det inden længe. Prøv nogle af forslagene af og vælg de sportsgrene du bedst kan lide.. Så skal du nok have styrken, hvis du har lysten, til frømandskorpset om 5 år..

Link to comment
Share on other sites

DU er selvfølgelig ret - ringer du ikke lige til Ålborg og fortæller dem at de skal droppe squat, dødløft og andre multicompund øvelser som de implementerede i deres træning for en håndfuld år tilbage ... ?

eller med andre ord: tænk-tast-tal ! ...... jeg vil refererer til hvad en anden kløgtigt skrev

Fokus primært svømning og orienteringsløb .... sekundært funktionel styrketræning (eks: kropshævninger, armstrækkere, squat, dødløft, military press) .. og så nyd din ungdom og brug ikke alt din tid på at tænke "frømand, frømand, frømand" ... det skal du nok få tid til om 5 år.

Tak! Jeg er stoppet med så meget styrketræning som tidligere, og skal begynde på en gang ugentligt full-body program, hvor bla. de øvelser du nævnte nok vil komme til at fylde en del(men nok også en del ben i starten.).

-Martin

Link to comment
Share on other sites

http://www.teenbodybuilding.com/brent2.htm

Det minder lidt om programmet fra getbig, hvis det kunne give noget inspiration.

MVH PK

Ah, tak det ser rigtigt godt ud! Tror jeg kører det, så jeg afslutter programmet i slut juli. Skal på et års highschool ophold i USA, og kommer til at dyrke idræt flere timer hver dag der, så vil gerne være i rigtigt god form til der, så jeg kan fokusere mere på teknik i sporterne(fremfor at skulle kæmpe med formen.).

-Martin

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share