Sumo guidelines


MaximusMaximus
 Share

Recommended Posts

Nu er jeg nok ikke den mest "wise" vægtløfter, men så'en som jeg har forstået sumo-dødløft er det blot alm. dødløft med en bred benstilling. se evt. denne artikel på GetBig.dk

http://www.getbig.dk/vis_artikel.php?id=130

Så hvis jeg har en bred stilling med mine ben men peger mine fødder mod hinanden er det ok? ( :wink: )

Link to comment
Share on other sites

Jeg har spørgsmål til Sumo dødløft, jeg tænker bla på benstilling og handgrip? Guidelines?? Wise words fra vægtløftere. :smile:

Det er nok de færreste vægtløftere der laver sumo dødløft.

Du skal gribe stangen sådan at dine arme er lodrette.

Standen kan du eksperimentere med, men generelt skal du stå ret bredt med fødderne pegende udad (mere end du regner med). Mine tæer er 7-8 cm fra skiverne.

Link to comment
Share on other sites

Hvad er der smart ved SUMO dødløft? :cool:

Jeg mener selvfølgelig rent ryg/muskel mæssigt? Er den hårdere for ryggen eller skåner den ryggen mere end "almindelig" dødløft?

Det "smarte" ved Sumo dødløft er for mig at den får rigtig godt fat i glutes og inderlår + godt/korrekt bøj i hoften...

Plus er det for mig lettere/bedre at lave "tung" sumo med god teknik/opspænd, end at lave et stifflegged dødløft.

De fleste vil have tendens til at "trække" med ryggen i Stifflegged dødløft, i sumo kan det (for mig) ikke lade sig gøre at trække med ryggen mere end med benene.

Så min konklusion er at jeg ville ønske at have stiftet bekendtskab med sumo'en før stifflegged dødløft pga sumo for mig er "idiotsikker" :blush:

Derudover er dødløft en baglårs-øvelse og ikke ryg-øvelse?!?? Du kan bruge dødløft som rygøvelse (lats) ved at du har bredt fat (snatch-grip)...

Correct me if I'm wrong?!?

Edited by missLaw
Link to comment
Share on other sites

Enig med missLaw. Jeg bruger selv øvelsen, jeg startede med den fordi jeg ikke havde adgang til et squat stativ.

Kort fortalt er sumo en hybrid mellem squat og dødløft.

To råd til MaximusMaximus: godt ud med røven og husk at stangen+skulderne/armene helst skal være over midten af foden, igennem hele løftet.

MvH

Søren

Link to comment
Share on other sites

Det "smarte" ved Sumo dødløft er for mig at den får rigtig godt fat i glutes og inderlår + godt/korrekt bøj i hoften...

Plus er det for mig lettere/bedre at lave "tung" sumo med god teknik/opspænd, end at lave et stifflegged dødløft.

De fleste vil have tendens til at "trække" med ryggen i Stifflegged dødløft, i sumo kan det (for mig) ikke lade sig gøre at trække med ryggen mere end med benene.

Så min konklusion er at jeg ville ønske at have stiftet bekendtskab med sumo'en før stifflegged dødløft pga sumo for mig er "idiotsikker" :blush:

Derudover er dødløft en baglårs-øvelse og ikke ryg-øvelse?!?? Du kan bruge dødløft som rygøvelse (lats) ved at du har bredt fat (snatch-grip)...

Correct me if I'm wrong?!?

You are wrong...

Link to comment
Share on other sites

I er tydeligvis glade for meget korte sætninger :tongue:

Sekundært baglår?

Erector???

Jamen, hvad vil du have at vide, ud over at dødløft rammer ryggen? Det er klart, at hvis ens baglår er det svageste led, så er det dem, du mærker det i, men hele ryggen arbejder stadig isometrisk for at holde spændet (Nogle mere dynamisk end andre :tongue: )

Jeg vil ikke lige banke det hele igennem nu, men tjek det her http://www.exrx.net/WeightExercises/Erecto...BBDeadlift.html

Ok? :wink:

Edited by Moos
Link to comment
Share on other sites

Jamen, hvad vil du have at vide, ud over at dødløft rammer ryggen? Det er klart, at hvis ens baglår er det svageste led, så er det dem, du mærker det i, men hele ryggen arbejder stadig isometrisk for at holde spændet (Nogle mere dynamisk end andre :tongue: )

Jeg vil ikke lige banke det hele igennem nu, men tjek det her http://www.exrx.net/WeightExercises/Erecto...BBDeadlift.html

Ok? :wink:

Aha... tak for link :smile:

NU er jeg med...

Edited by missLaw
Link to comment
Share on other sites

Jeg har spørgsmål til Sumo dødløft, jeg tænker bla på benstilling og handgrip? Guidelines?? Wise words fra vægtløftere. :smile:

:cool: Sørg for at dine arme er i skulderbredde når du trykker op. Sumodødløft er den bedste rygøvelse der findes. Bred benstilling,smalt greb med hænderne (hænderne mellem benene), kortere vandring og mere ret ryg. Og 20-30kg mere på stangen.

For max løft er det en god ide at låse stangen med omvendt greb på den ene hånd,medmindre du ikke skal til stævne og istedet bruger stropper. Det væsentlige er når du begynder på sumo, at du arbejder dig ud i benstilling hvis det kniber med smidigheden. Arbejd dig langsomt ud til skiverne (med fødderne) over en periode, indtil du finder den position som passer DIG bedst. :smile:

Link to comment
Share on other sites

At sige sumo dødløft er den bedste rygøvelse er lidt underligt.

Hvis man skifter fra alm dødløft til sumo i en periode og så tilbage igen vil man typisk ikke kunne holde spændet i den øvre ryg på samme måde.

Sumo tillader dig at løfte med overkroppen mere oprejst = mindre stress på ryggen og mere på ben.

Sumo er til gengæld mere sikker for ryggen, dog stresser den hofte området mere.

Latissimus og hele skulderblads/nakke muskulaturen arbejder stabiliserende i de forskellige dødløft variationer. Det er nok til at bygge meget masse. Se f.eks linnéas fremgang i hendes log efter en fase med fokus på dødløft via sheiko.

Hvis jeg ikke havde en lorteryg ville jeg træne konventionel dødløft for at bygge øvre ryg op, og anvende sumo som variation for at bygge baller og inderlår op.

Link to comment
Share on other sites

At sige sumo dødløft er den bedste rygøvelse er lidt underligt.

Hvis man skifter fra alm dødløft til sumo i en periode og så tilbage igen vil man typisk ikke kunne holde spændet i den øvre ryg på samme måde.

Sumo tillader dig at løfte med overkroppen mere oprejst = mindre stress på ryggen og mere på ben.

Sumo er til gengæld mere sikker for ryggen, dog stresser den hofte området mere.

Latissimus og hele skulderblads/nakke muskulaturen arbejder stabiliserende i de forskellige dødløft variationer. Det er nok til at bygge meget masse. Se f.eks linnéas fremgang i hendes log efter en fase med fokus på dødløft via sheiko.

Hvis jeg ikke havde en lorteryg ville jeg træne konventionel dødløft for at bygge øvre ryg op, og anvende sumo som variation for at bygge baller og inderlår op.

:cool: Det kan godt være poul at du synes det er underligt, men du er jo heller ikke styrkeløfter. Personligt er det min mening som pensioneret styrkeløfter om denne øvelse, men det er da altid rart med en teoretikers mening. Om hvorvidt min"latissimus og hele skulderblads/nakkemuskulatur arbejder stabiliserende" , har manglet i mit tilfælde skal jeg lade være usagt,men efter min mening har min egen dødløft været stabil, også som pensionist. Min fremgang fra konventionel til sumo har været exeptionel og fremgangen efter at jeg i stenalderen kun kørte sumo + andre rygøvelser (dog ikke konventionel dødløft), Har været lige så god. Kroppen er en helhed og ingen krop er perfekt hvis noget mangler, og hvis man ikke spænder op i sumo (også under træning), så får man ikke det hele med, så for mig har stabiliteten ikke manglet, men selfølgelig er alt individuelt. Sumo er stadig er rigtig god rygøvelse. :smile:

Edited by holsting
Link to comment
Share on other sites

:cool: Det kan godt være poul at du synes det er underligt, men du er jo heller ikke styrkeløfter. Personligt er det min mening som pensioneret styrkeløfter om denne øvelse, men det er da altid rart med en teoretikers mening.

Ingen grund til at blive personlig bare fordi jeg ikke er enig. Det klæder dig ikke :wink:

Det eneste jeg stiller spørgsmålstegn ved er om Sumo er den bedste rygøvelse der er. Jeg kan også se du har modereret din udtalelse til at du syntes det er en rigtigt god øvelse, frem for den bedste. Så måske er vi ikke uenige alligevel?

Jeg har ikke stillet op i styrkeløft længe pga skader, på det punkt er vi vist ens.

Link to comment
Share on other sites

Ingen grund til at blive personlig bare fordi jeg ikke er enig. Det klæder dig ikke :wink:

Det eneste jeg stiller spørgsmålstegn ved er om Sumo er den bedste rygøvelse der er. Jeg kan også se du har modereret din udtalelse til at du syntes det er en rigtigt god øvelse, frem for den bedste. Så måske er vi ikke uenige alligevel?

Jeg har ikke stillet op i styrkeløft længe pga skader, på det punkt er vi vist ens.

:cool: Jeg er ikke personlig, det er hvordan du selv tolker det, jeg har jo sat en glad smiley til dig. Så vil jeg gentage at sumodødløft stadig er den bedste rygøvelse, ifølge mig selv... så meget vil jeg moderere det.

Om vores situation er ens mht skader kan jeg ikke give dig ret i. Jeg skal ikke sige at jeg har undgået skader i min tid. Alle har skader, nogen flere end andre. Mine er jeg kommet over, men skaderne ville med tid dukke op hvis jeg trænede med samme tempo som i stenalderen. Evnen til at stille op i SL i dag er der ,men lysten mangler. Der er andre ting der er vigtigere end SL. :smile:

Link to comment
Share on other sites

:cool: Jeg er ikke personlig, det er hvordan du selv tolker det, jeg har jo sat en glad smiley til dig. Så vil jeg gentage at sumodødløft stadig er den bedste rygøvelse, ifølge mig selv... så meget vil jeg moderere det.

Om vores situation er ens mht skader kan jeg ikke give dig ret i. Jeg skal ikke sige at jeg har undgået skader i min tid. Alle har skader, nogen flere end andre. Mine er jeg kommet over, men skaderne ville med tid dukke op hvis jeg trænede med samme tempo som i stenalderen. Evnen til at stille op i SL i dag er der ,men lysten mangler. Der er andre ting der er vigtigere end SL. :smile:

Du kalder mig for teoretiker og siger jeg ikke er styrkeløfter = at være personlig. jeg ved ikke hvordan det ellers skal fostås, med mindre du taler om en anden?

Altså, sidst du trænede op imod en Raw dyst med Henning Friis trak du dig pga knæproblemer selv ved moderate kg i squatten.

Du kan jo prøve at stille op og bevise det modsatte.

Link to comment
Share on other sites

Du kalder mig for teoretiker og siger jeg ikke er styrkeløfter = at være personlig. jeg ved ikke hvordan det ellers skal fostås, med mindre du taler om en anden?

Altså, sidst du trænede op imod en Raw dyst med Henning Friis trak du dig pga knæproblemer selv ved moderate kg i squatten.

Du kan jo prøve at stille op og bevise det modsatte.

:cool: Du hænger dig i ting, om hvad/hvordan folk ser dig. Jeg ville ikke selv være ked af at blive kaldt teoretiker hvis jeg var det. Om hvor vidt folk ser dig, som person, kan du ikke ændre på. Jeg har også rost dig for din viden :smile: .... så der er ikke noget at komme efter der. MHT fnidder om at være personlig, så ville det klæde tråden at undgå dette emne (fnidder). Det er ikke det, det handler om.

MHT min raw dyst mod Henning , så var der en klokkeklar aftale om, at hvis skader indtraf (for begges vedkommende),så blev dysten aflyst. Og det blev den. Og mine trænings kg Var ikke moderate. Min squat var ved at runde 200kg uden udstyr, Min dødløft ved jeg nogenlunde hvor befinder sig, og min bænk var ved at nærme sig 165 - 167½ uden trøje. Min fejl var at jeg speedede træningen for meget op i sq og dødløft samtidig i forhold til jeg var/er pensionist. Derfor skade + et par andre mindre væsentlige faktorer. Men find en pensioneret styrkeløfter på 40 år eller derover uden skader, det tror jeg ikke kan lade sig gøre.

De 6 ovenstående linier hører heller ikke til i tråden så derfor forventer jeg heller ikke at dette bliver Debatteret yderligere.

Men som sagt Poul, som jeg tidligere har skrevet i en anden tråd engang, så ville jeg ikke stille op, for det første fordi jeg ikke har noget at bevise, for det andet kunne det aldrig falde mig ind at stille op i SL i 90kg klassen uden at lave 700kg. Alt andet ville være en faliterklæring for mit vedkommende. Og som jeg skriver længere oppe i tråden vil jeg ikke kunne holde til det tempo som i stenalderen. Og for mig er det alt eller intet i SL. På klubplan er det anderledes. Der kan jeg deltage for sjov med det jeg kan løfte for tiden. Men som sagt tidligere i dette indlæg hører de ovenstående 5 linier i dette indlæg heller ikke til i denne tråd, men så er der svaret .

:cool: Sumodødløft er ifølge mig den bedste rygøvelse :smile:

Edited by holsting
Link to comment
Share on other sites

Du hænger dig i ting, om hvad/hvordan folk ser dig. Jeg ville ikke selv være ked af at blive kaldt teoretiker hvis jeg var det. Om hvor vidt folk ser dig, som person, kan du ikke ændre på. Jeg har også rost dig for din viden .... så der er ikke noget at komme efter der. MHT fnidder om at være personlig, så ville det klæde tråden at undgå dette emne (fnidder). Det er ikke det, det handler om.

BS. Du kunne i det mindste være mand nok til at indrømme, når du sviner nogen til. Tror ikke der kan være nogen tvivl om hvad du mener, uanset hvor mange smilies du kommer med.

MHT min raw dyst mod Henning , så var der en klokkeklar aftale om, at hvis skader indtraf (for begges vedkommende),så blev dysten aflyst. Og det blev den. Og mine trænings kg Var ikke moderate. Min squat var ved at runde 200kg uden udstyr, Min dødløft ved jeg nogenlunde hvor befinder sig, og min bænk var ved at nærme sig 165 - 167½ uden trøje. Min fejl var at jeg speedede træningen for meget op i sq og dødløft samtidig i forhold til jeg var/er pensionist. Derfor skade + et par andre mindre væsentlige faktorer. Men find en pensioneret styrkeløfter på 40 år eller derover uden skader, det tror jeg ikke kan lade sig gøre.

De 6 ovenstående linier hører heller ikke til i tråden så derfor forventer jeg heller ikke at dette bliver Debatteret yderligere.

Var din fejl ikke nærmere at du insisterede på at køre præcis samme dødsvolumen, som du blev skadet af til at starte med?

Når du selv skriver det, må du også forvente at få dit indlæg kommenteret...

Ps. Var der andre end dig, der så dig på 200 kg i squat til godkendt dybde?

Som sagt så flytter sumo'en noget af stresset fra nedre og midterste ryg over på hofterne og øvre ryg. Hvis det er ens mål med rygtræningen, er den sikkert fin. Overall går en konventionel mere i ryggen grundet rent biomekaniske faktorer.

Jeg kan ikke rigtigt se at din erfaring som styrkeløfter har voldsomt meget at skulle sige? Har sumo givet dig en flot ryg? Har det givet dig en bred eller stærk ryg? Jeg kan bare ikke se sammenhængen.

Link to comment
Share on other sites

Om vores situation er ens mht skader kan jeg ikke give dig ret i. Jeg skal ikke sige at jeg har undgået skader i min tid. Alle har skader, nogen flere end andre. Mine er jeg kommet over, men skaderne ville med tid dukke op hvis jeg trænede med samme tempo som i stenalderen. Evnen til at stille op i SL i dag er der ,men lysten mangler. Der er andre ting der er vigtigere end SL. smile.gif

Men kunne ikke stille op pga skader til en hygge klubdyst?

Derfor skade + et par andre mindre væsentlige faktorer. Men find en pensioneret styrkeløfter på 40 år eller derover uden skader, det tror jeg ikke kan lade sig gøre.

De 6 ovenstående linier hører heller ikke til i tråden så derfor forventer jeg heller ikke at dette bliver Debatteret yderligere.

Jeg forstår måske ikke hvad du skriver, men det hænger bare ikke sammen for mig..

Link to comment
Share on other sites

BS. Du kunne i det mindste være mand nok til at indrømme, når du sviner nogen til. Tror ikke der kan være nogen tvivl om hvad du mener, uanset hvor mange smilies du kommer med.

Var din fejl ikke nærmere at du insisterede på at køre præcis samme dødsvolumen, som du blev skadet af til at starte med?

Når du selv skriver det, må du også forvente at få dit indlæg kommenteret...

Ps. Var der andre end dig, der så dig på 200 kg i squat til godkendt dybde?

Som sagt så flytter sumo'en noget af stresset fra nedre og midterste ryg over på hofterne og øvre ryg. Hvis det er ens mål med rygtræningen, er den sikkert fin. Overall går en konventionel mere i ryggen grundet rent biomekaniske faktorer.

Jeg kan ikke rigtigt se at din erfaring som styrkeløfter har voldsomt meget at skulle sige? Har sumo givet dig en flot ryg? Har det givet dig en bred eller stærk ryg? Jeg kan bare ikke se sammenhængen.

:cool: Har ikke svinet nogen til her. Men moos du har misforstået noget, selv om man kan være uenig om noget kan man alligevel have respektkfor den samme person for noget andet .og jeg Har ikke noget imod at blive kommeteret. Og nu sagde jeg på vej til de 200kg. Der var 190 på med 2 rep og den ene var ikke godkendt til den rigtige dybde. Og der var flere end mig selv tilstede. Om du mener min erfaring intet har at sige er okay, det udsagn siger mig intet, man vælger jo selv. :smile:

Edited by holsting
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share