Knæ "knaser" ved dødløft


sunek
 Share

Recommended Posts

Hej

Jeg er efter en mangeårig træningspause begyndt at træne igen efter sommerferien. Nu er det ved at være tid til de klassiske øvelser som fx dødløft - en øvelse jeg aldrig før har trænet. Jeg har øvet øvelsen med en fitnesstræner for at sikre mig at øvelsen bliver udført korrekt.

Men mine knæ kommer med nogle knaselyde når jeg løfter. Det er ikke forbundet med smerte (hvilket er grunden til at jeg ikke har postet i "skader"). Er det normalt? Er det skadeligt på længere sigt? Forsvinder det når mine knæ vender sig til øvelsen? Skal jeg bare sørge for bedre opvarmning af mine knæ?

Det skal nævnes at jeg 33 så mine knæ er ikke splinternye :) Jeg har dog aldrig haft knæskader/knæproblemer?

sunek

Link to comment
Share on other sites

Knasen kan også ske hvis der er "løs" brusk i ledet... såkaldte "Mus"

Her er det lige før man nogle gange, på selv flere meters afstand, kan høre skurren og knasen ved bøj i knæet... og der taler jeg af erfaring :wink:

Løs brusk i ledet er heller ikke farligt, kan dog til tider "kile" sig fast og derved give en stød smerte eller aflåse knæet midlertidigt i en bevægebane... dette er også ufarligt :smile:

Link to comment
Share on other sites

Knasen kan også ske hvis der er "løs" brusk i ledet... såkaldte "Mus"

Her er det lige før man nogle gange, på selv flere meters afstand, kan høre skurren og knasen ved bøj i knæet... og der taler jeg af erfaring :wink:

Løs brusk i ledet er heller ikke farligt, kan dog til tider "kile" sig fast og derved give en stød smerte eller aflåse knæet midlertidigt i en bevægebane... dette er også ufarligt :smile:

Det lyder ellers rart :laugh:

Link to comment
Share on other sites

Knasen i knæet kan også være pågrund af små luftbobler i knæleddet mellem brusklagene. Ligesom hvis du knækker dine fingre så bliver leddene presset så hårdt omkring de små luftbobler at de giver et smæld ! Min alder er 35 så jeg kan kun sige at det er helt normalt at det knaser. Så længe du ikke føler en "ond" smerte så bare træn løs. Spis masser af fisk eller spis fiskeolie tabletter. Det er godt for leddene. Jeg har nemlig selv spist de tabletter med god effekt.

Stallion700

Edited by Stallion700
Link to comment
Share on other sites

Knasen i knæet kan også være pågrund af små luftbobler i knæleddet mellem brusklagene. Ligesom hvis du knækker dine fingre så bliver leddene presset så hårdt omkring de små luftbobler at de giver et smæld ! Min alder er 35 så jeg kan kun sige at det er helt normalt at det knaser. Så længe du ikke føler en "ond" smerte så bare træn løs. Spis masser af fisk eller spis fiskeolie tabletter. Det er godt for leddene. Jeg har nemlig selv spist de tabletter med god effekt.

Stallion700

Det er faktisk omvendt, undertrykket i ledvæsken gør der dannes luftbobler efter samme princip som når en radiator "banker". Det frigør en del energi og det kan faktisk ødelægge rør, men det sker åbenbart ikke tit nok i led til der sker en egentlig skade.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share