En hurtig om ProteinShake


Rarpix
 Share

Recommended Posts

Hvad med at spise noget mad i stedet for pulver. der sidder nogle mennesker og tjener en masse penge på det skidt.

Jeg må desværre indrømme at jeg selv har brugt. det blev gjort helt efter bogen (lige efter træning og sammen med kulhydrater). jeg har ikke kunnet se eller mærke nogen forskel i forhold til bare at spise en varieret og

proteinrig kost.
Link to comment
Share on other sites

Hvad med at spise noget mad i stedet for pulver. der sidder nogle mennesker og tjener en masse penge på det skidt.

Jeg må desværre indrømme at jeg selv har brugt. det blev gjort helt efter bogen (lige efter træning og sammen med kulhydrater). jeg har ikke kunnet se eller mærke nogen forskel i forhold til bare at spise en varieret og proteinrig kost.

Fordi protein rig mad er dyrt, og fordi du skal optage meget hver dag, og især på trænings dage. SÅ kan det for de fleste aktive mennesker med job, venner, og familie være svært hver dag at opnå så protein holdig en kost som de egentlig gerne vil.

Især efter træning er det svært at finde et reelt alternativ til hurtigt optagelige proteiner

Link to comment
Share on other sites

Hvad med at spise noget mad i stedet for pulver. der sidder nogle mennesker og tjener en masse penge på det skidt.

Jeg må desværre indrømme at jeg selv har brugt. det blev gjort helt efter bogen (lige efter træning og sammen med kulhydrater). jeg har ikke kunnet se eller mærke nogen forskel i forhold til bare at spise en varieret og

proteinrig kost.

Tja, så kan man vel blot konkludere at du i forvejen fik dækket dit daglige proteinbehov.... det er jo ikk enoget mirakel-produkt - blot en erstatning for proteinrig mad, hverken mere eller mindre

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror desværre at mange ser proteinpuver som et mirakelprodukt eller noger der ikke kan undværes. Mange bruger rigtig meget tid (og penge) på at træne så hvorfor ikke også bruge lidt tid på at lave mad. En god varieret kost indeholder rigeligt med protein til langt de fleste (det er producenterne af pulveret dog sjældent enige i!!!). Desuden smager mad jo godt og der findes andre ting i verden end protein. Det handler jo heller ikke om at dine muskler skal bombarderes med 50g protein efter træning, snup et stort glas mælk (15g protein) og spis jævnt gennem hele dagen.

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror desværre at mange ser proteinpuver som et mirakelprodukt eller noger der ikke kan undværes. Mange bruger rigtig meget tid (og penge) på at træne så hvorfor ikke også bruge lidt tid på at lave mad. En god varieret kost indeholder rigeligt med protein til langt de fleste (det er producenterne af pulveret dog sjældent enige i!!!). Desuden smager mad jo godt og der findes andre ting i verden end protein. Det handler jo heller ikke om at dine muskler skal bombarderes med 50g protein efter træning, snup et stort glas mælk (15g protein) og spis jævnt gennem hele dagen.

Hvad er din begrundelse for kun at anbefale 15gram protein efter træning og i øvrigt ingen kulhydrater? Der er så vidt jeg ved evidens for at anbefale både større mængder, og kulhydrat

Link to comment
Share on other sites

På bundlinjen handler det nok om at det ikke tiltaler mig at æde pulver. Det handler også om hvor meget protein kroppen kan optage på en gang (er der nogen der ved noget om dette ?, kan kroppen tage skade af for store mængder protein ?). Men jeg tror næppe at vi behøver at finde videnskabeligt belæg for at det i et sundhedsperspektiv er bedre at spise mad. Effektivitetstanker i forhold til mad/pulver som indput der skal give et output har taget overhånd her.

Link to comment
Share on other sites

Det handler også om hvor meget protein kroppen kan optage på en gang (er der nogen der ved noget om dette ?)

Vi snakker meget store mængder, hvad der til gengæld benyttes til anabolisme er en anden sag.

(...) kan kroppen tage skade af for store mængder protein ?).

Nej.

Edited by Sortiarius
Link to comment
Share on other sites

Men jeg tror næppe at vi behøver at finde videnskabeligt belæg for at det i et sundhedsperspektiv er bedre at spise mad

Med alt repsekt, ved du så reelt hvad du taler om her? Du får det til at lyde som at protein pulver er et kunstigt fremstillet syntetisk produkt?

Valle protein er et overskuds produkt fra oste/mælke produktion, og er lige så naturligt som meget af det du går og putter i gabet hver eneste dag.

At der naturligvis er vitaminer, fibre m.m i madvarer er naturligvis en fordel, men at sige det ene er sundere end det andet er IMO på kanten.

Link to comment
Share on other sites

Du (oksen fra århus....) skulle skulle vel ikke handle med proteinpulver?

Jeg er IT mand med ansvar for alt Client management i en større Dansk virksomhed (+4000 medarbejdere). Jeg har absolut ingen økonomisk interesse i protein pulver, ud over at det er et langt billigere alternativ end feks Tun, Mælk, Cacao når man skal bruge større doser.

I øvrigt hedder jeg ikke Oksen fra Århus, mit brugernavn er Blackice. Oksen fra Århus er en anden bruger.

Du kan æde så meget pulver med bæsmag du har lyst til mens du bilder dig ind det ikke er kunstigt -jeg spiser mad.

Hvad med at forholde dig sagligt til mine argumenter i stedet for at blive fornærmet. Protein pulver er ikke mere syntetisk end den ost du har i køleskabet.

Link to comment
Share on other sites

Du (oksen fra århus....) skulle skulle vel ikke handle med proteinpulver?

Du kan æde så meget pulver med bæsmag du har lyst til mens du bilder dig ind det ikke er kunstigt -jeg spiser mad.

hehe... Nu begynder dine indlæg at lugte liiidt meget af "strikkeklub". Fakta er vist ikke lige din stærke side og det er egentlig lidt spøjst. at du kan dukke op så uvidende på en af de mest informative og evidensbaseret sites i Danmark om træning og kost.

Link to comment
Share on other sites

Det er da vist dig der "strikker" her. Hvorfor skulle jeg være mndre vidende end dig? Jeg er sikker på at jeg får dækket mit proteinbehov gennem mad og jeg er sikker på at andre ville kunne gøre det samme. Jeg er også sikker på at jeg ikke bryder mig om pulver. Der er åbentbart mange herinde der ikke kan lide at man stiller spørgsmålstegn til nødvendigheden af deres elskede pulver.

Link to comment
Share on other sites

Det er da vist dig der "strikker" her. Hvorfor skulle jeg være mndre vidende end dig? Jeg er sikker på at jeg får dækket mit proteinbehov gennem mad og jeg er sikker på at andre ville kunne gøre det samme. Jeg er også sikker på at jeg ikke bryder mig om pulver. Der er åbentbart mange herinde der ikke kan lide at man stiller spørgsmålstegn til nødvendigheden af deres elskede pulver.

Altså, det indlæg du postede var jo ikke just kendetegnet ved at være del af en saglig debat. Så snart Blackice gik dig lidt på klingen blev du fornærmet og antydede at han ikke vidste noget om emnet(kva bemærkningen "Du kan æde så meget pulver med bæsmag du har lyst til mens du bilder dig ind det ikke er kunstigt"), mens du ikke selv kom med noget brugbart fakta og det skinner tydligt igennem at du ikke har indsigt i problemfeltet. Således kommer det hurtigt til at lyde som en usaglig gang"strikkeklub".

Om for syttende gang: Ingen hævder at proteinpulver er et "særligt" middel.. det er blot protein og lige så naturligt som din ost. Ingen har hævdet at man ikke kan få dækket nøjagtigt det samme via sin "almindelige" kost, blot at det er nemmere i visse sammenhæng og sågar kan være billigere (samt har en høj biologisk værdi på linie med æg).... og jeg kan fortælle dig, at jeg selv har siddet og måtte bruge tid på at fortælle kammerater, at protein-tilskud altså ikke er noget vidunder-middel og blot skal sidestilles med Æg eller ost og på ingen måde kan erstatte den daglige kost

Hvad folk herinde nok ikke kan lide er, at man deltager i en debat uden at gide sætte sig ind i emnet, men stadig stå på sidelinien og hævde at månen er ..ja, lavet af ost ;0)

Link to comment
Share on other sites

Om for syttende gang: Ingen hævder at proteinpulver er et "særligt" middel.. det er blot protein og lige så naturligt som din ost.

Det er så vist også en sandhed med modifikationer. Tror næppe du finder proteinpulver uden diverse kunstige søde/smagsstoffer (i hvert tilfælde ikke noget det ikke smager forfærdeligt) - hvilket vel gør at proteinpulver ikke kan siges at være den mest "naturlige" form for næring. Når det så er sagt, påstår jeg på ingen måde at proteinpulver er skadeligt.

Edited by Serious
Link to comment
Share on other sites

Det er så vist også en sandhed med modifikationer. Tror næppe du finder proteinpulver uden diverse kunstige søde/smagsstoffer (i hvert tilfælde ikke noget det ikke smager forfærdeligt) - hvilket vel gør at proteinpulver ikke kan siges at være den mest "naturlige" form for næring. Når det så er sagt, påstår jeg på ingen måde at proteinpulver er skadeligt.

Det afhænger jo helt af hvad du køber. Mange af de fødevarer folk indtager dagligt er jo ligeledes beriget med diverse farve stoffer og smagsstoffer. Så det forholder sig ikke så meget anderledes.

Men essensen er sådan set bare at ingen regner protein pulver for at vidunder produkt. Det er blot et tilskud, da det for mange kan være både svært og dyrt at få nok protein hver dag. Fødevarer med højt protein indholder er typisk relativt dyrt da det primært er kød og mælke produkter. Ligeledes er disse kilder typisk for langsomt optagelige i forbindelse med træning, med undtagelse af mælk, hvor man skal have en liter mindst , og så mangler man stadig de hurtige carbs, plus prisen er højere.

Mit budskab var egentlig ret tydeligt, at der ikke er nogen grund til at være protein forskrækket, og tro at man er meget sundere fordi man får dækket sit protein behov via fødevarer frem for pulver. En del protein kilder er jo ikke udelukkende af det gode. Feks tun, og kød med "højt" fedt indhold er ikke videre hensigtsmæssigt i ret store mængder

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share