Sådan starter man med at tabe 20 kilo


Rasmussen
 Share

Recommended Posts

Frederikke>

Mig bekendt har jeg endnu ikke fået dokumentation for at 50% af alle de danske overvægtige skulle lide af overspisning.

Og derudover kan jeg kun tilslutte mig de mange andre der udbeder en forklaring på hvad svært overvægtige ellers skal gøre.

Slutteligt fik jeg aldrig svar på om du var psykologistuderende.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 98
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Nå, der er godt nok blevet slettet nogle indlæg her i debatten. Men de var jo også blevet en del "larmende", så det er måske meget godt.

Jeg vil slutte mine indlæg af med lige at kommentere de seneste tre indlæg:

***

Armoured female - overvægten er ikke bare en virkning af overspisningen, det er en del af spiseforstyrrelsens funktion (der var fordommen vist). Overvægten bliver blandt andet anvendt som fokuspunkt og forsvar.

Jeg tror det var dig, der anbefale fedtmålinger. Det er vist ikke specielt heldigt at bede en spiseforstyrret om at måle fedt på sin krop. Så uanset om du opfatter det som at "putte noget i hovedet på" hende, et simpelt råd eller støtte, så er det ikke særlig smart, når man ved, det drejer sig om en, der mener at have en spiseforstyrrelse - især da du lader til at have nogen viden om anoreksi og bulimi.

I gamle dage tale man meget om personlighedsforstyrrelser i forhold til spiseforstyrrede. I dag er man gået væk fra at kategorisere de spiseforstyrrede på den måde, og der behøver absolut ikke at ligge noget patologisk til grund for en diagnose for en spiseforstyrrelse. Jeg tror, du skal overlade det til eksperter at diagnostisere for spiseforstyrrelsen og så indtil da tage en persons ord for pålydende.

Du brugte vendingen "bekæmpe sin overvægt", og det er det samme som en slankekur. Nu vælger du at bruge begrebet "livsstilsændring", men det er fuldstændig det samme som en slankekur, hvis målet er vægttab. Der er ingen forskel. Der er ikke en slankemetode, der kan siges at være bedre end andre rent helbredsmæssigt set i forhold til statistikkerne omkring højere dødelighed, og under alle omstændigheder tager folk det de har tabt på igen, og dermed får de en yoyo-vægt, hvilket er forbundet med udviklingen af alvorlige sygdomme som f.eks. diabetes og hjertesygdomme.

Der er lavet flere studier som viser, at en restriktion på maden udløser episoder med overspisning. Det gælder også for et lille kalorieunderskud. Dermed udsætter man folk for at få en yoyo-vægt, hvilket kan være helbredstruende.

Jeg må gentage: Jeg tror, du skal overlade det til eksperter at behandle og rådgive spiseforstyrrede - især dem der har sat sig ind i, hvad overspisning handler om.

I et debatforum der er målrettet mad og vægt kan du finde mange spiseforstyrrede. Det bør du også kunne tage højde for, hvis du har nedsat dig selv som ekspert i rådgivning. Når du direkte får serveret en persons oplevelse af at lide af en spiseforstyrrelse, må du absolut tage højde for det.

Du er velkommen til at bruge din sunde fornuft på dig selv. Men andre mennesker er ikke som dig, og "fornuften" er ikke særlig fornuftig, sådan som den fremstår i dit indlæg.

***

RTH - du stiller spørgsmål om, hvad overvægtige mennesker så skal gøre, hvis de vil slanke sig. Det er et godt spørgsmål. I hvert fald bliver man nødt til at gøre sig klart, at slankekure ikke virker i længden for størstedelens vedkommende (heller ikke når der er tale om begreber som kostomlægning og livsstilsændring, hvor målsætningen er vægttab), idet de fleste bliver federe og federe, og at man endda kan udsætte sig for en øget risiko for at dø. Man bliver også nødt til at forholde sig til, at en yoyo-vægt er forbundet med uviklingen af alvorlige sygdomme.

Man ved fra udenlandske studier, at de der lærer at spise ud fra kroppens fornemmelser (i maven, ikke i hovedet) og får et mere afslappet forhold til sin krop, vil kunne stabilisere vægten, og at mange vil tabe sig langsomt. For nogen kan det være nødvendigt med psykoterapi.

Så helt forenklet kan man jo tolke det som: Hvis bare folk ville have tillid nok til sig selv, og lod være med at efterleve kostregler, vægtregler, målingsstrategier, osv. og i stedet lærte at lytte til sig selv, så ville de ikke have behov for at spise mere end hvad de havde fysisk brug for (appetit, lyst og behov). Dermed ville nogen slanke sig, andre stabilisere vægten, men hvad der var vigtigst: Man kunne undgå at udvikle alvorlig overvægt hos de kommende generationer, og overvægtige børn kan vokse sig ud af problemet. Men ellers handler det om at få et godt liv med de forhold, man nu engang er underlagt. Har man udviklet nikkelallergi, risikerer man altid at det kommer i udbrud, hvis man kommer i berøring med nikkel. Er man blevet lam ved en ulykke, kan man ikke ændre på det faktum, men man kan sørge for at få et godt liv med de problemer, der er forbundet med det. Og så videre.

Der er bare ét stort problem: Der er ikke ret mange, der kan tjene penge på det budskab!

***

Crawdaddy - der er ikke lavet danske undersøgelser, men amerikanske, australske, schweiziske og norske, og de viser nogenlunde samme tal (30-50%). I Danmark er tallet formentligt højere, fordi vi har en større grad af bykultur end de øvrige steder. Du kan finde dokumentationen på Sundhedsstyrelsens hjemmeside.

Nej, jeg er ikke psykologistuderende, og jeg lider heller ikke af en spiseforstyrrelse.

***

Det var min afgangsreplik. Nu vil jeg beskæftige mig med andre ting i livet og lade være med at opholde mig så meget foran computeren. Det har været en udfordrende oplevelse. Ha' det godt!

Link to comment
Share on other sites

Run Forrest run!

De undersøgelser du henviser til kan vist ikke være meget værd. Påfaldende som antallet af spiseforstyrrede er steget i de sidste 5 år? Men det må vel skyldes den øgede stress? Hmm var den ikke mindst lige så høj i 80'erne og starten af 90'erne?

Lytte til sin krop LOL. Åh ja jeg kan lige forestille mig det. "Hmm min krop har brug for flødeboller og slik og sodavand" Yeah right, when pigs fly!

I tilfælde af at du ikke ved hvordan forskellige fødevarer påvirker sultfornemmelser, så synes jeg du skal prøve at sætte dig lidt ind i det.

Hvad laver du egentligt på det hed forum? Skulle du bruge materiale til en opgave?

Link to comment
Share on other sites

Ja kom lad os alle sammen skride ud af debatten når vi selv har fremlagt et forslag der kan debatteres....

Da jeg nu ikke længere skriver til Frederikke, da hun jo har forladt os (hvem ved måske har hun glemt at være i køleskabet under den lange debat og har derved kommet til at tabe sig et par 100 g og som alle jo ved er det livsfarligt) vil jeg så tale ud i den blå luft:

Dit forslag ville medføre at i omegnen af 100% ville være overvægtige. Næsten alle mine veninder blev, ligesom jeg selv, overvægtige da vi flyttede hjemmefra. Og konsekvensen af Frederikkes forslag ville så være at vi var det endnu. Der er kun 1 tilbage og det er et spørgsmål om tid før hun er normalvægtig igen. Jeg kender faktisk ikke ret mange der ikke på et tidspunkt i deres liv har været overvægtige i en eller anden grad. Og så lige en anden ting. Hvis man spiser efter hvad man føler kroppen har behov for (under forudsætning af at man føler det ægte behov og ikke behovet for nogle hurtige kulh. mv. hvilket jeg ikke tror er realistisk, men forudsat det) så vil man jo netop tabe sig!! fordi man ikke har behov for så meget energi, da man har rigeligt i depoterne... og det er jo det er farligt....

At sammenligne det med nikkelallergi er fuldstændigt håbløst. Man kan lige så godt bruge sammenligningen på vores side af argumentationen, idet man hvis man har allergi, vil undgå det der får en til at slå ud og hvis man er overvægtig bør man så undgå det der feder (=de for mange kcal) .

Link to comment
Share on other sites

Tja, nu er jeg blevet udråbt som selvbestaltet expert, selv om jeg direkte har givet udtryk for, at jeg ikke er det. Jeg må jo formulere mig godt ;)

Et par definitioner fra superexperten:

Kur: Kortsigtet (og omfattende) ændring i fx kost- og motionsvaner.

Livsstilsændring: Livsvarig (lille/moderat) ændring.

Spiseforstyrrelser: Samlet betegnelse over en række sygdomme og tilstande vedr. indtagelsen af næringsstoffer. Tilstandende i denne gruppe er meget forskellige.

Individuel vejledning: Tips rettet mod en enkelt person efter skøn over hvad denne kunne finde nyttigt (og forsvarligt), ikke rettet mod en gruppe.

Frederikke har dog en pointe i det der med at lytte til sig selv og ikke lade sig påvirke af omverdenens idealer, synes jeg.

Det er iøvrigt første gang, jeg har skulle forsvare et uskyldigt tip (og ja, rettet mod Rasmussen er tippet om fedt%måling ret uskyldigt, mener jeg) igennen flere indlæg. Interessant :jehon:

Link to comment
Share on other sites

Nå, jeg fik lige lyst til at vende tilbage for en kort bemærkning:

***

Crawdaddy - Inden ud døber undersøgelser til ikke at være meget værd, var det så ikke en idé at læse dem først?

Men din reaktion er som sædvanlig en overfladisk forholden sig til tingene, og det er helt i orden, at du vælger at leve dit liv på den måde. For lige at sætte det på plads, så er det bare ikke ensbetydende med, at du argumenterer i en saglig diskussion og får det sidste ord, fordi du har ret. Det betyder bare, at jeg ikke gider at bruge min tid på at diskutere med dig, for det fører ikke til noget konstruktivt.

For MIG handler en diskussion nemlig ikke om at vinde men om at udveksle synspunkter til gensidig udvikling og glæde. Det er der desværre ikke meget plads til i dette forum.

***

Litopsi - Inden noget af debatten blev slettet nåede jeg at se et indlæg, du havde skrevet. I det indlæg hånede du på det groveste mine indlæg her i debatten i overfladiske og nedgørende vendinger. Det var endnu en grund for mig til at droppe ud af debatten. Se iøvrigt ovenfor.

***

Armoured female - ja, du er udråbt til selvbestaltet ekspert, fordi du har tilkendegivet en holdning til overspisning specifikt og spiseforstyrrelser generelt, som du absolut ikke har noget belæg for. Spiseforstyrrelser handler netop ikke bare om indtagelse af næringsstoffer, allerede dér knækker filmen for dig.

Også du er overfladisk i din argumentation, fordi du tydeligvis ikke har nogen faglig viden om det emne - spiseforstyrrelser - men alene bruger dig selv og dine egne personlige oplevelser som argumentation. Det er også fint nok, men ikke, når du samtidig prøver på at lyde som ekspert.

Dit tip om fedtmåling er bestemt IKKE uskyldigt eller harmløst i forhold til en spiseforstyrret: "Et tip vil dog være at følge din fedt% og ikke så meget selve vægten. Som du har fornemmelsen af selv, så får du en større muskelmasse, som gør at vægten ikke ændrer sig så meget som fedttabet retfærdiggør. Det snyder mange i længden, og de mister motivationen. Der er artikler om fedt% måling her på MOL."

***

Som I kan læse forlader jeg ikke krigsskibet, fordi jeg er overvældet af jeres argumentationer. Jeg forlader stedet, fordi jeg ikke orker at argumentere med mennesker, som bare argumenterer for argumentationens skyld. Så har jeg bedre ting at bruge min tid på!

Link to comment
Share on other sites

For MIG handler en diskussion nemlig ikke om at vinde men om at udveksle synspunkter til gensidig udvikling og glæde. Det er der desværre ikke meget plads til i dette forum.

LOL :lol: Mage til gas. Prøv at gå tilbage og læs dine egne indlæg engang.

Du vil jo have ret, indrøm det bare!

Du glemte iøvrigt at tage stilling til det fornuftige i at lytte til sin krop.

Indtag af simple kulhydrater øger lysten til at spise flere simple kulhydrater.

Enig eller ikke?

Link to comment
Share on other sites

Som I kan læse forlader jeg ikke krigsskibet, fordi jeg er overvældet af jeres argumentationer. Jeg forlader stedet, fordi jeg ikke orker at argumentere med mennesker, som bare argumenterer for argumentationens skyld. Så har jeg bedre ting at bruge min tid på!

Pis med dig! Du forlader skibet fordi du er for snæversynet og blev netop overvældet af modargumenter mod dine påstande! Argumenter som du fint har ladet være og aldrig svaret på, men igen og igen nævnt de samme basale ting!

FARVEL :wave:

Link to comment
Share on other sites

Jeg fik da svar et på mit spørgsmål. Men det er en skræmmende tanke, at man bare skal spise hvad man har lyst til. :huh:

Så hvis du er blevet fed. Så skal du forblive fed. For det er farligt at tabe sig igen. :blink:

Det holder bare ikke! :ugone2far:

RTH

Link to comment
Share on other sites

Hmm jeg fik aldrig svar på mit spørgsmål om hvad det usunde var i at bevist ændre sin kost, så man spiser sundt og begynde at motionere. Resultatet af ovenstående vil højst sandsynligt være et vægttab, og man kunne fristes til at kalde metoden for en livsstilsændring.

Men det er nok en ting man skal lade være med, man risikerer jo at miste livet alt for tidligt.... DOH

Link to comment
Share on other sites

->frederikke: En stor del af grunden til, at du havner i en blindgyde, er, at du ikke læser folks indlæg ordentligt, men istedet overfortolker dit umiddelbare førstehåndsindtryk af et debatindlæg i en eller anden vild retning. Du lægger fx en hel del i munden på mig, som jeg aldrig har givet udtryk for.

Slap af.

Link to comment
Share on other sites

Selvom halvdelen af tråden er slettet er der stadig for meget flame over det her. frederikke skriver hun ikke er her for at vinde diskussionen, men hun er den eneste der ikke har rykket sig i denne her debat.

Jeg forlader stedet, fordi jeg ikke orker at argumentere med mennesker, som bare argumenterer for argumentationens skyld.

Troll (=person der laver indlæg for at provokere, ikke for at debatere)

->frederikke: En stor del af grunden til, at du havner i en blindgyde, er, at du ikke læser folks indlæg ordentligt, men istedet overfortolker dit umiddelbare førstehåndsindtryk af et debatindlæg i en eller anden vild retning. Du lægger fx en hel del i munden på mig, som jeg aldrig har givet udtryk for.

Slap af.

Det er fordi det aldrig har været hendes hensigt at lytte, kun at prædike og provokere. Hun er fanatisk.

Kan det være Anne Larsen's yngste datter, der gemmer sig bag frederikke?

'Pyt

Link to comment
Share on other sites

Det er desværre først i aften/nat jeg har fået læst hele denne debet igennem, men jeg vil lige komme med et par ord og lidt spørgsmål...

Jeg har læst artiklen som du, Frederikke, nåede at henvise til ca 5 gange på 1. side. Senere skriver du i et indlæg at:

Link to comment
Share on other sites

Mange tak Arne :)

Jeg må indrømme jeg var meget i tvivl om hvorvidt jeg skulle "afsløre min fortid" da jeg af og til har haft negative oplevelser med folk der har en slags fordomme overfor "sådan en som mig". Men jeg har ikke fået andre kommentarer end din og den er jeg glad for så tak igen :)

Hilsen Tulle :wave:

Link to comment
Share on other sites

Men jeg har ikke fået andre kommentarer end din og den er jeg glad for

Jeg løste dit indlæg kort efter du havde skrevet det og sad egentlig og ventede på svar fra "Frederikke", men hun blev nok blæst tilbage af dine præcise argumenter og egne erfaringer. Stærk læsning, især når man som jeg kender nogen med samme problemer.... Fortsæt endelig med så gode indlæg, og når en "tråd" stopper, kan det jo være fordi alt er sagt :rolleyes:

Link to comment
Share on other sites

Men jeg har ikke fået andre kommentarer end din og den er jeg glad for så tak igen :)

Hilsen Tulle :wave:

Jeg tror, vi alle venter på, at trolden vender tilbage.

Tulle, det er flot, at du er så åben, og jeg tror ikke, du vil blive stemplet herinde. Det er altid dejligt at høre fra folk, der har "kæmpet" med livet og vundet.

'Pyt

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror, vi alle venter på, at trolden vender tilbage.

Tulle, det er flot, at du er så åben, og jeg tror ikke, du vil blive stemplet herinde. Det er altid dejligt at høre fra folk, der har "kæmpet" med livet og vundet.

Helt enig pyt!

Jeg tror desvære at Frederikke har forladt os uden at se sig tilbage - hun kom, hun så hun... ? tja... det kune havet været endnu mere interessant end det blev. Synes du tulle fik sat en masse på plads med dit sidste indlæg - nok medvirkende til, som også jøgge er inde på, at det sålænge fik "lov til", at stå som afslutningen.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share