Dødløft - Vurdering?


Brunsvigeren
 Share

Recommended Posts

Hey MOL,

Nu har jeg kørt dødløft snart 4-5 måneder og stiger meget godt på den.. Men jeg vil lige have nogle af jer til at kigge på om teknikken er helt korrekt. Nu er det jeg har filmet en video, kvaliteten er ikke helt vild, men man kan godt se det.

Det skal siges, at det er mit max jeg tager der på 130 kg :tongue: - men jeg synes, at jeg begynder selve løftet lidt for sent, eller hvad?

På forhånd tak. ;)

Link to comment
Share on other sites

Du skal have røven længere ned, brystet mere op og svaje i ryggen i stedet for den krumning!

Desuden starter du løftet med at strække benene ud og så kører du triumfbuen op, det er ikke nogen god idé.

Sørg hellere for at gøre det til en jævn bevægelse hvor du retter hele kroppen ud som en flydende bevægelse. (Strækker ben og retter ryggen på samme tid).

Jeg vil bestemt ikke råde dig til at maxe sådan dér igen!

EDIT: Noget helt andet er: Hvorfor fanden har du kinasko og jeans på?

Edited by Thorhauge
Link to comment
Share on other sites

Jeg takker for dit hurtige svar.

Kan godt se, det er rigtigt det med at bevægelsen ikke foregår på samme tid, hvilket jeg nok må have øvet mig lidt bedre på..

Når du siger røven længere ned, så mener du, at den skal helt ned i vandret, eller endnu længere?

Jeg holder som regelt ryggen rimelig ret, det går nok bare lidt galt her ved max-testning, men jeg troede ikke det var sundt, at have svaj i ryggen som du siger, ellers har jeg misforstået, hvad du mener.. :)

Link to comment
Share on other sites

:cool: Der er flere væsentlige ting der skal til for at få et succesfuldt dødløft. Den vigtigste ting er en ret ryg. Det er også vigtigt at lungerne er fyldt op med luft, da lungerne hjælper ryg og mavemuskulatur med at holde ryggen ret. Derfor er det vigtigt at trække vejret med maven også.

Om hvorvidt røven er højt eller lavt placeret i hugstilling før der trykkes op i benene er underordnet hvis det er styrkeløft du går efter. Hvis øvelsen skal udføres korrekt (100%) skal røven selvfølgelig være lavt placeret, men om løftet skal være succesfyldt har det ikke nogen betydning hvor højt røven er placeret.

Anden væsentlig faktor er det øjeblik man trækker vægten fra gulvet. Det er vigtigt ikke at hægte/hanke vægten fra gulvet. Da bliver vægten tungere(ryggen giver efter pga at der trykkes for hårdt i benene), og har det en tendens til at give en krum ryg. Det er vigtigt når man løfter stangen fra gulvet med strakte arme først at trykke igennem det øjeblik som stangen forlader gulvet, for derefter at speede bevægelsen op og locke ud næsten samtidig i knæ, hofte og skulder.

For tunge træningsvægte kan have (min vurdering) en kedelig tendens til de berømte "triumfbuer". :superman::smile:

Edited by holsting
Link to comment
Share on other sites

i stedet for at spilde din tid som du nu har gjort i 4-5 mdr.... med at træne forkert(hvor ved der kan kommer overbelastnings skader), så find en instruktør i centeret der kan rette din teknik imens du træner! det er 100gange mere effektivt! så kan han forklare dig hvad du gør galt og hvad du skal gøre i stedet for, imens du er igang med det.

og lad så være med at maxe! kør lettere vægte til du har teknikken. noget i nærheden af 3-5 rep fra failure.

vægtcentre er fyldt med folk der laver mystiske øvelser og kendte øvelser skrup forkert - lad være med det. spørg ind til teknikker og øvelser hos instruktørene.

Edited by Bo th
Link to comment
Share on other sites

i stedet for at spilde din tid som du nu har gjort i 4-5 mdr.... med at træne forkert(hvor ved der kan kommer overbelastnings skader), så find en instruktør i centeret der kan rette din teknik imens du træner! det er 100gange mere effektivt! så kan han forklare dig hvad du gør galt og hvad du skal gøre i stedet for, imens du er igang med det.

og lad så være med at maxe! kør lettere vægte til du har teknikken. noget i nærheden af 3-5 rep fra failure.

vægtcentre er fyldt med folk der laver mystiske øvelser og kendte øvelser skrup forkert - lad være med det. spørg ind til teknikker og øvelser hos instruktørene.

LOL! :w00t::tongue::laugh:

Link to comment
Share on other sites

med mindre der er en herfra som er god til dødløft teknikken, og vil mødes med trådstarter, så er mit bud dem har været på kursus i det.

frem for at spørge en tilfældig i hans center som ved endnu mindre om teknikken end instruktørene. selv nogle af "de store" hvor jeg træner har til tider en elendig teknik. og deres viden om anatomi og bevægelseslære(/viden) er ofte helt hen i vejret.

Link to comment
Share on other sites

Guest Slettet bruger
med mindre der er en herfra som er god til dødløft teknikken, og vil mødes med trådstarter, så er mit bud dem har været på kursus i det.

frem for at spørge en tilfældig i hans center som ved endnu mindre om teknikken end instruktørene. selv nogle af "de store" hvor jeg træner har til tider en elendig teknik. og deres viden om anatomi og bevægelseslære(/viden) er ofte helt hen i vejret.

Ligesom instruktørernes? Han ved jo allerede at man holder fast om stangen med begge hænder, og at man står på fødderne, når man dødløfter, så jeg tror ikke den gængse centertræner har meget at tilføje. Trådstarteren skal flytte sit lægme ned i en styrkeløft-klub og blive coached i ordenlig teknik.

Link to comment
Share on other sites

Du bor i odense, smut i OSK eller i OBBC og bed om hjælp.

I OBBC skal du ikke bare spørge instruktørerne (nogen af dem er dog rigtigt gode), men have fat i nogle af de kapiciteter der bevæger sig rundt her på MOL :smile:

Hvor ligger OSK henne? :) - Nu er det ikke sådan de griner helt af en, når der kommer en på små 73 kg og skal have hjælp til dødløft :P?

Link to comment
Share on other sites

Hvor ligger OSK henne? :) - Nu er det ikke sådan de griner helt af en, når der kommer en på små 73 kg og skal have hjælp til dødløft :P?

De har selv været i samme sko på et eller andet tidspunkt. Jeg er helt sikker på at der ikke er nogen af dem der kunne finde på at grine af dig hvis du i en seriøs tone spørger om hjælp til at lære rigtig dødløft teknik.

Link to comment
Share on other sites

med mindre der er en herfra som er god til dødløft teknikken, og vil mødes med trådstarter, så er mit bud dem har været på kursus i det.

:cool: Ja, det er så et tilbud fra MIG til Brunsvigeren om undervisning i dødløft. Jeg træner i OBBC i morgen fredag klokken 1430,så skal jeg nok vise dig dødløftkunsten. Jeg kan se du kommer fra Odense , så duk op. Det koster desværre at træne der en dag, men bare kom.......... iført træningstøj. :crazy::smile:

Link to comment
Share on other sites

:cool: Ja, det er så et tilbud fra MIG til Brunsvigeren om undervisning i dødløft. Jeg træner i OBBC i morgen fredag klokken 1430,så skal jeg nok vise dig dødløftkunsten. Jeg kan se du kommer fra Odense , så duk op. Det koster desværre at træne der en dag, men bare kom.......... iført træningstøj. :crazy::smile:

Pas på trådstarter. Efter dette tilbud vil du KUN løfte sumodødløf herefter og intet andet :tongue:

Nej, pjat. Synes du skal tage imod tilbuddet, da Nicolai er yderst kompetent til at kunne rådgive omkring dødløft :smile: Og hvis du har lyst til at komme i OSK istedet så træner jeg også imorgen og lørdag. Det siges at jeg har Odenses flotteste dødløftstil, så mon ikke jeg også godt godt kan give dig nogle pointers :bigsmile:

Link to comment
Share on other sites

Tak for tilbuddene, jeg skal bare desværre arbejde i morgen, og lørdag er jeg ikke hjemme hele dagen :( - Men det kan da være jeg kigger forbi et af stederne en dag og lige får noget instruktion.. :)

Næste gang jeg skal køre dødløft, vil jeg prøve at ligge lidt vægt på de problemer som er blevet nævnt her og se hvordan det går. Vil prøve at tage noget af vægten af, og øve lidt på teknikken. Det kan være jeg kommer til at ligge en lille video op igen, og hvis det stadig er galt, så må jeg lige finde OBBC eller OSK.

Er det i orden, hvis det bliver nødvændigt, at jeg sender en PM, så vi evt. kan mødes i OBBC / OSK :D?

Tak for svarene :4thumbup:

Link to comment
Share on other sites

Pas på trådstarter. Efter dette tilbud vil du KUN løfte sumodødløf herefter og intet andet :tongue:

Nej, pjat. Synes du skal tage imod tilbuddet, da Nicolai er yderst kompetent til at kunne rådgive omkring dødløft :smile: Og hvis du har lyst til at komme i OSK istedet så træner jeg også imorgen og lørdag. Det siges at jeg har Odenses flotteste dødløftstil, så mon ikke jeg også godt godt kan give dig nogle pointers :bigsmile:

:cool: Ja, det kunne du tro Trolle-rolle.......nej spøg til side.....Brunsvigeren skal nok

få samtlige finesser at vide, også den "rigtige" dødløft :4nope: og at man rykker

mest i SUMO - STYLE. :4ranting:

Tark for ros Onkel Troels..... og jeg tror på din smukke dødløftstil. :crazy:

Og jeg tror også på at du ville kunne få rettet dine muskelfibre ud så de

er rette............ også med 280 bob på.

Brunsvigeren>> Du sender bare en PM hvis det bliver aktuelt med instruktion. :smile::cool:

Edited by holsting
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share