Løbe 125 km. på én dag


CA8
 Share

Recommended Posts

Min ven og jeg har planer om at løbe fra Aalborg til Klitmøller, som ligger ved Thisted. Distancen er ca. 125 km., og vi regner med at kunne gennemføre løbet på én dag. Det bliver løb kombineret med gå-pauser, og vi regner med at bruge i hvert fald 12-15 timer, hvis ikke mere.

Jeg har ingen idé om hvorvidt dette er realistisk eller ej, men det håber jeg, at I kan fortælle mig lidt om. I så fald, hvordan træner man sig op til sådan et løb? Vi har et halvt år, og er ved at opbygge en god grundform i øjeblikket gennem et 10 ugers program.

Det skal siges, at vi allerede har cyklet distancen, så vores kondition er god.

Link to comment
Share on other sites

Det er sgu ambitiøst. Hatten af for det.

Prøv at finde en log af "bagmanden", han har løbet alverdens bindegale (på den fede måde) ekstremløb, så der er måske noget at hente der.

Tak for det :smile:

Vi mener jo bestemt selv det er realistisk på én dag - spørgsmålet er om kroppen rent fysisk kan holde til det, for viljen er der sgu. Prøver at kigge i hans log.

Link to comment
Share on other sites

Held og lykke med projektet. Jeg kan sagtens forestille mig, at I kan gennemføre det hvis I træner meget målrettet op til det.

Jeg søgte for sjov, og faldt bl.a. over: http://www.run100s.com/miwok/ - det er 100km i markant mere uvejsomt terræn. Folkene der deltager i det er sikkert mere trænede, men det ser ud til at dem der gennemførte klarede det på 8-16 timer.

Bemærk dog: At cykle 125km er INGENTING i forhold til at løbe samme distance :-)

Link to comment
Share on other sites

Held og lykke med projektet. Jeg kan sagtens forestille mig, at I kan gennemføre det hvis I træner meget målrettet op til det.

Jeg søgte for sjov, og faldt bl.a. over: http://www.run100s.com/miwok/ - det er 100km i markant mere uvejsomt terræn. Folkene der deltager i det er sikkert mere trænede, men det ser ud til at dem der gennemførte klarede det på 8-16 timer.

Bemærk dog: At cykle 125km er INGENTING i forhold til at løbe samme distance :-)

Super fedt med det website, og tak for støtten.

Ja, vi regner heller ikke med at kunne klare det på 8 timer overhovedet (i øvrigt vanvittigt flot af vedkommende der kunne det på websitet), men derimod en kombination af løb/gang i 12-15 timer minimum.

Løb er helt klart hårdere, ingen tvivl, hvilket også er grunden til at vi løber i år, og lader cyklen blive hjemme. Der skal hele tiden nye mål til :smile: Desuden kan det aldrig gå værre end at vi kan blive hentet, hvis vi går helt i krampe hehe.

Jeg kunne godt tænke mig at vide, hvordan man skal træne op til sådan et løb. Er det lang distance ugentligt, eller skal man holde sig til korte distancer? Er rimelig blank på det område.

Link to comment
Share on other sites

Der er et eksempel på et træningsprogram til marathonløb her: http://www.dourun.dk/mar1.asp

Men en marathon er kun godt 1/3 del af den distance I skal tilbagelægge :-S Jeg kan dog ikke udtale mig om, hvordan man bør "dosere" træningen for at gennemføre et så langt løb, udover jeg vil tro I godt kan forvente at skulle træne en del gange om ugen.

Link to comment
Share on other sites

Det er sgu ambitiøst. Hatten af for det.

Prøv at finde en log af "bagmanden", han har løbet alverdens bindegale (på den fede måde) ekstremløb, så der er måske noget at hente der.

Hej,

Så ramte jeg også denne tråd :) Tak for de pæne ord Klaus! Jeg har dog ingen log herinde, men jeg svarer meget gerne på PM's og emails.

Det er absolut muligt at løbe 125km på en gang. Det kræver erfaring med sko så fødderne holder hele vejen. Desuden skal der nok noget planlægning til mht. support i form af vand/mad.

Men fyr nogle spørgsmål af så skal både jeg og Mizz R. helt sikkert gerne fortælle om vores egne erfaringer.

Hold løbeskoene varme!

/KG

Link to comment
Share on other sites

Hej,

Så ramte jeg også denne tråd :) Tak for de pæne ord Klaus! Jeg har dog ingen log herinde, men jeg svarer meget gerne på PM's og emails.

Det er absolut muligt at løbe 125km på en gang. Det kræver erfaring med sko så fødderne holder hele vejen. Desuden skal der nok noget planlægning til mht. support i form af vand/mad.

Men fyr nogle spørgsmål af så skal både jeg og Mizz R. helt sikkert gerne fortælle om vores egne erfaringer.

Hold løbeskoene varme!

/KG

Hvor langt har du selv løbet? Har du været oppe omkring samme distance?

Når du siger sko, mener du så, at skoene skal være af en bestemt kvalitet/form/mærke/andet?

Vi regner med at medbringe en taske med 3-4L vand + mad, hvoraf halvdelen af vandet er frossent, så det holder sig koldt under hele turen. Any suggestions angående mad? Vi regner med, ligesom sidst, at medbringe noget mørkt chokolade.

Hvordan trænede I op til så lang en tur? Man bør vel holde 2-3 hviledage lige inden turen, eller hvordan?

Edited by CA8
Link to comment
Share on other sites

Hvor langt har du selv løbet? Har du været oppe omkring samme distance?

Når du siger sko, mener du så, at skoene skal være af en bestemt kvalitet/form/mærke/andet?

Vi regner med at medbringe en taske med 3-4L vand + mad, hvoraf halvdelen af vandet er frossent, så det holder sig koldt under hele turen. Any suggestions angående mad? Vi regner med, ligesom sidst, at medbringe noget mørkt chokolade.

Hvordan trænede I op til så lang en tur? Man bør vel holde 2-3 hviledage lige inden turen, eller hvordan?

Har set din pm, men jeg svarer lige her (ikke på dit første spørgsmål men jeg kan sige at bagmanden har løbet laaaangt). Erfaring med sko vil sige at I på dagen skal bruge sko, der er godt gennemprøvede, så I ved hvor i får vabler og eventuelt kan gardere jer med plaster, vaseline og hvad man ellers kan finde på. Der er stor forskel på fødder, men mange får vabler på så lange ture. Og det er ok - det kan man typisk godt løbe med. Men skoene må ikke gnave deciderede huller i fødderne.

Det er fuldstændig ligegyldigt om vandet er koldt - det må faktisk ikke være alt for koldt, for så er der stor risiko for at I slår maven i stykker.

Mht til mad har jeg god erfaring med en kombination af lyst brød med nutella (det holder maven lidt i ro), chokolade, kransekage/marcipan og noget salt - for mig er det et par salttabletter men det kan også være chips eller peanuts. Det vigtigste med maden er at I ikke prøver noget nyt på dagen - det hele skal være gennemprøvet, så I ved at maven kan klare det. Det kan godt være du synes, der er meget snak om mave her, men maveproblemer er ret almindelige under lange løb, og de kan sagtens ødelægge et løb.

Lige op til løbet trapper man voldsomt ned jo. Men i første omgang skal I jo træne jer op, så I kan trappe ned :wink: Du skriver at I har ½ år til optræning og ikke har løbet marathon før. Hvor langt har I prøvet at løbe?

For spørgsmålet er hvilke faktorer, der er kritiske når man skal løbe så langt...drejer det sig om at gennemføre og ikke om at vinde noget (løbe hurtigt) vil jeg mene at fysisk og psykisk holdbarhed er helt kritisk. Det vil sige at I skal forsøge at forberede jeres led og sener på en meget langvarig belastning. Forventer I at turen bliver løbet på asfalt er det endnu hårdere for fx knæene. Lange, langsomme ture kan være en måde at vænne kroppen til at være løbende i lang tid. Den psykiske holdbarhed kan du også træne på den måde; hvordan har man det med at snøre skoene og vide at man skal løbe 50 km? Hvordan reagerer man, når man begynder at blive træt og få ondt? Hvad kan hjælpe en videre? Alle de ting skal I træne på træningsturene.

Jeg mener at ½ år er for kort tid - du skrev til mig, at I har været ude af spillet med skader for nylig. Hvis jeg var jer, ville jeg starte med at fokusere på at løbe et marathon i løbet af næste forår/sommer. Se hvordan træningen forløber her. Og så have de 125 km som langsigtet mål om 1½ år.

Prøv at kigge på løbeprogrammerne på www.havstein.dk - der ligger flere programmer til 100 km, som er baseret på ens marathontid.

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror desværre I skal stå tidligt op for at løbe 125 på 12 timer. Den danske rekord på 12 timer er 129,351 km. læs mere her,

Min erfaring med ultraløb er at det faktisk ikke er så forskelligt fra hvad man kender fra marathon osv. Lang tids kontinuert og progressiv træningsmængde. Ultraløb er psykisk pisse hårdt så det handler også om at tro på det!

Link to comment
Share on other sites

Bemærkelsesværdigt er at den danske rekord på 12timer faktisk er højere for kvinder end for mænd..Nu er det nok heller ikke den diciplin der bliver dyrket mest..

12 t.: Anni Lønstad - Olympia Maribo, Geldrung 96. 134.339 km.

12 t.: Jesper Olsen, World run, Lohja (FIN) Feb. 2004 129.351 km.

Link to comment
Share on other sites

Bemærkelsesværdigt er at den danske rekord på 12timer faktisk er højere for kvinder end for mænd..Nu er det nok heller ikke den diciplin der bliver dyrket mest..

12 t.: Anni Lønstad - Olympia Maribo, Geldrung 96. 134.339 km.

12 t.: Jesper Olsen, World run, Lohja (FIN) Feb. 2004 129.351 km.

Jeg mener at have set noget lignende (kvinder hurtigere end mænd) på lange triathlons (4-10 * Ironman). Men kan selvfølgeligt ikke finde tallene nu :-(

Edit: Fandt det på http://en.wikipedia.org/wiki/Astrid_Ben%C3%B6hr : Her 1997 world record in the quintuple ironman (about 74 hours for some 19 km swimming, 900 km bicycling, 210 km running) is more than 2 hours less than the men's world record; her 1999 world record in the deca (tenfold) ironman (about 187 hours for 38 km swimming, 1800 km bicycling, 420 km running) is about 5 hours less than the men's world record. In this event, her total time of 187 hours included some 8.5 hours of sleep. However, this record remains unofficial because it was not verified by the sport's administrative body, the International Ultra Triathlon Association.

Edited by AVE
Link to comment
Share on other sites

Jeg tror desværre I skal stå tidligt op for at løbe 125 på 12 timer. Den danske rekord på 12 timer er 129,351 km. læs mere her,

Min erfaring med ultraløb er at det faktisk ikke er så forskelligt fra hvad man kender fra marathon osv. Lang tids kontinuert og progressiv træningsmængde. Ultraløb er psykisk pisse hårdt så det handler også om at tro på det!

12 timer er ikke realistisk. Men pointen er vel også bare at gennemføre vil jeg foreslå...

Det er helt rigtigt, at den psykiske styrke - at man tror på at det kan lykkes - er vildt vigtig. Uden kommer man ikke langt for så er der langt hjem allerede fra starten.

Link to comment
Share on other sites

12 timer er ikke realistisk. Men pointen er vel også bare at gennemføre vil jeg foreslå...

Det er helt rigtigt, at den psykiske styrke - at man tror på at det kan lykkes - er vildt vigtig. Uden kommer man ikke langt for så er der langt hjem allerede fra starten.

Vi har 100% den psykiske styrke til projektet. Ved cykelturen blev den psykiske styrke også virkelig sat på en prøve, da det regnede ligeså meget som på en hel måned mens vi cyklede - elendig timing, men vi gennemførte uden nogensinde at have trænet cykelløb før :blink:

Vil det være realistisk at opretholde en gennemsnitfart på omkring 12 km/t og dermed bruge 10-11 timers non-stop løb, og 6-8 timers blandede (gå)pauser? Vi løber jo ikke efter nogen bestemt tid, derfor er alle hastighedsrekorderne ligegyldige for os - det skal bare gennemføres. Turen er primært på asfalt, i øvrigt.

For at være ærlig, så har vi ikke prøvet at løbe langt før, men eftersom vi har et halvt år er det planen at begynde på det, for så til sidst at gennemføre det ekstremt lange løb - eller så meget vi overhovedet kan. Vi vil se hvornår kroppen siger stop, hehe.

Tak for hjælpen so far :wink:

Link to comment
Share on other sites

Bemærkelsesværdigt er at den danske rekord på 12timer faktisk er højere for kvinder end for mænd..Nu er det nok heller ikke den diciplin der bliver dyrket mest..

12 t.: Anni Lønstad - Olympia Maribo, Geldrung 96. 134.339 km.

12 t.: Jesper Olsen, World run, Lohja (FIN) Feb. 2004 129.351 km.

Måske skal Jesper lige forsvares med at hans tid er sat på en 500 m rundstrækning indendøre (parkeringskælder) i Finland undervejs på sin lille tur

Edited by LOEFT
Link to comment
Share on other sites

Vi har 100% den psykiske styrke til projektet. Ved cykelturen blev den psykiske styrke også virkelig sat på en prøve, da det regnede ligeså meget som på en hel måned mens vi cyklede - elendig timing, men vi gennemførte uden nogensinde at have trænet cykelløb før :blink:

Vil det være realistisk at opretholde en gennemsnitfart på omkring 12 km/t og dermed bruge 10-11 timers non-stop løb, og 6-8 timers blandede (gå)pauser? Vi løber jo ikke efter nogen bestemt tid, derfor er alle hastighedsrekorderne ligegyldige for os - det skal bare gennemføres. Turen er primært på asfalt, i øvrigt.

For at være ærlig, så har vi ikke prøvet at løbe langt før, men eftersom vi har et halvt år er det planen at begynde på det, for så til sidst at gennemføre det ekstremt lange løb - eller så meget vi overhovedet kan. Vi vil se hvornår kroppen siger stop, hehe.

Tak for hjælpen so far :wink:

Jeg kan ikke lade være med at synes I har et lidt naivt forhold til projektet. Der er altså forskel på 3-4 timer cykling i regnvejr og så en løbetur på måske 18 timer. 125 km er et flot og sejt drømmemål, men start med at nå 21,1 - 25 - 30 - 35 - 42,2 (12 km/t giver flotte 3 timer og 30 min på marathon) - 50 og måske lige lidt længere. Det bliver godt nok en opgave at gøre det på ½ år og risikoen for skader er altså overhængende.

hilsen fra lyseslukkeren - sorry mates

Link to comment
Share on other sites

Jeg kan ikke lade være med at synes I har et lidt naivt forhold til projektet. Der er altså forskel på 3-4 timer cykling i regnvejr og så en løbetur på måske 18 timer. 125 km er et flot og sejt drømmemål, men start med at nå 21,1 - 25 - 30 - 35 - 42,2 (12 km/t giver flotte 3 timer og 30 min på marathon) - 50 og måske lige lidt længere. Det bliver godt nok en opgave at gøre det på ½ år og risikoen for skader er altså overhængende.

hilsen fra lyseslukkeren - sorry mates

Hehe, jamen det er dejligt med kritik. Vi er måske også lidt naive og optimistiske, ja. Vi vil i hvert fald træne os op til så lang en distance som overhovedet muligt, og så må vi bare blive hentet i bil når vi går i krampe.

Tak for hjælpen i hvert fald :smile:

Link to comment
Share on other sites

Vi har 100% den psykiske styrke til projektet. Ved cykelturen blev den psykiske styrke også virkelig sat på en prøve, da det regnede ligeså meget som på en hel måned mens vi cyklede - elendig timing, men vi gennemførte uden nogensinde at have trænet cykelløb før :blink:

Vil det være realistisk at opretholde en gennemsnitfart på omkring 12 km/t og dermed bruge 10-11 timers non-stop løb, og 6-8 timers blandede (gå)pauser? Vi løber jo ikke efter nogen bestemt tid, derfor er alle hastighedsrekorderne ligegyldige for os - det skal bare gennemføres. Turen er primært på asfalt, i øvrigt.

I militæret var vi igennem noget der hed prøve 40 hvor man skal "løbe" 10 km i fuld udrustning på en time, altså 10km i timen :wink:

I skal selvfølgelig ikke have milistøvler, gevær, hjelm osv. Men i skal dog have mad og drikke og derudover gøre det 18 timer i træk!

At du vurderer jeres kondition ud fra at i har cyklet distancen underbygger at det er komplet umuligt :smile: Men al respekt for forsøget!!! Livet handler om at sætte sig mål og udfordre sig selv og så skide da vær med om i gennemfører- det er for sejt overhovedet at forsøge :smile:

Og når i ligger i sofaen komplet udmattede efter at være blevet hentet halvvejs, har i noget at grine af og være stolte af! I har i sgu da en fed historie for livet så!

(Men tror ikke på at i kan :wink: )

Link to comment
Share on other sites

I militæret var vi igennem noget der hed prøve 40 hvor man skal "løbe" 10 km i fuld udrustning på en time, altså 10km i timen :wink:

I skal selvfølgelig ikke have milistøvler, gevær, hjelm osv. Men i skal dog have mad og drikke og derudover gøre det 18 timer i træk!

At du vurderer jeres kondition ud fra at i har cyklet distancen underbygger at det er komplet umuligt :smile: Men al respekt for forsøget!!! Livet handler om at sætte sig mål og udfordre sig selv og så skide da vær med om i gennemfører- det er for sejt overhovedet at forsøge :smile:

Og når i ligger i sofaen komplet udmattede efter at være blevet hentet halvvejs, har i noget at grine af og være stolte af! I har i sgu da en fed historie for livet så!

(Men tror ikke på at i kan :wink: )

Nu er der vel også forskel på fuld udrustning og 3L vand, som løbende forsvinder, plus mad... Anyway, planen er i øjeblikket at løbe 20 minutter, gå 10-20 minutter, løbe 20 minutter, gå 10-20 minutter, osv. På et tidspunkt skal der en længere pause ind. Men det er jo detaljer, som vi finder ud af senere. Pt. handler det om at komme i god løbeform :devil:

Men ja, det er netop en super fed oplevelse/historie.

Link to comment
Share on other sites

Nu er der vel også forskel på fuld udrustning og 3L vand, som løbende forsvinder, plus mad... Anyway, planen er i øjeblikket at løbe 20 minutter, gå 10-20 minutter, løbe 20 minutter, gå 10-20 minutter, osv. På et tidspunkt skal der en længere pause ind. Men det er jo detaljer, som vi finder ud af senere. Pt. handler det om at komme i god løbeform :devil:

Men ja, det er netop en super fed oplevelse/historie.

IMO lyder det dræbende fra starten at have planlagt løb efterfulgt af gang efterfulgt af løb.. Specielt sidste del i denne sætning finder jeg personligt fysisk og psykisk krævende! Synes det er enormt hårdt at begynde at løbe igen hvis jeg lige har gået - men det er self. også kun min personlige mening/erfaring - og denne er udelukkende baseret på kortere ture! Og har ikke rigtig en idé til hvordan det ellers kunne gøres - hvad siger de erfarne? Læser med :smile:

Edited by Keki
Link to comment
Share on other sites

IMO lyder det dræbende fra starten at have planlagt løb efterfulgt af gang efterfulgt af løb.. Specielt sidste del i denne sætning finder jeg personligt fysisk og psykisk krævende! Synes det er enormt hårdt at begynde at løbe igen hvis jeg lige har gået - men det er self. også kun min personlige mening/erfaring - og denne er udelukkende baseret på kortere ture! Og har ikke rigtig en idé til hvordan det ellers kunne gøres - hvad siger de erfarne? Læser med :smile:

Muligvis. Pt. løber vi med løb/gang. Kan også være man skal satse på længere distancer, og så pause. Vi er også åbne overfor forslag.

Link to comment
Share on other sites

Vi har 100% den psykiske styrke til projektet. Ved cykelturen blev den psykiske styrke også virkelig sat på en prøve, da det regnede ligeså meget som på en hel måned mens vi cyklede - elendig timing, men vi gennemførte uden nogensinde at have trænet cykelløb før :blink:

Vil det være realistisk at opretholde en gennemsnitfart på omkring 12 km/t og dermed bruge 10-11 timers non-stop løb, og 6-8 timers blandede (gå)pauser? Vi løber jo ikke efter nogen bestemt tid, derfor er alle hastighedsrekorderne ligegyldige for os - det skal bare gennemføres. Turen er primært på asfalt, i øvrigt.

For at være ærlig, så har vi ikke prøvet at løbe langt før, men eftersom vi har et halvt år er det planen at begynde på det, for så til sidst at gennemføre det ekstremt lange løb - eller så meget vi overhovedet kan. Vi vil se hvornår kroppen siger stop, hehe.

Tak for hjælpen so far :wink:

Det er ikke til at sige noget som helst fornuftigt om, hvilken fart i kan holde...hvilke distancer har I løbet og på hvilke tider?

Om man helst vil holde sig løbende så længe som muligt eller bruge gåpauser fra starten er en temperamentssag, men uanset hvad I vælger skal I bruge samme princip på de lange træningsture. Det er under alle omstændigheder ikke realistisk at holde det samme løbetempo hele vejen igennem (heller ikke selvom I bruger gåpauser) - supertrænede ultraløbere bliver efterhånden så holdbare at de ikke smider så meget tid på den sidste del af løbet, men alle vi andre skal vente at gå meget ned i tempo til sidst. Man er så tung og stiv i benene at det er noget af en udfordring at flytte dem :wink:

Jeg har løbet lange løb både på asfalt og stier (i bjerge), og selvom et bjergløb er en stor fysisk belastning er det ikke den samme belastning på benene som et langt asfaltløb. På et relativt fladt asfaltløb er der ingen afveksling i belastningen på benene, og underlaget er hårdt, hvilket gør ben - både muskler og led - stive og ømme på en helt anden måde. Så I skal også træne jeres lange ture på asfalt for at vænne jer til underlaget.

Link to comment
Share on other sites

Hvis du ALDRIG har prøvet at løbe langt før skal du nok starte med lidt mindre mål

Jeg Havde aldrig løbet over 5 kilometer før jeg blev overtalt til at deltage i et 25 km lang løb. Eneste træning var fodboldkamp 1 gang om ugen. Efter de 25 km var jeg helt væk, så at i vil løbe 5 gange så langt er virkelig et sats. Men i har selvfølgelig også et halvt års træning.

Ville det ikke være en ide at tage en gåtur med rygsæk, telt osv. på 125 kilometer for at finde ud af hvor langt det er?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share