Sårn' en kostplanfrækkert..


Randi-Squash
 Share

Recommended Posts

Hejsa Mol

Har ikke smidt så meget herinde af indlæg, men jeg har brug for noget hjælp ang. cut.

Jeg dyrker meget cardio(squash primært), og i min træning skal der helst være overskud til teknikken i træningen også - ellers er den ret ligegyldig. Til min høj int. træning PW'er jeg som supplement, løber en smule(korte distancer - 20:40 og 120:120 intervaller). Derudover er jeg holdt med spinning, da det modarbejder min acceleration på banen. Jeg overvejer dog at tage det op igen u. diæt - også tilgengæld køre mit eget ræs (minus det tunge, men plus jog, spurt og alt det andet sjove jeg hader ved spinning :laugh:)

Problemstillingen er, at jeg indtil nu har kørt diæten meget ustabilt. Jeg har både kørt høj protein(hvilket gav enorm syre i bentøjet og generel træthed fysisk og meltalt). Generelt lavt indtag som virkede fint en periode, før alle depoter var totalt drænet. Så har jeg kørt indtaget lidt op igen, hvilket fysisk fungerede for spillet, men nu ser jeg ikke noget resultat rigtigt vægtmæssigt og efter en lang halvrodet periode med flytning, klubsøgning og fit.udd. søg muligheder, så skal jeg simpelthen tilbage til en fornuftig fedt%. Jeg er godt klar over, at en diæt vil give en smule træthed osv., men ikke så meget som jeg tidl. har oplevet. Tilgengæld kan jeg sagtens klare en lille nedgang i min udholdenhed undervægttabs perioden. Faktum er, at jeg skal ned på ca 72kg - det er 6kg - primært fedt, nok også en smule muskel.

Jeg er pt. kvinde,

Vejer 78kg

178cm

19år.

Jeg er meget tæt bygget og meget muskuløs, men blød på armene, røven og de andre tøsede steder. Min FFM ligger et pænt stykke over 60kg pt.(et par kg). Min forbrænding er målt til 1780kacl basal - ifgl mol 2100ca(men den er også lidt høj vist), men selv den lavt målte virker meget under diæt.

Jeg spiller squash 4-7t. om ugen, og dette vil nok blive øget en smule, da jeg søge job i denne genre pt.

Derudover har jeg 3x30-40min løb, hvor jeg løber med en ven, som skal i form.

Så vil jeg gerne have gang i lidt spinning igen, men helst ikke mere end 1-2t. om ugen.

Som det kan ses er squashen i højsædet, og pr 1/12 øges det med træning yderligere i klub.

Jeg har lidt af overtræning tidl. men igennem højt kaclindtag kom jeg igennem uden en længere hvile periode - så der skal jeg være en smule påpasselig. Ellers er der fri bane.

Mit spørgsmål er så - Vil nogen komme med et forslag til en diæt til mig? - kræver det flere oplysninger?

Jeg gør pr automatik dét, at jeg undlader pasta, ris og gryn - og spiser grønt og kød istedet. Jeg kunne godt tænke mig et evt bud på kacl - og hvordan det skal deles ud.

Jeg ved godt, at jeg skal vælge brune ris frem for hvide - forstå mig ret. Jeg stoler bare slet ikke på min egen vurdering. Derfor kunne det være enormt fedt med et input udefra, hvis nogen har tid og noget godt at tilføje :tongue:

Og ja - jeg ved godt, at man ikke kan komme med noget præcist - kunne bare godt bruge at blive sporet ind.

VH Randi :bigsmile:

Edited by Randi-Squash
Link to comment
Share on other sites

hmm ville 1800-1900kcal være for lidt? tror bare at du måske skulle ligge på de 2000, fordi du dyrker da en del motion efter hva du skriver, er os bedre med et langtsomt vægttab.. du skulle jo også nødigt gå hen og smide dine kvindelige former :bigsmile:

held og lykke

Link to comment
Share on other sites

Jeg vil nu mene, at hvis du fortsat er træt og uoplagt, så får du for lidt kulhydrat. Hvis du slet ikke spiser ris, pasta eller kartofler o.lign, hvordan får du så nok ?

Mit forslag vil være at kontakt en personlig træner, helst en, som har været til konkurrence nogle gange. Dem findes der faktisk en del af. Det behøver jo kun at koste 1 "konsultation", så vil du blive ledt på rette spor. :smile:

Betina

Link to comment
Share on other sites

Jeg vil nu mene, at hvis du fortsat er træt og uoplagt, så får du for lidt kulhydrat. Hvis du slet ikke spiser ris, pasta eller kartofler o.lign, hvordan får du så nok ?

Mit forslag vil være at kontakt en personlig træner, helst en, som har været til konkurrence nogle gange. Dem findes der faktisk en del af. Det behøver jo kun at koste 1 "konsultation", så vil du blive ledt på rette spor. :smile:

Betina

Ja det er jeg klar over :smile: - men det er så dér - pers. træner, at jeg står af, da jeg har prøvet to, som begge var dybt uengagerede og egentlig gav mig samme resultat, da jeg via equinox og prof. diætist blev sat på 12-1400kacl kost, som i længden gjorde mig træt, men det kan da være, at det er dét, jeg skal. Det virker bare om noget ikke logisk ifgl. min kostbog, når jeg dage forbrænder op mod 3000kacl bare på træning.

Det er netop det der kæmpe marked, som hyller mig ud af den, hvem skal man vælge<?

Og ja den med kulhydrat er jeg klar over, det er derfor jeg søger noget ca. :smile: Men tak for din kommentar, jeg tror bare ikke en pers træner vil fungere. (En underlig indstilling det at jeg søger i et åbent forum taget i betragtning).

Vh Randi

Link to comment
Share on other sites

Jeg kender ihvertfald 2 særdeles kompetente personer, Henning Kristensen og Anja Nielsen. (Mr. og Miss Fitness)De har begge vundet konkurrencer og har meget erfaring. Har begge hjulpet mig, Anja for nogle år siden, bare for at jeg ville blive mere markeret. Henning i forbindelse med min deltagelse i DM 2006.

Der er også andre bodyfitness-piger, som vejleder andre med kost og træning. Det ville måske være en go' idé at finde een, som bor ikke en hel dagsrejse fra dig.

Jeg personligt ville aldrig vælge en "personlig træner" i fitnesscentrene. De er ofte "uddannede" på meget kort tid, og har læst sig til det meste.

Skulle det virkelig passe, at du forbrænder 3000 kcal om dagen, så tror da pokker, at du er træt. Men jeg tvivler på, at det tal passer.

Nå, men det handler jo om, at du skal ha' noget vejledning, og det kan du ihvert fald få.

Held og lykke ! :4thumbup:

Betina

Link to comment
Share on other sites

Jeg kender ihvertfald 2 særdeles kompetente personer, Henning Kristensen og Anja Nielsen. (Mr. og Miss Fitness)De har begge vundet konkurrencer og har meget erfaring. Har begge hjulpet mig, Anja for nogle år siden, bare for at jeg ville blive mere markeret. Henning i forbindelse med min deltagelse i DM 2006.

Der er også andre bodyfitness-piger, som vejleder andre med kost og træning. Det ville måske være en go' idé at finde een, som bor ikke en hel dagsrejse fra dig.

Jeg personligt ville aldrig vælge en "personlig træner" i fitnesscentrene. De er ofte "uddannede" på meget kort tid, og har læst sig til det meste.

Skulle det virkelig passe, at du forbrænder 3000 kcal om dagen, så tror da pokker, at du er træt. Men jeg tvivler på, at det tal passer.

Nå, men det handler jo om, at du skal ha' noget vejledning, og det kan du ihvert fald få.

Held og lykke ! :4thumbup:

Betina

Ja, men jeg er jo ikke bodyfitness - jeg har mange gange overvejet at spørge Norah. Jeg vil jo gerne give penge for hjælpen - bare der kommer noget ud a'et jo :wink: Men ved ikke, om jeg er noget hun gider at arbejde med, men jeg kan da spørge.

Jeg styrketræner ikke voldsomt meget - som sagt, hovedparten går på squash og intervalløb for at forbedre squashen, så jeg vil hellere fokusere på squashen og kosten, muskelmasse/styrke i forb. med min sport har jeg masser af - det vindende ligger i teknikken pt, da jeg altid har trænet med herrespillere - derfor søger jeg en kost, som giver overskudet til teknik - mens det fysiske skarpes. Kan godt se jeg er meget krævende :laugh: Tilgengæld vil jeg også gøre alt for det, hvis det først føles som om det virker.

Og jojo - 3t. squash, 45min løbepas om aften og en times morgen PW, så er man oppe på omkring de 3000kacl som en stur pige på næsten 180 :wink:

Og mange tak - især for råd!

Edited by Randi-Squash
Link to comment
Share on other sites

Altså det med at fokusere på kød og grøntsager lyder fornuftigt sådan generelt, men hvad med i forbindelse med din træning? Der kunne noget mere kulhydrat nok være sagen.

Yeah kind'a get that :laugh:

Spørgsmålet er bare hvor meget :smile: - og hvordan jeg skal disponere det i løbet af dagen.

Men tak for svar.

Edited by Randi-Squash
Link to comment
Share on other sites

Ja, men jeg er jo ikke bodyfitness - jeg har mange gange overvejet at spørge Norah. Jeg vil jo gerne give penge for hjælpen - bare der kommer noget ud a'et jo :wink: Men ved ikke, om jeg er noget hun gider at arbejde med, men jeg kan da spørge.

Jeg styrketræner ikke voldsomt meget - som sagt, hovedparten går på squash og intervalløb for at forbedre squashen, så jeg vil hellere fokusere på squashen og kosten, muskelmasse/styrke i forb. med min sport har jeg masser af - det vindende ligger i teknikken pt, da jeg altid har trænet med herrespillere - derfor søger jeg en kost, som giver overskudet til teknik - mens det fysiske skarpes. Kan godt se jeg er meget krævende :laugh: Tilgengæld vil jeg også gøre alt for det, hvis det først føles som om det virker.

Og jojo - 3t. squash, 45min løbepas om aften og en times morgen PW, så er man oppe på omkring de 3000kacl som en stur pige på næsten 180 :wink:

Og mange tak - især for råd!

Såfremt du IKKE selv gider forsøge sætte dig ind i optimal ernæring i forbindelse med netop dine mål og din idræt, og derved insisterer på du har brug for hjælp udefra, har du SÅ overvejet at det IKKE er i et fitness center/via atleter der træner op til at stå på en scene, du skal finde hjælp til at blive bedre til dine mål og din sport ??

Link to comment
Share on other sites

Såfremt du IKKE selv gider forsøge sætte dig ind i optimal ernæring i forbindelse med netop dine mål og din idræt, og derved insisterer på du har brug for hjælp udefra, har du SÅ overvejet at det IKKE er i et fitness center/via atleter der træner op til at stå på en scene, du skal finde hjælp til at blive bedre til dine mål og din sport ??

Feisty lige dér :laugh:

Jeg er skam utroligt meget inde i kost. Det er slet ikke dér, den ligger. Jeg søger bare (da der også findes cardiodyrkende mennesker herinde!) et råd til, hvordan jeg skal fordele det. Jeg er godt klar over, at jeg skal have 4-600g kulhydrat, jeg er også klar over, at de skal ligge jævnt fordelt, at de skal komme fra bønner, grønt osv - grove, langsomt optagelige kulhydrater osv. Jeg har læst lige så røvmeget på det, som så mange andre har - jeg laver velfungerende, velsammensatte programmer til andre. Men jeg har prøvet selv, og jeg synes ikke min fordelinger virker. Jeg har bare ikke den erfaring, som andre cardiodyrkere muligvis kunne ligge inde med - generelt bliver jeg for hurtigt træt - og skærer jeg mindre, så ender det med, at jeg reelt set ikke er nok i underskud. Og det er ikke mine mål og min sport der er noget i vejen med - det er kosten, som helt klart ligger en dæmper på min udvikling.

Btw - seriøst surt opstød. Det er sgu' ikke min skyld, at der ligger så mange kosttråde. Læs din urinsyre ud et andet sted en anden gang. Venligst.

Tak for svar.

Edited by Randi-Squash
Link to comment
Share on other sites

Hvad er det, der ikke "virker" ved din fordeling? Mit første råd... lad være med at spise som en fitnessatlet. Der er stor forskel på at spise for at skulle yde i sportssammenhæng vs. en fitnesskonkurrence.

Jeg forstår ikke, hvorfor du gør det så kompliceret? Drop alt det med at tænke på, hvor mange gram kuldhydrat du SKAL have mm. Hvordan ved du overhovedet, hvor meget du skal have? Spis en sund kost (som du allerede gør) og så spis nogle flere "fornuftige" kuldhydrater og noget sundt fedt, så du kan give den gas til træning. Min erfaring siger mig, at de fleste mennesker, der dyrker hård cardiotræning (og evt. styrketræning) har en meget effektiv appetitregulering. Personligt smider jeg lettere vægt ved at spise igennem og så kunne give den gas til træning - frem for at være super restriktiv med kosten og så ikke kunne præstere en skid. Alternativt spiser jeg bare lidt mindre (færre portioner).

Og hvorfor laver du alt det powerwalk? Ift. dine mål/ambitioner er det total spild af tid og energi. Det virker lidt på mig som om du er fanget mellem at ville dyrke din sport - men også gerne vil være lidt "fitnessagtig"!

Er du i øvrigt sikker på, at du bliver bedre fordi du taber nogle kg?? Jeg har selv eksperminteret en del med det, og tvivler på, at det er tilfælde, hvis du i forvejen er 'veltrænet'. Prøv at lade være med at have så stor fokus på din kost og find dit naturlige "vægtklasse".

Link to comment
Share on other sites

Hvad er det, der ikke "virker" ved din fordeling? Mit første råd... lad være med at spise som en fitnessatlet. Der er stor forskel på at spise for at skulle yde i sportssammenhæng vs. en fitnesskonkurrence.

Jeg forstår ikke, hvorfor du gør det så kompliceret? Drop alt det med at tænke på, hvor mange gram kuldhydrat du SKAL have mm. Hvordan ved du overhovedet, hvor meget du skal have? Spis en sund kost (som du allerede gør) og så spis nogle flere "fornuftige" kuldhydrater og noget sundt fedt, så du kan give den gas til træning. Min erfaring siger mig, at de fleste mennesker, der dyrker hård cardiotræning (og evt. styrketræning) har en meget effektiv appetitregulering. Personligt smider jeg lettere vægt ved at spise igennem og så kunne give den gas til træning - frem for at være super restriktiv med kosten og så ikke kunne præstere en skid. Alternativt spiser jeg bare lidt mindre (færre portioner).

Og hvorfor laver du alt det powerwalk? Ift. dine mål/ambitioner er det total spild af tid og energi. Det virker lidt på mig som om du er fanget mellem at ville dyrke din sport - men også gerne vil være lidt "fitnessagtig"!

Er du i øvrigt sikker på, at du bliver bedre fordi du taber nogle kg?? Jeg har selv eksperminteret en del med det, og tvivler på, at det er tilfælde, hvis du i forvejen er 'veltrænet'. Prøv at lade være med at have så stor fokus på din kost og find dit naturlige "vægtklasse".

Det der virker, er, at når jeg begynder, hvad jeg ville kalde en diæt, så bliver jeg hurtigt træt under mine træninger - har det som om luften blir' slået ud af hele min krop. Og når jeg bare spiser alm. sådan ligevægts, så er et 3t. pas som regel ikke noget problem. Desuden bliver jeg syret og har meget større tendens til kramper osv. - Så der er altså noget dér, jeg ikke administrerer ret godt. Jeg har lidt problemer med administreringen af min kost - jeg skal helst have lidt hjælp, da jeg ikke stoler på mine egne erfaringer, når det kommer til mig selv. Hvis jeg ikke ved nogenlunde, hvad jeg skal spise eller spiser med vilje til ligevægt, så skærer jeg automatisk alle steder, springer måltider over osv., hvilket også resulterer i en meget hård nedgang fysisk. (jeg har tidligere haft nogle problemer, som gør, at jeg altid tæller kalorier - ligemeget om det er diæt eller ej, derfor søger jeg en med noget erfaring - da jeg ikke har kunne finde "erfaringen" ved at betale for det).

Så det ER altså bare kompliceret for mig, og det er noget jeg har arbejdet med i en del år efterhånden. Det er igen - ikke for at genere mol-folk, at jeg opretter en tråd, men fordi jeg er naiv nok til, at jeg håber, jeg kan få noget ud af det trods det bare er et åbent forum. - altså minus personregulering.

PW - er fordi det er hyggeligt, og jeg brænder lidt kalorier på det. Desuden kan jeg gøre det, selvom jeg er træt og har kørt hård træning over en længere periode - og så er det uden, at det på nogen måde virker slidende. Jeg er aldrig mere træt efter en gang pw, men hvis jeg er stiv og tung i kroppen, så hjælper det som regel.

Jamen det handler som sagt om 4kg - måske 6kg, det er jeg ikke helt klar over. Og så skulle jeg være et godt stykke. Jeg tvivler da også på, om det vil gavne mig. Jeg har før tabt mig, men det var mere måden der gjorde, at jeg gik ned i styrke. Siden har jeg gainet meget på teknik-siden, hvilket gør, at jeg ikke vil kunne mærke en lille nedgang styrkemæssigt. Og det er jo rigtig nok - hvis du skal løbe måske en time under kamp - stort set i intervaller, så er der ingen grund til at have det ekstra fedt. Det giver jo mening alle andre cardio sportsgrene taget i betragtning :smile:

Tak for svar.

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror ikke, der kan gives bedre råd, end det DBM har skrevet ovenfor. Jeg kiggede lige i din log, fordi jeg blev nysgerrig efter at se hvor meget, du træner, og jeg vil på det kraftigste råde dig til at stoppe med dine fitness-slankekure.

Hvis du træner på eliteniveau, nytter det ikke noget at have dage, hvor du regner dig frem til, at du forbrænder ca. 2000 kal. gennem din træning, mens du samtidigt indtager ca. 2000 kal. Du burde indtage det dobbelte, mindst!

Hvis du træner 3 timer om dagen, hvoraf det meste er cardio, nytter det ikke noget at spise en morgenmad, der består af 4 æggehvider og et glas kakaomælk, eller en frokost, der består af knækbrød og hytteost og kakaomælk. Din kost er kort sagt alt, alt for mangelfuld. Du bliver træt, fordi du får alt for få kalorier, og fordi du spiser alt for ensidigt.

Jeg synes, du skulle sadle helt om. Spørg nogle af dine mandlige squash-partnere, hvad de spiser gennem en hel dag. Spis præcis ligesom dem i en periode, evt. minus 4-500 kal, hvis de er meget større end dig. Hvis man dyrker elitesport, kan man ikke leve af riskiks!

Edited by Sina
Link to comment
Share on other sites

Selvfølgelig må du spørge, men det virker bare på mig, som om du har alt for meget fokus - og måske lidt en lidt usund - tilgang til din kost. Forstå mig ret; Jeg er stor fortaler for at dyrke eliteniveau og gå 100 % op i det. Hvis det er det du vil, er jeg dog ret sikker på, at du kan få bedre udbytte end at søge kosthjælp hos en tilfældig fitnessdeltager her på MOL og tabe et par kg. Som Sina siger så kræver elitesport en helt vandvittig mængde kcal. Jeg følger lidt med i din log, og synes også det virker som om du får alt for lidt kcal. Hvis du ikke taber dig tror jeg måske du underrapporterer - eller måske med mellemrum falder i og har nogle crashdage, hvor du får skovlet for mange dårlige kcal indenbors? Hvis du efterfølgende har en uge med hård træning og for lidt kcal. har du en meget dårlig kombi.

Du har da ret i, at det på fx længere løbedistancer betyder noget om du vejer 5 kg mere. Nu har jeg (desværre) kun prøvet squash en enkelt gang, men jeg tvivler lidt på, hvor meget du vil vinde ved det. Vi taler jo ikke om, at du er fed og skal slæbe dig rundt på banen. Hvis du får banket din VO2 max gennem taget kombineret med fornuftig tilrettelagt styrketræning, vil du med garanti vinde (meget) mere i sidste ende. Tro mig... jeg har eksperimenteret med det på egen krop.

Prøv at tage en periode hvor du spiser sundt, varieret og træner hårdt. Start dagen med en røvfuld havregryn med rosiner/banan whatever.. Herefter spiser du så, når du bliver sulten (eller gerne lidt før) find ud af, hvad der passer dig bedst: få store måltider eller mange små. Spis fornuftigt, men få som sagt gerne lidt flere grove kuldhydrater og sundt fedt! Du bliver selvfølgelig ved med at spise din grønsager og frugt. Du ved jo godt, hvad der er sundt/usundt - du skal bare lade være med at være så fokuseret på mængden! Jeg tror hurtigt din krop finder en vægt, hvor du præsterer bedst... det er ikke utænkeligt, at det er et par kg under din nuværende vægt.

...... glem ikke at nyde livet! :wink: Gå da en tur, hvis du har lyst, men lad være med at tænke på, hvor mange kcal du forbrænder, når du går en tur med hunden, kæresten, veninden!

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror ikke, der kan gives bedre råd, end det DBM har skrevet ovenfor. Jeg kiggede lige i din log, fordi jeg blev nysgerrig efter at se hvor meget, du træner, og jeg vil på det kraftigste råde dig til at stoppe med dine fitness-slankekure.

Hvis du træner på eliteniveau, nytter det ikke noget at have dage, hvor du regner dig frem til, at du forbrænder ca. 2000 kal. gennem din træning, mens du samtidigt indtager ca. 2000 kal. Du burde indtage det dobbelte, mindst!

Hvis du træner 3 timer om dagen, hvoraf det meste er cardio, nytter det ikke noget at spise en morgenmad, der består af 4 æggehvider og et glas kakaomælk, eller en frokost, der består af knækbrød og hytteost og kakaomælk. Din kost er kort sagt alt, alt for mangelfuld. Du bliver træt, fordi du får alt for få kalorier, og fordi du spiser alt for ensidigt.

Jeg synes, du skulle sadle helt om. Spørg nogle af dine mandlige squash-partnere, hvad de spiser gennem en hel dag. Spis præcis ligesom dem i en periode, evt. minus 4-500 kal, hvis de er meget større end dig. Hvis man dyrker elitesport, kan man ikke leve af riskiks!

Hej Sina,

Det tror jeg, du i den grad kan have ret i. Men det jeg har snakket med mine squash-medmennesker om, er 1800kacl - Men ja, jeg kan self. forsøge at få et mere ligeligt højere indtag.

Det de selv spiser er enorme mængder. Altså - ham jeg spiller mest med kører let 500g havregryn ned kl 04 om morgnen for igen at indtage et mindre måltid kl 07 inden vores træning. Det har jeg meget svært ved at tro, min krop kan brænde af :laugh: Men jeg kan jo forsøge mig med en optrapning af en slags. De fleste kvinder jeg har kontakt til i sporten spiser helt efter gefühl. Der skal jeg så nok bare arbejde lidt mere med mig selv og min tilgang til mad.. Den der "det er ikke farligt" osv osv. Jeg er i den grad medie, ddv - truntevægttabs præget efter store mængder "spiser du så meget" - så der skal jeg lige stramme mig lidt an, og som du siger, må jeg åbenbart forsøge mig frem selv.

Det er ikke bevidst, at jeg har kørt fitness kost. Jeg har i lang tid været modstander af alle de her kurer, der findes. Er end der, men kan sagtens se, at det logisk set ikke fungerer for den mængde cardio, jeg sætter til livs.

Men tak for svar - jeg tusser igang med en generel opgradering af kulhydratsindtaget.

Selvfølgelig må du spørge, men det virker bare på mig, som om du har alt for meget fokus - og måske lidt en lidt usund - tilgang til din kost. Forstå mig ret; Jeg er stor fortaler for at dyrke eliteniveau og gå 100 % op i det. Hvis det er det du vil, er jeg dog ret sikker på, at du kan få bedre udbytte end at søge kosthjælp hos en tilfældig fitnessdeltager her på MOL og tabe et par kg. Som Sina siger så kræver elitesport en helt vandvittig mængde kcal. Jeg følger lidt med i din log, og synes også det virker som om du får alt for lidt kcal. Hvis du ikke taber dig tror jeg måske du underrapporterer - eller måske med mellemrum falder i og har nogle crashdage, hvor du får skovlet for mange dårlige kcal indenbors? Hvis du efterfølgende har en uge med hård træning og for lidt kcal. har du en meget dårlig kombi.

Du har da ret i, at det på fx længere løbedistancer betyder noget om du vejer 5 kg mere. Nu har jeg (desværre) kun prøvet squash en enkelt gang, men jeg tvivler lidt på, hvor meget du vil vinde ved det. Vi taler jo ikke om, at du er fed og skal slæbe dig rundt på banen. Hvis du får banket din VO2 max gennem taget kombineret med fornuftig tilrettelagt styrketræning, vil du med garanti vinde (meget) mere i sidste ende. Tro mig... jeg har eksperimenteret med det på egen krop.

Prøv at tage en periode hvor du spiser sundt, varieret og træner hårdt. Start dagen med en røvfuld havregryn med rosiner/banan whatever.. Herefter spiser du så, når du bliver sulten (eller gerne lidt før) find ud af, hvad der passer dig bedst: få store måltider eller mange små. Spis fornuftigt, men få som sagt gerne lidt flere grove kuldhydrater og sundt fedt! Du bliver selvfølgelig ved med at spise din grønsager og frugt. Du ved jo godt, hvad der er sundt/usundt - du skal bare lade være med at være så fokuseret på mængden! Jeg tror hurtigt din krop finder en vægt, hvor du præsterer bedst... det er ikke utænkeligt, at det er et par kg under din nuværende vægt.

...... glem ikke at nyde livet! :wink: Gå da en tur, hvis du har lyst, men lad være med at tænke på, hvor mange kcal du forbrænder, når du går en tur med hunden, kæresten, veninden!

Hej igen,

Jeg underrapporterer ikke, men kører i de der "crash huller", når jeg er så drænet får glykogen, som jeg kan være. Det jeg spiser er dog, nødder, pasta, rugbrød osv. Jeg kan ikke gå ombord i fastfood eller sukker - det kunne jeg aldrig få mig selv til, men i alt det, jeg nok burde spise de dage, hvor jeg så faktisk er igang og træner 3-5t. osv. Men det er præcis det mønster jeg kører i pt. Og det vil jeg self. enormt gerne bryde ud af. Jeg har tabt mig en del på det sidste, men jeg er bare ikke villig til at gå på kompromis med squashen for det - i al fald ikke i den grad, så jeg får mentale nedturer på banen, fordi jeg ikke kan overskue at noget bliver svært eller er nyt eller lign.

Jeg er ikke selv sikker på, at det vil gøre den store forskel som sagt. Jeg ser flere piger i squash, som bygningsmæssigt ligner mig - fedt%mæssigt endda ligger højere - men der er også lidt placebo-effekt i det med mig. Ham jeg spiller med siger, at det kan hjælpe mig, og så skal det jo afprøves. Så selvom jeg ikke ved, at det vil give mig fremskridt, så har jeg lyst til at prøve det. Blive sådan relativt skrabet.

Men ja - jeg kan godt høre, at det går ud på at få nok og dermed også spise til man er mæt - eller lidt efter/inden - få nok ned. Det har jeg bare ikke til dato kunne få til at køre, men det skal ha' en chance til.

Mange tak for dine synspunkter - det er stof til eftertanke, som også skal prøves af.

Link to comment
Share on other sites

Hej Randi

Sad lige og læste dit post og undrede mig over hvad du indtager af kcal på en alm dag.

Det lyder som om din træthed/udholdenhed skyldes frygten for at indtage nok mad..

Har selv været fanget lidt i den fælde at jeg ikke turde indtage helt så meget som det kræves selvom man cutter. Men ifølde din beskrivelse vil et indtag på ca 5200 kcal pr dag være optimalt.

Og det skal en del havregryn til kl 4 om morgenen for man når den..

Hvis du ved hvad dit indtag er ca kan du jo sammenligne med de 5200 og måske har du løsningen på at dine batterier er flade..

Jeg fandt ud af at jeg manglede ca 1200 kcal pr dag. Hvilket resulterede i at jeg var helt færdig efter ½ times boksning. Så den sidste halve time blev et helvede..

/Krellex. :bigsmile:

Link to comment
Share on other sites

Hej Randi

Sad lige og læste dit post og undrede mig over hvad du indtager af kcal på en alm dag.

Det lyder som om din træthed/udholdenhed skyldes frygten for at indtage nok mad..

Har selv været fanget lidt i den fælde at jeg ikke turde indtage helt så meget som det kræves selvom man cutter. Men ifølde din beskrivelse vil et indtag på ca 5200 kcal pr dag være optimalt.

Og det skal en del havregryn til kl 4 om morgenen for man når den..

Hvis du ved hvad dit indtag er ca kan du jo sammenligne med de 5200 og måske har du løsningen på at dine batterier er flade..

Jeg fandt ud af at jeg manglede ca 1200 kcal pr dag. Hvilket resulterede i at jeg var helt færdig efter ½ times boksning. Så den sidste halve time blev et helvede..

/Krellex. :bigsmile:

Hey Krellex :smile:

Det jeg før lå på var 12-2400kal - hvor fordelingen som regel var, at jeg ingenting nåede på de hårdeste dage(3000+kacl), mindre hårde dage(1000+kacl) røg der lidt mere ned og på de dumme dage, hvor jeg bare var helt udmattet og drænet, røg sådan ca. alt ned :laugh: - jeg ved ikke, hvor meget - det varstadigvæk via det sunde bare meget af det.

Jeg er efter trådens oprettelse begyndt på havregryn med mandler og en go' røvfuld mælk kl 04, når jeg har træninger kl 7 - det har jeg allerede haft en ekstremt god respons på - altså jeg kan overskue at tænke på banen nu, hvilket klart viser sig at være en fordel :laugh: - men dog er bentøjet ikke helt med endnu - det kommer dog nok.

Men pt spiser jeg bare - holder øje med "hvad!", men er jeg sulten snupper jeg et æble, rugbrød med hytteost eller lign. hvor jeg før nærmest ikke ville bruge kalorier på æbler, men valgte melon osv. istedet. Jeg kommer alligevel ikke over de der 2400 - det må så komme med tiden. Men pt fungerer det egentlig meget godt. Det kræver helt klart tilvænning, men det er allerede blevet lidt bedre krops-weise.

Tak for svar

Vh Randi :smile:

Link to comment
Share on other sites

Hej Randi

Det er godt at høre, det er super vigtigt, da du som und kvinde/pige skal have de ca 1800 bare for at være til.. Så du har været i et vanvittigt underskud..

Der er lige en ting jeg også bliver nød til at kommentere.

Din træning er alt alt alt for meget i hvis du kører ifølge din blog/log. Din krop når ikke at stresse ned og det er måske også derfor at dine ben ikke kan følge med længere de er simplethen "metal" trætte. Jeg har selvprøvet det med at træne cardio og styrke samme dag i optil 3 uger hverdag. Min krop bukkede under og jeg besvimede til spinning. Det er ligeså vigtigt at du slapper af som at du træner. At stå op kl 4 om "natten" for at træne kl 7 er jo en stil. men så skal din træning også tilrettelægges efter det. Din træning som den er på din blog har ingen værdi, hvis du vil ned på 72 kg. Din krop kæmper med næb og klør for at bibeholde de fedt depoter den har og det er udelukkende pga din træning.

Men kan ikke helt gennemskue hele dit program så vil ikke afvise at du ved dette allerede. Men kom bare til at tænke på det idet du nævner det med de trætte ben..

Men post evt din træningsprogram, så vil jeg komme med konstruktiv kritik. :innocent: .

/krellex

Link to comment
Share on other sites

Hej Randi

Det er godt at høre, det er super vigtigt, da du som und kvinde/pige skal have de ca 1800 bare for at være til.. Så du har været i et vanvittigt underskud..

Der er lige en ting jeg også bliver nød til at kommentere.

Din træning er alt alt alt for meget i hvis du kører ifølge din blog/log. Din krop når ikke at stresse ned og det er måske også derfor at dine ben ikke kan følge med længere de er simplethen "metal" trætte. Jeg har selvprøvet det med at træne cardio og styrke samme dag i optil 3 uger hverdag. Min krop bukkede under og jeg besvimede til spinning. Det er ligeså vigtigt at du slapper af som at du træner. At stå op kl 4 om "natten" for at træne kl 7 er jo en stil. men så skal din træning også tilrettelægges efter det. Din træning som den er på din blog har ingen værdi, hvis du vil ned på 72 kg. Din krop kæmper med næb og klør for at bibeholde de fedt depoter den har og det er udelukkende pga din træning.

Men kan ikke helt gennemskue hele dit program så vil ikke afvise at du ved dette allerede. Men kom bare til at tænke på det idet du nævner det med de trætte ben..

Men post evt din træningsprogram, så vil jeg komme med konstruktiv kritik. :innocent: .

/krellex

Jeg er tildels godt klar over, at jeg kører et stramt program. Men når jeg står op kl 04 og spiser, så er det jo for, at maden er på plads inden træning, så jeg får bedst muligt udbytte af den. Jeg går i seng igen 2t. og så står jeg rigtigt op.

Jeg må indrømme, at mine hviledage ikke gør det vilde for mig - eller en hviledag er okay effektiv, hvis jeg ellers får spist lidt igennem på kulhydraterne. Men generelt går der ikke mere end et par dage efter en hviledag, før jeg er kørt tør igen. Desuden kan jeg sagtens træne på syrede ben efter en hviledag, hvis dagene op til har været hårde. Jeg har før fået kommentarer herindefra, og selvom jeg gerne vil følge dem, så er det næppe træningen, jeg vil skrue ned for :wink:

Umiddelbart ved jeg ikke helt, hvordan jeg skulle ændre i min træning så - jo fx. kunne jeg droppe Powerwalken, som så åbenbart gavner mig squaaat.. Men den smule styrke jeg får presset ind, som primært kører på at styrke ryg/lænd og mave/bryst, den vil jeg helst heller ikke gå foruden. Og squashen - der banker jeg så meget som muligt ind, men det er så ca. 2-3gange om ugen + turneringer/kampe. Så det er ikke så voldsomt igen.

- men det presser jeg som regel ind - jeg har ikke noget specifikt program, da jeg kører med én, som vil lige så meget som jeg, så når banerne er til det:

Squash:

Mandag - Ren teknik nogle dage med træner på, men spiltræning kombineret teknik andre - her 1-2t.

Tirsdag - fri ellers styrke + ca 20min cardio 80%+ og 50-60min pw

Onsdag - oftest 2-2½t. kamptræning - den her dag ligger jeg sjældent under 3000kacl i forbrænding på, da jeg så løber/jogger/pw'er hjem.

Torsdag - som regel styrke forløbende som tirsdag, men igen - i morgen skal jeg så også spille squash om aftenen.

Fredag - til tider fri, men fx. nu fredag - 2t. squash miniturnering med tre herrespillere.

Lørdag - jeg planlægger ikke noget, men skal spille med en ven.

Søndag - kørte meget step en overgang, men pt er det vist her jeg holder fri :laugh:

- altså ibund og grund ikke noget program, men det ender altid med en del.

Kom frisk kritik :tongue:

Edited by Randi-Squash
Link to comment
Share on other sites

Hej Randi

Havde ikke lige fanget at du gik i seng igen. :blush:

Syntes din træning ser stram ud men har selv været der. Ved hvordan man samtidig med sin sport skal finde tid til at finpudse sin krop og styrke den.

Har lidt at sige til din træning. Med den sparsomme viden jeg har til squash, så ved jeg at man fyrer den af og sveder meget.

Så hvis det var mig vil jeg droppe PW og kun holde mig til cardio opvarmning (små 15 min men ikke mere end 3-4 km) Tirsdag og Torsdag.

Ellers kan jeg godt forstå du ikke vil pille for meget ved det da der jo er dejligt.

Krellex elsker at træne

Men tror faktisk, uden at være læge, at det ikke er dine muskler der får dig i bund grund gør at du måske køre lidt flad. Vil foreslå du prøver kreatin.

MEN MEN det er jo så lidt et problem i forhold til at din fedt % skal ned. kreatin har den fantastisk irreterende effekt den ophober væske i musklerne. Men det forsvinder hurtigt igen når man stopper. Dog er ophobning ikke altid tilfældet.

Nå men til fedt %. Måske en omlægning af styrke træningsprogram, hvis du har kørt det samme i over 3 måneder er det på tide at skifte. Som med alt andet så bliver dine muskler trætte af at lave rutine således tilpasser de sig dit styrke program. En mulighed...

En sidste ting at overveje. Og det er her at man ligesom klapper i hænderne. Jeg har i forbindelse med min sport været på kur hvor jeg skulle ned i fedt %.

Min fordeling så således ud;

(normalt anbefalet: 60% kulhydrat, 30% protein og 10% fedt):

40% protein

oksekød, fjerkræ, æg og fisk

30% fedt

1/3 fra f.eks. olivenolie/avokado

1/3 fra alm. fedt.

øg indtag af omega 3 fedtsyrer.

1/3 fra essentielle fedtsyrer

30% kylhydrat

kartofler, havregryn, brune ris o.lign.

Og nu til det sjove... En gang hver uge skulle ens kulhydrat depoter fyldes.

Jeg var hver søndag en tur på Burger King og give den max gas med kulhydrater og hele gøje møget.

Om mandagen skete der det sjove at jeg var vildt sulten hele dagen, simplethen fordi mine krop troede at nu skulle den til at nedbryde alt det junk igen..

Det virkede for mig gik fra 13,7% til 7,2% på små 8 måneder.

Det er et forsøg værd, tror det kan passe ind i dit squash også. idet fordelingen vil være lidt anderledes hvis du ikke dyrkede squash (nok mere 50, 25, 25)

Det blev langt og ustruktureret, håber du får noget ud af det alligevel.

/Krellex

Link to comment
Share on other sites

Randi

Hvis du gerne vil tabe dig nogen kilo, og det vil du. og efter hva jeg har forstået er det ikke fordi du er fed, så hvorfor gør dit vægttab så kompliceret??

det er der slet ikke nogen grund til. Med mindre du skal træne/cutte til en konkurrence..

slet ingen grund til at gå hen og se på hvor meget DU forbrænder osv. :dry:

så meget videnskab er der sku heller ikke over et vægttab...

lykke til :bigsmile:

Edited by Fynolt
Link to comment
Share on other sites

Hej Randi

Havde ikke lige fanget at du gik i seng igen. :blush:

Syntes din træning ser stram ud men har selv været der. Ved hvordan man samtidig med sin sport skal finde tid til at finpudse sin krop og styrke den.

Har lidt at sige til din træning. Med den sparsomme viden jeg har til squash, så ved jeg at man fyrer den af og sveder meget.

Så hvis det var mig vil jeg droppe PW og kun holde mig til cardio opvarmning (små 15 min men ikke mere end 3-4 km) Tirsdag og Torsdag.

Ellers kan jeg godt forstå du ikke vil pille for meget ved det da der jo er dejligt.

Men tror faktisk, uden at være læge, at det ikke er dine muskler der får dig i bund grund gør at du måske køre lidt flad. Vil foreslå du prøver kreatin.

MEN MEN det er jo så lidt et problem i forhold til at din fedt % skal ned. kreatin har den fantastisk irreterende effekt den ophober væske i musklerne. Men det forsvinder hurtigt igen når man stopper. Dog er ophobning ikke altid tilfældet.

Nå men til fedt %. Måske en omlægning af styrke træningsprogram, hvis du har kørt det samme i over 3 måneder er det på tide at skifte. Som med alt andet så bliver dine muskler trætte af at lave rutine således tilpasser de sig dit styrke program. En mulighed...

En sidste ting at overveje. Og det er her at man ligesom klapper i hænderne. Jeg har i forbindelse med min sport været på kur hvor jeg skulle ned i fedt %.

Min fordeling så således ud;

(normalt anbefalet: 60% kulhydrat, 30% protein og 10% fedt):

40% protein

oksekød, fjerkræ, æg og fisk

30% fedt

1/3 fra f.eks. olivenolie/avokado

1/3 fra alm. fedt.

øg indtag af omega 3 fedtsyrer.

1/3 fra essentielle fedtsyrer

30% kylhydrat

kartofler, havregryn, brune ris o.lign.

Og nu til det sjove... En gang hver uge skulle ens kulhydrat depoter fyldes.

Jeg var hver søndag en tur på Burger King og give den max gas med kulhydrater og hele gøje møget.

Om mandagen skete der det sjove at jeg var vildt sulten hele dagen, simplethen fordi mine krop troede at nu skulle den til at nedbryde alt det junk igen..

Det virkede for mig gik fra 13,7% til 7,2% på små 8 måneder.

Det er et forsøg værd, tror det kan passe ind i dit squash også. idet fordelingen vil være lidt anderledes hvis du ikke dyrkede squash (nok mere 50, 25, 25)

Det blev langt og ustruktureret, håber du får noget ud af det alligevel.

/Krellex

Ja den med PW'en er nævnt flere gange. Den blir' sat gevaldigt ned/strøget fra timeplanen. Det er heller ikke så meget en ekstratræning - bare et valg om, at jeg hellere vil pw'/jogge de 10km hjem eller til arbejde.

Jeg har ikke rigtigt tid eller lyst til at prioritere styrke højere, end jeg pt gør. Det spiller ikke for mig, og jeg vokser enormt hurtigt, så det fravælger jeg helt bevidst. Det blir til overkrop 2*om ugen.

Jeg har før overvejet kreatin, men har ikke valgt det, da en ven(pers. træner) frarådede mig det i forhold til den her sportsgren - effekten ville ikke være noget at råbe hurra over. Og ærligt talt så er jeg heller ikke meget for alt muligt pulverværk. Men jo - vil lige tænke over det, søg lidt mere info om det.

Det med protein/fedt kost har jeg været igennem og ja - det virker, men jeg er intet værd overhovedet, musklerne syrer, jeg er træt - ingen mental overskud osv. Det fungerer simpelthen ikke med den mængde glykogen jeg forbrænder - åbenbart. Men så igen er det vel relativt, for spiser jeg så mange kacl, at jeg ligger på over 300g kulhydrat ved 30-40%, så er den jo hjemme, men det tror jeg bare ikke, at jeg kommer op på. Pt giver jeg lige den her - "spis og træn hårdt" en chance, så ser vi, hvad der sker. Ekstrem low-carb er ikke noget jeg frivilligt går på foreløbigt :smile:

Får absolut noget ud af det - fedt med konstruktiv respons :4thumbup:

Link to comment
Share on other sites

Randi

Hvis du gerne vil tabe dig nogen kilo, og det vil du. og efter hva jeg har forstået er det ikke fordi du er fed, så hvorfor gør dit vægttab så kompliceret??

det er der slet ikke nogen grund til. Med mindre du skal træne/cutte til en konkurrence..

slet ingen grund til at gå hen og se på hvor meget DU forbrænder osv. :dry:

så meget videnskab er der sku heller ikke over et vægttab...

lykke til :bigsmile:

Amen altså - fedt at du på en totalt konstruktiv måde kan oplyse mig om, hvor stupid jeg er :laugh: - det er sgu' nok ikke for at være provokerende, at jeg skriver herinde. Hvorfor kan man ikke tillade sig at spørge om kosthjælp, hvis man ikke gør det ud fra BB-tendensen.

Ja - det er muligvis super let, men så er jeg åbenbart også superdum i forhold til kost, når det gælder min egen krop. Jeg kæmper unødigt med det uden grund, fordi jeg kører i nogle gamle riller, så må jeg vel også søge råd. Jeg synes det er underligt, at jeg skal forsvare, at jeg ikke "bare" kan finde ud af et vægttab - det sgu' noget underligt noget.

Og dude - hvis jeg forbrænder 5500kacl på en dag og spiser 700 - så er der en grund til at se på det.

menøh - tak for sva

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share