Hjælp til mavebøjninger


nicovegas
 Share

Recommended Posts

Hej

Jeg er en ung mand som desværre ikke kan lave optimal mavetræning.

Jeg lider normalt ikke af rygproblemer i hverdagen og mærker aldrig noget i lænden. Men når jeg skal lave mavebøjninger, på den ene eller anden måde, må jeg stoppe pga. smerter i lænden. Har snart prøvet alt. Hvis jeg træner lænden kan jeg slet ikke lave maveøvelser bagefter. Har lidt fedt omkring maven og kan ikke komme af med pga. manglende maveøvelser. Dyrker ellers styrketræning, kredsløb og spiser sundt. Så det er lidt ærgerligt.

Derfor vil jeg gerne hører andre med måske samme problem og om der findes maveøvelser, hvor lænden ikke bliver så belastet. Har f.eks. hørt om et hjul som skulle være god til maveøvelser. Man ligger på sine knæ og kører hjulet langsomt frem og tilbage. Kunne dette være en mulighed? Vil mene at det er en statisk øvelser og kan ikke helt finde ud af hvor god en øvelse det ville være.

Nogen gode ideer?

På forhånd tak

Michael

Link to comment
Share on other sites

Det er ikke de manglende maveøvelser der er skyld i at du har fedt omkring maven, det er din kost der er skyld i at du har fedt omkring maven. Hvis du spænder mavemusklerne og prikker dig selv i maven kan du sikkert godt mærke musklerne derinde, men rent visuelt er de dækket af det lag fedt du snakker om.

Med hensyn til det hjul du snakker om lyder det som et abwheel. Det er en rigtig go og hård maveøvelse, men den er også meget hård for lænden så det er nok en no go.

Har du prøvet med diverse swiss balls??? Puder??? etc.

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror jeg har haft noget ligende, nemlig ondt ved at bøje mig forover (som fx. i mavebøjninger). Føler du, at du nogen gange er nødt til at bøje ryggen bagover? Hvad der hjalp mig, var en "Ball-stik" bold, som kan købes i Matas for 150 kroner. Den ruller man så ryggen på (den skal nok have lidt luft - jeg vil tro den fra fabrikken er pumpet til kvinder), langs rygsøjlen og det er bare lækkert :4thumbup:

http://fysio.sundhedenshus.dk/Uploads/prod...ck-stor-web.jpg <- Det skal være den store og ikke de små.

Du kan evt. prøve med Ploven http://www.exrx.net/Stretches/ErectorSpinae/Plow.html - tag fat bag knæhaserne og rul frem og tilbage. Afhængigt af hvor meget naturlig polstring du har, kan det være en idé med et liggeunderlag.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share