Got legs?


Kermit
 Share

Recommended Posts

Vi må jo også hellere tage resultatet af FTP testen. Jeg endte med 277 watt efter de 20 minutter, hvilket giver mig en FTP omkring 260 watt. Det er ikke ligefrem prangende, en bedre end jeg havde frygtet. Jeg skal en del år tilbage for at finde den så lav på dette tidspunkt. Dog er der også lyspunkter i det hele. For det første følte jeg mig egentlig ikke helt ovenpå da jeg kørte testen, og manglede måske en smule fokus, og så synes jeg egentlig at resultatet er ok når man tænker på at jeg i hele 2019 kun ramte 195 træningstimer kontra 300+ timer de sidste par år.

Så nu er der et udgangspunkt for den fremtidige træning, og lad os se om ikke de 260 watt kan øges henover de næste par måneder.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er begyndt på et program der varer 4 uger, og som burde hæve min FTP med 20 watt. Det er i hvert fald hvad forfatteren påstår, og kigger man på hårdheden af programmet så er det bestemt heller ikke usandsynligt at det kan lade sig gøre. Mine ben var dog godt kvæstede efter styrketræningen i søndags hvor jeg gav den lidt ekstra gas på bensiden. Anyhow, jeg kom på cyklen, og fik kørt de 2x15 minutter i Zone 4. Det var ikke modbydeligt hårdt, men heller ikke hvad man kan betegne som nemt.

For at løfte sløret lidt mere ift. programmet, så kan jeg fortælle at jeg så i morgen skal køre 45-60 minutter i Zone 3, og så torsdag hedder den 2x15 Zone 4 igen. Lørdag står den på 2,5-3 timer hvoraf de 2 timer skal være i zone 3, og søndag er 2 timers fri leg. Det lyder måske overkommeligt, men kigger man frem til den 4. uge, så hedder den en session med 30 minutter zone 4 samt 3x3 VO2max intervaller. Dagen efter har man et roligt pas på en time, hvor man skal køre 2 intervaller af 10 minutter med høj kadence. Torsdag kører man 5x4 minutter VO2max samt 4x2 minutter VO2max. Lørdagen byder på 2 timers kørsel hvoraf 50-60 minutter skal være i zone 4, og søndagen er 2 timer fri leg. Sidste år nåede jeg halvvejs igennem uge 3 inden jeg blev ramt af en omgang forkølelse. Forhåbentlig kan det lykkedes i år. 

Link to comment
Share on other sites

Indtil videre er træningen on-point. Tirsdagens 2x15 minutter var hårde, men ikke brutale. Lå på henholdsvis 257 og 259 watt i intervallerne, hvilket er ret tæt på 100% FTP. I går var lidt hårdere, men måske i virkeligheden kun mentalt, for 60 minutters Z3 er jo ikke nær så hårdt som Z4, men man sidder bare og buldrer afsted. Det gik egentlig fint, men kunne godt mærke at benene var tunge og en anelse trætte. 

I dag står den så på 2x15 igen, inden en tiltrængt hviledag i morgen. 

Link to comment
Share on other sites

Jeg tænker at den skal klemmes ind på en eller anden måde. Men i stedet for at være noget hvor der er fremgang i, så skal det nok nærmere holdes på et niveau hvor jeg bare ikke taber styrke. 

Faktisk havde jeg en del Zone 3 i mine træningsprogrammer fra Power Perfection, men det er rigtigt at der er mange der nærmest kun snakker zone 4 og derover.

Link to comment
Share on other sites

Den var sgu hård i går med de 2x15 min i Zone 4. Gad heller ikke rigtig da jeg kom hjem, men kom alligevel derned. Holdt henholdsvis 248 og 252 watt i de to intervaller. 

I dag hedder den hviledag. Vægten stod på 89,1 kg hvilket er 2,9 kg lavere end da jeg startede. Jeg skal have sat sadlen rigtigt op i dag, så jeg i morgen kan komme ud og køre, da jeg nok ikke magter 2-3 timer på hjemmetræneren hvor 2 timer skal være i zone 3.

Link to comment
Share on other sites

3 timer siden, Kermit skrev:

Vægten stod på 89,1 kg hvilket er 2,9 kg lavere end da jeg startede.

Lyder som om det går den rette vej stille og roligt. Jeg er ikke selv helt motiveret for at stramme vildt meget op, men prøver dog med lidt øget disciplin i hverdagen og færre søde sager og kager mv.

Link to comment
Share on other sites

Ingen tvivl om at motivationen er altafgørende. Jeg ved ikke hvor mange lørdag/søndage jeg har sagt "På mandag starter jeg", og så er jeg faldet i allerede mandag. Motivationen har bare ikke været der. Men jeg kan også mærke på mig selv at lysten til noget sødt bliver mindre og mindre, jo mere jeg skærer det ud. Jo, jeg har stadig cravings engang imellem, men indtil videre kan jeg skubbe det væk med rationel tænkning. 

Link to comment
Share on other sites

En weekend hvor der er blevet gået til makronerne. Lørdag var det tidligt op og ud på cyklen i 3 timer, hvoraf de 2 skulle være i zone 3. Jeg har ikke wattmåler på min vintercykel, så den bliver kørt lidt på føling. Turen tog mig et smut til Fredensborg inden turen gik til Dageløkke og af Strandvejen hjem. Mit interval stoppede midt mellem Skodsborg og Klampenborg, og der var jeg også ved at være godt kvæstet. Det er alligevel noget hårdere at køre så langt et interval, når man slet ikke har noget læ at gøre godt med, samtidig med at vinden var relativ kraftig. Det blev dog til lige i underkanten af de 3 timer, og efterfølgende en voldsom krampe i både over- og underben på samme tid da jeg havde været hjemme i noget tid. 

Søndag var benene stegte, men kom alligevel ud i små 2 timer hvor benene efterhånden blev bedre og bedre. Og så var der jo den mest fantastiske solopgang på Strandvejen. 

Hjem, vaske cykel, spise morgenmad, og så mens familien drønede over på Sophienholm, så tog jeg en omgang styrketræning i kælderen. Lidt lettere for benene, og mere fokus på bryst. Mit program ser nogenlunde således ud:

Elastikøvelser til glute med
Supersæt med: planke med knædrop, Timberr, armbøjninger
Bulgarian Split Squat
Squat
Bænkpres (dog på gulvet da jeg ikke har nogen bænk)
Elastik crossover
Plate Rockers

Så alt i alt en god træningsuge hvor det blev til 8 timers cykling og ca. 1 times styrke. Vi skal tilbage til juni måned 2019 for at finde en uge hvor jeg har været i nærheden af 8 timer på cyklen. 

 

Edited by Kermit
Link to comment
Share on other sites

Kender I det når man sætter sig på cyklen, og bare ikke rigtig har noget i stængerne? Sådan havde jeg det i dag. Normalt kan man winge den lidt, men når der er 2x20 minutter zone 4 på programmet, er der ikke rigtig nogen vej udenom. Jeg kom igennem, men i den lidt lavere ende af zone 4. I morgen - 60 minutter zone 3. 

Link to comment
Share on other sites

Lige nu har jeg overskud til det :bigsmile: Så må vi se hvor længe det varer. 

Vægten sagde 89,5 kg i morges, hvilket er 2,5 kg fra startvægten, og det klaret på 3 ugers tid. Det kan jeg kun være tilfreds med. Dog er det ikke helt let at køre vægttab samtidig med at man kører relativt hårdt på på cyklen. Jeg tror generelt at jeg skal blive bedre til at få tanket op inden jeg hopper på kværnen, så der forhåbentligt er en anelse mere at skyde med.

Link to comment
Share on other sites

Trætheden er efterhånden ved at have sat ind, men der er lige en omgang 2x20 i zone 4 der skal klares i dag, inden jeg i morgen kan indkalde til hviledag. I går stod den på 60 minutter zone 3, og som sædvanlig var det bestemt ikke nemt. Den niver bare bare på en anden måde, og selvom man jo har et relativt bredt watt spektrum at ramme, så vil man jo altid gøre det bedre end sidst. Så hvor jeg sidst endte på 222 watt i en time, ramte jeg i går 223 watt for timen. 

Link to comment
Share on other sites

Filmen knak i går. Skulle have kørt 2x20, men da jeg begyndte at køre kom der en underlig fornemmelse og lyd fra hjemmetræneren, lidt som om den ikke tog ordentligt fat fra tid til anden. Jeg prøvede at lave et hurtigt fiks, men det hjalp ikke, og endte med at droppe træningen for at finde frem til en løsning. Jeg er ikke sikker på at problemet er løst, men jeg har nu skiftet kæde, kassette, smurt navet og et par andre småting. Nåede desværre ikke helt at teste om det virkede efter hensigten, for var simpelthen for kvæstet. 

Her til morgen vågnede jeg så og var lidt groggy, så tror at jeg lige indstiller den hårde træning her henover weekenden, for at sikre mig at jeg ikke lige pludselig bliver ramt af et eller andet.

Link to comment
Share on other sites

Vægten sagde 88,5 kg i morges, hvilket svarer til 3,5 kg i minus siden 2. januar. Det er rigtig lækkert. 

Ift. træning har jeg ikke trænet siden torsdag i sidste uge, men håber på at komme på hjemmetræneren i dag og bare lige få kørt lidt varme i benene igen. 

Link to comment
Share on other sites

Jeg skal da ellers også love for at der de seneste dage har været kæmpe fokus på Fuglsang, og hans mulige samarbejde med Michele Ferrari. Hvad der er op og ned i sagen er jo efterhånden nærmest umuligt at finde rundt i, men det skal da ikke afholde mig fra at komme med min tilgang til sagen. Det ville undre mig meget hvis der ikke var en eller anden form for sandhed i historien, som agenturet bare ikke har kunnet bevise efter rygterne er kommet ind. Generelt virker det også bare underligt at Fuglsang har kørt en voldsom flot 2019 sæson, med flere resultater end han nogensinde har indhentet - det samtidig med at han har skiftet træner. Det virker bare super underligt. Og når det så bliver kombineret med hans ønske om ikke at udtale sig om kendskabet til Ferrari, inden han havde alle detaljer på plads, det lugter altså bare. 

Hvor der er røg er det som oftest også ild, men rygterne flyver også hurtigt i cykelverdenen, så hvis der er nogen der har haft kendskab til at agenturet har været på sagen, så har Fuglsang og resten af Astana ledelsen nok også hørt om det, og det har gjort det nemt at afslutte samarbejdet med Ferrari. 

Vi aner jo teknisk set ingenting, men det bliver da virkelig interessant at se hvor god eller ringe Fuglsang kommer til at være i denne sæson. 

Link to comment
Share on other sites

12 minutter siden, Kermit skrev:

Jeps, sagen er droppet fordi CADF som de vidst hedder, ikke kunne finde beviser. Og det er jo godt for Fuglsang og co - selvom det jo havde været endnu bedre hvis historien slet ikke var kommet ud. 

Ja, enig, medierne har sgu været hurtigt ude, selv om der ikke har været nok til en sag ...

Link to comment
Share on other sites

Et par uger med småsløjhed udfoldede sig i slutningen af sidste uge til en regulær forkølelse der gjort sit indtog i både hals og bihuler. Derfor blev al træning stoppet, og tanken om at spise sundt sat lidt på standby. Jeg er stadig ikke helt ovenpå endnu, men fik kørt en omgang styrketræning i går aftes som gik over al forventning. I dag hopper jeg som sædvanlig på hjemmetræneren og vurderer på cyklen om der skal pres på eller om stængerne bare skal rulles igennem. Det er som om de træningspas hvor der skal køres intervaller af en vis hårdhed er noget sjovere end bare at køre med 160-180 watt i steady state. 

Link to comment
Share on other sites

Endte faktisk med at køre 2x15 minutter i zone 4 i går. Det var ikke super hårdt, men heller ikke nemt. Det hjalp dog lidt af jeg samtidig så dokumentaren omkring Fyre Festival, en musikfestival der bare gik helt galt for nogle år siden. Det er lige dele indsigt i hvordan visse mennesker ikke har nogen realitetssans, og lige dele hvor magtfuld markedsføring egentlig er. 

I alt blev det til 1 time og 5 minutters træning.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share