Got legs?


Kermit
 Share

Recommended Posts

Imponerende nok faldt jeg egentlig relativt let i søvn lørdag aften. Jeg kom selvfølgelig også lidt sent i seng, så det hjalp nok på det. Til gengæld var mit indtag af både mad og væske efter løbet begrænset, og jeg kunne således stille mig på vægten søndag morgen og klokke 75,9 kg. Det er godt nok lang tid siden jeg har været under 76 kg, også selvom det hovedsagligt skyldes væsketab.

Inden morgenmaden hoppede jeg på Orcaen og drønede ud på en 20 km tur for lige at løsne stængerne lidt op. Der er jo nogle der mener at let motion før man spiser morgenmad hjælper med at øge forbrændingen resten af dagen.

Ellers gik dagen med en børnefødselsdag hvor jeg glemte alt om sukker og alt det der, og drak rigeligt med sodavand og spiste rigeligt med kage. Så kan jeg altid stramme op igen i dag.

Orcaen blev også udstyret med compact klinger og 11-28 kassette i går, så jeg efterhånden er klar til La Marmotte. I dag skal den så et smut forbi 29er for lige at få kigget lejerne efter, rette baghjulet en anelse op, og så lige indstillet forskifteren rigtig. Det er sjovt, jeg synes det er noget nær det sværeste at justere, selvom det i virkeligheden jo er møg simpelt.

Jeg har også valgt at deltage i OCC's eget løb i næste weekend. Jeg havde ellers mere eller mindre droppet det, men min allergi har ikke været så forfærdelig som jeg havde frygtet, og så kan jeg jo lige så godt se om jeg ikke kan få skrabet nogle point sammen. Jeg er trods alt oppe på 10 point nu.

Link to comment
Share on other sites

Compact og 11-28... Shit der er en som spiller med sikkerhedsnettet udspændt.

Sidder og kigger på min 53/39 og 11-25 til Nice og tænker Hmmm....

Vi har nok også vidt forskellige kørestil. I stedet for at okse afsted i en tung kadance, vil jeg nok hellere have muligheden for at køre en anelse højere kadance. Derudover er der også en pæn forskel på at køre 1500 og 5000 højdemetre.

Link to comment
Share on other sites

Sikkert, jeg troede dog bare at din FTP snart sagt var så høj at du nok kunne holde en kadence på 80-90rpm med 39-25/27/28 på rammen.

Desuden er der små 2000hM, og ja - Jeg ved godt de måske er knap så stejle, men stadigvæk :smile:

Kunne jeg nok også godt, men FTP kan jo kun holdes i en time, så jeg regner med at jeg skal være på omkring 70-75% af FTP på stigningerne for at køre det så harmonisk som muligt. Og som du selv er inde på, så er de stigninger du skal opad omkring 5-6% i snit, med enkelte momenter af 9-10%.

En stor del af ruten i Nice er veje jeg har kørt en del på. Glæd dig til til stykket fra Coursegoules og hjem. Det er et fedt stykke med en fantastisk nedkørsel, og skarpe sving.

Link to comment
Share on other sites

Kunne jeg nok også godt, men FTP kan jo kun holdes i en time, så jeg regner med at jeg skal være på omkring 70-75% af FTP på stigningerne for at køre det så harmonisk som muligt. Og som du selv er inde på, så er de stigninger du skal opad omkring 5-6% i snit, med enkelte momenter af 9-10%.

En stor del af ruten i Nice er veje jeg har kørt en del på. Glæd dig til til stykket fra Coursegoules og hjem. Det er et fedt stykke med en fantastisk nedkørsel, og skarpe sving.

Hvad er dit mål i tid ift. La Marmotte?

Link to comment
Share on other sites

Hvad er dit mål i tid ift. La Marmotte?

Da det er første gang jeg kører det, så ved jeg ikke hvor realistisk det er, men jeg har en målsætning om under 8 timer. Min oprindelige tanke var egentlig at køre løbet i år for at lære, og så sætte en tid næste år, men det ligger ikke helt til min mentalitet. Løbet i år vil nok blive kørt varsomt over de første 3 bjerge. Har efterhånden læst om alt for mange der har givet den lidt for meget gas tidligt i løbet, og haft kriser omkring Telegrafe/Galibier. Det er samtidig første gang jeg skal bevæge mig op over 2000 højdemetre, og jeg har ret stor respekt for hvad der sker med ilt og ydeevne i den højde.

Så målet er som sagt under 8 timer, og så må vi se om det kan lade sig gøre.

Link to comment
Share on other sites

Onsdagsintervaller
10505516_10152838290407481_9740961754993

Jeg kunne sagtens have kørt en omgang tons i går, men af mystiske årsager havde jeg faktisk lyst til at køre intervaller, og når man har det sådan så skal man sgu gøre det. Jeg kørte ud mod AB's baner, og så kørte jeg første sæt intervaller ind mod Farum. 5 minutter 40/20 hvor de 40 sekunder skulle holdes på 400+ watt. Efter intervallet fortsatte jeg ind igennem Farum, og op til Bregnerød rundstrækningen. Her kørte jeg endnu et sæt 5x 40/20 på samme manér.

Min tanke var så at køre op mod Strø hvor der er løb på søndag, så jeg kørte ud mod Lynge, og kørte næste sæt intervaller. Igen 5x 40/20, men efter det 3. interval begyndte det at stå ned i stænger. Jeg havde luret at skyerne hang og så truende ud, men havde håbet på at de var væk da jeg skulle den vej, men det var de så ikke. En hurtig beslutning, og jeg vendte om og kørte tilbage mod Farum.

Her lå jeg så og kørte 6x 40/20 på en snorlige vej, og kunne dermed sætte kryds ud fra de intervaller for dagen. Jeg kørte så op til Bregnerød igen, og kørte et AT interval på 11 minutter ud mod Høvelte. Videre op til Kirkelte hvor jeg så satte gang i 10x10 sekunders sprint med 2 minutters hvile. Den tur tog mig ud til Vejenbrød og ned til Strandvejen ved Nivå. Da jeg skulle nå hjem og købe et nyt vaskekort til vaskeriet havde jeg fået lidt travlt, så jeg valgte bare at give den ok gas hjemad Strandvejen i modvinden. Det blev så til et 28 minutter langt interval hvor jeg i snit lå på 260 watt, og 33,9 km/t. Perfekt måde lige at slutte træningen af på.

I alt nåede jeg op på 92,8 km, 31,4 km/t i snit og 208 watt. Ikke dårligt for en dag med mange intervaller.
Nytbillede4_zpsc3ff75ea.png

Link to comment
Share on other sites

Som jeg allerede har været inde på, så er jeg begyndt at kigge på hvordan jeg skal køre La Marmotte. Der er ingen tvivl om at den største udfordring bliver at holde sig selv tilbage når starten går og benene er friske. Jeg har efterhånden læst en del beretninger fra folk der fortæller hvordan de er gået kold undervejs fordi de har oversatset i starten. Jeg er jo heldig i det at jeg har min wattmåler at køre efter, og jeg tror efterhånden at jeg er nået frem til at jeg skal ligge omkring 75% af min FTP på stigningerne. For mig svarer det til ca. 230 watt. Så er planen at justere undervejs løbet. Glandon og Telegrafe skal køres meget striks, og så halvvejs oppe af Galibier må jeg se hvordan jeg har det, og om jeg føler jeg kan presse lidt ekstra på.

Link to comment
Share on other sites

Det lyder som en fornuftig disposition!

Der er alt for mange der får lagt for hårdt ud, og ender med nærmest at må trække op ad alpen, hvilket tydeligvis vidner om dårlig disposition.

Det du vinder ved et hurtigt udlæg kan du i øvrigt så let som ingenting sætte til på de sidste 13 km, så hold dig endelig til taktikken og du vil få en god oplevelse i din LM debut:-)

Vi ses dernede!

Link to comment
Share on other sites

Som jeg allerede har været inde på, så er jeg begyndt at kigge på hvordan jeg skal køre La Marmotte. Der er ingen tvivl om at den største udfordring bliver at holde sig selv tilbage når starten går og benene er friske. Jeg har efterhånden læst en del beretninger fra folk der fortæller hvordan de er gået kold undervejs fordi de har oversatset i starten. Jeg er jo heldig i det at jeg har min wattmåler at køre efter, og jeg tror efterhånden at jeg er nået frem til at jeg skal ligge omkring 75% af min FTP på stigningerne. For mig svarer det til ca. 230 watt. Så er planen at justere undervejs løbet. Glandon og Telegrafe skal køres meget striks, og så halvvejs oppe af Galibier må jeg se hvordan jeg har det, og om jeg føler jeg kan presse lidt ekstra på.

Jeg var dernede og køre ruten i weekenden (i forskellige etaper dog) og kan ikke andet end sige, at man absolut skal tage den med ro under Glandon. Den synes ikke gal når man ser på den gennemsnitlige pct, men på dets stigninger er den brutal. Dog føles den nok ikke voldsom idet det er det første bjerg du rammer, og du dermed har gode ben, men omvendt, så har det en effekt på kroppen og de senere stigninger.

Alt står og falder på Alpen. Jeg talte med et par sub 7-ryttere og ryttere der lå omkring de 7 timer, og de har alle mere eller mindre berettet, at man kan komme helskindet til bunden af Alpen, men når først det går op dér, så kan det gå helt galt.

God tur dernede - jeg glæder mig selv helt vildt til at gøre debut :-)

Link to comment
Share on other sites

Jeg var dernede og køre ruten i weekenden (i forskellige etaper dog) og kan ikke andet end sige, at man absolut skal tage den med ro under Glandon. Den synes ikke gal når man ser på den gennemsnitlige pct, men på dets stigninger er den brutal. Dog føles den nok ikke voldsom idet det er det første bjerg du rammer, og du dermed har gode ben, men omvendt, så har det en effekt på kroppen og de senere stigninger.

Alt står og falder på Alpen. Jeg talte med et par sub 7-ryttere og ryttere der lå omkring de 7 timer, og de har alle mere eller mindre berettet, at man kan komme helskindet til bunden af Alpen, men når først det går op dér, så kan det gå helt galt.

God tur dernede - jeg glæder mig selv helt vildt til at gøre debut :-)

Cool, hvad regner du selv med at køre det på??

Link to comment
Share on other sites

Cool, hvad regner du selv med at køre det på??

Det er sgu et godt spørgsmål. Jeg har jo på ingen måde kørt i samme omfang som dig. Startede sidste år med cykling. Det sagt, så kommer jeg fra atletik, og har altid leveret gode sportslige resultater når jeg går seriøst ind i det.. Og seriøsiteten har jeg leveret siden februar. Masser af konstruktiv træning, og jeg er tilmed gået fra 88 kg til ca. 75 (ved total carb depletion), og netop vægttabet kan jeg mærke giver en væsentlig fordel.

Jeg målte den effektive køretid af ruten der jeg var dernede i weekenden, hvilket var delt op i to etaper. Det var 2. og 3. dagen, og her fik jeg 8:15. Ved god restitution, en effektiv dag med rette indtag af kulhydrater, salte og væsker, bør en guldtid være muligt (8.29), men det bliver tight. Meget tight.

Jeg er helt sikker på, at du nok skal komme et godt stykke under 8 timer. Jeg har fået fingrene i en køreplan, der viser hvor du rent tidsmæssigt skal være på ruten, såfremt du ønsker en specifik sluttid. Hvis du vil have den, kan du sende en mail på [email protected]

Link to comment
Share on other sites

Le Tour
dauphine14-st2-Froome-Contador-e14023288

Om lidt over en uge går det løs. La Marmotte. Samme dag sker der dog noget som er endnu større - Tour de France 2014 bliver skudt igang. Jeg synes at hypen de seneste år har været stor. I 2011 var det slaget mellem Contador og Schleck der fyldte alting, men blev lidt en fuser med en Contador der ikke havde samme kvaliteter grundet hans Giro deltagelse 1,5 måned før. I stedet kom fokus over på Cadel Evans og Schleck, og så lige ham den stædige franskmand Thomas Voeckler der bare nægtede at give trøjen fra sig. I øvrigt en Tour der bød på en masse drama. Contador styrtede, og angreb derefter på nogle steder hvor han fangede de andre i uopmærksomme øjeblikke. Hans angreb på nedkørslen fra Col de Manse var i øvrigt episk. Det var også der Andy tog sin smukkeste etapesejr nogensinde da han angreb på Izoard og kørte solo til toppen af Galibier - i øvrigt med et øjeblik hvor Eddy Merckx popper op af førerbilens soltag og giver sin kudos for præstationen.

2012 var uden Contador grundet karantæne, så den lå nærmest i hænderne på Wiggins som var favorit over alle grænser. Eneste reelle udfordrer var vel Evans og Nibali, som blegnede lidt. 2013 fik den hele skruen igen med Froome vs. Contador. Contador havde leveret en fantastisk indsats i Vueltaen 2012 hvor man lige blev mindet om hvorfor det er man holder af den mand. Froome var den nye mand der havde vist Froome at han var en stærk mand i Touren, måske stærkere end Wiggins, og havde kørt en forårssæson i 2013 hvor han havde spillet med musklerne. Desværre var Contador ikke manden der kunne udfordre Froome for alvor. Man må dog sige at han døde med skoene på, kørte på ingen måde konservativt, og tog nogle chancer. Sidevindsetape anyone?

Men i år er det anderledes. Froome har virket en anelse under niveau, og det generelt stærke Sky mandskab har vist samme svaghedstegn. Sygdom hos Froome og Porte i foråret, Henao der var involveret i nogle mistænkelige værdier, og Wiggins der havde sadlet om til at køre bane igen. Derimod har Team Tinkoff virket skræmmende stærke, og især Contador der igen har vundet de ting han har haft som mål. Senest i Dauphine så vi hvordan han rent faktisk kunne følge Froomes angreb, og endda køre fra ham efter han var styrtet. Det er spændende takter, og det kunne tyde på at vi får en ligeværdig kamp de to imellem.

Jeg håber sådan at de begge kommer helskindet igennem brostensetapen. Der må gerne være situationer der gør at den ene eller anden anden taber tid af forskellige årsager, men det skal ikke være der en af dem ryger i asfalten og bliver handikappet af det resten af løbet. Jeg ser gerne den reelle duel de to imellem.

Jeg er nok den værste til at forudsige resultater, lige foruden dengang jeg forudsagde at Carlos Sastre ville vinde på Alpe D'huez og vandt 300,- på det. Det er fordi jeg altid følger mit hjerte mere end min hjerne når det gælder sådan nogle ting. Man må aldrig afskrive Froome, og skulle jeg vurdere ud fra ren logisk tankegang er det ham der vinder. MEN, hjertet siger Alberto Contador. Hans måde at køre på er langt mere inspirerende, og jeg under ham virkelig at vise hele verden at han for alvor er tilbage hvor han hører til - som den bedste etapeløbsrytter i verden.

Kigger vi på holdene så tror jeg også at Tinkoff har en fordel. Team Sky har kørt et sindssygt strengt program de seneste par år, og jeg tror umiddelbart at de mange sygdomsforløb på holdet skyldes det. Det rygtes i hvert fald at rytterne bliver kørt ekstremt hårdt, og at man godt kan holde til det en sæson eller to, men derefter begynder kroppen og hjernen simpelthen at give op. Man så det måske også med Wiggins allerede sidste år hvor han ikke magtede det stringente mere, og i stedet havde en lang off periode. Det bliver spændende at se om Team Sky falder fra hinanden. Derimod kommer Team Tinkoff med et hold fuld af gejst. Contador viste rigtig god form i Dauphine, Roche vandt route du sud med Rogers som 3'er, Kreuziger virkede også lovende i Schweiz, og de andre skal nok komme op i gear når de gule farver kommer igang.

Jeg tror i øvrigt at Mørkøv kommer med i stedet for Breschel. Jeg så rigtig gerne Matti køre med i Touren, men tror at Mørkøv er mere ofrende og har trods alt kørt med Contador et par gange i løbet af sæsonen.

Så min top 3 ser således ud:

1. Alberto Contador
2. Nibali
3. ?

Jeg tror at Froome falder sammen i Touren i år, og ikke engang ender på podiet.

Link to comment
Share on other sites

Kan man nasse et godt råd af eksperten - om at køre efter watt, når intervallerne er så korte, at accelerationsfasen spiller en stor rolle i wattsnittet i intervallet?

Jeg formoder, jeg lavede en noob-fejl, da jeg lod snittet droppe gennem intervallet, så det passede til sidst, efter det var for højt da jeg havde fået drev i cyklen.

Skulle jeg have ventet med at at trykke på lap-knappen indtil jeg var oppe i fart, eller skulle jeg have lavet en fesen acceleration?

Ved længere intervaller jævner det sig af sig selv men jeg lod mig inspirere af dine tabataer og der blev det lidt noget rod, fordi de er så korte.

Link to comment
Share on other sites

Kan man nasse et godt råd af eksperten - om at køre efter watt, når intervallerne er så korte, at accelerationsfasen spiller en stor rolle i wattsnittet i intervallet?

Jeg formoder, jeg lavede en noob-fejl, da jeg lod snittet droppe gennem intervallet, så det passede til sidst, efter det var for højt da jeg havde fået drev i cyklen.

Skulle jeg have ventet med at at trykke på lap-knappen indtil jeg var oppe i fart, eller skulle jeg have lavet en fesen acceleration?

Ved længere intervaller jævner det sig af sig selv men jeg lod mig inspirere af dine tabataer og der blev det lidt noget rod, fordi de er så korte.

Træner du f.eks. intervaller hvor du skal ligge på 100% af din FTP, så kunne du jo principielt køre halvdelen af intervallet ved 200% af FTP og holde frihjul resten af intervallet. Så ville du ramme 100%, men slet ikke have trænet FTP.

Det vigtigste er at du holder dig i den zone du nu engang skal træner i. Kører du 40/20 intervaller så brug de første 5 sekunder på at komme op i fart, og derfra skal du så kigge på de watt du ligger og kører her og nu, og være ret ligeglad med hvad det betyder for dit snit i sidste ende. Holder du dig indenfor den ramme du har sat, f.eks. 117-120% af FTP, så skal dit snit nok også være derefter. Giver det mening?

Link to comment
Share on other sites

Den korte version inden jeg får tid til at lave et ordentligt indlæg:

Havde de mest geniale stænger i går, kørte med i alt hvad der kørte, ramte det rigtige udbrud undervejs med 2 andre, og bliver 2'er efter lidt taktisk spil der gik lidt i vasken. En 2. plads var hvad jeg skulle bruge for at ramme 16 point der giver mig adgang til B klassen!

post-15964-0-78939200-1404106070_thumb.p

Link to comment
Share on other sites

OCC løbet
10492476_10203784224193391_1182372450981

Vores eget løb, som jeg egentlig havde afskrevet fra starten af grundet allergi, og kun meldt mig til som frivillig hjælper i løbet af dagen. Men efter løbet på Frederiksberg weekenden forinden blev jeg enig med mig selv om at jeg skulle køre vores eget løb også. Allergien er i hvert fald aftaget tidligt i år, men den startede så også allerede i maj.

En rundstrækning oppe ved Strø hvor vi skulle køre 12 omgange(90 km) med 2 af de slemme bakker på undervejs. Derudover var mål på toppen af en bakke, hvilket dog passer mig ganske fint. Til gengæld var jeg knap så glad for bakkerne undervejs i løbet, men om ikke andet ville det være god træning. Jeg havde drømt lidt om at vinde eller blive 2'er i løbet, da det ville give mig point nok til at indfri 2 af mine sæsonmål:
- Podieplacering i et C løb

- Oprykning til B klassen inden sommerferien

Så det ville være sidste udkald hvis det skulle lade sig gøre.

Nå, men jeg startede ud som flagpost fra morgenstunden af, og brugte timerne på at fylde mig selv yderligere med kulhydrater mens jeg stod og viftede med et flag. Jeg blev afløst tidligere end planlagt og kørte op og skrev mig ind. Her mødte jeg et par kendte ansigter og faldt i snak. Ned til bilen og så omklædning til cykeltøj. Det er i øvrigt en svær disciplin at tage bibs på på forsædet af en Ford Fiesta.

Opvarmning var ganske stille og rolig. Jeg trillede en lidt længere omgang, fyrede den lidt af på bakken, og kunne konstatere at den var hård! Herfra kørte jeg så et par intervaller hvor jeg sprintede lidt let, og så et enkelt hvor jeg holdt noget ala min FTP. Tisse, og så op til startlinien hvor jeg fik placeret mig allerforrest!

Starten gik, og jeg var den første der kom ud af startblokken og valgte bare at sætte tempo i medvinden med det samme. Jeg blev hurtigt afløst af Patrick fra Hvidovre som så lige valgte at skrue tempoet ekstra op, og jeg måtte tage mig meget sammen for overhovedet at kunne hænge på!

Generelt var den første omgang for sindssyg. Vi kørte med lidt over 300 watt i snit, og ca. 42,5 km/t. Jeg kørte med min La Marmotte gearing, så jeg kunne blive siddende på bakkerne når de andre enten skulle have den ned på lille klinge, eller stå op for at tvinge den op. Jeg ved ikke lige hvad det var der skete, men alting lykkedes for mig i løbet. Benene havde det godt, jeg holdt mig oppe foran HELE tiden, og kom med i de fleste angreb i starten, men der var desværre ingen der fik lov til at komme afsted. Der var flere der prøvede på bakkerne, men det var som om hele feltet var opmærksom på det.

Efter et par omgange begyndte der at danne sig et mønster - feltet blev strukket meget ud efter målbakken hvor der var en nedkørsel og et skarpt højresving man kunne tage med fuld fart hvis man lå blandt de forreste. Og så gik den generelt i stå i stykket frem mod målbakken fordi der var modvind.

Efter en del omgange hvor jeg var gået med i det jeg kunne, skete der det at der var nogle enkelte ryttere der angreb solo, fik hullet, men ingen der ville køre op til dem. De fik således lov til at riste lidt derude. På et tidspunkt var en af mine klubkammerater kørt afsted og ville komme op til en lille gruppe, så ham gik jeg efter og kørte op til ham. Vi blev så hentet af nogle flere, men blev hentet igen at feltet.

Så skete der det at jeg pludselig sad med en ABC rytter, og vi fik selskab af en Holbæk rytter. Jeg skal ikke kunne sige hvordan det skete, for jeg kan faktisk slet ikke huske det, men jeg tror faktisk det var på modvindsstykket. Jeg var rigtig glad for at det var en ABC rytter jeg sad med, for jeg havde bemærket at de gange der var en ABC rytter der var kørt tidligere i løbet, så havde de andre fra klubben bakket af i feltet, så der var god mulighed for at slå hullet. Det skete også, og jeg fik efterfølgende at vide at vi lynhurtigt havde fået hullet. Vi var ellers tæt på at blive hentet igen, men feltet lod os køre.

Så gik den ellers over stok og sten med rulleskift hvor vi kørte lidt længere føringer, og holdt kæden stram. På bakkerne kunne vi holde sammen, og så ellers fuld gas på de flade stykker. Vi fik et rigtig fint samarbejde op og køre. Det var dog også ved at gå galt på den første omgang vi var kørt afsted, for efter målbakken lå jeg forrest på nedkørslen.
10440922_10203784216593201_6113276656978

Jeg tog svinget perfekt, men var for hurtig til at træde cyklen op i fart, så jeg ramte med skoen ned på asfalten. Det slog hele vejen op igennem cyklen, men jeg mistede heldigvis ikke kontrollen! Generelt var jeg den der lå forrest på de fleste af omgangene når vi kom over målbakken, og jeg fik efterfølgende at vide at de 2 andre havde lavet huller til mig efter svinget som de skulle lukke igen. Der var i øvrigt en fra klubben der kommenterede at jeg var den eneste rytter i C(B) der havde lige så store lægge som jeg havde lår :laugh:

På næstsidste omgang fik vi at vide at feltet havde hentet ind på os, og det skabte lidt panik. Man kunne faktisk se på de to andre at de hele tiden kiggede sig over skulderen for at se hvor tæt på feltet var. De var dog ikke så tæt på som vi havde frygtet, og da vi kom ud på sidste omgang kunne vi på et tidspunkt se at vi nok skulle holde hjem. Og dermed begyndte det taktiske spil også. Jeg vidste at den ene jeg sad med var en svag sprinter, men den anden kendte jeg ikke, så hvis jeg bare kunne få den hjem til en sprint så skulle jeg nok klare den.

På den første bakke angreb Holbæk rytteren på vej opad bakken, og jeg lukkede hullet på nedkørslen. Herefter begyndte ABC rytteren og ham at køre lidt på hinanden. På et af stykkerne lå jeg i front, og de to andre lå for sig selv i den modsatte side af vejen. På modvindsstykket blev der rykket igen, men denne gang fra ABC rytteren. Holbæk rytteren ville ikke lukke hullet, og jeg havde jo lige lukket et andet, så jeg ville heller ikke rigtig. Det var en dum beslutning, som jeg stadig ærgrer mig over. For jeg skulle bare have lukket det hul med det samme. Men ABC rytteren fik lov til at køre afsted, og så stod den så mellem Holbæk og Ordrup. Jeg holdt fronten frem til bakken, uden at trykke særlig meget igennem. Opløbet ville blive smalt på toppen hvor højre vejbane faktisk var lukket, så man skulle køre over i venstre side(der var ensrettet). Så da jeg bemærkede at han lå på min højre side vidste jeg at den var hjemme, for jeg blev bare liggende i højre side, og så ville han ikke kunne komme forbi med mindre han bremsede ned og kørte bag om mig.

Det skulle dog vise sig at det ikke blev nødvendigt, for på bakken alene tog jeg 3 sekunder på ham da jeg åbnede op. Han var ikke i nærheden af at true mig, og derfor var det også lidt irriterende at jeg ikke bare have lukket det hul fra starten af, for så havde jeg sgu snuppet den på hjemmebane.

Under alle omstændigheder kunne jeg snuppe 2. pladsen, 6 point, og point nok til at rykke op i B klassen.

Dyrk i øvrigt lige Normalized Power på 322 watt!
Skaeligrmbillede2014-07-01kl215653_zps2e

10410199_10203784160111789_2323513936525

Og lige et billede fra inden starten :laugh:

10489758_10203784219473273_6792426893935

De kommende dage kommer der et par indlæg omkring La Marmotte. Jeg er kommet til Alpe D'Huez, og her er virkelig dødsygt :smile: Men mere om det senere.

Link to comment
Share on other sites

Turen til La Marmotte startede i mandags. Omkring kl. 10.45 kørte jeg fra Lyngby og satte kurs mod Alperne. Ca. 11 timer efter holdt jeg ind ved et hotel i Karlsruhe hvor jeg skulle overnatte. Det gik faktisk ganske smertefrit på den tyske motorvej, og det er godt nok vildt at se hvor gode tyskerne er til at køre på motorvej. Undervejs kørte jeg ind igennem et par kraftige byger, men ikke noget der var ulideligt.

Mit hotel lå i den pæne ende af byen, hvor der 500 meter fra hotellet var linet op med prostituerede - 2 af dem havde endda en campingvogn stående.......

Hotellet var ok, men er du gal en hård seng. Morgenmadsbuffetten var til gengæld ganske ok, og 8.15 kørte jeg derfra igen. Navigationen fik mig på lidt af en omvej, men jeg kom da ud på motorvejen igen. Det var ikke sidste gang den skulle lede mig ud på afveje, for da jeg endelig havde ramt noget der kunne ligne alperne og Bourg D'Oissains, kom jeg pludselig op af en vej der ikke lige lignede det jeg forventede mig af Alpe D'huez. Men jeg kørte opad, og tænkte at jeg vel kom derop på en måde. Det gjorde jeg også, for lige pludselig holdt jeg i en by, hvor der var et skilt mod Alpe D'huez, så det fulgte jeg. Det fik mig så ind igennem nogle sindssygt kringlede gader, og så ellers en sygt smal bagvej op til byen hvor der mere eller mindre kun var plads til én bil. Ikke super fedt. Til de lokalkendte blev jeg ledt igennem Sardonne og Villard Reculas.

Det endte med at jeg kom ud på Alpe D'huez omkring sving 6, og så var det ellers bare køre op, og finde hotellet. Det er et virkelig lækkert værelse jeg har fået. Super lækkert badeværelse med karbad, kæmpe bruser, etc. Der er en dejlig stor seng, og en kæmpe altan med udsigt over byen.

I løbet af aftenen gik jeg en tur i byen, og følte mig vitterligt som Palle alene i verden. Der var næsten ikke et øje, og alting er jo nærmest lukket heroppe. Jeg endte dog med at finde et sted hvor jeg kunne spise aftensmad, og fik den mest smagsløse bolognese, men betjeningen var fin.

Her til morgen er det gråt og overskyet, og det har regnet i løbet af natten. Det er også fint nok, for jeg tror jeg venter lidt med at køre ud. Cyklen skal lige sættes ordentligt op, og så kan jeg håbe på at vejret er klaret en anelse op. Jeg snakkede også lige med Elkjærmark i går aftes, og det viser sig at vi kommer til at bo 50-100 meter fra hinanden, så det skal nok blive hyggeligt.

Et lille minus er at jeg siden mandag middag har haft en hævet kirtel i højre side lige mellem min kæbe og mit øre. Det gør lidt ondt, og jeg tror måske det hænger sammen med et stik jeg fik på min cykeltur i fredags. Jeg blev stukket af et eller andet på vej hjem der gjorde virkelig ondt, men jeg hævede aldrig op. Måske det er en eftervirkning på det. Jeg håber i hvert fald at det ikke kommer til at påvirke mig hernede, og at det går i sig selv igen om ikke så længe. Please??

Dagens plan er i øvrigt at køre Glandon og fortsætte op til Croix de la Fair, ned igen, og så op af Alpe D'Huez.

Link to comment
Share on other sites

Oh yes, Alpe d'Huez er ikke verdens mest spændende sted om sommeren :/

Men du er også meget tidligt dernede. Som jeg husker mit eneste besøg dernede, bliver byen fyldt godt op torsdag/fredag.

Jeg svor dog dengang, at hvis jeg nogensinde skulle derned igen, så blev det med overnatning i Bourg.

Faktisk har du jo dage nok til at prøve "den mærkelige bagvej", som de kørte på for første gang til sidste års TdF ...

Link to comment
Share on other sites

Oh yes, Alpe d'Huez er ikke verdens mest spændende sted om sommeren :/

Men du er også meget tidligt dernede. Som jeg husker mit eneste besøg dernede, bliver byen fyldt godt op torsdag/fredag.

Jeg svor dog dengang, at hvis jeg nogensinde skulle derned igen, så blev det med overnatning i Bourg.

Faktisk har du jo dage nok til at prøve "den mærkelige bagvej", som de kørte på for første gang til sidste års TdF ...

Ja, jeg er tidligt hernede, og det spiller med garanti ind. Glæder mig til at der kommer lidt liv i byen.

Var det ikke Col de Sarenne de kørte sidste år? Altså, fortsatte opad Alpe D'Huez og så kom man ligesom højre om, hvor min opstigning var venstre om :smile: I øvrigt har jeg læst at man ikke skal køre Col de Sarenne, for de er igang med at lappe hullerne i asfalten med kampsten åbenbart.

Edited by Kermit
Link to comment
Share on other sites

Første tur i Alperne
10486496_10152469332595502_3995766362820

I går kom jeg endelig ud i de bjerge som på lørdag skal danne rammen om det der La Marmotte, og sikke en omgang. Jeg kom desværre ikke ud sammen med Elkjærmark da deres planer var lidt anderledes end mine, og jeg ikke kunne vente.

Nedkørslen fra Alpe D'Huez er decideret forfærdelig. Jeg synes selv jeg er en ok nedkører, men det er jeg overhovedet ikke. De mange sving gjorde mig i hvert fald "usikker", men ned kom jeg med slidte bremseklodser. Her fik jeg også lige erfaret at vejret kan ændre sig ret meget, for jeg kørte afsted i noget der mindede om skyet vejr, og da jeg stod nede i Bourg skinnede solen og det var pænt varmt. Så af med de løse ærmer og vindvesten.

Herfra satte jeg så kursen mod Glandon, og ifølge kortet var der jo ikke så langt derhen - man skal tydeligvis ikke stole på kort :laugh: Jeg fandt dog derhen, og må sige at turen derhen på ingen måde er inspirerende, men meget industrielt.

Opstigningen ved søen troede jeg egentlig var starten, men det var hurtigt overstået og så var der et langt stykke hen til hvor stigningen vel egentlig starter for alvor. Og hvilken start! Jeg har hele tiden tænkt at Glandon ikke var så slem, for den har trods alt en gennemsnitlig stigning på ca. 6% hvilket ikke er noget ift. de andre stigninger, men jeg blev klogere. Allerede i bunden tager den fat, og jeg var noget overrasket over at kigge ned og se at at Garminen viste 10%. Og så blev den i øvrigt bare ved. Den fladede ud et par gange, men så tog den fat igen.

Oppe i byen flader den relativt meget ud, og så kommer der en lille nedkørsel. Der skal man så lige huske at holde tunge lige i munden, for den er altså lidt kringlet i bunden, og så kommer der er S-sving og så siger det ellers BUM og så rammer man 11-12% med det samme. Det havde jeg heldigvis læst om, så jeg var ret hurtig til at finde det rigtige gear lige med det samme.

Så tog den ellers bare fat igen, men jeg havde fundet en fin rytme. På vej op mod dæmningen begyndte det at støvregne lidt, og det var egentlig ganske rart lige at blive kølet en anelse af. Så fladede den en anelse ud igen, og jeg passerede et par danskere der pegede op mod et lille hus i horisonten, og sagde at det var Glandon. Så var det jo pludselig til at finde ud af. En lille nedkørsel hvor man kunne få ok fart på cyklen, og så tog den blidt fat igen indtil toppen.

10514469_10152469333135502_7798729551548

Fra toppen valgte jeg at køre ned på vejen igen, og så fortsætte videre op til Croix de Fer som blot ligger 2,5 km derfra. En ganske fin lille stigning der holdt relativt lave procenter undervejs, så efter 10-11 minutter var jeg oppe på toppen der var proppet med en hollandsk gruppe. Jeg tog mig et velfortjent hvil og spiste en bolle med nutella - frokosten havde jeg jo sprunget over.

10527749_10152469332870502_5381185354122

Opstigningen til Glandon fra Bourg tog mig ca. 1.50 at køre, men jeg kørte så også mere til end jeg kommer til at gøre på lørdag. Modsat får jeg forhåbentlig mere pace på vejen hen til bjerget end jeg gjorde i dag, så mon ikke de to ting går op i en højere enhed?

På med løse ærmer og vindvest, og så ellers begynde nedkørslen. Stykket ned mod dæmningen var helt fantastisk. Gode veje, godt udsyn, men da jeg skulle begynde første opstigning var mit tråd helt firkantet. Da jeg endelig fandt trådet stod den dog på nedkørsel igen.

På et tidspunkt gik det måske lige stærkt nok, og det var egentlig stykket inden den næste opstigning. vejen falder med ret mange procenter og asfalten er ikke særlig god. Opstigningen var hård, men igen hurtigt overstået, og så ellers nedkørsel igen hvor jeg fulgtes med et par hollændere.

Nede i bunden var det af med vesten og ærmerne, og så ellers køre ind mod Bourg igen. Og så stod den ellers på opstigning til Alpe D'Huez.

Jeg vidste fra starten af at det første stykke var det værste, men havde ikke lige regnet med at det skulle være så slemt. Depoterne var ved at være tømte, jeg havde ikke mere vand, og det var begyndt at være varmt. Jeg brugte lidt tid på at ramme min rytme, men fik den så tvunget op. Jeg havde en idé om at det kun var den første km der var slem, men jeg syntes fandme det blev ved i lang tid - faktisk indtil sving 18 var passeret, så begyndte den at blive lidt mere menneskelig. Alpe D'Huez er nok ikke særlig slem, men når man kommer dertil efter en lang nedkørsel, og 95 km i benene, så gør den naller.

Det føltes som om den bare blev ved og ved og ved. Da jeg nåede Huez begyndte jeg at tro lidt mere på det, selvom jeg vidst ikke rigtig var i tvivl på noget tidspunkt. Deroppe af så jeg en større gruppe komme kørende bag en kortege af biler, og sørme så om ikke Elkjærmark var en del af dem. Jeg opdagede det først da de passerede mig, så nåede ikke at gøre opmærksom på mig selv.

I stedet for at tage den normale vej op, men kørte højre om byen. Her mødte jeg så endnu en jeg kendte, Jens der i sin tid kørte i HCM og som aftog min første Orca. De var på vej ned, og jeg var på vej op. Vi nåede lige at at fange hinanden i den der "Hey det er sgu da....", da vi passerede hinanden, og vi fik lige råbt til hinanden.

Jeg kom hele vejen op, og kørte op til det officielle mål på toppen. Helt flad, og helt klar til bare at ramme hotelværelset igen.

I alt en tur på 110,4 km, et snit der ikke er værd at prale af, og masser af smerte og højdemetre.
Skaeligrmbillede2014-07-03kl063508_zpsdc

Opstigningen tog mig 1.13.

I øvrigt en decideret modbydelig måde at åbne benene på efter 2 dages pause fra cyklen og med 2 dages bilkørsel i stængerne, men så er man ligesom kommet i bjergstemning.

I løbet af aftenen mødtes jeg med Jens, og jeg endte med at sidde og snakke med ham og hans makker i 1-1,5 time. Super hyggeligt. I dag er det planen at køre en restitutionstur, hvordan man end gør det heroppe fra, og så i morgen forsøger vi at køre en tid på Alpe D'Huez, så jeg forhåbentlig er klar til lørdag. Jeg tror der er mange der vælger at køre en lang tur i dag, og så slappe af fredag, men tror ikke det er det rigtige for mig. Holdt jeg hviledag fredag tror jeg simpelthen at stængerne ville være for tunge lørdag. Så nu holder jeg mig til min normale måde at varme op på til løb.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share