Got legs?


Kermit
 Share

Recommended Posts

HFCK - Hedehusene
10252110_737723829592686_130558777678325

Som man kan se på billedet gik det ikke helt skidt i går i HFCK's løb i Hedehusene. En placering som nummer 5 efter at have ramt det rigtige udbrud kunne godt have været bedre, men som tingene spillede sig ud i går nok er meget godt. Jeg er i hvert fald tilfreds.

Da jeg vågnede mærkede jeg ikke så meget til det virusværk der havde været igennem min krop i dagene op til. Det eneste jeg var lidt bekymret for var det faktum at jeg ikke havde haft så meget appetit om lørdagen, så jeg havde ikke fået spist helt som jeg gerne ville. Starten var kl. 11.30, så jeg timede morgenmaden, og kørte fra Lyngby kl. 10.00.

Efter indskrivning fandt jeg mine 2 holdkammerater og vi kørte ud og varmede lidt op. Under et par af mine intervaller følte jeg mig ikke helt flyvende, men slog det lidt hen. Jeg havde fra starten lavet en målsætning om at køre i top 5. Umiddelbart ville det være en rute der passede mig godt, da den var pandekageflad og ville ende i en spurt på en eller anden måde. Ulempen var selvfølgelig at løbet med sine 48 km ikke var så lang, og dermed ville der være en del der ville være friske. Planen var at forsøge at køre med i så meget som muligt, og også prøve at køre flere gange i træk. Jeg har nogle gange en tendens til at lave et angreb og så vente meget lang tid på at køre igen da jeg er bange for at blive drænet. Det skulle derfor afprøves om jeg kunne holde til flere angreb/reaktioner end jeg umiddelbart ville regne med.

Starten gik egentlig fint, og jeg forsøgte mig så godt som muligt at holde mig oppe foran, men var også nede og vende et par gange. Der kom et par angreb, der ikke resulterede i det store, og jeg havde et enkelt forsøg på at køre en gruppe op. På den ene langside kørte jeg efter dem, og lå med et par og 50 og jagede dem ind igen, og hentede dem heldigvis lige inden et sving, men feltet kom umiddelbart efter.

Efter lidt tid kom der et udbrud afsted hvor en af mine holdkammerater kom med i. Så hvis jeg skulle op til ham, skulle jeg vente på at der var nogle andre der ville køre op til dem. Det var der en del der forsøgte, og op til flere gange lå jeg lige i deres hjul, og jeg kunne sætte mig op hver gang de slog ud med armen for at få mig frem. Jeg var jo i min gode ret til ikke at køre dem ind. På en af omgangene havde jeg på kort tid kørt med i 2 angreb(de afløste hinanden), og så kom det 3. fra en Roskilde mand. Han kørte som en motorcykel. Jeg var lidt stegt i stængerne, og kunne knap nok sidde på hjul i medvinden. Jeg bed det dog i mig, og så slog han også lidt ud.

Desværre holdt udbruddet ikke hele vejen. Der var sket den klassiske med at en ikke ville tage føringer, så var der nogle der var blevet sure, og nogle flere der ikke ville tage føringer, og så gik den i stå.

Umiddelbart efter kørte der en gruppe afsted. De fik et hul, og på langsiden i medvind gik jeg efter dem og måtte endnu engang ligge og køre forbandet hurtigt, men hentede dem igen lige inden svinget. Jeg sad på hjul i 30-40 sekunder og så kom der en gruppe på 4 op til os så vi var 9 i alt, og rulleskiftet gik igang. Der blev råbt lidt og motiveret lidt, og da der kun manglede 6 omgange var der god villighed til at køre med. Der var et par gode motorer i gruppen, bl.a. et par Roskilde folk og Patrick S fra Hvidovre så tempoet blev holdt højt. Vi havde fået skabt hullet, og det gode samarbejde holdt faktisk helt til sidste omgang. Det var først her folk begynde at springe føringer over for alvor, og der kom et par halvhjertede angreb.

Inden det sidste sving havde de 2 Roskilde folk placeret sig i front og fik sat et pænt tempo. Jeg lå i 6. position da vi gik ud på opløbsstrækningen. Virkelig kort tid efter åbnede de op, og jeg fik lige passeret ham der lå foran mig så jeg kom op i 5. position. Spurten var virkelig lang, og jeg kunne bare ikke komme forbi ham der lå foran mig, så jeg endte på 5. pladsen.

I alt 48 km med 41,8 km/t i snit, og 68,2 km/t i spurten!
20140420tur_zps675c6df8.png

20140420kort_zps6174f1bd.png

Jeg kunne have gjort nogle ting anderledes i spurten. Jeg kunne have åbnet min egen spurt op samtidig med de andre, og håbet på at benene havde holdt til det. Jeg kunne også have læst lidt på hvilke ryttere der havde markeret sig i sidste weekend, for det var faktisk dem jeg sad med. Men alt i alt er jeg nu ganske tilfreds med 5. pladsen. Den giver 3 point, så jeg nu er oppe på 7 point. Jeg har endnu ikke været på podiet endnu, men jeg har i det mindste været i præmierækken 2 gange :smile:

Vinderen blev i øvrigt 2'er i Slagelse og vandt i Ringsted. Dyrk hans stænger! Han er vidst rykket op i B nu - heldigt for os andre :cooldance:

Link to comment
Share on other sites

Kanon sæsonstart! :4flex:

Ham Frederik fra Roskilde er lynende hurtig. Jeg har via arbejde spist frokost med hans far og han sagde godt at han var en hurtig mand specielt i en lille gruppe.

Men hans lægge når ikke dine, "til sokkeholderne" høhø!

Vildt nok. Så vidt jeg kan se kørte han Junior sidste år, så det forklarer også hvorfor han er så god som han er. Men nej, læggene har han lidt op til endnu :laugh: Så i øvrigt at du står på listen i Køge??

Link to comment
Share on other sites

Vildt nok. Så vidt jeg kan se kørte han Junior sidste år, så det forklarer også hvorfor han er så god som han er. Men nej, læggene har han lidt op til endnu :laugh: Så i øvrigt at du står på listen i Køge??

Ja jeg har en aftale med tøjmanden og så er den problemstilling ovre og hvis det går i vasken så stiller jeg bare op i mit århus tøj og tager den advarsel der så kommer (i´m a rebel!)

Formen føler jeg også er ved at være klar til at køre løb så nu er det bare ud over stepperne! Bliver fedt :smilerock:

Link to comment
Share on other sites

Ja jeg har en aftale med tøjmanden og så er den problemstilling ovre og hvis det går i vasken så stiller jeg bare op i mit århus tøj og tager den advarsel der så kommer (i´m a rebel!)

Formen føler jeg også er ved at være klar til at køre løb så nu er det bare ud over stepperne! Bliver fedt :smilerock:

Fedt løb at debutere i. Hvis det er samme rute som sidste år, så er der gode muligheder.

Link to comment
Share on other sites

Fedt løb at debutere i. Hvis det er samme rute som sidste år, så er der gode muligheder.

Ja fedt bare at debutere, har ikke kørt væddeløb siden efteråret 2012 så glæder mig bare til at stå ved starten og mærke duften af kamfercreme i næseborene igen!

Hvordan er ruten sådan generelt?

Link to comment
Share on other sites

Ja fedt bare at debutere, har ikke kørt væddeløb siden efteråret 2012 så glæder mig bare til at stå ved starten og mærke duften af kamfercreme i næseborene igen!

Hvordan er ruten sådan generelt?

Du kan se den her, og læse lidt af hvad jeg skrev sidste år - her

Finnerup har jeg faktisk siddet med de 2 gange det er gået godt i år. Med den baggrund er han nok heller ikke den værste at holde sig til.

Link to comment
Share on other sites

For første gang i lang tid dukkede jeg op til en fællestræning, og så var det endda med en nogenlunde frisk krop. De sidste par gange jeg har været til fællestræning har jeg haft svært ved at køre med dem jeg normalt sammenligner mig med, og meget af dette har hængt sammen med at jeg har trænet meget hårdt, og dermed fået kørt en masse træthed ind i kroppen.

I går nåede jeg lige ned til Femvejen i det vi kørte afsted, så der kan man snakke om god timing. Vi var en stor gruppe, for det var AimHigh der stod for træningen. Jeg var egentlig i tvivl om hvorvidt jeg skulle køre med, for de næste 3 uger er hvor jeg har mit peak. Det betyder at jeg ikke skal køre så forfærdeligt langt, men i stedet køre intensivt. Det er nogle gange lettere at gøre når man kører solo fordi man selv bestemmer hvornår man vender snuden hjemad. Jeg havde dog besluttet mig for lige at køre med, dels for lige at se hvordan formen havde det, men også fordi jeg var sikker på at vi skulle køre nogle race intervaller, og det ville jeg uden tvivl have godt af. Så ville jeg bare dreje fra når jeg havde nået den mængde jeg skulle have. Det er jo det gode ved at træne med watt. Som jeg har nævnt tidligere så kan man få computeren til at udregne ens TSS, og jeg havde egentlig regnet med at skulle køre mellem 160 og 200 TSS i går. Det blev lidt mere, men det er genialt at man kan se hvor meget man skal træne for at ramme den rigtige friskhed til ens løb.

Vi kørte ud mod AB's baner, og her blev vi så delt op i 4-5 mands grupper. Sub-AT rulleskift ind mod Farum. Der var ok smæk på alligevel, men fedt lige at få åbnet benene op.

Fra Farum kørte vi ud mod Kirke Værløse. Her skulle vi så køre 40/20 intervaller ind mod Ganløse. Jeg kørte afsted sammen med Simon, og her begyndte der at komme lidt selvtillid. Det første interval lå jeg 10 cm foran ham. Det næste røg jeg lidt bagud de første 15 sekunder, men kom så op på siden af ham, og det samme gentog sig i det sidste. Havde det været for en måned siden var Simon kørt fra mig, men i dag lå jeg på siden af ham.

Næste interval var et decideret løbsinterval ind mod Søsum. Der var 3 mand der blev sendt afsted, og så skulle vi andre køre efter dem. Der blev kørt et ryk på en bakke, og Simon, Timo og Rasmus kom afsted. Jeg halsede lidt bagefter, men fik lukket hullet da vejen var fladet ud. Her kom Simon så med et kontrahug, og der var ikke rigtig nogen af de to andre der gjorde noget. Jeg så det som mit snit til at køre et VO2max interval, og satte derfor ind med forfølgelsen. Simon holdt et pænt hul, men jeg kunne se at jeg kørte mere og mere ind på ham. Med 1 km's penge tilbage blev vi dog overhalet af de bagfrakommende, og jeg valgte lidt at slække på farten mens de andre kørte afsted.

Næste interval var ind mod Ganløse hvor man kører ned af den der kringlede nedkørsel. Rasmus og jeg blev sendt afsted, men blev hurtigt hentet igen. Jeg røg lidt ned i gruppen da jeg vidste at nedkørslen med sit S sving ville betyde at folk enten ville trække bremsen eller køre i grøften. Ganske rigtigt. Der lå lidt grus i svinget hvilket fik alle, på nær de forreste, til at trække i bremsen. Samtidig kom der så også en modkørende bil, og det må virkelig have været et kønt syn med 15 cykelryttere over hele vejen, og endda et par stykker der fortsatte ind over græsrabatten. Jeg holdt min afsted, kunne køre forbi dem i svinget, og så kunne jeg køre en fri spurt op ad bakken da de andre allerede lå 25 meter foran mig.

Næste interval var ind mod Slagslunde. Igen blev der sendt en gruppe afsted, og så optog vi andre forfølgelsen. Der var en 3-4 stykker der kørte rulleskift, og jeg lå desværre og flagrede lidt bag 2 andre som valgte at sidde på hjul. På bakken op mod Slagslunde kom det første angreb fra Morten, og jeg sad stadig pænt på hjul i gruppen. Da jeg kunne spotte skiltet valgte jeg at køre forbi, og ikke engang køre mig fuldt ud.

Her kørte vi så op af den der lede bakke op til sommerhusene. Den skulle bare angribes. Jeg blev låst lidt bag en anden da Rasmus og Simon kom forbi. Jeg kom dog hurtigt efter, og kunne først passere Rasmus, og derefter rykke på tværs for at komme op på siden af Simon der valgte at bakke af 1-2 meter fra skiltet der markerede toppen. God fart i benene.

Næste interval var igennem skoven og så ind mod Slagslunde igen. Jeg kom afsted i en gruppe med Stig, Timo og Simon. Vi fik kørt et fornuftigt rulleskift, og da vi ramte bakken, kom der en lille forcering fra Simon. Da Stig havde taget sin føring, valgte jeg lige at skrue lidt på tempoet og det betød vidst at de andre faldt fra. Rasmus kom så bagfra og fløj forbi, men visnede lidt på toppen, hvor jeg kom op til ham. Så var det bare om at få ham ind på hjul og se om vi ikke kunne køre lidt fra de andre, for vi havde et pænt hul. Desværre kom Morten flyvende og det tog vidst pusten lidt fra os. Jeg forsøgte dog at gå med, men der havde han allerede åbnet et hul. Jeg kørte det dog meget ind, men kunne ikke gøre noget da Timo kom sprintende fra mit hjul og kørte forbi Morten.

Herfra havde jeg egentlig kørt mere end rigeligt af hvad jeg skulle. Så da vi kørte igennem Ganløse valgte jeg at tage vindvesten på, og så ellers bare køre hjemad mod Lyngby.

I alt en tur på 83 km med 29,5 km/t i snit
Nytbillede2_zps8c52b6ed.png

Det var så lige 220 TSS, hvilket er noget over hvad jeg havde regnet med, men det går nok. Jeg skal bare justere resten af ugens træning efter det, så jeg stadig er frisk til weekenden.

Link to comment
Share on other sites

På vej mod topformen?
SPTDW1041.jpg

Eller skal 4. licensløb i år være der hvor topplaceringen bliver kørt hjem af mig?

Min træning er, som tidligere nævnt, lagt sådan at jeg i øjeblikket forsøger at lave et peak så jeg er i topform de næste 3 ugers tid. Det skal gøres ved at træne mindre, men mere intensivt, og sørge for at være så frisk som muligt. Jeg forsøger samtidig at udnytte de muligheder der er ved at træne med en wattmåler, og det er bl.a. hele konceptet med Training Stress Balance og Performance Manageren i Training Peaks. For at ramme en TSB på 0, hvor man eftersigende skulle være frisk, på søndag, havde jeg planlagt at køre et træningspas der skulle ende på omkring 125 TSS. Derfor kørte jeg fra arbejde, og videre op mod Farum.

Fra AB til Farum valgte jeg at køre dagens første intervalserie. Den bestod af 5 sprinter a 10 sekunder, med 60 sekunders hvile.

Herfra trillede jeg videre op til Bregnerødruten hvor jeg fik kørt 2x 5 minutter 40/20 intervaller. Da de var overstået vendte jeg snuden hjemad. På vejen nåede jeg lige at køre et par lange spurter på over 20 sekunder.

Da jeg nåede hjem stod min TSS på 129, hvilket var godkendt.

I alt en tur på 48 km med små 29 km/t.

20140424tur_zps55a1c1f6.png

20140424kort_zps1a60fe32.png

Normalized Power for turen var i øvrigt 270 watt.

Link to comment
Share on other sites

Køges løb starter om 2 timers tid. Målsætningen er en Top 3 placering. Så må vi se om heldet er med mig.

Men man kan ikke køre en top 3 hjem hvis man ikke stiller til start, og man kan ikke stille til start hvis man i Køge opdager at ens trøje med numrene på ligger hjemme på sofaen.....Det er bare dumt.

Link to comment
Share on other sites

Som sagt fik jeg ikke kørt løb i går, og det var jo 100% min egen fejl. Da den værste skuffelse havde lagt sig på vej hjem i bilen, valgte jeg at køre ud på flyvestationen for at køre en FTP test. Vejret var jo sindssygt lækkert så det var bare om at udnytte det.

Efter 5 minutter hvor jeg forsøgte at holde de watt jeg skulle holde i selve testen, trillede jeg det sidste stykke indtil jeg nåede ned for enden af landingsbanen. Her fik jeg så sat afsted og bankede derudad i 20 minutter. Det var en hård omgang, rigtig hård, og det blev ikke lettere af at der var ret kraftig medvind på det ene stykke hvilket gjorde at jeg skulle bremse meget ned for at komme ind i svinget. Jeg havde ikke mere i tanken da de 20 minutter var kørt, og jeg kunne se at wattsnittet var holdt på 321. Det betyder at min FTP falder fra 306 til 305 watt, hvilket mere eller mindre er status quo. Jeg havde håbet på at den var steget, men åbenbart ikke. Til gengæld blev testen denne gang kørt med en vægt på 77 kg, mod sidste gang hvor den var omkring de 77,8 så vidt jeg husker. Igen, marginalt.

Efter testen trillede jeg ud fra flyvestationen og kørte derefter en anelse tempokørsel med 9 sprinter undervejs. Jeg kan bagefter se at 8 ud af 9 sprinter kom over 1100 watt hver gang. Det kan jeg kun være tilfreds med.

Jeg fortsatte op til Farum, kørte en runde på Bregnerød, og derefter ud igennem Høvelte til Kongevejen og så mere eller mindre direkte hjem. Jeg slog nemlig lige et smut forbi Brede, som bare er et fantastisk sted. Et par gode bakker, og fantastisk flot natur.

Alt i alt en tur på 72 km med 30,3 km/t i snit.

Nytbillede3_zps84ec965d.png

Jeg fik vendt det negative i at misse løbet til noget positivt, og fik nydt resten af dagen i selskab med min kæreste som har sin enlige fridag om søndagen. Så må jeg bare tage revanche i Sorøs løb på søndag.

Link to comment
Share on other sites

Så har tidligere SKY rytter Michael Barry snakket lidt om hvilke stoffer de egentlig tog på Team Sky da han kørte for dem i perioden 2010-2012. Ikke fordi der er noget ulovligt i det de har indtaget, men de har bl.a. benyttet sig af et stof der hedder Tramadol som skulle være et smertestillende stof ala panodiler, iprener o.lign., bare lidt voldsommere. Det skulle gøre at man kan køre hårdere end man ellers ville kunne fordi det tager det værste smerte, en grovere udgave af de finishing bottles man hørte hold benytte sig af for et års tid siden - flasker rytterne fik til sidst i løbene der hovedsagligt bestod af et mix af koffein og smertestillende.

Der har faktisk været snak om tramadol de sidste par uger i cykelkredse fordi man mener at de mange styrt her i foråret skyldes stoffet. En af bivirkningerne ved stoffet er nemlig at man bliver døsig, omtumlet og har svært ved at fokusere.

Kan det være derfor Froome hele tiden kigger ned på sin SRM? Fordi han simpelthen bliver svimmel hvis han kigger op? :laugh:

Under alle omstændigheder er man igang med et forbud mod stoffet, eller i hvert fald en restriktion så man kun må bruge det ifbm. skader, og kun uden for konkurrence.

Link to comment
Share on other sites

Der har siden Dan Martins styrt i Liege-Bastogne-Liege været en del snak om hvad der egentlig skete. Teorierne er mange og har bl.a. inkluderet at der skulle have været lidt olie på vejen og at han måske kan have ramt en kuglepen i svinget. Begge teorier er dog også blevet afvist igen.

Dog lader det til at han har begået en simpel fejl, og er kommet til at ramme med pedalen i svinget. Det "sjove" er så, at hvis Garmin ikke havde kørt med deres Vector pedaler, så var det måske ikke sket. Den censor der sidder på, gør at pedalens aksel bliver længere, og dermed vil den komme tættere på jorden når man drejer.

Link to comment
Share on other sites

I onsdags kørte jeg Heino Cup. Jeg har mest af alt meldt mig til for at få ekstra træning, og det var også med den indstilling at jeg dukkede op, for optakten var ikke helt optimal. 2 opsigelser på mit arbejde, hvoraf den ene var min nærmeste kollega og ham jeg deler kontor med. Han er pt. i Australien på orlov(han er Australier), og har sagt op pr. mail. Derudover havde jeg stået op hele dagen, hvilket er møg hårdt når man er vant til at sidde på sin røv hele dagen foran en computer. Det hele gjorde egentlig bare at jeg ikke var særlig oplagt da jeg kørte derudad.

Min opvarmning var også på den sparsommelige side, og jeg fik vel egentligt kun kørt en lille halv time med 2-3 spurter undervejs. Jeg havde fået at vide fra et par klubkammerater at der lå en del grus i nogle af svingene, så jeg tænkte at jeg hellere ville holde mig lidt bagved end at blive revet ned af en der lige pludselig blev overmodig i et sving.

Starten gik og det var egentlig fredeligt nok. Jeg holdt mig oppe foran, men gled stille og roligt ned igennem feltet. Der var et par enkelte angreb, men ikke noget der fik feltet til at reagere. Og så ca. 2/3 ude på omgangen gik de igang. Når man ligger nede bagved gør det ekstra naller for det er ikke på samme måde muligt at få læ, og man kæmper med nogle der har svært ved at hænge på. Ca. samme sted omgangen senere var der udsolgt i mine stænger. Jeg havde lukket mange huller, og skulle til at lukke et til hvor de 2-3 stykker der lå foran mig eksploderede i et forsøg på at hænge på bagenden af feltet. Jeg måtte også give op, og fandt ind i min egen rytme. Lidt senere kom der en gruppe på 4-5 mand op bagfra som også var blevet sat, og vi kom ind i en god rytme. Resten af løbet lå vi faktisk bare og kørte rulleskift, og der var en del der sad føringer over når de lige havde behov for det. Jeg følte mig stærk nok, og kunne se på de andre at jeg sad med noget mere overskud end dem.

På sidste omgang var der en i gruppen der bare tog fronten hele vejen rundt. Jeg lå i 2. position, og troede egentlig at der var flere der ville spurte om det. Men da vi kom rundt i det sidste sving åbnede jeg op, og kunne relativt kort tid efter se at jeg havde et gigantisk hul ned til resten af gruppen. På de sidste 3-400 meter slog jeg således et 12 sekunders hul ned til de andre jeg kørte med.

Lidt kort afrulning, snak med et par Hvidovre drenge, og så ellers bare hjemad. Selve løbet var på 75,3 km og blev kørt med 39,9 km/t. Gennemsnitswatt på 252, og NP på 284

April måned endte i øvrigt med lige over 1300 kørte km.

Link to comment
Share on other sites

Den hurtige opdatering fra Sorøs løb. Løbet blev annulleret. Har man fulgt en anelse med på visse nyhedssites og sociale medier så var der en heftig påkørsel i A feltet der resulterede i en rytter der blev sendt til Rigshospitalet med helikopter, og vidst har punkteret en lunge og lidt til. Sammenstødet skete på en smal vej, og alle feltet blev tilbageholdt herefter. Oprindeligt var planen at vi skulle køre op til start/mål, og så ville løbet blive sat igang igen. Men efter vi havde ventet i 35 minutter det samme sted valgte man at annullere løbet.

Det var som sådan ikke farligere end normalt, men på en af hovedvejene var vinden fra højre hvilket gjorde at feltet lå helt ovre i venstre side. I vores gruppe blev der dog taget fint hensyn til det, og der blev viftet hver gang der kom en bil, og billisterne var generelt gode til at trække ud i rabatten.

Jeg var dog egentlig fint tilfreds med at det blev aflyst. Selvom jeg havde gode ben, så passede ruten på ingen måder til mig. Sindssygt kuperet! Lige over 280 højdemetre på 28 km.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share