Got legs?


Kermit
 Share

Recommended Posts

Så må denne her jo være pligttræning en af dagene. Du skal vist bare ned i nærheden af en halv time. Så burde du ikke få problemer i hverken C eller B :4trumpet:

http://cyclingtips.com.au/2013/06/climbing-the-col-de-la-madone/

Madone stigningen kunne være fed at køre, men der er desværre ca. 50 km fra hvor vi bor til Menton hvor stigningen starter, og det er vidst lidt kringlet at komme dertil. Men nu må vi se på det :laugh:

Link to comment
Share on other sites

Det kører i øvrigt i øjeblikket. Efter at være kommet ovenpå efter min hjernerystelse har jeg siden mandag eftermiddag haft noget inflammation i mit højre håndled der stråler op i tommelfingeren. Pænt irriterende, og det gør godt nok naller. Umiddelbart har jeg ingen smerter hvis jeg yder modstand mod min tommelfinger, eller i håndleddet, så ved ikke helt hvad det er. Jeg bruger lidt Voltaren Gel til at bekæmpe det med, men går det ikke over i løbet af denne uge må jeg nok hellere lige et smut til lægen med det.

Link to comment
Share on other sites

Den er helt gal. Jeg har altid været glad for Pink Floyd, men de seneste par dage er jeg gået all-in. Der har endda været tid til at læse lidt om The Wall konceptet(har faktisk aldrig hørt hele albummet før i går?!), og hele baggrundshistorien til bandet kender jeg udemærket godt. En vild historie i øvrigt med en oprindelig forsanger der havde psykiske problemer, man hentede en god ven ind til at klare hans guitarstykker når han var for høj til selv at spille dem, og så valgte de at fortsætte med den nye guitarist i stedet for deres gamle frontmand, og bankede så lige albums som The Wall og Dark Side of the Moon af.

Jeg sad og så en kort dokumentar i går om bandet, og der er flere der peger på at Pink Floyd som vi kender det i dag tog form med Meddle albummet, og ikke mindst det godt 23,5 minut lange Echoes nummer. Det lyder langt, men når man hører det føles det ekstremt harmonisk og bølger frem og tilbage.

Link to comment
Share on other sites

I skal i øvrigt ikke snydes for træningsopdateringer.

Tirsdag kørte jeg 2x 15 minutter 95-105% FTP med 5 minutters hvile, og lad det være sagt med det samme: Det var ualmindeligt hårdt. Det hjalp selvfølgelig heller ikke på det at jeg havde sat nye klinger på kranksættet, men ikke helt fået justeret forskifteren. Det betød at skulle jeg køre med en kadance på omkring 95 så raslede kæden mod forskifteren. Jeg kørte derfor til at starte med på lille klinge, der så bare betød at jeg skulle holde en kadance på over 100 for bare at ramme i den lave ende af wattene. Efter relativ kort tid syrede mine ben også til, og der var flere overvejelser om kun at køre 10 minutter. Jeg kom dog igennem første interval. Andet interval blev så kørt på stor klinge, og med en kadance omkring 82-85 hvilket er noget lavere end jeg plejer, men måske egentlig ikke helt dumt med tanke på at jeg skal køre i bjerge og dermed kommer til at ramme en lavere kadance. Det var hårdt, men jeg kom igennem.

I går kørte jeg så en trilletur på 40 minutter med lidt kadance intervaller. Inden jeg satte mig på cyklen havde jeg selvfølgelig lige fået justeret forskifteren så den ikke ramte imod, og jeg fik også lige testet det af undervejs.

Husker jeg nogenlunde ret med mit program i dag så hedder den 1 times tempo kørsel(ca. 76-91% af FTP) med 15 bursts af 10-15 sekunder. Så det betyder en times kørsel med 220 til 265 watt, og så lige en omgang bursts ind i mellem. Skal nok blive en hård omgang!

Link to comment
Share on other sites

Det der med kadence er noget sjovt noget. De fleste dage føler jeg mig bedst tilpas omkring de 95-100 rpm, men nogle dage falder jeg helt uden for normalen og træder langt flere watt med en kadence omkring 80-85 rpm.

På sådanne dage føles det helt forkert at tvinge benene rundt i det høje tempo.....

Link to comment
Share on other sites

Det der med kadence er noget sjovt noget. De fleste dage føler jeg mig bedst tilpas omkring de 95-100 rpm, men nogle dage falder jeg helt uden for normalen og træder langt flere watt med en kadence omkring 80-85 rpm.

På sådanne dage føles det helt forkert at tvinge benene rundt i det høje tempo.....

Det er trods alt også de færreste der kan køre med høj kadance på bjerge, så det er nok fornuftigt at træne det fra tid til anden. Det er så bare ikke så hensigtsmæssigt i licensløb da temposkiftene vil gøre ret nas.

Link to comment
Share on other sites

Fy for satan for en tur i går.

Den stod på 60 minutters tempo kørsel med bursts hvert 4. minut i 10-15 sekunder. Efter 10 minutters opvarmning gik jeg således igang med settet, og det var hårdt. Rigtig hårdt. Specielt når man skulle tilbage fra et burst til udgangspunktet. Jeg endte med kun at køre 11 stk af dem, fordi jeg begyndte at få ondt i knæet. Det giver også god mening for når man kører det burst så starter man med relativ lav kadance og tvinger den så siddende op i en høj kadance, og det belaster knæet. Ideelt er nok at køre dem på landevejen hvor man kan bruge kropsvægten til at sætte gang i cyklen.

Men jeg kom igennem, og var fuldstændig smadret til sidst. MIne ben gjorde naller, men fik lige rullet det sidste af.

I alt 1 time og 20 minutter på cyklen med 220 watt i snit.
20142702tur_zps7063ebad.jpg

Normalized Power for de 60 minutters interval lå på 270 watt.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har i øvrigt meldt mig til Heino Cuppen i år. Jeg skal køre i Elite klassen, og jeg håber på at de 5 løb kan hjælpe mig med at få ekstra km i benene og ekstra god form. Det er selvfølgelig "kortere" løb på omkring de 80 km, men jeg har gjort af at få noget ekstra løbserfaring og ikke mindst fart i benene. Starten ligger lidt senere end licens, men det går nok. Jeg har ingen målsætning for løbene andet end at køre med. Så må vi se hvordan det går. Det er trods alt ikke her jeg skal have min primære fokus, men derimod i licensløbene.

Jeg havde ellers også overvejet Sommer Cuppen som jeg har kørt før, men dels er det dyrere fordi man skal investere i endnu en chip(Heino cup kræver bare licenschip), og så ligger løbene trods alt også lidt længere væk. Selv de løb der er i Roskilde vil være tættere på end løbet i Helsinge.

Edited by Kermit
Link to comment
Share on other sites

Weekenden har ikke gået stille for sig. Lørdag stod den på træning med Ordrup. Et smut ud til Ganløse/Søsum hvor vi først skulle køre 2x 4 minutters 40/20 intervaller. Jeg var sammen med Simon, og fulgte egentlig pænt med når jeg tænker på at jeg ikke har kørt særlig mange af den slags intervaller i år kontra de andre. Anden omgang var dog brutal.

Opsamling, og så kørte vi til Veksø hvor vi på en rundstrækning skulle køre et trappeinterval. 5 minutter med 10 slag under AT, 3 minutter med 5 slag under AT og 2 minutter AT som rulleskift i grupper a 5. Det gik egentlig ganske fint, og det var tydeligt at mærke temposkiftene. Dog var vi i første omgang i gruppe med 2 der ikke er særlig gode til sving, og lige præcis den rundstrækning har ret mange sving. Så det ødelagde rytmen lidt. Bedre blev det anden omgang hvor vi fik byttet den ene ud.

Herfra nordpå op til Slagslunde og videre ind mod Bastrup Sø. Her skulle vi køre i 2 grupper med 100 meters mellemrum med ca. 30-35 km/t i snit. Så skulle man i par køre fra bagerste gruppe op til den forreste. Det nåede vi at gøre 2 gange, inden vi kørte hjemad mod Ordrup igen. Der var også et par drabelige skiltespurter hvor jeg var lidt for nonchelant, men det må i få en anden dag.

Det blev i hvert fald til 4 timer og 10 minutter/121 km træning.

Søndag var det også en tur med Ordrup der trak læsset. Den klassiske søndagstur med et twist så vi kommer ind over Farum på vejen hjem i stedet for Strandvejen. Det var en km i benene tur, og det eneste pres der blev kørt var et enkelt interval jeg kørte fra Rungsted til Nivå med 45 km/t i snit. Ellers fik jeg generelt bare godt med vind i ansigtet, og km i benene. Da vi nåede hjem til Ordrup igen, kørte jeg ud til Strandvejen ved Charlottenlund og op af Klampenborg hjem.

I alt en tur på 3 timer og 35 minutter / 101 km.

Så weekendens total blev på 222 km - altid herligt!

Link to comment
Share on other sites

Efter at have været en anelse forsinket blev min wattmåler sendt afsted i går fra Tyskland. Pt. skulle den befinde sig i Berlin, og står til levering i morgen. Bliver herligt. Samtidig fik jeg afleveret Orcaen til min betroede mekaniker i går sammen med et par nye SRAM gearkabler, så cyklen er klar til når jeg i næste uge drager mod de sydlige himmelstrøj!

Link to comment
Share on other sites

Efter at have været en anelse forsinket blev min wattmåler sendt afsted i går fra Tyskland. Pt. skulle den befinde sig i Berlin, og står til levering i morgen. Bliver herligt. Samtidig fik jeg afleveret Orcaen til min betroede mekaniker i går sammen med et par nye SRAM gearkabler, så cyklen er klar til når jeg i næste uge drager mod de sydlige himmelstrøj!

Helt ærligt, hvem fanden gider tage til Sydfrankrig, når det er smukt gråvejr, støvregn og 2 graders varme herhjemme?! :4whip::rocketwhore::gal::wolverine::bruce::wolverine2::rocketwhore:

Link to comment
Share on other sites

Helt ærligt, hvem fanden gider tage til Sydfrankrig, når det er smukt gråvejr, støvregn og 2 graders varme herhjemme?! :4whip::rocketwhore::gal::wolverine::bruce::wolverine2::rocketwhore:

Jeg fatter det heller ikke, men hvad gør man ikke for at glæde sin svigerfamilie? :smile: Dog skal det siges at det lysner lidt her i Nordhavnen lige nu, men det er nok kun for en kort periode.

Link to comment
Share on other sites

I skal i øvrigt ikke snydes for en lille sjov historie fra turen i søndags.

Der blev kørt en spurt ind mod Farum, som også blev kørt forrige søndag. Dem der har læst med i noget tid, eller som kender mig, ved at jeg er en ganske habil sprinter og har et pænt antrit. Derfor nytter det ikke noget at køre sprinten mod mig, hvis man ikke er en sprinter, da man med stor sandsynlighed vil tabe. Derfor skal der tages andre midler i brug. Der skal angribes langt udefra, man skal lave alliancer så man er 3-4 stykker der rykker på skift, eller noget helt 3. Da vi nærmede os spurten lå jeg i bagerste position, og gemte mig faktisk i blinde vinkler hele tiden. Med 7-800 meter til sprinten begynder 3 andre at kigge sig over skulderen hele tiden for at se hvor jeg er henne af i verden, der bliver skiftet gear, og der bliver rykket ned i bukningen. Har man set Brian Holm og Lars Boms dvd "CYKL!" så er der en seance hvor Holm snakker om "at telefonere". Det er netop når man skifter gear, kigger over skulderen, strammer skoene etc = han kunne lige så godt have ringet. Det er så åbenlyst at de vil rykke.

Ganske rigtigt. 3-4 sekunder efter rykkede den første, og de 2 andre gik med. Jeg var opmærksom på det, så selvom jeg lå bagerst kom jeg op til dem inden de kom op i fart.

Så kunne jeg ligge lidt på hjul, mens de skærmede for vinden. Da vi nærmede os skiltet lå der en og trak foran og jeg havde en foran mig og ham. Vinden kom fra venstre, og normalt ville man jo sprinte venstre om. På dette stykke er der dog et pænt område til højre, så det udnyttede jeg. Jeg blev dermed skærmet lidt af ift. vinden, og de andre havde regnet med at jeg kom den anden vej rundt. Og så blev den skiltespurt vundet.

Moralen er ikke så meget "Se hvor god en sprinter jeg er", men derimod at hvis man ikke selv er sprinter, så kan man stadig godt vinde en skiltespurt. Det kræver bare at man griber den anderledes an, og udnytter sine egne kvaliteter.

Link to comment
Share on other sites

Virker Skats beregner nogenlunde, så har jeg betalt 8000,- for meget i skat sidste år. Det ville bestemt ikke gøre mig noget. Så må vi håbe på at resultatet er det samme på mandag når der bliver åbnet op(har dog hørt et rygte om at det allerede sker på fredag).

Link to comment
Share on other sites

Lad nu være med at være så beskeden, du er jo en raket! :superman:

Gracias :smile:

Den nye wattmåler er landet, og jeg fik den installeret på Orcaen i går, som samtidig kom hjem nyjusteret. Planen er at søndagsturen skal køres på den for at sikre at alting er som det skal være, og at lortet ikke knirker helt vildt. Det er i hvert fald pænt nitten at stå i Frankrig og finde ud af at den knirker.

Der var ryttermøde i OCC i går, hvor vintertræningen skulle evalueres. Det var et langhåret møde hvor en af klubbens ryttere havde printet sine wattfiler ud, for at forklare at han kørte for hurtigt på visse steder. Det tog en time af vores tid, og førte ikke rigtig noget med sig. Hvad vi dog blev enige om var at træningen skulle tilpasses de stærkeste i klubben, så forhåbentlig betyder det flere intervaller fra AimHighs side, og så må de "svagere" stå over. Det er altid en svær balancegang når man skal lave træningsplaner der skal tilgodese H60 ryttere og B ryttere med ambitioner om A, men den nuværende løsning hvor man rammer mellemvaren er ikke holdbar.

Vi havde også lige sommercykler oppe og vende, da der er nogle der er irriterede over at der dukker folk op på sommercykler til træningen. Personligt er jeg lidt ligeglad. Jeg kan dog godt følge deres pointe i at det er irriterende når dem på sommercykler ikke har tænkt over at deres dæk har lettere ved at punktere, men hvis man nu sørgede for at de personer der dukkede op på sommercykler havde indlæg i dækkene eller kraftigere dæk, så var man ude over den diskussion. Det generer mig ikke at der ikke er skærme på så længe der ikke ligger sjap og sne på vejene.

Link to comment
Share on other sites

Ifølge vores tøjudvalg når det nye tøj ikke at komme til sæsonstarten som planlagt. Det irriterer mig lidt, da det ikke burde være så svært at overholde den deadline. Årsagen er selvfølgelig mere kompleks og hænger sammen med at tøjudvalget har været lang tid om at få godkendt det endelige design og få placeret sponsorerne de rigtige steder.

Jeg var i øvrigt på hjemmetræneren i går, og det blev til 3x 8 minutter FTP intervaller. Snit for intervallerne var 288w, 296w og 300w, svarende til 99% FTP, 102% FTP, og 103% FTP. Ganske fint må man sige, om end jeg godt kunne mærke at benene ikke var kørt helt i stilling.

Link to comment
Share on other sites

Km i bogen
IMG_4097_web.jpg

Dagens tur var sammen med Ordrup, hvor vi igen i dag havde besøg af Rune fra AimHigh. Optakten til træningen var dog ikke 100% optimal. Da jeg kom hjem fra arbejde i går ville jeg kigge på lejerne i kronrøret da de havde kørt lidt trægt. Jeg fik pillet forgaflen af, og kunne så bare slet ikke få lejerne ud. Jeg måtte derfor bruge et specialværktøj til at få lejer ud med, og resultatet var at lejerne gik i stykker. Så et hurtigt smut forbi Ritter og købe et sæt nye, hjem og sætte dem i.

Da jeg så vågnede op i morges var det med et punkteret baghjul. Det skulle også lige fikses, og så skulle jeg ud af døren. Vejret var jo fantastisk og der var også et pænt fremmøde til træningen i dag. Ikke så mange som vi har været før, men vi havde heller ikke vores ungdomshold med ude.

Vi kørte ud mod Ganløse og Søsum, og ved bakken på vej ud af Værløse rejste jeg mig op for at holde tempoet, og så kammede kæden bare vildt over. Det viste sig desværre at være et tema for resten af turen. Første interval blev kørt fra hvor der var opløb til Værløses løb, og så ud til Veksø. Det skulle køres sub-AT, men i vores gruppe lå vi omkring AT og lidt over. På bakken mod Veksø kammede kæden over igen, og jeg lod mig falde tilbage.

Vi fortsatte med at køre, og kørte et ekstra interval mod Gundsømagle. Rulleskift med lidt ekstra tryk på. Jeg trak nitten ift. ham der skulle trække ud efter mig. Han kørte virkelig med hovedet under armen, så når han tog sin føring blev han liggende i spidsen i 20-30 sekunder inden han slog ud. Resultatet var at jeg intet læ fik overhovedet.

Vi fortsatte ud mod Ågerup, hvor vi skulle køre en rundstrækning på ca. 6 km. Skiftende føringer omkring sub-AT, og så på en bakke skulle man eksplodere og finde tilbage til sub-AT. Jeg nåede at køre én omgang og så kammede kæden over igen, og jeg lod de andre køre. Jeg valgte derfor bare at køre mit eget sub-AT interval og fik alligevel god træning ud af det.

Sidste interval var en del af SM ruten fra sidste år, hvor jeg generelt har kørt godt. Ca. 2,5 km som oprindeligt skulle køres som et angreb, men med min kæde valgte jeg at køre mere jævnt.

Herfra valgte jeg at køre på lille klinge, hvilket ikke er helt optimalt i medvind og med en 34'er foran. Det lykkedes dog alligevel da vi kørte i en stor gruppe.

Da vi kørte fra Ballerup af og langs Ring 4 rammer jeg åbenbart en sten eller noget andet, der slår min cykel ud af kurs. Jeg får på en eller anden måde rettet op på den, så jeg undgår at styrte, og når da endda også lige at få et par ord med på vejen om at det var ganske imponerende klaret. Desværre havde nærkontakten med stenen gjort at mit forhjul punkterede. Jeg lod de andre køre, og fik skiftet slange og indviet min pumpe med CO2 patron funktion. Det er sgu meget lækkert.

Da jeg nåede AB's baner kørte jeg mod Farum igen, for jeg havde egentlig planlagt at køre en meget lang tur i dag. Vejret var jo fantastisk, også selvom jeg havde det lidt varmt. Jeg kørte op til Bregnerød ruten, ind igennem skoven, og så igennem Allerød. Videre igennem Karlebo, ud til Strandvejen og så bare ellers hjem. Der blev bare holdt stram kæde det meste af vejen, og jeg lå egentlig bare og tonsede.

I alt en tur på 152,5 km med 30 km/t i snit.
20140308tur_zps4e884b22.png

20140308kort_zps8967c528.png

Det skal selvfølgelig ikke være nogen hemmelighed at der skal købes en ny kæde og kassette til vinterraceren. Dog tror jeg også at det var den sidste tur på vinterraceren i denne omgang. I morgen kommer Orbeaen på asfalt da jeg gerne lige vil teste den igennem og sikre at der ikke er noget der knirker og knager inden vi skal til Frankrig på fredag.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share