Sign in to follow this  
Stubager

Ondt i maven ved løbet i triathlon

Recommended Posts

De to foregående triathlons jeg har deltaget i, har jeg fået meget ondt i maven under løbeturen, og det har hæmmet min fart med måske op til 2-3 km/t, da jeg bliver nødt til at lunte for at det går væk igen. Det har intet med sidesting at gøre.

Lad mig lige høre, hvad jeg kan have gjort galt!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jeg ved ikke noget om emnet, men jeg hørte lige tilfældigvis en radioudsendelse med Lars Bom, hvor han fortalte om et af sine marathon-løb på den kinesiske mur.

Her fik han for koncentreret energidrik, som gjorde at han ikke kunne optage energien og væsken, der bare skvulpede rundt og gav ham ondt i maven. Det endte med han måtte udgå.

Jeg synes det lød lidt underligt, men nu har jeg fortalt det videre, måske kan de pege dig i retning af en løsning.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jeg drikker på ingen måde energidrik, men det kan vel godt være, at jeg drikker for meget vand, måske? Altså det er bare korte distancer indtil videre. En tiendedel iron man. Næste gang er det 800 m svømning, 34,3 km cykling og 7,2 km løb, og jeg vil helst gerne slippe for at have ondt i maven.

Sådan som jeg har gjort det indtil videre, har jeg spist morgenmad cirka tre timer før start, dvs. en portion havregrød med lidt sukker, så har jeg drukket rigtig meget vand op til løbet, og så har jeg drukket cirka en halv liter vand imens jeg cyklede. Det kan vel også være, jeg har slugt noget havvand imens jeg svømmede - det er nok heller ikke rart for maven?

Næste gang gør jeg på samme måde, bare med to indlagte energi-gel, så jeg ikke går helt død.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kost og triathlon er et svært emne. Der findes lige så mange svar som atleter. De grundprincipper jeg er stødt på der ofte virker er:

1) Hold dig fra meget fiberigkost dagen før/dagene optil konkurrencen. Ingen store røde bøffer kl 22 aftenen før raceday. Spis f.eks. pasta og tomatsovs ved 18-tiden før raceday.

2) Hold dig til mad du kender. Det er ikke tiden at eksperimentere med stærk Indisk mad lavet som de gør på de kanter.

3) Spis lidt havregryn/joghurt m. musli eller drink lidt smoothie nogle timer før konkurrencestart, så maven har lidt at arbejde med. Det skal helst være let fordøjeligt.

4) HUSK at tømme maven og kroppen af før konkurrencestart! Nogle atleter bruger kaffe andre en kort joggetur for at få "systemet" igang.

På en kort distance, hvor du kun er igang 1 time til 1,5 behøver du ikke sluge store mængder vand. De fleste går og sutter lidt på en dunk med energidrik mellem morgenmad og konkurrencestart. Har du ligeledes en 0,5-0,75l dunk på cyklen med lidt energidrik er det rigeligt fint. Det giver lidt energi og tager den grimme smag af havvand ;) Du behøver ikke drikke det hele.

Tjaaa derfra er det vist bare at fyre den max. AF!

Efterhånden som du får mere erfaring i sporten vil du kunne tilpasse dit indtag meget bedre. Men igen der er ingen garantier. Jeg har mødt folk der har lavet 4 ironmans hvor de har spist det samme. På den 5. får de pludselig problemer med det der ellers virkede på de 4 foregående.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hos nogle personer er der tendens til at dannes for megen mavesyre ved fysiske aktiviteter.

Hvis det er tilfældet for dig kan problemet afhælpes med såkaldte antacida der kan købes i håndkøb forskellige steder. Det er stoffer der neutraliserer aktuelt dannet mavesyre (der omdannes til co2) og derfor virker rimelig hurtigt efter indtagelse. Kendte produkter kan bl.a. være samarin (som nok er upraktisk under løB) og balancid som er tyggetabletter som nok er lidt mere praktiske i din situation.

Reelt kan den samme effekt opnåes ved indtagelse af fx bagepulver eller natron omend det nok heller ikke er så realistisk i din situation :smile:

Produkterne er ret billige og helt uskadelige hvorfor det da er forsøget værd at se om de skulle hjælpe.

Sort.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Kost og triathlon er et svært emne. Der findes lige så mange svar som atleter. De grundprincipper jeg er stødt på der ofte virker er:

1) Hold dig fra meget fiberigkost dagen før/dagene optil konkurrencen. Ingen store røde bøffer kl 22 aftenen før raceday. Spis f.eks. pasta og tomatsovs ved 18-tiden før raceday.

2) Hold dig til mad du kender. Det er ikke tiden at eksperimentere med stærk Indisk mad lavet som de gør på de kanter.

3) Spis lidt havregryn/joghurt m. musli eller drink lidt smoothie nogle timer før konkurrencestart, så maven har lidt at arbejde med. Det skal helst være let fordøjeligt.

4) HUSK at tømme maven og kroppen af før konkurrencestart! Nogle atleter bruger kaffe andre en kort joggetur for at få "systemet" igang.

På en kort distance, hvor du kun er igang 1 time til 1,5 behøver du ikke sluge store mængder vand. De fleste går og sutter lidt på en dunk med energidrik mellem morgenmad og konkurrencestart. Har du ligeledes en 0,5-0,75l dunk på cyklen med lidt energidrik er det rigeligt fint. Det giver lidt energi og tager den grimme smag af havvand ;) Du behøver ikke drikke det hele.

Tjaaa derfra er det vist bare at fyre den max. AF!

Efterhånden som du får mere erfaring i sporten vil du kunne tilpasse dit indtag meget bedre. Men igen der er ingen garantier. Jeg har mødt folk der har lavet 4 ironmans hvor de har spist det samme. På den 5. får de pludselig problemer med det der ellers virkede på de 4 foregående.

Mange tak, det lyder som nogle gode råd. Egentlig stort set det samme, jeg gør i forvejen, men kan ikke lige huske, hvad jeg fik dagen før de to sidste gange. Er ikke så meget til energidrik - så hellere et par gels under turen (hvis den vel og mærke varer længere end en time eller to).

Hos nogle personer er der tendens til at dannes for megen mavesyre ved fysiske aktiviteter.

Hvis det er tilfældet for dig kan problemet afhælpes med såkaldte antacida der kan købes i håndkøb forskellige steder. Det er stoffer der neutraliserer aktuelt dannet mavesyre (der omdannes til co2) og derfor virker rimelig hurtigt efter indtagelse. Kendte produkter kan bl.a. være samarin (som nok er upraktisk under løB) og balancid som er tyggetabletter som nok er lidt mere praktiske i din situation.

Reelt kan den samme effekt opnåes ved indtagelse af fx bagepulver eller natron omend det nok heller ikke er så realistisk i din situation :smile:

Produkterne er ret billige og helt uskadelige hvorfor det da er forsøget værd at se om de skulle hjælpe.

Sort.

Jeg tvivler på, at jeg har tendens til at danne for meget mavesyre, må jeg indrømme. Mit sidste korte triathlon tog en time og otte minutter og i går løb jeg 13 km på lidt over en time, og der var ingen problemer hverken med ben eller led, der blev ømme, mave, vejrtrækning, sidesting eller noget andet. Det var på trods af, at jeg lige havde spist aftensmad.

P.s.: Jeg skal ikke til triathlon på søndag alligevel, men ellers tak for hjælpen allesammen! Vil forsøge at eksperimentere lidt.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Jeg tvivler på, at jeg har tendens til at danne for meget mavesyre, må jeg indrømme. Mit sidste korte triathlon tog en time og otte minutter og i går løb jeg 13 km på lidt over en time, og der var ingen problemer hverken med ben eller led, der blev ømme, mave, vejrtrækning, sidesting eller noget andet. Det var på trods af, at jeg lige havde spist aftensmad.

P.s.: Jeg skal ikke til triathlon på søndag alligevel, men ellers tak for hjælpen allesammen! Vil forsøge at eksperimentere lidt.

Jeg kan ikke lige se hvad de ting du nævner skulle have at gøre med mavesyre?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Jeg kan ikke lige se hvad de ting du nævner skulle have at gøre med mavesyre?

Til dels. Mit sidste triathlon var jeg en time og otte minutter om at gennemføre og der fik jeg ondt i maven efter cirka én kilometers løb, dvs. efter omkring 50 minutters udøvelse. I går løb jeg i over en time uden det mindste problem med maven. I mandags løb jeg lige under en time uden problemer. Hvis der skulle være problemer med min mavesyre, så skulle jeg vel have følt noget - bare lidt, måske. Jeg var meget opmærksom på, om jeg følte noget "anderledes" i maven.

Desuden prøvede jeg at ekserimentere lidt, da jeg har fået af vide, at blodet samler sig omkring maven når man har spist og skal fordøje og man skal bruge ekstra energi på den netop indtagede mad:

I mandags spiste jeg omkring klokken 14 og løb omkring klokken 17. I går spiste jeg omkring 18 og løb omkring 18.30. Det gjorde jeg lidt for at eksperimentere, og jeg følte ingen forskel i kroppen nogen af de to gange. Jeg må indrømme, at jeg ikke kunne mærke forskel.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Erfaring og træning kan flytte meget. Mit bud er at det er skiftene, der gør udslaget. Skulle du lave længere distancer er tempoet et andet og der er bedre tid til at vænne kroppen til den nye diciplin. Det giver lidt mere ro på (men nogle andre udfordringer).

Mange atleter har stor gavn af kryds-træning (X-træning). Hvor der skiftes hurtigt mellem løb og cykling. Find en ca. 5km rundstrækning på cyklen og en løberute på 1-2km. Så er det en tur rundt på cyklen og et hurtigt skift (som i konkurrence) og en runde på løbet. Tilbage på cyklen i en rasende fart og en løbetur mere osv. 1 time eller 1½ på den måde med fuld skrue en gang eller 2 om ugen som en del af din træning og så er du hurtigt konkurrenceskarp :) Husk cykelhjelm og hvad du ellers skal bruge i konkurrence - så du træner det samtidig.

Det er nok en god ide at lægge din cykel et sted, hvor den kan være i fred - også selvom du kun er på løbeturen i kort tid! Ellers kan du måske få en træner til at kigge lidt efter den mens du giver den gas.

Edited by Bagmanden

Share this post


Link to post
Share on other sites

Fordi du danner for megen mavesyre behøver problemet jo ikke opstå hver gang du træner, eller på samme tidspunkt. Produktionen af mavesyre har heller ikke noget at gøre med den mængde blod der cirkulerer i det splankniske gebet. For øvrigt er blodtilførslen til mave-tarmkanal så godt som ikke-eksisterende under fysisk aktivitet (hvilket også er hvorfor man ikke kan fordøje mad mens man træner).

Jeg siger ikke at det med sikkerhed er et problem med mavesyre, jeg siger bare at de ting du skriver der så sandeligt ikke skulle afvise at det er der problemet ligger.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Erfaring og træning kan flytte meget. Mit bud er at det er skiftene, der gør udslaget. Skulle du lave længere distancer er tempoet et andet og der er bedre tid til at vænne kroppen til den nye diciplin. Det giver lidt mere ro på (men nogle andre udfordringer).

Mange atleter har stor gavn af kryds-træning (X-træning). Hvor der skiftes hurtigt mellem løb og cykling. Find en ca. 5km rundstrækning på cyklen og en løberute på 1-2km. Så er det en tur rundt på cyklen og et hurtigt skift (som i konkurrence) og en runde på løbet. Tilbage på cyklen i en rasende fart og en løbetur mere osv. 1 time eller 1½ på den måde med fuld skrue en gang eller 2 om ugen som en del af din træning og så er du hurtigt konkurrenceskarp :) Husk cykelhjelm og hvad du ellers skal bruge i konkurrence - så du træner det samtidig.

Det er nok en god ide at lægge din cykel et sted, hvor den kan være i fred - også selvom du kun er på løbeturen i kort tid! Ellers kan du måske få en træner til at kigge lidt efter den mens du giver den gas.

Jeg har en rute på to km, hvor jeg cykler den to-tre gange og løber den en gang. Jeg har dog aldrig gjort det mere end en halv time af gangen, og jeg har aldrig prøvet at få den følelse i læggene, som jeg synes man får til konkurrence, så det kunne godt være, jeg skulle prøve det. Tak for rådet :)

Fordi du danner for megen mavesyre behøver problemet jo ikke opstå hver gang du træner, eller på samme tidspunkt. Produktionen af mavesyre har heller ikke noget at gøre med den mængde blod der cirkulerer i det splankniske gebet. For øvrigt er blodtilførslen til mave-tarmkanal så godt som ikke-eksisterende under fysisk aktivitet (hvilket også er hvorfor man ikke kan fordøje mad mens man træner).

Jeg siger ikke at det med sikkerhed er et problem med mavesyre, jeg siger bare at de ting du skriver der så sandeligt ikke skulle afvise at det er der problemet ligger.

Da jeg tog livredderbevis spurgte vores kursusleder os, hvorfor man havde en uskreven regel om ikke at gå i vandet før en time efter man havde spist, og der svarede jeg, at det bare var en latterlig skrøne, da hun henvendte sig til mig. Hun sagde så netop, at det er fordi blodtilførslen er vældig høj når man lige har spist, og kroppen derfor bruger ekstra energi på at fordøje det, og derfor er chancen for at man bliver træt og dermed ikke kan klare svømmeturen større. Jeg synes stadig, at det lyder som noget latterligt noget. Så er der vel en anden grund?

For lige at komme tilbage på sporet. Jeg skal ikke gøre mig klog på mavesyreproblemer, men er der en måde, man kan finde ud af det på? Altså en bestemt form for smerte et bestemt sted, eller noget i den stil? Jeg vil dog hellere have den smerte en sjælden gang i mellem end at tage medicin, da jeg generelt ikke mener, at man bør udsætte sig selv for medicin, hvis man ikke fejler noget virkelig slemt. Men tak for forklaringerne :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

De fleste kan presse sig langt mere når de får et nummer på maven :) Så træningen bliver drøj at få lige så hård som konkurrence. Du kan evt. træne med andre for at få lidt mere på. Hvis du trapper ned før konkurrence vil du sandsynligvis også føle du har friskere ben end på en alm. uge med massiv træningsmængde.

Har jeg trappet ned til en kort konkurrence føler jeg ofte kroppen noget anderledes end i et krads træningspas.

Som sagt så skal du nok få den nødvendige erfaring hvis du bliver hængende i gamet :)

Edited by Bagmanden

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det med vandet er en skrøne - man kan sagtens spise et godt stort måltid og gå i vandet bagefter - ingen problemer - lidt ligesom at folk mener man direkte kan blive forkølet af træk.

Mht. til mavesyre - antacida som jeg snakkede om er ikke rigtig medicin - dvs. det bliver ikke optaget i kroppen - det samme det ryger ned i mavesækken reagerer det med mavesyre og bliver herefter dannet om til luft (kuldioxid) så det fungerer ikke reelt som "rigtig medicin". Synes den nemmeste måde at få afklaret det på er ved at prøve at tage sådan en lille tyggetablet næste gang du får problemer. Kaffe, stress, alkohol, stærk mad og NSAID kan også give problemer i dagligdagen.

For megen mavesyre føles som en brændende fornemmelse i brystkassen eller nede i maven, smerten kan også være stikkende, eventuelt med surt opstød til følge.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Det med vandet er en skrøne - man kan sagtens spise et godt stort måltid og gå i vandet bagefter - ingen problemer - lidt ligesom at folk mener man direkte kan blive forkølet af træk.

Mht. til mavesyre - antacida som jeg snakkede om er ikke rigtig medicin - dvs. det bliver ikke optaget i kroppen - det samme det ryger ned i mavesækken reagerer det med mavesyre og bliver herefter dannet om til luft (kuldioxid) så det fungerer ikke reelt som "rigtig medicin". Synes den nemmeste måde at få afklaret det på er ved at prøve at tage sådan en lille tyggetablet næste gang du får problemer. Kaffe, stress, alkohol, stærk mad og NSAID kan også give problemer i dagligdagen.

For megen mavesyre føles som en brændende fornemmelse i brystkassen eller nede i maven, smerten kan også være stikkende, eventuelt med surt opstød til følge.

Jeg har aldrig drukket kaffe og jeg drikker sjældent alkohol. Stærk mad er heller ikke noget jeg gør i og jeg tror næppe, at jeg er stresset, da jeg pt. er i gang med at afslutte et friår efter gymnasiet. Jeg aner ikke, hvad NSAID er. Jeg har aldrig følt det som brændende eller stikkende og jeg har heller ikke fået sure opstød i forbindelse med træning eller konkurrence. Til gengæld vil jeg betegne smerten som knugende eller som om kramper.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Jeg har aldrig drukket kaffe og jeg drikker sjældent alkohol. Stærk mad er heller ikke noget jeg gør i og jeg tror næppe, at jeg er stresset, da jeg pt. er i gang med at afslutte et friår efter gymnasiet. Jeg aner ikke, hvad NSAID er. Jeg har aldrig følt det som brændende eller stikkende og jeg har heller ikke fået sure opstød i forbindelse med træning eller konkurrence. Til gengæld vil jeg betegne smerten som knugende eller som om kramper.

Hej Stubager,

Hvordan gik Tri'en så? Jeg tror at du bliver underafkølet på cykelturen. En kold mavse, kan ikke optage hverken væske eller energi. Også brokker den sig. Jeg har problemet om vinteren, hvor jeg har løst det med en undertrøje som er vindtæt. Jeg kender andre som istedet, er nødt til at skifte trøje mellem svøm og cykling. Så bliver man ikke nær så kold :4thumbup:

Klaus Preisler

Ninjas.dk

Share this post


Link to post
Share on other sites
Hej Stubager,

Hvordan gik Tri'en så? Jeg tror at du bliver underafkølet på cykelturen. En kold mavse, kan ikke optage hverken væske eller energi. Også brokker den sig. Jeg har problemet om vinteren, hvor jeg har løst det med en undertrøje som er vindtæt. Jeg kender andre som istedet, er nødt til at skifte trøje mellem svøm og cykling. Så bliver man ikke nær så kold :4thumbup:

Klaus Preisler

Ninjas.dk

Hej Klaus

Vi blev nødt til at melde fra, desværre. Jeg skulle køre den med min ven i en intern plan vi har, hvor vi skal gennemføre X antal triathlon, og det skal vi gøre sammen, så desværre blev jeg nødt til at melde fra, fordi han ikke kunne få fat i en ordentlig cykel. Jeg ved ikke, hvornår vi skal til tri igen, men foreløbig går det bare med at øve svømmeteknik, øve svømmeteknik, øve svømmeteknik, løbe og cykle. Det er ligesom at terpe tyske verber, bare hvor det er sjovt ;)

Ja, det med underafkølet er (undskyld, alle I andre) det første, jeg synes lyder som noget af det rigtige. Det minder mig nemlig om en løbetur i vinters, hvor jeg ikke havde så meget tøj på, og der fik jeg det lidt underligt, men så tog jeg en fleece på dagen efter, og der var det der slet ikke.

Mvh

Steffen Stubager

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

Sign in to follow this