Fiber på vej i baglåret


dalle
 Share

Recommended Posts

Hej

Jeg løber til ca. 2-3 gange i ugen mellem 5-10 km ganske almindelig løb uden intervaller af nogen art. Jeg har løbet i ca. 2,5 måned. For et par dage siden ville jeg gå i gang med noget sprinttræning, hvor jeg løber alt hvad jeg kan op ad en bakke, vender om og går roligt ned igen og så ellers samme tur ca. 8 gange. Det gik egentlig udemærket, men dagen efter kunne jeg mærke en vis stivhed i baglåret og jeg er rimelig sikker på at det kan være en fiber, der er på vej, da jeg tidligere har haft et par stykker i forbindelse med fodbold.

Mit spørgsmål er om jeg kan træne videre med alm. løb eller om jeg bør holde pause indtil stivheden i baglåret har fortaget sig. Jeg er nok klar over at jeg skal holde igen med sprintræning indtil stivheden er væk, men kan jeg løbe de alm. ture og er der nogle gåde råd til hvordan jeg forebygger fiberskader i baglåret?

Link to comment
Share on other sites

Først så kan en fiber ikke være på vej, den er der eller så er den ikke :)

Det er nok fordi sprint er uvant for dig, derfor reagerer musklerne på en anden måde indtil de er blevet vænnet til det.

Sørg for at varme grundig op og strække ud inden du går igang med sprinten.

Mvh Stinky

Link to comment
Share on other sites

Først så kan en fiber ikke være på vej, den er der eller så er den ikke :)

Det er nok fordi sprint er uvant for dig, derfor reagerer musklerne på en anden måde indtil de er blevet vænnet til det.

Sørg for at varme grundig op og strække ud inden du går igang med sprinten.

Mvh Stinky

enig du kan godt fortsætte med at løbe i et roligere tempo. Smerten i baglåret skyldes uden tvivl sprint, hvor man laver en maksimal fleksion i knæleddet. De symptomer du oplever er meget normale, men du bør alligevel være opmærksom

Link to comment
Share on other sites

Hej

Jeg løber til ca. 2-3 gange i ugen mellem 5-10 km ganske almindelig løb uden intervaller af nogen art. Jeg har løbet i ca. 2,5 måned. For et par dage siden ville jeg gå i gang med noget sprinttræning, hvor jeg løber alt hvad jeg kan op ad en bakke, vender om og går roligt ned igen og så ellers samme tur ca. 8 gange. Det gik egentlig udemærket, men dagen efter kunne jeg mærke en vis stivhed i baglåret og jeg er rimelig sikker på at det kan være en fiber, der er på vej, da jeg tidligere har haft et par stykker i forbindelse med fodbold.

Mit spørgsmål er om jeg kan træne videre med alm. løb eller om jeg bør holde pause indtil stivheden i baglåret har fortaget sig. Jeg er nok klar over at jeg skal holde igen med sprintræning indtil stivheden er væk, men kan jeg løbe de alm. ture og er der nogle gåde råd til hvordan jeg forebygger fiberskader i baglåret?

Som før nævnt kan en fiber ikke direkte "være på vej". Når man inde for skader snakke om en "fiber" snakker man om en "fibersprængning". Dette kan næsten kun ske med hurtige kraftige bevægelser eller ved bevægelser, som musklen ikke kan holde til, men tro mig, hvis du under løb har fået en fibersprængning i baglåret, vil du IKKE kunne løbe videre uden store smerter, og i et meget langsommere tempo. Dine ben føles sikkert meget "tunge" efter denne træning, og det vil vare ved nogle dage endnu, højst sandsynligt. Intervaltræning kræver opmærksomhed, og man skal gå langsomt til værks. Lav kun intervalløb én gang om ugen. Det er mit råd.

MVH TripleT

Link to comment
Share on other sites

Din ømhed skyldes at du ikke er vant til den belastning. Der er ikke rigtig nogen regel for hvornår du må løbe igen, mærk efter og løb når du føler det er væk. Men når du kommer i bedre form så er der ikke noget i vejen for at løbe intervaller flere gange om ugen. Jeg løber selv intervaller 3-4 gange om ugen, hvor jeg holder pause dagen efter ved nogen af dem og ved distancer omkring 5-10km så er intervaller altså vejen frem, hvis konditionen skal forbedres.

Link to comment
Share on other sites

Er det så forstrækninger, hvor man hører at folk kunne mærke spænding i baglåret, inden det blev udløst?

Når du mærker det ER skaden sket. Du mærker ikke noget før. :smile:

Derudover er det ikke en god ide at strække haserne ud(hvis det er statisk vi taler om) før sprint. De skal helst være halvstive og har bedst at en god opvarming, hvor yderpositioner udfordres sikkert. :smile:

Link to comment
Share on other sites

Som før nævnt kan en fiber ikke direkte "være på vej". Når man inde for skader snakke om en "fiber" snakker man om en "fibersprængning". Dette kan næsten kun ske med hurtige kraftige bevægelser eller ved bevægelser, som musklen ikke kan holde til, men tro mig, hvis du under løb har fået en fibersprængning i baglåret, vil du IKKE kunne løbe videre uden store smerter, og i et meget langsommere tempo. Dine ben føles sikkert meget "tunge" efter denne træning, og det vil vare ved nogle dage endnu, højst sandsynligt. Intervaltræning kræver opmærksomhed, og man skal gå langsomt til værks. Lav kun intervalløb én gang om ugen. Det er mit råd.

MVH TripleT

Undskyld, glemte at skrive, at jeg ville råde denne person her i STARTEN, at starte roligt ud, kun med én gangs intervaltræning om ugen. Når ømheden bliver mindre efter intervaltræningen, kan intervaldage øges. Men alligevel vil jeg ikke tro det bedre at træne interval mere end 3-4gange/ugen, medmindre man tangerer eliten, end at træne interval to-tre gange/ugen, og så et par gange 5-10km løb med jævn hastighed.

MVH TripleT

Link to comment
Share on other sites

Hej

Mange tak for de gode svar alle sammen og I har sgu ret. Det var sgu vist bare ømme lår. Blev totalt overrasket over de kunne blive så ømme efter en omgang interval, men jeg havde nok overvurderet egne evner lidt og lagt for hårdt ud, men på den anden side er ømme baglår vel bare et fint tegn på at det har været effektiv træning.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share