QueenPearls Toughness Training


QueenPearl
 Share

Recommended Posts

  • Replies 1.1k
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Hvis man må stille et sikkert tåbeligt spørgsmål? :blush:

Hvem bestemmer hvilket bælte man har? Der er jo ikke så firkantet som atletik hvor man kunne sige at 100m under 9,80 gav den og den farve.

Der må vel også være nogen som sørger for at der ikke går inflation i bælterne - nu nævnte du at vi i DK fik vores første sorte. Man kunne vel forestille sig at nogen måske allerede for X år siden mente at nu skulle vi også have et for nu er det lige en der har fået i Tyskland og så skal vi da også have....

Link to comment
Share on other sites

Lidt sjovt at se nogle video klip fra kampen.. Har aldrig set hvordan sådan en kamp eller sportsgren foregår.

Men tror ikke jeg ville ha tålmodighed til det, ville inden for det 1 min ha glemt reglerne.. sparket hende over skinnetbenet og lavet en hulk hogan ring jump.. :tongue:

Men stort Tillykke med 1 pladsen.. Du er da ved at være lidt meget overlegen i din klasse.. :wink::devil:

Edited by Nillepige25
Link to comment
Share on other sites

Turen til Polen

Torsdag fra sidste dag med seminar i klubben, og udover de to sortbælter fra Brasilien som havde underviste os hele ugen havde vi yderligere besøg af en anden og af vores chefinstruktør fra Malmø. Det betyder jo som regel at der skal gradueres nogen, og jeg havde et godt gæt til at det var på tide at to fik deres brunbælte samt at DK fik sit første dansk sortbælte. Jeg fik ret, og så kom der lige den overraskelse oveni at jeg også fik mit brunt!

Bagefter tog vi ude og spise og så på cafe, men da de andre tog videre i byen for at fejre, vendt jeg næsen hjemad for at passe min søvn.

Fredag formiddag gik vist list for stille og rolig med at småpakke og samtidig klare noget arbejde, fordi lige pludselig fik jeg rigtig travlt med at pakke det sidste, lave mad og komme ud af døren. Resten af fredagen fra kl. 13.40 gik med transport nede ti Polen: tog til Hovedbanen, tog til Malmø, taxi til Sturup lufthavn, fly til Warszawa, taxa til banegården, ”højhastigheds”tog til Krakow, taxa til hotellet – ankomst midnat!

Lørdag var jeg oppe kl07. Sov elendigt, mindre pga nervøsitet og mere fra dårlig seng og alt for varmt. Hotellets morgenmad var absolut ikke meget værd at anbefale, det sammen med at jeg var meget nervøs gjorde madindtagelse der om morgenen noget der bare skulle overstås.

Der kom en minibus og hentet os kl08, og så kørte vi 35min til helt ude på landet i en lille by der hedder Skala. På trods af beliggenhed var sportshallen udmærket, og der var et dedikeret rum med måtter til opvarmning – det burde være standard til store stævner, men er desværre luksus. Indvejning var ikke dramatisk når den stod på +55kg, men et kig på deltagelseslisten fortalte at vi var nede på 7 deltagere i min vægtklasse.

Dernæst ret grundig opvarmning inden kl10 hvor de laveste vægtklasser skulle kæmpes. Efter et par kampe skulle jeg lige pludselig på, og stod overfor en polsk kvinde på min størrelse højdemæssigt med betydelig bredere, i en blå halvskinnede heldragt. Jeg brugte de første 30-40sek på at lure hendes reaktioner af og mærke efter, besluttede mig så at hun var ret åben, og så kørt jeg ellers en kort gameplan bestående af armdrag, nedtagning, tag ryggen, mase hende ud, og choke. Så var den kamp overstået på 1:08.

Det var også dagens eneste kamp for mit vedkommende, da semifinaler og finaler skulle afgøres om søndagen. Resten af lørdagen gik på at heppe på de andre, og så hjem og sove, ude og spise, og en lille gåtur senaften i Krakow.

Søndag morgen lignede lørdag morgen – morgenmaden var ikke blevet bedre. I min semifinale skulle jeg allerede møde en anden dansker, hende jeg tabte til for få uger siden – ja, de ville sikre sig en polak i finalen. Kampen gik tiden ud (6 min) og en del af det foregik stående, men jeg vandt 1-0 på en lille nedtagning. Det var en fysisk hård kamp og jeg var godt syret til i kroppen bagefter, så det var godt jeg havde halvanden time inden finalen.

I finalen skulle jeg møde en anden polak hvis stil havde jeg luret og ikke været særlig imponeret af – hun var god til lussinger (nej, det er ikke lovligt) og var ellers noget passiv. Mit indtryk af hende passet – rigtig meget af tiden gik med ”handfighting” med mig som prøver at komme ind og tag fat, og hende som ikke vil. De fleste nedtagningsforsøg kom fra mig, og jeg styrede kampen ret godt men fik ingen point indenfor tiden, som var 10 min. Så der blev lagt 5min ekstra runde oveni, og vi gik i gang med det samme uden pause. Jeg fik en nedtagning som jeg fik point for få minutter efter, men grundet lidt tids-forvirring i mit hjørne endte jeg med at ligge i hendes guard og stallet de resterende minutter.

Men jeg vandt, og så var jeg rigtig, rigtig glad!!

Resten af dagen gik med mad, afslapning, lidt rundt i Krakow, mere mad, og en smule ud om aften.

Mandag blev brugt på at komme hjem igen (næsten 9 timer!).

I alt var vi 11 danske kæmpere dernede og har fået 4 medaljer (to guld, to bronze), så det var rigtig godt. Udover en medalje så giver titlen en plads til ADCC VM næste år i Las Vegas, med turen betalt, og det er den meste prestigefyldt stævne indenfor grappling overhovedet, så det er bare så fedt, så fedt det ikke helt er gået op for mig endnu. Udover mig så vandt en dansk pige i -55kg klassen så vi bliver nu de første danskere nogensinde til at deltage.

Jeg hopper stadig lidt (meget!) rundt med glæde i dag, taget i betragtning hvad jeg troede om mine chancer for en måned/halvanden siden pga vægtklasserne, så gik det jo alligevel fint!! Styrken var god taget i betragtning at mine modstandere var større i alle kampene, og kondien var også fornuftig – men kunne godt have tænkte mig lidt mere styrkeudholdenhed i finalekampen.

Nu skal jeg lige komme mig over weekenden, skulderen er en smule overbelastet fra finalekampen og i det hele taget kan jeg ikke huske hvornår jeg nogensinde har været så øm i ryggen. Så jeg når nok kun lidt kondi og en smule sparring inden jeg kæmper igen på lørdag i Stockholm til Scandinavian Open BJJ, som bliver debutstævnet i brunt.

Link to comment
Share on other sites

Et par svar:

GregersTF

I princippet et meget simpelt gradueringssystem - dominere du dem på dit eget niveau og begynder at kunne sparre lige op med dem som har bæltet over dig, ja så siger det sig selv. Kæmper man til stævner, og især de store, så bliver ens niveau endnu mere tydelig (specielt hvis man vinder). Der er også andre ting der spiller en rolle, specielt jo højere i bælte man kommer - såsom at man har et nogenlunde "komplet" game (ikke kun er god fra en position), indsats, osv. Vi har ingen fancy gradueringer hvor vi skal vise XY antal teknikker, så det et nyt bælte er kun noget man kan gør sig fortjent til over tid. Inflationen begrænses ved at folk kæmper til stævner - "overgraudere" en instruktør sine elever, så får de jo bare bank til stævner! Men det sker jo stadig (specielt i klubber hvor der ikke kæmpes meget til eksterne stævner).

CoqRouge

Jo, det er der gået lidt stærk fra lilla til brunt (under et år), det plejer at tage længere, derfor var jeg også ret overrasket.

Mollerup

Jeg var første dansk lillebælte kvinde, og er nu først dansk brunbælte kvinde.

Link to comment
Share on other sites

Lidt i gang + forberedelser...

Tirsdag

Tog op til FDK ABC sammen med Bogs. Kroppen protesterede mod alt!! Søndagens kampe har slidt rigtig rigtig meget, mere end jeg længe har mærket efter stævne. Tag to dages dårlige mad oveni, ikke nok søvn, bloat, dårlig skulder, dårlig knæ, dårlig ankel - ja... :smile: Men omvendt havde jeg meget lyst til bare at lave noget!

Det blev til:

Lidt C2 leg

Lidt løb

Så blev jeg lokket til HardCore, som jeg tog kun med venstre arm og med "active recovery"-agtig vægte. :bigsmile::wink:

Bagefter fik Guarden trykket lidt på min skulder, det hjalp en del. Og det gjorde lidt foam rolling også.

Onsdag

Tog til BJJ. Prøvede stille og rolig at være med til kastsparring, men det var ikke så godt. Lavede lidt situationssparring også, prøvede at skåne skulderen, men endte selvfølgelig måske at presse den lidt.

I morgen løber jeg nok en lang tur, og fredag aften flyver jeg til Stockholm. Kæmper lørdag, får en enkelt kamp så det bliver spændende som brunbælte-debut!!

Glæder mig til næste uge at holde en lille smule pause, og få styr på kroppen igen!

Link to comment
Share on other sites

Scandinavian Open BJJ

post-15080-1225310276_thumb.jpgpost-15080-1225310289_thumb.jpg

Først i dag jeg har fået det mindste overskud til at opdatere!!

Stockholm var en feeeeeed tur!! Havde to gode kampe i brunbælte klassen, en i vægtklassen, den anden i åbne, men mod samme modstander fra Norge. Tabte den første kamp på en fordel, vandt den anden på to point. Lavede et par tekniske og taktiske fejl i første kamp, og var ikke mentalt 100% "på" - hverken kroppen eller hovedet var udhvilet fra turen til Polen. Men som sagt, de var to rigtige gode kampe uanset hvad. :smile:

Det var også super at se de andre kampe, vi var ca. 15 op fra klubben, og kom hjem med ni medaljer. :bigsmile: Og der var en masse gode brun- og sortbælte kampe - super inspirerende!! :4thumbup: :superman:

Kom hjem søndag omkring midnat, og har været direkte på kursus i Slagelse mandag, tirsdag og i dag, og har simpelthen været SÅ træt! Har powernappet hver gang jeg har haft den mindste mulighed for det, men det har slet ikke været nok.

Har været til træning nu, en lille smule. Kroppen er fuldstændig ude af balance. Skaderne er ikke så slemme, men venstre fod og højre skulder trænger til lidt pleje. Så nu glæder mig jeg til at bruge noget tid på at få styr på min krop, kost, begyndt at træne ordentlig igen.

SOBJJ var sidste stor stævne for i år, og jeg kan kun var glad for resultaterne!! Og som en del af de andre sortbælter tilstede til SOBJJ sagde til mig, det er jo nu det hele starter egentlig!!

Link to comment
Share on other sites

Mandag

Sidste uge gik med meget lidt træning, og meget træthed...så det blev kun til to dage med lidt grappling og to dage med noget transportcykling. Prøvede at sove ud i weekenden, det blev så lige forstyrret af lidt fest lørdag aften og jeg skulle tidligt op søndag til brunch og så undervise et pigeseminar i Roskilde. Men det blev alligevel 11 timer fredag og 9 timer søndag. :smile:

Denne uge bruger jeg på at få kroppen i gang og "stabiliseret" igen. Foden/anklen har det fint med skulderen bøvler lidt, den er ikke glad for bevægelser hvor armen kommer helt op.

FDK Falkoner

C2

1km, 4 min

Front squat

20kg, 7

30kg, 10, 2 sæt

30kg, 5

skiftevis med

Back squat

30kg, 6

40kg, 7, 2 sæt

Ja...skal jo liiige i gang igen!

DB Rows

21kg, 8/8, 2 sæt

23kg, 8/8, 2 sæt

Går fint med trækøvelser med skulderen, så længe jeg holder det kontrollerede, så der kom ikke så mange kg på.

DB OLDL

16kg, 6/6, 3 sæt

18kg, 6/6

Løb

2km, 10 min

Tabataintervaller (15-16km/t) x8

1km, 5 min

Tid i alt: 1t 20min

I morgen kommer der en fotograf forbi SW-træning, en der har fundet frem til mig og gerne vil lave en eller anden fotoreportage!

(hvorfor kan man ikke lige få et par ugers varsel på det...synes jeg er lidt for blød til gode billeder lige nu :mad: )

Link to comment
Share on other sites

I går blev det til 1,5 times SW, første gang siden stævne jeg gav den rigtige meget gas til grappling. Det kunne jeg så alligevel ikke helt, da skulderen brokkede sig en del. :dry:

I dag var jeg så forbi Kauf til en times rimelig intensiv og pisse hård behandling på skulderen!! Av av av av!! Lovede også at logge det som træning fordi jeg synes det var så hårdt! Fik også at vide jeg skal helst holde grappling pause i en uges tid for at give den til ro. Så i dag har jeg så haft min debut i spinningsalen!! Faktisk udemærket træning, benene skal lige vænne sig - jeg syrede hurtigere end jeg fik pulsen op. :bigsmile:

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Update: skade, næsten en VM, træning igen, og snart på TV2

Puha!! Så gik der sgu næsten en hel måned uden logupdate. Tildels fordi der i nogle uger ikke er sket noget, tildels har jeg bare haft pisse pisse travlt!

Skulderskaden er ved at have det meget bedre igen - kan løfte armen og lige akkurat presse 20kg, og lave lidt forskelligt igen. Men det blev alligevel til to uger med pause fra grappling og det meste andet, en uge hvor jeg ikke lavede andet end at løbe, front squat og rows (4 gange på en uge!), og så har jeg de sidste to uger kunne grapple med begrænset sparring og langsom tilføjer flere øvelse til styrketræning.

Nåede også at melde mig til en VM weekenden før december, men meldt fra pga skade, manglende overskud, penge, og alt muligt andet.

Til gengæld skal Ida og jeg i fjernesyn!! Vi så et lidt fjollet opslag på TV2, søgte, var til casting, og kom med. Så torsdag d. 11. december bliver det optaget - kunne være super fedt hvis nogen man kendte sad med i publikumsrækken!!!

http://programmer.tv2.dk/article.php/id-18267846.html

Det er som sagt næste torsdag, men får først tidspunktet at vide lidt senere på ugen. Vi skal dyste i alle mulige små konkurrence - kan være både fysisk og sådan noget paratviden-agtig. Vi dyster mod Joachim B. Olsen (kuglestøderen fra "vild med dans") og vist enten hans dansepartner eller tv-værten. Det er faktisk lidt meget spændende - det hangler faktisk om at vinde lidt penge, så det er ikke rent medieliderlighed det hele!

Træning i dag

Lidt styrke i selskab med DBM...holdt slet ikke styr på alt, men det blev til FS på 40-45kg, DL på 80kg, nogle flyes, lidt BB Rows, og lidt maveøvelse.

Planen er at jeg får skruet op for styrketræning som det går fremad med skulderen, og håber også på at komme ind i noget ordentlig program. Har sandsynligvis et par måneders off-season uden konkurrence før marts, og det skal udnyttes til at banke styrken helt op som forberedelse til de store stævner jeg har næste år.

Vægten har svinget, var op og toppe på lidt over 67kg, og så nede på 64,5 over sidste weekend. Har en klar ambition om at stabilisere på omkring de 64kg i løbet af den næste måneds tid.

Edited by QueenPearl
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Mandag

Så skal der rigtig logges igen!! Træningen de sidte to måneder har været sporadisk, ustruktureret og plaget af skader, hygge, og for meget arbejde. Så træningsfrekvensen har tit været nede på 4x ugen. Men nu har jeg lidt juleferie, og til januar får jeg meget mere ro på arbejde, så der skal trænes igennem igen. Første rigtig stævne bliver til slutning af marts, så jeg regner med at bruge 2,5 mdr "off-season" hvor jeg skal have bygget meget op på styrken, som er gået lidt ned nu.

Det bliver også muligt at få trænet nogle dage på arbejde om morgenen, så jeg regner med at kunne ligge på 8x træningspas om ugen - 4x styrke, 4x grappling. :nissegrin: Som altid bliver det mest fullbody, men med et større fokus på overkroppen, som halter styrkemæssigt.

Fik forstuvet foden i går (3. skade på 2 mdr!!), men det var muligt at styrketræne alligevel.

Dødløft, alm.

80kg, 5, 5 sæt

supersættet med

Pullups m. band

3, 5 sæt

Snatgh-grip dødløft

65kg, 5, 4 sæt (første gang jeg laver den!)

supersættet med

Pullups m. band

4, 4 sæt

Dips

4, bw (første gang med dips siden okt..)

10 m. hjælp

8 m. hjælp

+ lidt skulderaktivering/stabiliseringstamtam.

Link to comment
Share on other sites

Tirsdag

Træning 1 - FDK ABC, HardCore Deluxe feat Musashi

1,5 times HC!! Oh yeah!!! :santa2:

- En masse opvarmning

- TGU, med både 16'en og 24'en (Yes - kan stadig!)

- 2HAH (12kg+16kg)x10 og floor presses (2x12kg)x20, 2 runder - :rudolph:

- Goblet squats (2x12kg)x5, walking lunges med samle KB op fra gulvet hver gang, eksplosive swings (16kg)x10, 3 runder :rudolph: :rudolph:

- Burpee, bear crawls, hoppende sprallemand - ladder op til 5 :rudolph: :rudolph: :rudolph:

- Maveøvelse med 16kg

Det var hårdt. HC formen er bare ikke god!

Træning 2 - IK99

Nåede næsten ikke hjem mellem træning 1 og 2 pga sidste øjebliks uplanlagt juleindkøb, en stationær computer til lillebroren - tror jeg fik den allersidste i hele Fisketorvet indenfor den prisklasse, så det var ret heldigt. Så var rimelig færdig inden træning, men det blev ok alligevel.

OH squats

Opvarmning

Front squat

35kg, 5, 2 sæt

40kg, 4, 3 sæt

40kg, 6

Bænkpres

30kg, 5

35kg, 5

37,5kg, 5, 2 sæt

40kg, 5

40kg, 3 - fail!

Good mornings

20kg, 8, 3 sæt

supersættet med

Incline DB pres

15kg, 5-7, 3 sæt

og så var der ikke meget tilbage af mig!!! :nissecool::nissetunge:

Link to comment
Share on other sites

Torsdag

Nåede ingen juletræning i går, men cyklede til/fra juleaften (15km).

Var selvfølgelig for langsom til at komme ud af døren i dag, så nåede først op i FDK NV 45min før lukketid...hmm hvad gør man så? Supersættet alt og fjerner pauser selvfølgelig :nissetunge:

Z-health: 5min

Dødløft, alm.

60kg, 5

75kg, 5, 5 sæt

supersættet med

Dødløft, sumo

60kg, 5

75kg, 5, 5 sæt

:rudolph: :rudolph:

Back squat

40kg, 5, 2 sæt

45kg, 5

50kg, 4, 2 sæt

supersættet med

Military press

20kg, 6

30kg, 3

30kg, 4, 3 sæt

:rudolph: :rudolph:

Skulder tamtam som afslutning

Transportcykling - 13km

Det var Quick, Dirty and Hard!!

Link to comment
Share on other sites

Fredag

Stadig for sent ud af døren ift FDKs åbningstider i disse juledage...!! Skulle lige nå at se det fjernsynsprogram som Ida og jeg var med i og blev optaget for nogle uger siden - "Hvem kan slå..." på TV2, og vores "episode" blev vist i dag. Krummede selvfølgelig stadig tæer over et par dumme ting jeg gjorde, men synes at det var i det mindst blevet klippet fornuftigt sammen. Bagefter lidt hyggesten på sofaen, noget mad, og så ud af doren.

Snatch-grip DL

60kg, 3

60kg, 5, 3 sæt

supersættet med

Pullups

2, 4 sæt

Opgav Sn-g DL, havde fat i en mega mega elendig stang + skiver, det var bare ikke det værd

Front squat

30kg, 6

40kg, 5, 2 sæt

45kg, 4, 2 sæt

45kg, 3

BOR

40kg, 8

50kg, 7

55kg, 6, 2 sæt

60kg, 5

Gik lidt for meget i lænden, som er træt fra DL i går...generelt har min lænd ikke været glad for BOR og stående rows, tror jeg må holde det til high-rep

Jeg er splittet omkring hvad jeg synes om folks træning i FDK på Nørrebro. På den ene side fordi der er tilnærmelsesvis ordentlig udstyr ift andre FDK'er er det cool, at folk rent faktisk prøver at træne ordentlig, eller lade som om de prøver. På den anden side halter de flestes teknikker så meget på de tunge øvelser, at det gør ondt i øjnene. Dødløft med krum ryg, squat med knæer der næsten rører hinanden, osv. Lavpunktet i dag var nok gutten der forsøgt at dødløft (eller noget) med en kort stang - sådan en der vist er beregnet til at lave curls med.

Bænkpres

20kg, 10

30kg, 8

35kg, 5, 2 sæt

40kg, 5

45kg, 5, 2 sæt

Tog op til klubben bagefter for at undervise en i lidt kettlebells, så det blev til lidt leg med swings, TGU, squats og presses. Bagefter var der åbent nede i Kirken og jeg fik lige hilst, og endt med at lege lidt - ca. 15x power clean singles på 30kg.

Videre til familie-juletamtam, hvor jeg savnede at have proteinpulver med (blev glemt!). Synes heldigvis at bare i løbet af ugen er styrken på vej tilbage til der hvor den var, og det er jo dejligt, men jeg er mega mega sulten for tiden efter styrketræning. Mamse!!

Transportcykling: 15km

Er træt af at ankomme med kulde-smerter i tæer og fingre...

Edited by QueenPearl
Link to comment
Share on other sites

Lørdag

Underviste konkurrenceholdet i SW i halvanden time. Fik ikke rigtig selv trænet med desværre. Bagefter lidt mere kettlebell undervisning, fortsættelse fra i går.

Crossfit havde åbent nedunder, så jeg gik ned for lidt hyggetræning. :nissecool: :nissecool: MaxPower havde gang i nogle tunge push presses! :santa2:

Dødløft

65kg, 5

85kg, 2 singles

95kg, 4 singles

100kg, 3 singles

85kg, 2 - eksplosivt

85kg, 3 - eksplosivt

90kg, 2 - eksplosivt

Lange pauser. Det var så 3. DL pas i træk, så lænden var træt - gjorde så at jeg måtte fokusere rigtig meget på bedre og mere baglår/baller aktivering, og det gik så rigtig godt.

Hanging cleans

25kg, en masse leg og gentagelser

Triple supersæt:

Back squat, 35kg, 10, 3 sæt

Front squat, 35kg, 10, 3 sæt

Push press, 35kg, 3, 3 sæt

Puha!

Madindkøb - et par pakker Quorn, noget 6% ost, spinat og sojamælk. Mmmm..muuumms.

Transportcykling: 10km

Mange dage siden jeg har lavet noget der bare minder lidt om cardio og interval, så jeg gik ned på gaden efter jeg kom hjem for at løbe et par intervaller.

Sprint

ca. 120m, x10, 15sek pause

Og lidt til at slutte af med i stuen:

Pushups

7, 3 sæt

Link to comment
Share on other sites

Søndag

Vågnede riiiimelig smadret selv efter 9 timers søvn, og godt med væske i kroppen. Og mega sulten, på trods af en heftig portion aftensmad i går (hel dåse bønner, 150g quorn, halv squash, 1/3 hvidkål) + natshake. Fik slæbt mig nede til IK og blev enig om at efter 3 dage i træk med squat og DL så skulle jeg ikke køre de øvelser i dag!

Pullups m. band

4, 2 sæt

5

3 uden band (må være PR ved denne bw!)

3

5, 2 sæt

supersættet med

Dips m. lidt band i bund

6, 3 sæt

7

5, 2 sæt uden band

Bænkpres

20kg, 8

20kg, 5

30kg, 6

35kg, 5

40kg, 5, 4 sæt

45kg, 4 - fail

45kg, 3 - fail

Military press

30kg, 3

30kg, 4, 2 sæt

KB Snatch

16kg, 40:20 intervaller, 7 minutter

...og nu med vabel i venstre hånd - æv!

Julemad + styrketræning + ingen cardio = sult = kropsvægt op!! :blush: Det er ikke engang fordi jeg er gået så meget amok med julemaden, men en-to dage er også nok. Plus jeg er bare så sulten hele tiden med styrketræningspas hver dag!

Hvilket er ikke ligefrem intentionen. Så nu er jeg begyndt at tælle kcal og prøve at begrænse lidt. Skal nok til et mindre stævne d. 24. januar, ikke noget jeg kommer til at træne alt for specifikt op til men jeg forudser en lille januarcut periode. :wink:

Nu - MAD.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share