QueenPearls Toughness Training


QueenPearl
 Share

Recommended Posts

Nuværende mål - april 2008

Jeg træner grappling (BJJ og SW) på højt plan, så det mest af min træning relatere sig til det. Træner ellers med kettlebells, og basis styrketræningsøvelser. Konditionsmæssigt holder jeg mig til løbe intervaller og en gang i mellem 3-5km, og lidt roning. Jeg kan lide at træne rigtig varieret og til tider er det nok lidt for ustruktureret, men jeg har indtil videre haft god styrkemæssig fremgang ved det, og det kan være svært for mig at have mere struktur på det den tid jeg bruger på grappling.

Målene for BJJ/SW det næste års tid lyder på:

- VM i BJJ (purple belt), starten af juni i LA

- Kvalificere mig til ADCC (uofficielle VM i SW) næste år (kvalifikationsrunder starter til efteråret)

Skrevet maj 2007

Ja, som endnu en overspringshandling istedet for mit speciale, som skal afleveres om tre uger, tænkte jeg at det ville være nyttige at bruge tid på at poste herinde, og ikke bare læse. :innocent:

Sagen er, at jeg skal kæmpe i BJJ (Brazilian Jiu-Jitsu) til World Cup i Rio (Brasilien) til juli måned, og muligvis (forhåbentlig) til World Championships i LA (USA) i slutning af august. Tid til at komme til træning og finpudse teknik og få sparret er der meget lidt af de næste tre uger, men at kaste rundt med et par kettlebells og sin krop herhjemme, kan man altid nå. Det passer faktisk glimrende at jeg ikke får trænet så meget BJJ for tiden, fordi så har jeg ingen undskyldning for ikke at styrketræne, da jeg har jo masser af energi.

Jeg er rimelig ny til nogen form for styrketræning, var tilhænger af "jeg vil ikke blive kæmpestor", desuden har jeg også en vægtklasse jeg skal holde mig i - men heldigvis er jeg blevet konverteret, og har fundet ud af man godt kan blive stærkere uden at tage 5kg på i muskler. :smile:

Mit mål er derfor at blive stærkere op til sommerens konkurrencer, og hvis jeg smider et par kg (nok 3-4) og kan presse mig ned i en mindre vægtklasse, så ville det være perfekt. Men det primære mål er styrke, og pga specialepres har jeg ikke mental overskud til at begynde at prøve at cutte vægt nu. Jeg vil dog prøve at holde mig indenfor en nogenlunde kcal indtag på omkring de 1600, men jeg tæller ikke præcis.

Status lige nu:

Vægt: 65,5 om morgenen, afhængig af væskebalance

Fedt %: pas! jeg gætter på 20-22%

Forbrændingsevne: tilfældig (min krop bestemmer selv hvornår den vil smide nogle kg'er - glem alt om ligevægtsindtag)

Styrke: stærk for en pige, men ikke lige så stærk som nogle af dem jeg møder til stævner

"Styrkepotentiale": forholdsvis stor da jeg ikke har styrketrænet før, men har en del muskler - de skal bare lære at blive brugt ordentlig!

Træningsredskaber herhjemme:

Kettlebells: 12kg, 16kg, og 2x hjemmelavede 10kg

En AbWheel

En Chinup bar (som ikke er kommet på plads)

Er faktisk også tilmeldt FitnessDK, hvor jeg nogle gange løber (stort set rent interval træning, kører typisk Tabata intervaller), og jeg har derfor også mulighed for noget tung vægtløft (dødloft/squat), men har ikke styr på dem endnu. :blink:

For at få lidt struktur og opfølgning på min træning vil jeg så prøve at få skrevet det hele ind her, og forhåbentlig både kunne se på papir, og samtidig mærke nogle resultater. :bigsmile:

Edited by QueenPearl
Link to comment
Share on other sites

  • Replies 1.1k
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Jeg er rimelig ny til nogen form for styrketræning, var tilhænger af "jeg vil ikke blive kæmpestor", desuden har jeg også en vægtklasse jeg skal holde mig i - men heldigvis er jeg blevet konverteret, og har fundet ud af man godt kan blive stærkere uden at tage 5kg på i muskler. :smile:

man kan jo altså også godt øge muskelmassen og tabe fedtmasse samtidig... Stærkere kan man blive ihvertfald... Hvis det er max styrken i ben og posterior chain du er ude efter får du nok mere smæk for skillingen med en OL stang og noget fornuftig vejledning. Ikke dermed sagt at KB ikke kan bruges til det, bare at det vil tage længere tid at nå det samme mål, ideelt set er muligheden for træningen af kropskernen med KB og maxstyrke træning med nogle leeee vægte nok vejen at gå.

Link to comment
Share on other sites

Desværre så endnu en dag uden BJJ træning - har ikke været til træning i to uger nu!! Pga sygdom, skade, og diverse.

Nåede ikke så langt et program herhjemme i dag som jeg havde håbet på, kl blev mange og så lige pludselig havde jeg ikke så lang tid før jeg skulle få besøg.

Grundet diverse hormonelle og følelsesmæssige ting og sager har kosten være hel gal siden i lørdags :nonono: men i morgen er heldigvis en ny dag. :4mewantfood:

TGU:

16 kg, 5/5 (eller var det 6?)

Front squat:

16kg, 5/5, 5 sæt

Swings:

16kg, 10/10, 5 sæt, pause, 3 sæt

Snatches:

12kg, 8/8 - jeg bøvler stadig lidt med teknikken i det her

High pulls:

16kg, 5/5 - igen, teknikken fejler, eller bare vægten...jeg har i hvertfald svært ved at styre 16'en i denne øvelse (men ingen problem når jeg bruger 12'en)

Lidt for sjov - jeg er egentlig ikke stærk nok til at lave disse øvelser, men det er sjovt at prøve

OAPU:

1/1, men dårlig form!!

Handstand pushups:

2, med tre sofapuder som støtte til hovedet :wink:

Link to comment
Share on other sites

man kan jo altså også godt øge muskelmassen og tabe fedtmasse samtidig... Stærkere kan man blive ihvertfald... Hvis det er max styrken i ben og posterior chain du er ude efter får du nok mere smæk for skillingen med en OL stang og noget fornuftig vejledning. Ikke dermed sagt at KB ikke kan bruges til det, bare at det vil tage længere tid at nå det samme mål, ideelt set er muligheden for træningen af kropskernen med KB og maxstyrke træning med nogle leeee vægte nok vejen at gå.

Helt sikkert, det er også min plan at indføre noget tung styrketræning på et tidspunkt. Men lige nu mens jeg skriver speciale er KB dejligt nemt fordi de står lige her. Desuden kan jeg også få pulsen op med KB, hvilket er vigtig for mig lige nu når jeg ikke kommer afsted til min almindelig træning, da jeg ikke må gå hen og blive i mega dårlig form lige nu.

Link to comment
Share on other sites

hvis du gerne vil have vejledning i styrketræning og træne lidt billigere kan jeg anbefale at træne i en vægtløftnings eller atletik klub. De har ofte meget billige motionsafdelinger og mere kompetente trænere end i motionscentrene...

Igen har du ret men p.t. er jeg stadig bundet i FitnessDK medlemskab... :mad::wink:

Men jeg var oppe og spørge for nogle uger siden om at lave en tid til noget instruktion i dødloft, og ham i receptionen kiggede på mig som om jeg var et rumvæsen... :w00t:

Link to comment
Share on other sites

Igen har du ret men p.t. er jeg stadig bundet i FitnessDK medlemskab... :mad::wink:

Men jeg var oppe og spørge for nogle uger siden om at lave en tid til noget instruktion i dødloft, og ham i receptionen kiggede på mig som om jeg var et rumvæsen... :w00t:

Hvad havde du forventet? :tongue:

Link to comment
Share on other sites

Heey QueenPearl,

Tillykke med din overspringshandling aka. loggen! Bliver rigtig spændende at følge din BJJ.... og se hvad du får ud af styrketræningen :smile:

Ang. dødløft burde det ikke være umuligt at finde en, der kan vise dig korrekt teknik. Guarden er et rigtig godt bud! Det er næsten skræmmende så mange i kampsportsmiljøet, som absolut ingen idé har om styrketræning, så man skal passe på hvem man lytter til!

Link to comment
Share on other sites

Lidt eftermiddagstræning, efter en næsten effektiv dag med specialet:

Snatch:

12kg, 10/10

16kg, 10/10

16kg 8/8

Kan mærke at teknikken for snatches er ved at sidde lidt bedre. Men, min 12'er har jeg svært ved at holde fat i fordi håndtaget er tyndere og glattere end i 16'en, men 16'en er lidt tung. Alt i alt går har jeg lige svært ved den om det er 12'en eller 16'en jeg bruger, så kan jeg lige så godt bruge 16'en. :smile:

Military press

16kg, (1,2,3)x2

Push-ups

BW, 10, 3 sæt

Lunges:

20kg, 10 med skiftende ben, 5 sæt

Swings:

16kg, 10/10, 5 sæt u/pause, 3 sæt u/pause

Da jeg ikke er så sej til snatches endnu, er jeg blevet rimelig glad for swings, synes de presser kondi'en på den onde onde måde, og det er godt. Lige nu tager det mig 3.30 min at lave de første 5 sæt i træk, og jeg har et klart mål om at jeg skal i hvertfald kunne lave swings i 6 min i træk, som er min kamptid. :superman:

Kosten var nogenlunde i dag, var ude og grille om aften, og jeg er vegetar så der jeg fik spist rigelige med grøntsager, men desværre også lidt for mange hvidløgsflutes og friskbagt brød. Det smager bare så godt, og jeg får det så sjældent!! :4mewantfood:

Link to comment
Share on other sites

Hvis jeg ikke husker meget galt, har du været til HardCore hos Guarden. Jeg vil mene, at såvel Guarden som en 2-3 stykker af dem, som træner hos ham, kan give dig kompetent instruktion i dødløft.

Jo jeg var. :bigsmile: Ja, der er nogle kompetente folk rundt omkring jeg skal lige hive fat i meget snart, men jeg er i tvivl om jeg når det inden jeg afleverer specialet, og jeg rejser lige efter.

Link to comment
Share on other sites

Heey QueenPearl,

Tillykke med din overspringshandling aka. loggen! Bliver rigtig spændende at følge din BJJ.... og se hvad du får ud af styrketræningen :smile:

Ang. dødløft burde det ikke være umuligt at finde en, der kan vise dig korrekt teknik. Guarden er et rigtig godt bud! Det er næsten skræmmende så mange i kampsportsmiljøet, som absolut ingen idé har om styrketræning, så man skal passe på hvem man lytter til!

Tak! Jeg skal nok også poste lidt om BJJ her, til de få som gider følge med i den slags. Har klart nogle tekniske og strategiske overvejelser som jeg skal få på plads op til sommerens stævner, så det kan være der bliver et par posts om det i nye og næ. :wink:

Jeg tror at jeg skal nok få en masse ud af styrketræning - som en af de "små" i klubben så er det klart teknikken jeg overlever på, men noget styrke vil også hjælpe, og specielt til stævner hvor jeg møder dem som er både på min størrelse og på mit niveau. Jeg har faktisk allerede fået noget ud af styrketræning, en af drengene kommenterede allerede et par uger efter jeg fik min 12kg KB (slutning af marts) at jeg var blevet stærkere. :4thumbup: :bigsmile:

Link to comment
Share on other sites

hvis du føler du økonomisk hængt op kan jeg afsløre at de fleste VL/SL klubber kun koster 100 kr i måneden....

Det skal jeg nok huske til efter sommeren. Men jeg når det ikke inden, da jeg kommer sandsynligvis til at være væk det meste af sommer, i Brasilien og USA (krydser fingre for det i hvert fald). Så det bliver mit efterårsprojekt. :bigsmile::smile:

Link to comment
Share on other sites

Så var jeg til BJJ i dag for første gang i 2 uger!!! :4thumbup: :bigsmile: :4thumbup:

Det var bare SÅÅÅÅÅÅÅ dejligt.

2 timers BJJ

Vi havde Peter Blackwell, chefinstruktør for Brasa i Skandinavien, på besøg for at holde seminar. Efter lidt opvarmning var det tid til at graduere folk, der var en del der fik striber, en der fik blåt, og vores hovedinstruktør Shimon fik brunt, og han er den første dansker til at få det. Men skal man være dygtig, skal man lide for det. Graduering foregår sådan at man laver en gang med folk på hver side, og den der skal gradueres skal gå op og ned, mens de andre får lov til at piske ens ryg. Ja det lyder brutalt men man har Gi'en på. Men, stadig, han skulle gå 8 gange i alt, og hans ryg var helt mærket bagefter. :crazy: :crazy: :crazy:

Så kørt vi nogle nedtagningsteknikker. Det skal ikke være nogen hemmelighed, at den stående del af BJJ (som ligner meget Judo og Sports Ju-jutsu), ikke er min stærke side. Men efter jeg havde en kamp til Adrenaline (www.adrenalinesports.dk) mod en pige der havde været på den tyske judolandshold i otte år, føler jeg mig lidt mere sikker i det, da jeg trænede en masse forsvar til kast mv op til den kamp. Så nu vil jeg selv begynde at lege med nedtagninger, og i dag lærte vi en rimelig overskuelig kombination, hvor risikoen for at det går helt galt hvis man ikke laver teknikken rigtig, er ikke så stor.

Bagefter lavede vi en rigtig god kombination fra lukket guard. Jeg elsker guard :w00t::wub: og det er også det jeg laver mest. Da der kun er ca syv uger til World Cup, kan jeg ikke nå at ændre mit game totalt, så det er lækkert for mig at have flere gode detaljer fra guard. Det mest brugbart jeg lærte i dag i den sammenhæng var nogle gode tips og detaljer til hvordan man bryder den andens greb når de har en god base og har fat i lapellen. Kan man bryde grebet der, så undgår man både at de kan stå op og åbne guarden, og samtidig kan man skubbe armen diagonalt ud til siden, og begynde at arbejde på subs og ryggen. Meget lækkert. :4thumbup: :4thumbup:

Til sidst var der lige tid til to sparringsrunder - super dejligt, men slet ikke nok. Blev rigtig sulten efter at rulle mere, men så var tiden slut. Må snart sparre en masse igen!!! :devil: :devil:

Nå, det var dagens BJJ-nørderi. :bigsmile: :bigsmile:

Skadestatus på hoften (den har bøvlet i snart halvanden måned): fint fint, men det var også kun 2 sparringsrunder. Men jeg tror den er ok nu. :4thumbup:

En smule post-BJJ kettlebells:

Swings, 16kg, 10/10, 4 minutter (7 sæt tror jeg)

Military press, 16kg, (1,2)

Snatch, 12kg, 10/10

OAPU, 2/2 (stadig dårlig form)

High pulls, 12kg, 10/10

High pulls, 16kg, 6/6

Swings, 16kg, 10/10, næsten 3 minutter (4 sæt)

Kosten: Kunne ikke nå frokost (=salatbar) på arbejde inden jeg skulle ud til en kunde, så det blev til en pastasalat og brød. :unhappy:

En musli bar inden træning, og en shake efter. Aftenvægt siger 67,5kg - hvor de 3kg på 10 dage er kommet fra, har jeg ingen ide om!!

Så nu står den på hytteost og salat de næste par uger, hvis jeg kan med læsningen.

Link to comment
Share on other sites

Argh!! De har lige ændret reglerne til World Cup, så min vægtklasse er nu -66 og ikke -69, dvs om jeg kan overskue det eller ej skal jeg smide nogle kg'er. :crazy::dry::mad: At gå op en vægt er ikke en mulighed, for så ryger jeg op i "chubby girls"-klassen - den hedder bare +66 så man kan pludselig risikerer at møde en Big Momma på 85kg. :nonono:

Gi'en vejer 2kg, så jeg skal nede på 63-64. Men det burde være overskuelig, skal bare smide 2-3kg fedt så er skulle det være i orden..

Men fremover bliver kosten lidt stram og kedelig.

Morgenvægt: 66,8

Eftermiddagsvægt (før aftensmad): 65,8

(så er væskebalancen småt ved at være i orden igen)

Idag:

Morgenmad: Mælk med lidt krammerjunker :innocent:

Snack: håndfuld cashews

Frokost: Proteinshake + appelsin

Snack: 200g hytteost med lidt sukkerfri marmelade

Aftensmad: ordentlig portion aubergine+champignon, 2æg

Træning må komme lidt senere når jeg er gået helt kold med specialet for idag.

Edit:

Natmad #1: 1 stk rugbrød m. tynd smør, 1 æble

Natmad #2: Shake

Ingen træning :unhappy:

Edited by QueenPearl
Link to comment
Share on other sites

Argh!! De har lige ændret reglerne til World Cup, så min vægtklasse er nu -66 og ikke -69, dvs om jeg kan overskue det eller ej skal jeg smide nogle kg'er. :crazy::dry::mad: At gå op en vægt er ikke en mulighed, for så ryger jeg op i "chubby girls"-klassen - den hedder bare +66 så man kan pludselig risikerer at møde en Big Momma på 85kg. :nonono:

Gi'en vejer 2kg, så jeg skal nede på 63-64. Men det burde være overskuelig, skal bare smide 2-3kg fedt så er skulle det være i orden..

Hvad med at dehydrere og smide de sidste kilo ad den vej? Eller det er måske allerede med i beregningen...

Link to comment
Share on other sites

Hvad med at dehydrere og smide de sidste kilo ad den vej? Eller det er måske allerede med i beregningen...

Indvejning i BJJ foregår lige inden man skal på måtten og kæmpe - dvs man har ikke tid til at rehydrere bagefter. :nonono: Så det er absolut sidste udvej. :unhappy: Jeg kan godt undvære at spise for meget på dagen, så længe jeg kan drikke lidt. Jeg har heldigvis ca. syv uger til kampen, så jeg satser på at det kan klares ved noget fornuftig diæt, en masse træning (i de sidste 3 uger op til kommer jeg til at træne 3-4 timer om dagen), og ved ikke at spise særlige meget dagen inden (så tømmer jeg glykogen depoterne, det plejer at give mig næsten 1kg).

:4thumbup:

Link to comment
Share on other sites

Manglende træning i går måtte jeg lige kompensere for her til morgen inden morgenmad:

Snatches:

12kg, 10/10, 3 sæt u/pause (yes! kan mærke teknikken er der nu) :superman:

Seesaw press:

10kg+10kg, 10, 5 sæt (kan mærke at jeg er blevet stærkere af at presse 16'en) :superman:

Swings:

16kg, 10/10, 4min, 2min pause, 4 min :superman:

Alt i alt en god lille morgentræning!

Morgenvægt: 65,8

Link to comment
Share on other sites

Aftentræning:

2,5 times BJJ/SW

:bigsmile: :4thumbup: :bigsmile:

Første time var ren sparring, blåbæltetræning. Glemt KB swings/snatches, tabataløbeintervaller, whatever - der er stadig intet der slår hård BJJ sparring med folk der både vejer 20kg mere og er teknisk bedre end en selv. :crazy:

Men det var lææææækkkkertttt :superman: :4thumbup: :4thumbup:

Så halvanden times blandet SW, også mest sparring, men der der var også begyndere med og folk under 80kg. :wink:

Alt i alt en rigtig god træning, det er længe siden jeg har trænet så hårdt igennem. Kan langsom mærke at jeg bliver stærkere, jeg går i hvertfald mindre i stykker når jeg ruller med de tunge drenge. :smile:

Skade-status: hoften kan mærkes, og der er gået halvanden måned, så jeg skal virkelig have ringet til en fys på mandag.

Kosten:

Morgenmad: Shake

Snack: 150g hytte med mandler og skefuld honning

Frokost: ½ skive rugbrød, ordentlig portion grøntsager, 2 æg

Snack efter træning: Shake

Aftensmad: Thai ret - ris/grøntsager/tofu (klubben var ude og fejre Shimons nye bælte)

Link to comment
Share on other sites

Kort eftermiddagstræning:

Snatch:

12kg, 10/10, 5 sæt u/pause -----> weeee så ramt jeg 100! :superman:

Windmills:

16kg, 5/5, 2 sæt u/pause

Squat-press (ved ikke hvad de hedder præcis)

16kg, 10, 3 sæt

Nu er det tid til lidt aftenssol på cafe. Det er ikke sjovt at sidde foran computeren hele dagen mens alle andre er på strand. :unhappy::mad::dry::nonono:

Link to comment
Share on other sites

Morgentræning:

TGU:

16kg, 10/10 :superman:

Snatches:

16kg, 10/10, 3 sæt :superman:

OAPU:

bw, 2/2 (stadig elendig form..)

Swings:

16kg, 10/10, 10sæt u/pause -----> så ramt jeg 200!! :superman: :superman:

Hvor er det bare dejligt at mærke at jeg kan mere og mere for hver gang!!

:bigsmile: :4thumbup: :bigsmile: :4thumbup:

Og lige nu sveder jeg helt vildt ufattelig meget....det er bare ufedt at træne indenfor i ens lejlighed som er 30grader varmt lige nu... :unhappy::nonono:

Morgenvægt: 66,0 (men var også på cafe i går)

Link to comment
Share on other sites

Hej Shanti :smile:

Bliver spændende at følge lidt med i din log - med alle de konkurrencer du har foran dig!

Graduering foregår sådan at man laver en gang med folk på hver side, og den der skal gradueres skal gå op og ned, mens de andre får lov til at piske ens ryg

Hvad er ideen med dette? :laugh: Er der ikke noget regulær kamp i sådan en graduering også?

Link to comment
Share on other sites

Hej Shanti :smile:

Bliver spændende at følge lidt med i din log - med alle de konkurrencer du har foran dig!

Hvad er ideen med dette? :laugh: Er der ikke noget regulær kamp i sådan en graduering også?

Der er ikke nogen egentlig idé, det er bare en af de der (måske lidt åndssvage) traditioner. Det er heller ikke alle klubber der gøre det. Der er ingen kamp til graduering, og ingen "nu skal du vise dine bedste teknikker", da der ingen formelle krav er til en graduering. Man gøre sig fortjent til et nyt bælte, ved at blive bedre - og når du er ca. på niveau med dem som er et bælteniveau højere, så bliver du gradueret.

Det lyder måske lidt underligt hvis man kommer fra nogle af de andre kampsports for der er pensum og det ene og det andet, men det fungerer ret godt, og det sørger nogenlunde for at holde "inflation i graderne" nede, men det kommer selvfølgelig også an på klubben og den der graduerer.

Link to comment
Share on other sites

Aftentræning:

1,5 times SW - udenfor, på Islands Brygge!!

Vejret var vildt godt, så nogen fik ideen med at vi skulle træne udenfor :4thumbup: så det blev arrangeret med at få kørt måtterne ud til Islands Brygge på en af græsplanerne, og så trænede vi der. Det var helt vild fedt at træne udenfor, dejligt med noget frisk luft, men det var stadig ret varmt da vi gik i gang, og så er bliver det ekstra hårdt :crazy: - man kan mærke kondi'en ryger væsentlig ned når det er varmt. :nonono:

Jeg må hellere vænne mig til de, der er kun lidt over 2 uger til at jeg tager afsted. :bigsmile:

Selve træning var mest sparring, både stille og roligt i starten, og så noget situationssparrring, og almindelig sparring til sidst.

Skadestatus: Hoften kan stadig mærkes når jeg laver guard, og jeg synes lige jeg kan mærke en skulder der brokker sig over at blive mast idag.

Kosten

Morgemad: Shake

Snack: Hytteost med et æble og lidt valnødder

Snack: Shake, æble

Sen frokost på islands brygge: pizza slice og frugt milkshake

Aftensmad: hmm, det kommer nu, men det må blive noget med lidt æg og grønt :innocent:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share