Kemikalier truer sædkvalitet


Blackmoore
 Share

Recommended Posts

Danske mænd har rekord i dårlig sædkvalitet

Nye underøsgelser viser at testesteronproduktionen er faldende hos danske mænd

Og problemerne kan være ved at komme helt "out of hand"

Hvad gør I for at prøve at modvirke dette?

Personligt har jeg stoppet 100% med at bruge produkter med parfume i, og bruger kun sæbe og vaskepulver der er fri for skadelige stoffer. Og det samme gælder for min bette knægt.

Men gør politikerne nok ved denne problemstilling? Kan den individuelle forbruger på nogen fornuftig måde orientere sig i en jungle af tusinder af kemikaler hvor langtidsvirkningerne kun er dårligt belyst?

Link to comment
Share on other sites

det er hvertfald en problemstilling der skal tages alvorligt!

Der findes 40-50.000 kemiske ingredienser på markedet i Europa, og ifølge den engelske forsker Andreas Kortenkamp findes der ikke tilgængelig data på mere end 90 procent af dem. Resten er kun kendt af producenterne. Det gør det vanskeligt for forbrugere at fravælge problematiske stoffer, mener han.

så er det jo lidt svært at vælge hvilke produkter vi skal bruge...

personligt bruger jeg ikke creme, men hvorvidt min shampoo har diverse stoffer ved jeg jo af gode grunde ikke. normalt bruger jeg neutrals shampoo som man jo burde mene var nogenlunde "stoffri", men hvem ved. lige pt har jeg dog en eller anden shampoo for at holde på hårfarven - garnier eller noget i den dur - og nej, det er ikke mig der har farvet håret. det er til tøsen... men det gør det jo ikke bedre hvis hun skal have mine eller en andens børn en dag. stofferne kan måske godt finde vej mod brystmælken...

uanset hvad så er det en problematik som er værd at følge!

Edited by apprenti
Link to comment
Share on other sites

Ifølge et program på DR2 der blev sendt for et par måneder siden påpegede bl.a. at parabener bærer en del af skylden for den faldende sædkvalitet. Derudover skulle de være hormonforstyrrende. Jeg så desværre ikke programmet men har fået et fyldigt referat.

Jeg er personligt begyndt at gå efter produkter, som ikke indeholder disse stoffer. Det er jo nok naivt at tro man helt kan gå uden om de hormonforstyrrende stoffer. Men man kan da forsøge at minimere "forbruget" af dem.

Der er slet ikke nok fokus på området, som kan blive et stort problem på sigt.

Edited by Kander
Link to comment
Share on other sites

Tænkte om der er nogen der har et link til en omfattende liste over stoffer man bør undgå?

Selv prøver jeg så vidt muligt at bruge minirisk (sæbe, shampoo, osv) og parfumefrit vaskepulver. Efter jeg skiftede til sidstnævnte blev jeg fri for min morgensnue, så har tilsyneladende været lettere allergisk over for parfumestofferne.

Blackmoore >> Kan huske jeg så du skrev du bruger stegeposer på et tidspunkt, har læst en del på nettet om at de måske ikke er særligt sikre. Ved dog ikke om der er noget i det..

Edited by Torben F.
Link to comment
Share on other sites

Blackmoore >> Kan huske jeg så du skrev du bruger stegeposer på et tidspunkt, har læst en del på nettet om at de måske ikke er særligt sikre. Ved dog ikke om der er noget i det..

Jeg bruger dem idag betydeligt mere begrænset, at samme grund.

Link to comment
Share on other sites

Aktuel artikel i denne sammenhæng i Ingeniøren

Forskere fra Rigshospitalet har konstateret en sammenhæng mellem indholdet af brommerede flammehæmmere i modermælk og forekomsten af ikke-nedsunkne testikler i nyfødte drengebørn
»Vi tror, at det moderen har i mælken, afspejler, hvad hun blev eksponeret for i graviditeten,« siger Katharina Main, forskningsleder på Center for Vækst og Reproduktion.
Undersøgelsen er udført i perioden 1997-2001, hvor en række danske og finske nyfødte drengebørn blev undersøgt, samtidig med at forskerne analyserede moderens brystmælk for de såkaldte polybrommerede flammehæmmere, PBDE.
Forskerne har konstateret, at 10 pct. af de nyfødte drengebørn har misdannede kønsorganer, som dog ikke nødvendigvis er problematiske, samtidig med at 20 pct. af de danske unge mænd har lav sædkvalitet og seks pct. af samtlige par behøver hjælp fra en fertilitetsklinik for at få børn.

Men læs selv hele artiklen på Ingeniørens hjemmeside

Link to comment
Share on other sites

Hvad gør I for at prøve at modvirke dette?

Nogenlunde det samme som dig. Sæbe, shampoo, vaskepulver m.m. bærer det grønne svanemærke, hedder Neutral osv. Deodoranten er også alkoholfri, og så minimerer jeg altid brugen af skyllemiddel.

Der er ingen tvivl om, at kemikalierne i hjemmet kan være en årsag. Også derfor vi i min husstand (og her skal al ære gå til min bedre halvdel, det er ikke min skyld) køber økologisk, for at undgå alle de sprøjtegifte der bruges på frugt og grønt. Hvem husker ikke de grønne GrannySmith æbler der ligger på en Shell tank med så blank en overflade, at de ser ud til at have en holdbarhed på år, ikke dage. :crazy:

Vi er ikke fanatiske, men tænker os meget om når vi køber ind.

Link to comment
Share on other sites

Da jeg selv har haft testikelkræft og er moderator på tc-cancer.com, så følger jeg også lidt med i forskningen indenfor området. Man ved generelt ikke ret meget om, hvad der præcist forårsager sygdommen, men det meste af den nyere forskning jeg har set, peger på at de hormonforstyrrende stoffer spiller en utroligt stor rolle. Ikke-nedfaldne testikler, som er nævnt i Ingeniørens artikel, har også længe været anerkendt som den største enkeltstående risikofaktor for udviklingen af testikelkræft.. uanset om det er blevet "fikset" opererativt mens man var lille eller ej. Prof. Skakkebæk, der er nævnt i Politikens artikel, er i øvrigt en af de mere prominente forskere indenfor testikelkræft på verdensplan.

Et aspekt, der ikke er nævnt i nogen af artiklerne, er at risikoen for både lav sædkvalitet og testikelkræft forøges markant, hvis moderen ryger, mens hun er gravid.

Der er dog en ting, der kan undre mig noget. USA har et langt mindre antal tilfælde af testikelkræft end Danmark, set i forhold til antal indbyggere.. selvom man umiddelbart skulle mene, at der er omtrent lige så mange miljøgifte og hormonforstyrrende stoffer derovre? Jeg mener at hele USA har ca. 7000 tilfælde om året, mens Danmark har ca. 300, hvilket er noget voldsomt i forhold til antal indbyggere.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share