jægersoldat?


Satchmo
 Share

Recommended Posts

  • Replies 56
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Guest Slettet bruger
Hej Jonas.

Det er en god tanke at udfærdige en guide, men dele af din guide er "helt hen i hegnet" og har intet med virkeligheden at gøre. Når jeg kan sige dette er det fordi, at jeg for nogle år siden gennemførte Patruljekursus med meget tilfredsstillende resultat og gik videre på aspirantdelen.

Nogle af de anførte punkter har ikke hold i virkeligheden, og kommende ansøgere bør ikke træne emner der ikke har hold i virkeligheden eller kun har det ringeste træningsudbytte. En ansøger bør være i rimelig fysisk form (Mr. Univers niveau er ikke nødvendigt). Ansøgeren skal i høj grad være typen der kan "regne den ud" dvs. at finde sit eget system i systemet. Eksembel på dette er, at dele af kurset er skruet således, at man ikke kender morgendagen. Når man så har haft fx. svømning hver mandag morgen i 3 uger, så kan man lave sit eget lille skema med dette anført, og på den måde danner ansøgeren sig et lille billede af, hvordan ugerne er strikket sammen, ud fra de aktiviteter der går igen- nu er mængden af uvidenhed begrænset, hurra hurra :4thumbup:

En aspirant er klog og snarrådig, og prøver at gøre enhver situation så bekvemt som muligt. Dette gælder også under forberedelserne til patrulje- og aspirantkursus, dvs. under træningen og hverdagen hjemme i "Andeby"

Endvidere skal ansøgeren være afklaret, hvilket er en lidt svær størrelse for hvad vil det sige... Ansøgeren bør have lavet en aftale med sig selv om, at han (m/k) ikke melder fra, samt en nødplan for, såfremt han ønsker at melde fra- hvor når han selv vil tillade dette, fx. kan han aftale med sig selv, at det er kun tilladt at melde fra om onsdagen. På den måde undgår han at melde fra efter en lang weekend sammen med sin gudeskønne og storbarmede kæreste, der nusser og hygger om ham, hvor det hele har være lyserødt og yndefuldt => "come on boys" det er jo alligevel ikke hverdagen i et parforhold...

Det er ikke alle punkter der er helt dårlige, nogle er faktisk velovervejede, men af procesøkonomiske årsager, vil de ikke blive kommenteret. Nu følger mine kommentarer med udgangspunkt i listens 1. og øverste punkt.

1) Varmt bad og varmt vand er altid tilladt når man opholder sig på FSN Aalborg, samt når man er i svømmehallen og skal bade/omklæde.

2) Liggeunderlag er den del af "Patrulje (+)" udrustningen. Liggeunderlag benyttes ved alle lange hvil dvs. når man sidder på vagt, sover, forbereder sig i overdagningsområde - LUP, samt klargøre rute, mad... osv.

3)Planlæg et tidspunkt i stedet, så bliver kæresten ikke træt af dig INDEN du starter, og derfor vil opbakningen og forståelsen være bedre. Desuden vil din krop være mere klar, hvorfor skader forebygges.

4)Overhold dine måltider så dit træningsudbytte er maksimalt i alle træningspas. Derved bliver du stærkere på kortere tid.

10) Få sovet rigeligt så ofte som muligt. Din krop bliver mere træt end du selv regner med, pga. al den træning. Desuden skal du passe dit arbejde og familieliv da især familien fx. kæresten, skal undvære dig mere end normalt nu hvor du træner målrettet.

11)Brug pengene på et pulsur i stedet for faldskærmsspring, der ikke er en del af patrulje- og aspirantkursus.

Slutteligt tror jeg, at din guide skal forberede aspiranten til nogle kommende ubehageligheder, men det kan ikke trænes. Dette ligger inden i hovedet og er en del af, at man er afklaret og besluttet på, at uanset hvad instruktørerne finder på, så vil man fortsætte.

Det var ordene.

/CountySheriff

Tak for din lange kommentar CountySheriff. Du har misforstået tanken bag træningsprogrammet, sandsynligvis fordi at jeg ikke har udpenslet det nok.

Jeg ved godt at man bruger liggeunderlag, har mulighed for varme bade osv., men hele tanken med at gøre disse ting i træningen er at udvide sin comfortzone.

Dette er illustreret nedenfor:

comfortzone.jpg

Det røde område viser din comfortzone inden du påbegynder træningsprogrammet. Den er selvfølgelig af forskellig størrelse fra person til person. Det grønne område illustrerer din comfortzone efter gennemførsel af træningsprogrammet. Som du kan se er den blevet større - altså er grænserne for hvad du kan håndtere blevet udvidet. Som du kan se ligger dine grænser nu tættere på de ting der ligger ude i horisonten, de ting du vil blive udsat for som jægeraspirant, og du vil derfor have lettere ved at håndtere det.

Somsagt er det ideen med stort set alle tiltagene i træningsprogrammet, på både det fysiske og mentale plan.

Mine metoder er radikale, uden tvivl. Det har de altid været. Til gengæld har jeg også altid fået radikale resultater. Af samme årsag kan jeg sidde i min store dejlige badekåbe lige nu og nyde en veltilberedt laks, med udsigt til at bruge dagen på lige præcis det jeg har lyst til, i stedet for som mine jævnaldrende at sidde på en eller anden hård skolebænk eller på en lige så hård stol bag kassen i netto :innocent:

Link to comment
Share on other sites

Hej jonas

Jeg har stor respekt for dit arbejde og tilgang til tingene, men jeg synes alligevel at din guide har for alvorlige mangler til at man kan tillade sig at kalde den for "svaret".

Jeg har ikke været i jægerkorpset, men der er visse ting der springer i øjnene. Du har for det første fuldstændig ret i det med rød,gul, og grøn zone som Moltke leth kalder det (tror det er i "jo du kan"), men du bliver dogmatisk i det. Det er en rigtig god ide at stå op en nat og gå en tur, det er en god ide at prøve at lære hvordan man reagere når man ikke har spist hele dagen, det er en god ide at se hvordan man reagere i forskellige situationer fordi man er træt eller utilpas, men at gøre det hver uge VIL være opslidende og nedbrydende, snarere end opbyggende mental og fysisk, og hvis man er he-man, og det ikke er, så vil det være for dine omgivelser, som du altså også har brug for.

Hvis vi løber den igennem:

1) God ide at gøre engang i mellem, men hvorfor i al verden gøre livet surt før. Tag et varmt bad, stå op kl 7 hvis det passer i din dag, og så gør det andet en gang i mellem

2) tåbeligt. Tag ud i skoven nogle weekender og lig i sovepose

3) God ide at gøre en gang i mellem

4) God ide at prøve

5) Crosfit kan være en ide. Men det afhænger af dine styrker og hvordan din øvrige styrke og anden træning ligger. ulempen er at du ikke kan planlægge det i forhold til restitution, progression eller øvrig træning (f.eks. hvis du har løbet om morgenen og den CF træningsgang om aftenen så står på 5 km løb, eller lavet kropsvægt træning og så er CF ikke tung træning men let den gang)

6) god ide

7) God ide, er du svag i vandet træner du det mere, er du stærk mindre.

8) Læs blandt andet de bøger, men hellere læse dem grundigt en gang, og læse andre også

9) nemlig

10) prøv det, men lad være med at gøre det fast da det alt andet lige vil påvirke din krop og dine omgivelser, i negativ retning.

11) tja, hvis du har nok penge. Men du kan ikke forberede dig til det hele alligevel. Der er mange andre billigere selvtillidsprøver

12) god ide

13) nemlig

14) tja, hvis du har nok penge. Men du kan ikke forberede dig til det hele alligevel, og du lære det på skolen

15) nemlig

16) nemlig

Det er et års træning, der vil komme nedture, og det gælder om at minimere dem mest muligt, opsøge nogle af dem under kontrolerede forhold, samt lære af dem. Træningen op til skal ikke være et langt surt slid. Jeg skrev for nogle år siden et indlæg (der kunne trænge til nogle justeringer, f.eks. ville jeg anbefale CF træning også, og afhænger af hvor man er stærk, men pointen er der), der måske også kan inspirere i kombination med ovenstående tilrettede guide, Her.

Edited by Waits
Link to comment
Share on other sites

Guest Slettet bruger
Hej jonas

Jeg har stor respekt for dit arbejde og tilgang til tingene, men jeg synes alligevel at din guide har for alvorlige mangler til at man kan tillade sig at kalde den for "svaret".

Jeg har ikke været i jægerkorpset, men der er visse ting der springer i øjnene. Du har for det første fuldstændig ret i det med rød,gul, og grøn zone som Moltke leth kalder det (tror det er i "jo du kan"), men du bliver dogmatisk i det. Det er en rigtig god ide at stå op en nat og gå en tur, det er en god ide at prøve at lære hvordan man reagere når man ikke har spist hele dagen, det er en god ide at se hvordan man reagere i forskellige situationer fordi man er træt eller utilpas, men at gøre det hver uge VIL være opslidende og nedbrydende, snarere end opbyggende mental og fysisk, og hvis man er he-man, og det ikke er, så vil det være for dine omgivelser, som du altså også har brug for.

Hvis vi løber den igennem:

1) God ide at gøre engang i mellem, men hvorfor i al verden gøre livet surt før. Tag et varmt bad, stå op kl 7 hvis det passer i din dag, og så gør det andet en gang i mellem

2) tåbeligt. Tag ud i skoven nogle weekender og lig i sovepose

3) God ide at gøre en gang i mellem

4) God ide at prøve

5) Crosfit kan være en ide. Men det afhænger af dine styrker og hvordan din øvrige styrke og anden træning ligger. ulempen er at du ikke kan planlægge det i forhold til restitution, progression eller øvrig træning (f.eks. hvis du har løbet om morgenen og den CF træningsgang om aftenen så står på 5 km løb, eller lavet kropsvægt træning og så er CF ikke tung træning men let den gang)

6) god ide

7) God ide, er du svag i vandet træner du det mere, er du stærk mindre.

8) Læs blandt andet de bøger, men hellere læse dem grundigt en gang, og læse andre også

9) nemlig

10) prøv det, men lad være med at gøre det fast da det alt andet lige vil påvirke din krop og dine omgivelser, i negativ retning.

11) tja, hvis du har nok penge. Men du kan ikke forberede dig til det hele alligevel. Der er mange andre billigere selvtillidsprøver

12) god ide

13) nemlig

14) tja, hvis du har nok penge. Men du kan ikke forberede dig til det hele alligevel, og du lære det på skolen

15) nemlig

16) nemlig

Det er et års træning, der vil komme nedture, og det gælder om at minimere dem mest muligt, opsøge nogle af dem under kontrolerede forhold, samt lære af dem. Træningen op til skal ikke være et langt surt slid. Jeg skrev for nogle år siden et indlæg (der kunne trænge til nogle justeringer, f.eks. ville jeg anbefale CF træning også, og afhænger af hvor man er stærk, men pointen er der), der måske også kan inspirere i kombination med ovenstående tilrettede guide, Her.

Jeg har selvfølgelig aldrig kaldt det for svaret - alt hvad jeg skriver, gør og siger er mit bud på hvordan verden hænger sammen, dermed ikke sagt at det er det rigtige for andre. Og så værdsætter jeg desuden dine inputs, det ville jo være fantastisk om min guide kunne skarpslibes endnu mere over tid.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har selvfølgelig aldrig kaldt det for svaret - alt hvad jeg skriver, gør og siger er mit bud på hvordan verden hænger sammen, dermed ikke sagt at det er det rigtige for andre. Og så værdsætter jeg desuden dine inputs, det ville jo være fantastisk om min guide kunne skarpslibes endnu mere over tid.

Fair nok :smile:

Jeg læser nok "Sådan bliver du jægersoldat" titlen og starten "Der er efterhånden mange mænd der har skrevet og spurgt mig hvordan de kan træne sig op til at bestå uddannelsen til jægersoldat. For at undgå at skulle svare de samme ting igen- og igen kommer svaret her, så har jeg noget at referere til." lige skarpt nok. No biggy.

Jeg synes det ville være fedt hvis du blev ved med at finpudse den, da det ville være godt at referere til den når der for 200. gang kommer et indlæg om det her på mol.

Link to comment
Share on other sites

Jeg ved godt at man bruger liggeunderlag, har mulighed for varme bade osv., men hele tanken med at gøre disse ting i træningen er at udvide sin comfortzone.

comfortzone.jpg

Det røde område viser din comfortzone inden du påbegynder træningsprogrammet. Den er selvfølgelig af forskellig størrelse fra person til person. Det grønne område illustrerer din comfortzone efter gennemførsel af træningsprogrammet. Som du kan se er den blevet større - altså er grænserne for hvad du kan håndtere blevet udvidet. Som du kan se ligger dine grænser nu tættere på de ting der ligger ude i horisonten, de ting du vil blive udsat for som jægeraspirant, og du vil derfor have lettere ved at håndtere det. Somsagt er det ideen med stort set alle tiltagene i træningsprogrammet, på både det fysiske og mentale plan.

Hej Jonas.

Tak for dit svar. Indlæg på MOL har det med at være "øretævenes holdeplads" så jeg har respekt for, at du har en holdning og tager stilling til andres synspunkter. Af samme årsag vil det heller ikke være på sin plads, at svine dit indlæg unødigt til, eller fuldstændigt forkaste det. Når du selv referere til "den gode gamle cirkel" så vil jeg ganske kort, tage udgangspunkt i den.

For at udvide sit grønne område kræver det, at man bliver tilpas stresset gennem en periode, så det gule rykkes nærmere det røde område. Det er vigtigt at holde fast i ordet STRESS for der er mile vidt forskel på stress og røvtur. At få røvtur stresser de færreste, men opleves blot som et irritationsmoment. Når jeg taler om røvtur er det fx. at tage et koldt bad eller sove på gulvet uden liggeunderlag. Du kan have ret i, at faldsskærmsspring kan have en positiv effekt, jeg mener bare, at der er andre mere indlysende og kortere(billigere) veje til målet.

Men ok. Det er fint at du kom med dit bud til forberedelse, det

Et godt råd med på vejen: "Træn som det, du vil i træning til"

/CountySheriff

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share