jægersoldat?


Satchmo
 Share

Recommended Posts

Hjemmeværnet har deres egne patruljeenheder hvor sjovt det end lyder, men de sku nu være ret skarpe. Ellers ville det også være en god ide at starte på bornholm ved spejderne, man siger at de fleste af dem er "aspiranter" til jægerkorpset. Jo Patruljekurset er obligatorisk, mente blot at han kunne tage det og så stoppe hvis han nu sys det var noget lort.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 56
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Hjemmeværnet har deres egne patruljeenheder hvor sjovt det end lyder, men de sku nu være ret skarpe. Ellers ville det også være en god ide at starte på bornholm ved spejderne, man siger at de fleste af dem er "aspiranter" til jægerkorpset. Jo Patruljekurset er obligatorisk, mente blot at han kunne tage det og så stoppe hvis han nu sys det var noget lort.

Var også sådan jeg forstod dig :smile:

...

Link to comment
Share on other sites

Sådan som jeg ser ptr. er det et forberedende kursus som du skal gennemføre og derudover bestå - jeg mener at det er tilfredsstillende - måske skal det være meget tilfredsstillende for at kunne gå videre i udd. derinde ... er ik sikker

Kurset i sig selv - ikke at jeg har været på det - skulle være ekstremt godt. Du skal efter sigende virkelig være skarp på dine enkeltkæmper egenskaber hvis du skal klare dig godt deroppe og derudover skal du selvfølgelig have viljen og være i god form. Derfor tror jeg helt sikkert at det er et ekstremt kursus for f.eks. sergenter i pinf'er regimenter - hosltebro - livgarden osv...

tror ihvertfald ik at det er for sjov.... :crazy:

Link to comment
Share on other sites

Sådan som jeg ser ptr. er det et forberedende kursus som du skal gennemføre og derudover bestå - jeg mener at det er tilfredsstillende - måske skal det være meget tilfredsstillende for at kunne gå videre i udd. derinde ... er ik sikker

Kurset i sig selv - ikke at jeg har været på det - skulle være ekstremt godt. Du skal efter sigende virkelig være skarp på dine enkeltkæmper egenskaber hvis du skal klare dig godt deroppe og derudover skal du selvfølgelig have viljen og være i god form. Derfor tror jeg helt sikkert at det er et ekstremt kursus for f.eks. sergenter i pinf'er regimenter - hosltebro - livgarden osv...

tror ihvertfald ik at det er for sjov.... :crazy:

Forudsætningen for aspirant kursus er 'meget tilfredsstillende'

Link to comment
Share on other sites

Nu kan det godt være at jeg spørger dumt, men er der en grund til at dem der ikke har klaret sig "meget tilfredsstillende" får lov til at starte alligevel - mangler de folk???

Må indrømme jeg ikke ved det.. :smile: Men kunne forestille mig de ser på hvorfor man "kun" fik tilfredsstillende og vurderer om det er slemt nok til at de ikke vil have en på aspirantkursus.. Men det er kun et bud, jeg ved det ikke. :smile:

Link to comment
Share on other sites

Har nu også hørt, at flere med tilfredsstillende resultat får lov at gå videre på aspiranten. Var selv derop og forsøge for nogle år siden, ingen historie, men der fik dem med tilfredsstillende lov at gå videre, og så blev deres evner ellers testet hårdt igennem..

Junker

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Før i tiden fik man enten "Tilfredsstillinde" eller "Meget tilfredsstillende", kun dem der fik "Meget tilfredsstillende" fik lov at fortsætte på Aspiranten.

Nu giver Training Wing både en "Tilfredsstillinde/Meget Tilfredsstillende" bedømmelse og en "Egnet/Ikke Egnet til aspirantkursus" bedømmelse af alle aspiranter. Dvs. man godt kan starte på aspiranten med "Tilfredsstillende"

Link to comment
Share on other sites

ok, har hørt rygter om at instruktørerne prøver at køre en ned fuldstændig, og at det man ser i fjernsynet langt fra er det værste da de ikke må vise det. Men er det sådan at de er personlige i den måde de provokerer en på? jeg mener om der slet ikke findes grænser for hvad de kan finde på at fyre af lige i hovedet på en?

Hvis du er typen, der farer i flint, fordi man siger noget om din mor, skal du nok arbejde på det først. Største problem er næppe hvad de siger til dig men hvordan du klarer dig under pres, fysisk og psykisk. Uanset hvor god form man er i er det nemt at blive presset fysisk, lige så nemt som at presse en utrænet, der skal bare noget andet til, derfor er det ikke en sikker nøgle til succes at være i verdens bedste form. De vigtigste egenskaber ved jeg ikke hvor meget man kan træne, det eneste man kan gøre er vel at sørge for at sætte sig selv under pres, pres der ikke er en nem vej ud af. F.eks. kan det være en lang march en kold og våd nat, hvor du er 50km hjemmefra og ude på Lars Tyndskids marker. Gør ting du er utryg ved, kom ud af din comfort zone, gerne med små skridt, man kan vænne sig til det utroligste. Ved at blive fortrolig med at prøve uvante ting vil du ikke så nemt gå i panik når der sker noget uventet, du lærer at stole på dig selv.

Ellers kan jeg kun tilslutte mig folks råd om at starte med værnepligten og tage den derfra, folk kom også i jægerkorpset før der var noget der hed internet. Én ting er at læse/høre/se film om forsvaret, det er noget HELT andet at være i det. Lige fra jeg var lille ville jeg i forsvaret og kom ind på officeruddannelsen, men jeg havde ikke været i forsvaret før, og jeg fandt ud af at det slet ikke var noget for mig, selvom jeg altid havde troet det ville være. Vi mænd har en fantastisk evne til at romantisere livet som soldat, man glemmer bare de andre 99% af jobbet, og det er ikke noget for alle.

Link to comment
Share on other sites

Hjemmeværnet har deres egne patruljeenheder hvor sjovt det end lyder, men de sku nu være ret skarpe.

Hvorfor er det lige så sjovt ?

Har du set deres optagelseskrav ?

Gennemføres

  • 3 stk bronzecirkler på max 12 minutter iført træningstøj.
  • 2400 meter på max. 12 minutter i kampuniform og kampsstøvler.
  • 2 stk. 20 kilometer march. Hver march skal gennemføres på højst 3 timer og 50 minutter iført kampuniform og kampsstøvler med 25 kilo oppakning (inkl. basis og rygsæk, men uden vand).
  • 10 km dagorienteringsmarch (med oppakning).
  • 8 km natorienteringsmarch (med oppakning).
  • Svømme 300 meter. 15 meter under vand. Dykke 3,5 meter.
  • Skriftlig orienteringsprøve.
  • Førstehjælpsprøve (handleprøve), og andre prøver i grundlæggende færdigheder.
  • Selvtillids- og samarbejdsøvelser.

Link to comment
Share on other sites

Hjemmeværnet har deres egne patruljeenheder hvor sjovt det end lyder, men de sku nu være ret skarpe.

Hvorfor er det lige så sjovt ?

Har du set deres optagelseskrav ?

Gennemføres i

  • 3 stk bronzecirkler på max 12 minutter iført træningstøj.
  • 2400 meter på max. 12 minutter i kampuniform og kampsstøvler.
  • 2 stk. 20 kilometer march. Hver march skal gennemføres på højst 3 timer og 50 minutter iført kampuniform og kampsstøvler med 25 kilo oppakning (inkl. basis og rygsæk, men uden vand).
  • 10 km dagorienteringsmarch (med oppakning).
  • 8 km natorienteringsmarch (med oppakning).
  • Svømme 300 meter. 15 meter under vand. Dykke 3,5 meter.
  • Skriftlig orienteringsprøve.
  • Førstehjælpsprøve (handleprøve), og andre prøver i grundlæggende færdigheder.
  • Selvtillids- og samarbejdsøvelser.

Link to comment
Share on other sites

Hjemmeværnet har deres egne patruljeenheder hvor sjovt det end lyder, men de sku nu være ret skarpe.

Hvorfor er det lige så sjovt ?

Har du set deres optagelseskrav ?

Gennemføres på en weekend 1-2 gange om året...

  • 3 stk bronzecirkler på max 12 minutter iført træningstøj.
  • 2400 meter på max. 12 minutter i kampuniform og kampsstøvler.
  • 2 stk. 20 kilometer march. Hver march skal gennemføres på højst 3 timer og 50 minutter iført kampuniform og kampsstøvler med 25 kilo oppakning (inkl. basis og rygsæk, men uden vand).
  • 10 km dagorienteringsmarch (med oppakning).
  • 8 km natorienteringsmarch (med oppakning).
  • Svømme 300 meter. 15 meter under vand. Dykke 3,5 meter.
  • Skriftlig orienteringsprøve.
  • Førstehjælpsprøve (handleprøve), og andre prøver i grundlæggende færdigheder.
  • Selvtillids- og samarbejdsøvelser.

Der er faktisk mange folk derude, der ønsker at have en militær karriere, men ikke har råd til forsvarets lønninger!

Jeg er iøvrigt selv med i en motinf deling.

Edited by Akademisten
Link to comment
Share on other sites

Mig bekendt bliver (SSR - Særlig Støtte og Rekognoscering) anvendt skarpt i udlandet.

Så det er altså ikke for sjov, bare fordi folkene i enheden er på hjemmeværnskontrakt (og skriver kontrakt med Forsvaret, når de skal udsendes)!

www.patruljekompagniet.dk

Link to comment
Share on other sites

Man kan bare ikke lade være med at trække lidt på smilebåndene når man ved at der i samme organisation er folk der dirigerer trafik på bilkas parkeringsplads ved spidsbelastninger. Men jeg har lige kigget på hjemmesiden og det ser seriøst ud og jeg har også tidligere hørt gode ting om dem. Hjemmeværnet ER måske mere end man tror :ninja:

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Hej Jonas.

Det er en god tanke at udfærdige en guide, men dele af din guide er "helt hen i hegnet" og har intet med virkeligheden at gøre. Når jeg kan sige dette er det fordi, at jeg for nogle år siden gennemførte Patruljekursus med meget tilfredsstillende resultat og gik videre på aspirantdelen.

Nogle af de anførte punkter har ikke hold i virkeligheden, og kommende ansøgere bør ikke træne emner der ikke har hold i virkeligheden eller kun har det ringeste træningsudbytte. En ansøger bør være i rimelig fysisk form (Mr. Univers niveau er ikke nødvendigt). Ansøgeren skal i høj grad være typen der kan "regne den ud" dvs. at finde sit eget system i systemet. Eksembel på dette er, at dele af kurset er skruet således, at man ikke kender morgendagen. Når man så har haft fx. svømning hver mandag morgen i 3 uger, så kan man lave sit eget lille skema med dette anført, og på den måde danner ansøgeren sig et lille billede af, hvordan ugerne er strikket sammen, ud fra de aktiviteter der går igen- nu er mængden af uvidenhed begrænset, hurra hurra :4thumbup:

En aspirant er klog og snarrådig, og prøver at gøre enhver situation så bekvemt som muligt. Dette gælder også under forberedelserne til patrulje- og aspirantkursus, dvs. under træningen og hverdagen hjemme i "Andeby"

Endvidere skal ansøgeren være afklaret, hvilket er en lidt svær størrelse for hvad vil det sige... Ansøgeren bør have lavet en aftale med sig selv om, at han (m/k) ikke melder fra, samt en nødplan for, såfremt han ønsker at melde fra- hvor når han selv vil tillade dette, fx. kan han aftale med sig selv, at det er kun tilladt at melde fra om onsdagen. På den måde undgår han at melde fra efter en lang weekend sammen med sin gudeskønne og storbarmede kæreste, der nusser og hygger om ham, hvor det hele har være lyserødt og yndefuldt => "come on boys" det er jo alligevel ikke hverdagen i et parforhold...

Det er ikke alle punkter der er helt dårlige, nogle er faktisk velovervejede, men af procesøkonomiske årsager, vil de ikke blive kommenteret. Nu følger mine kommentarer med udgangspunkt i listens 1. og øverste punkt.

1) Varmt bad og varmt vand er altid tilladt når man opholder sig på FSN Aalborg, samt når man er i svømmehallen og skal bade/omklæde.

2) Liggeunderlag er den del af "Patrulje (+)" udrustningen. Liggeunderlag benyttes ved alle lange hvil dvs. når man sidder på vagt, sover, forbereder sig i overdagningsområde - LUP, samt klargøre rute, mad... osv.

3)Planlæg et tidspunkt i stedet, så bliver kæresten ikke træt af dig INDEN du starter, og derfor vil opbakningen og forståelsen være bedre. Desuden vil din krop være mere klar, hvorfor skader forebygges.

4)Overhold dine måltider så dit træningsudbytte er maksimalt i alle træningspas. Derved bliver du stærkere på kortere tid.

10) Få sovet rigeligt så ofte som muligt. Din krop bliver mere træt end du selv regner med, pga. al den træning. Desuden skal du passe dit arbejde og familieliv da især familien fx. kæresten, skal undvære dig mere end normalt nu hvor du træner målrettet.

11)Brug pengene på et pulsur i stedet for faldskærmsspring, der ikke er en del af patrulje- og aspirantkursus.

Slutteligt tror jeg, at din guide skal forberede aspiranten til nogle kommende ubehageligheder, men det kan ikke trænes. Dette ligger inden i hovedet og er en del af, at man er afklaret og besluttet på, at uanset hvad instruktørerne finder på, så vil man fortsætte.

Det var ordene.

/CountySheriff

Link to comment
Share on other sites

Religiøst, dogmatisk vanvid :smile:.

eh, er det den rette tråd? dogmatisk, ja, men religiøst eller vanvid, næ.

Mht. "guiden" så er der næsten uendelig mange forslag til optimal træning til specialkorps, nogle bedre end andre, og der er nogle gode elementer i ovenstående guide. Jf. Sheriffens' indlæg, så er der dog også for mange mangler og urealistiske forslag, der nok mere har hold i røverhistorier og hvad man tror virker, snarere end hvad man selv har prøvet baseret på at man skal holde motivation, det mentale overskud og kroppen i en tilstand der kan bære en igennem. Men ikke en decideret halsbrækkende dårlig guide, blot ej heller god i mine øjne, da den er forholdsvist urealistisk.

Come on, et punkt med at man skal læse the art of war igen og igen!... :rolleyes:

og hver 3. dag (altså min. to gange om ugen) sove dårligt uden ligge underlag, en nat springe den helt over og en nat (som så kan være en af dem uden liggeunderlag) afbryde søvnen for at gå... Det er sgu da for åndsvagt 4 ud af 7 nætter ikke at sove ordentligt.... i et helt år :sleepy:

Det er dog en god ide at være en del i naturen

Mere end at give et program og krav, skal en god guide i mine øjne stille nogle rammer til rådighed, pointere nogle faldgrupper, samt give inspiration til folk selv skaber deres program baseret på deres individuelle stærke og svage sider.

Edited by Waits
Link to comment
Share on other sites

Du skriver, det ikke er religiøst og dogmatisk i din første sætning, hvorefter du giver mig ret i resten af dit indlæg :wink:. Jeg synes, det er de 2 mest rammende udtryk for sådan en omgang snak, som der ingen evidens er for. Læse 3 bøger igen og igen for at kunne hvert et ord (du nævner det selv), torturere sig med manglende søvn i 1 år osv, nej, jeg kan ikke læse det som andet en dogmatisk vrøvl, men det er da fint nok, man kan trække noget fornuftigt ud af mange ting, hvis man ikke slavisk følger dte skrevne.

Link to comment
Share on other sites

Du skriver, det ikke er religiøst og dogmatisk i din første sætning, hvorefter du giver mig ret i resten af dit indlæg :wink:. Jeg synes, det er de 2 mest rammende udtryk for sådan en omgang snak, som der ingen evidens er for. Læse 3 bøger igen og igen for at kunne hvert et ord (du nævner det selv), torturere sig med manglende søvn i 1 år osv, nej, jeg kan ikke læse det som andet en dogmatisk vrøvl, men det er da fint nok, man kan trække noget fornuftigt ud af mange ting, hvis man ikke slavisk følger dte skrevne.

læs hvad jeg skriver. Jeg skriver netop det er dogmatisk, men ser ikke hvor det religiøse aspekt ligger, medmindre det er en helt særlig forståelse af religion-begrebet vi anvender.

Link to comment
Share on other sites

læs hvad jeg skriver. Jeg skriver netop det er dogmatisk, men ser ikke hvor det religiøse aspekt ligger, medmindre det er en helt særlig forståelse af religion-begrebet vi anvender.

Ok, du er enig med mig, men ville lige lave et indlæg. Religion består af dogmer, der ikke er rationelt begrundede. Der er ikke rationelle begrundelser for ret meget i den guide, ergo er de to termer, religion og dogmatisk, vel fint rammende... det kan ikke være anden end religiøsitet, når man udfra et livssyn om den totale "kommen-i-et-med-naturen" anbefaler slavisk læsning af bøger og fysisk afstraffelse uden nytte, jeg kan ikke helt huske, hvilken religion, der siger det (bortset fra at man her skal være fra jorden og det kødlige i en hvis fart), men starter den ikke med med k eller sådan noget :wink:.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share