Sign in to follow this  
T-P

CrossFit

Recommended Posts

Hey,

Er der nogle af Jer fullbody/funktionelle folk der har prøvet at køre efter CrossFit.com's protokol - altså hver dag udføre den aktuelle WOD? Fungerer det? Jeg har altid brugt traditionel, fullbody progressiv vægttræning, men nu hvor jeg synes jeg har været på et plateau i noget tid er jeg lidt fristet af at prøve.

Og hvad er kommentarerne til følgende fra deres FAQ:

1.6. Will I/can I get big doing CrossFit?

If you train the WODs hard, and eat right and get lots of sleep, you will definitely gain lean mass, lose fat, and yes, you can build muscle mass with the crossfit protocol. More specifically, according to Coach,

Here is a hierarchy of training for mass from greater to lesser efficacy:

1. Bodybuilding on steroids

2. CrossFitting on steroids

3. CrossFitting without steroids

4. Bodybuilding without steroids

The bodybuilding model is designed around, requires, steroids for significant hypertrophy.

The neuroendocrine response of bodybuilding protocols is so blunted that without "exogenous hormonal therapy" little happens.

The CrossFit protocol is designed to elicit a substantial neuroendocrine whollop and hence packs an anabolic punch that puts on impressive amounts of muscle though that is not our concern. Strength is.

Natural bodybuilders (the natural ones that are not on steroids) never approach the mass that our ahtletes do. They don't come close.

Those athletes who train for function end up with better form than those who value form over function. This is one of the beautiful ironies of training.

Temmelig radikal udmelding som nok kan diskuteres.

Input, anyone?

/T-P

Share this post


Link to post
Share on other sites

Crossfit VIRKER! INGEN tvivl om det. Hvorvidt du blir stor og stærk af deres træning kan diskuteres, men du kommer i knaldhamrende go form.

Det ikke for sjov mange militær og politifolk træner på den måde!

Tjek evt www.gymjones.com

Edited by therealstud

Share this post


Link to post
Share on other sites
Jhax herinde fra kørte Crossfit på et tidspunkt - du kan evt. kontakte ham med spørgsmål :smile:

Tak - det var da en mulighed at gribe fat i ham.

Jeg tænkte også på om der var nogen der ville kommentere på den påståede hypertrofi-effekt?

/T-P

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hele forudsætningen for den liste han laver er jo at BB-programmet er "designet" til en på steroider - som han endda selv skriver. Så er det da rimelig oplagt, at en clean atlet ikke vil få så meget udbytte af det. Hvad med at sammenligne med et BB-program der rent faktisk er designet til folk uden steroider...

BB sigter direkte imod udseendet - bliver mine muskler større af det her?

CrossFit har performance som målestok - styrke, udholdenhed, at kunne udføre mere arbejde på kortere tid, og så må udseendet (muskelmassen) blive hvad det kan give.

Jeg nægter at tro på denne "omvej" kan give bedre resultater rent massemæssigt end hvis man har det som primært mål.

Der skal i hvert fald bedre beviser til end at en eller anden i CrossFit FAQ'en banker sådan en liste sammen.

Så CrossFit er uden tvivl godt, og det kan uden tvivl give nogle resultater også mht ren muskelmasse, men jeg synes ikke det skal forsøge at gabe over mere end det kan klare. Min egen tilgang minder meget om CrossFit filosofien, og når mine muligheder tillader det har jeg da tænkt at forsøge mig på WOD eller en anden af de navngivne workouts man lige kan finde på og har udstyr til.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meget enig med Max. Det er en gøgler.

Min erfaring er at CF ikke er hypertrofi-orienteret træning overlegent, mht gains. Tværtimod.

Tilgengæld er det sjovere, mere afvekslende og sikkert også bedre for den generelle sundhed.

Det er masser af grunde til vælge CF fremfor et BB-program, men hypertrofi burde ikke være det.

Her mit hieraki (med visse forbehold)

1. Bodybuilding on steroids

2. BB + CrossFitting on steroids

3. BB + CrossFitting without steroids

4. Bodybuilding without steroids

5. Crossfitting.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Hej.

Forstår ikke helt konceptet, kan I komme med et eksempel på "crossfit" træning?

http://crossfit.com/

En crossfit træning handler ofte om at du skal "udførr en given mængde arbejde hurtigst muligt", eller en given volumen med højest mulig vægt.

På crossfit.com under FAQ (http://www.crossfit.com/cf-info/faq.html) kan du ved punkt 4 se alle de "navngivne" workouts, f.eks. en "Angie":

100 pullups

100 pushups

100 situps

100 squats

Dette skal udføres på tid og du bestemmer selv hvordan du deler det op i sæt/pauser osv.

De fleste øvelser er enten kendte styrketræningsøvelser, noget VL, cardio (løb, C2 roning osv) og andre sjove kropslige udfoldelser.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

Sign in to follow this