Vabler


ja.df
 Share

Recommended Posts

Min datter skal løbe et par gange om ugen på sin efterskole. Det synes jeg jo er en fremragende ide, så jeg købte hende et par løbesko. Først et par 'alm.' (3-400kr) i A-Z, indtil hun fandt ud af, om det er noget, hun vil gøre noget ved - eller om hun havde brug for noget specielt.....

Men hun fik nogle generende vabler under foden, så jeg måtte ud at købe nogle bedre - denne gang i en sportsforretning, hvor ekspedienten anbefalede nogle Asics (8-900kr) med kile mod indadhældning. Men det hjælper ikke.

Hun bruger også sportsstrømper for, at strømpen ikke skal klumpe sammen. Det hjælper heller ikke.

Hun har forsøgt med Compeed plaster, men det bryder hun sig ikke om,- de går løs, når hun sveder, og så klumper de....

Er der andre med lignende problemer/erfaringer? Hvad skal vi nu prøve? Skal der mon mere (større) svangstøtte eller måske mindre? Indlæg? Specielle skomodeller?

Hvis man går bagud fra storetåen mod hælen, kommer vablerne lige der, hvor svangen begynder at hæve sig. Altså lige bag storetåens 'støttepunkt'. Hun ser ikke ud til at være platfodet.

Hun er forresten ret god til at løbe. :-)

Hvad gør en far, der gerne vil støtte en sund interesse?

Link to comment
Share on other sites

Min datter skal løbe et par gange om ugen på sin efterskole. Det synes jeg jo er en fremragende ide, så jeg købte hende et par løbesko. Først et par 'alm.' (3-400kr) i A-Z, indtil hun fandt ud af, om det er noget, hun vil gøre noget ved - eller om hun havde brug for noget specielt.....

Men hun fik nogle generende vabler under foden, så jeg måtte ud at købe nogle bedre - denne gang i en sportsforretning, hvor ekspedienten anbefalede nogle Asics (8-900kr) med kile mod indadhældning. Men det hjælper ikke.

Hun bruger også sportsstrømper for, at strømpen ikke skal klumpe sammen. Det hjælper heller ikke.

Hun har forsøgt med Compeed plaster, men det bryder hun sig ikke om,- de går løs, når hun sveder, og så klumper de....

Er der andre med lignende problemer/erfaringer? Hvad skal vi nu prøve? Skal der mon mere (større) svangstøtte eller måske mindre? Indlæg? Specielle skomodeller?

Hvis man går bagud fra storetåen mod hælen, kommer vablerne lige der, hvor svangen begynder at hæve sig. Altså lige bag storetåens 'støttepunkt'. Hun ser ikke ud til at være platfodet.

Hun er forresten ret god til at løbe. :-)

Hvad gør en far, der gerne vil støtte en sund interesse?

Da jeg var i militæret brugte vi følgende teknik for at undgå vabler.

Tag en tætsiddende inderstrømpe på (ikke særlige tyk - formentlig ligesom en sportsstrømpe) uden på den tager du en normal strømpe, helst et materiale som den anden strømpe kan 'glide' på.

Grunden til at vabler opstår er friktion mellem huden og underlag (eller for tyndt lag mellem hud og underlag der gør at friktionen stadig overføres)

Ved at lave det beskrevet "glidelag" får hun friktion med et blødere lag end skoens "hårde" bund, det kan muligvis gøre hun undgår vabler, selvom hun nok får lidt varmere fødder. Men min erfaring siger mig at nogle folk får vabler så let som ingenting mens andre kan gøre næsten hvad de vil uden at få en eneste.

Edited by yan
Link to comment
Share on other sites

Vabler er ikke sjovt - men IKKE farligt!!!

Der er ikke noget mystisk i at man får vabler, når man begynder at bruge kroppen på en ny måde, og der derved opstå tryk nye steder eller i et nyt omfang.

Mit bedste råd...

Lad vablerne være, eller prik hul på dem (lad den løse hud sidde), og i løbet af kort tid har kroppen vænnet sig til den nye situation, og det er slut med vabler der.

Kort sagt:Problemet løser sig selv... indtil da bid tænderne sammen

Link to comment
Share on other sites

Mange tak for rådene. Hvis der ikke er andre, der har bøvlet med vabler under svangen, er der jo nok ikke noget specielt problem.

Jeg spekulerede selv lidt i retning af noget med, om det kunne have noget med 'sammenfald' af svangen at gøre. Hvorfor skulle der ellers være bevægelse/friktion lige dér? Det er jo ikke ligesom en hæl, der 'svupper' i skoene og får vabler. Selvom min datter ikke ser ud til at være platfodet, kunne svangen måske alligevel give efter i landingen....?

Men jeg er jo heller ikke vild med 'bare' at bruge endnu flere penge på andre sko, ("skoene du'r ikke, far, - de giver også vabler, jeg må have nogle nye....!"), uden at være mere sikker på, om det vil kunne gøre en forskel. :nonono:

Link to comment
Share on other sites

Mange tak for rådene. Hvis der ikke er andre, der har bøvlet med vabler under svangen, er der jo nok ikke noget specielt problem.

Jeg spekulerede selv lidt i retning af noget med, om det kunne have noget med 'sammenfald' af svangen at gøre. Hvorfor skulle der ellers være bevægelse/friktion lige dér? Det er jo ikke ligesom en hæl, der 'svupper' i skoene og får vabler. Selvom min datter ikke ser ud til at være platfodet, kunne svangen måske alligevel give efter i landingen....?

Men jeg er jo heller ikke vild med 'bare' at bruge endnu flere penge på andre sko, ("skoene du'r ikke, far, - de giver også vabler, jeg må have nogle nye....!"), uden at være mere sikker på, om det vil kunne gøre en forskel. :nonono:

Det med svangen kan du kune få svar på hvis du får lavet en analyse af hendes løbemetode, jeg mener marthon sport tilbyder den slags.

Link to comment
Share on other sites

Mange tak for rådene. Hvis der ikke er andre, der har bøvlet med vabler under svangen, er der jo nok ikke noget specielt problem.

Jeg spekulerede selv lidt i retning af noget med, om det kunne have noget med 'sammenfald' af svangen at gøre. Hvorfor skulle der ellers være bevægelse/friktion lige dér? Det er jo ikke ligesom en hæl, der 'svupper' i skoene og får vabler. Selvom min datter ikke ser ud til at være platfodet, kunne svangen måske alligevel give efter i landingen....?

Men jeg er jo heller ikke vild med 'bare' at bruge endnu flere penge på andre sko, ("skoene du'r ikke, far, - de giver også vabler, jeg må have nogle nye....!"), uden at være mere sikker på, om det vil kunne gøre en forskel. :nonono:

Der er rigtigt mange gode grunde til at købe ordentlige løbesko, men vabler er ikke en af dem...

Er tidligere konkurrenceløber (100-120km/uge) og på trods af at udstyret var det bedste man kunne købe for penge, var der stadigt perioder med vabler.

Med risiko for at gentage mig selv, mener jeg at den bedste løsning på vabler er at løbe dem væk....

Ps. alt det mystiske plaset etc. man kan købe sig fattig i på apoteket/matas er (efter min mening) beregnet til turister, og kan gøre mere skade end gavn i et par løbesko.

Link to comment
Share on other sites

Hej,

Vabler er træls. Jeg har set 2 metoder der virker.

1) Tenso-plast (en elastisk tape der kan købes hos Matas). Det virker meget bedre end sportstape da sportstape er meget stift.

2) Vaseline. Brug vaseline på foden/sokken. Nemt og billigt. Selvom det virker lidt underligt at fedte sine dyre sko ind i vaseline. Metoden er dog ikke specielt velegnet hvis man løber i mudder/hårdt terræn. Da småsten kan sætte sig i vaselinen. Men til alm. løb er det fint!

Link to comment
Share on other sites

Mange tak for rådene. Hvis der ikke er andre, der har bøvlet med vabler under svangen, er der jo nok ikke noget specielt problem.

Jeg spekulerede selv lidt i retning af noget med, om det kunne have noget med 'sammenfald' af svangen at gøre. Hvorfor skulle der ellers være bevægelse/friktion lige dér? Det er jo ikke ligesom en hæl, der 'svupper' i skoene og får vabler. Selvom min datter ikke ser ud til at være platfodet, kunne svangen måske alligevel give efter i landingen....?

Men jeg er jo heller ikke vild med 'bare' at bruge endnu flere penge på andre sko, ("skoene du'r ikke, far, - de giver også vabler, jeg må have nogle nye....!"), uden at være mere sikker på, om det vil kunne gøre en forskel. :nonono:

Jeg er en pige på 18 der før i tiden døjede med præcis samme problem! Store vabler under svangen. Til sidst gjorde det næsten løb umuligt for mig. Løsning for mig:

1. Løbestilsanalyse hos Fusion - fik her et par sko med stor svangstøtte (http://www.loberen.dk/?page_id=3171&catalogitemtype_id=3123&catalogcategory_id=3037&catalogitemproducer_id=47). Det er simpelthen det bedste køb jeg nogensinde har gjort.

2. Snørring af skoen - spænd dem godt

3. Gode strømper - løbestrømper

Kort og godt må jeg altså råde dig til at tage din datter med i en forretning hvor de kan lave en ordenlig løbestilsanalyse her få en sko der passer til hende.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Hej igen. Jeg bør nok hellere lige følge lidt op på, hvordan det er gået.

Flere af de gode svar jeg fik, pegede i samme retning, og fik mig til at tænke på noget.

Min datter har så 'store' fødder, at hun ikke kan bruge damemodeller, - men måske er hun alligevel ikke helt bred nok til at udfylde sine herresko ordentligt. Så formentlig svupper hun en smule i sko, der ellers ser ud til at passe.

To par strømper og/eller meget stramt snørede sko - ser ud til at løse problemet. :-)

Link to comment
Share on other sites

Hej igen. Jeg bør nok hellere lige følge lidt op på, hvordan det er gået.

Flere af de gode svar jeg fik, pegede i samme retning, og fik mig til at tænke på noget.

Min datter har så 'store' fødder, at hun ikke kan bruge damemodeller, - men måske er hun alligevel ikke helt bred nok til at udfylde sine herresko ordentligt. Så formentlig svupper hun en smule i sko, der ellers ser ud til at passe.

To par strømper og/eller meget stramt snørede sko - ser ud til at løse problemet. :-)

Det forrige par løbesko jeg havde var et nummer for store, men jeg har aldrig fået vabler eller andet af det, selvom jeg var oppe og løbe 40-50 km uge. I mine nye (som er et nummer mindre) har jeg haft lidt problemer med vabler under lilletåen, men det er gået væk efter omkring tre uger, hvor jeg så løb kortere distancer. Det vigtige ved vabler at man ikke bliver ved til de bliver til blodvabler eller sår, da min erfaring så siger at de tager noget længere om at hele op.

/Schroinx

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share