Makkerredning i kajak - hvordan?


MichaelEbeltoft
 Share

Recommended Posts

Et hurtigt spørgsmål: Hvordan er det man laver makkerredning i kajak, gerne en beskrivelse af x-redning. Evt. et link til en hjemmeside hvor der er video/billeder. Har prøvet google uden held. Any insights?

/Michael

puha... det er noget af en omgang på tekst, men jeg skal forsøge!!

1.a Din makker er faldet i.... og din vigtigste opgave er, at komme hen til ham hurtigt, men kontrolleret...

1.b Din makker skal forblive ved sin egen kajak og prøve at få fat i sin pagaj

2.a du kan nu få fat i din makkers kajak, hvor du skal have fat i hans forende... din makker holder fat i bagenden... evt. hænger på den, så han hjælper dig med at få forenden op af vandet..

3.a du hiver forenden af kajakken op på din egen kajak- så langt op, at du forholdsvis nemt kan vride hans kajak rundt, så den nu ligger med bunden i vejret - altså 180 grader rundt....

4.a Sørg for den er helt tom, før du sender den ned igen

5.a herefter skubber du den ned, og ligger den langs din egen kajak.... men den anden vej, så din bagende og hos din makkers kajaks forende og omvendt

6.a du læner dig henover din makkers kajak, så du stabiliserer den, mens din makker hiver sig op på sin egen kajak på maven

7.a herefter forbliver han på maven, mens han skubber benene ned i sit eget cockpit

8.a når hoften er i cockpit vender han sig 180 grader og voila... han er makker reddet...

9.a herefter spraydecket på, en lille gibbernak og udover stepperne igen...

Håber det er overskueligt nok

Yet

ps. din makker holder i sin egen kajak under hele seancen, og du får hans pagaj, så snart I er i kontakt!! Du hægter både din og hans pagaj under stropperne på din egen pagaj, så du har arbejds frihed

Link to comment
Share on other sites

Du vender kajakkerne mod hinanden. Ham i kajakken læner sig over og holder ved front af den anden kajaks cockpit (og holder pagajerne). Kajakkerne danner et V.

Makker lægger sig mellem kajakkerne (inden i V'et). Hans mås er ca. udfor hans kajaks cockpit.

Ved at lægge armene på de 2 kajakker (ved spidserne af V'et), benene ind mod centrum af V'et.

Dermed kan man løfte måsen fri af vandet og slide ind i cockpittet.

Der findes også andre metoder, nogen kræver en oppustelig ting (som man altid har med i havkajak).

Giver det mening?

Jeg kigger lige google også.

Edited by Bagmanden
Link to comment
Share on other sites

Hey Yetti

Merci beacoup... Jeg har gjort det mange gange før, men det er lang tid siden. Men forstår fuldt ud din beskrivelse. Det vækker minder, dog kan jeg ikke huske det med gibbernakken :tongue: Nu er der ikke elastikker på kajakkerne (det er nemlig ikke hav-badekar), men jeg mener ikke det er et problem at placere pagajen ved cockpittet, mens man holder makkerens kajakken, eller hvordan?

/Michael

Link to comment
Share on other sites

Bagmanden

Ja, den teknik kender jeg også, og kan nu godt huske det. Den oppustlige ting du taler om, det er den til pagajen ikke sandt?

/Michael

Bingo!

Pinligt man ik kan huske hvad den hedder på stående fod :( Men den bør altid med i havkajakken.

Pagajflyder.... (men der må da være et sejere ord?!)

Edited by Bagmanden
Link to comment
Share on other sites

Nu er der ikke elastikker på kajakkerne (det er nemlig ikke hav-badekar), men jeg mener ikke det er et problem at placere pagajen ved cockpittet, mens man holder makkerens kajakken, eller hvordan?

/Michael

Det skulle kunne gøre det.... hvis du mister pagajerne.... kæntre du bare din makker igen, så han kan svømme kajakkerne i havn - straf for at han endnu ikke har lært at lave grønlænderen endnu..!! :4whip::4whip:

Link to comment
Share on other sites

Yetti-> Nemlig, det er god holdånd. Så kan han lære det. Jeg tror dog ikke at vi kommer til at ro med sparydeck (det er der sjældent ved Adventure Races), samt er kajakkerne af en spinkel type, så man ryger nok 360 grader rundt når man laver en grønlænder eller får kajakken fyldt med vand...

Jeg siger tak for alle inputs, jeg har genopfrisket det, og kommer til at træne det næste weekend.

/Michael

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share