Hjælp - hvorfor står jeg stille? :-(


Lush
 Share

Recommended Posts

Hej..

Jeg er en pige på 18 år, der vejer ca. 63 kg og er 165 cm høj. Har før vejet 100 kg, men har tabt mig over 1½ år ca.

Nu er mit problem at jeg står stille mht. vægten, og det har jeg gjort snart et halvt år, det er ret frustrerende.. :-( :-( jeg kæmper og kæmper, men der sker intet.

Jeg træner 3 gange i ugen i motionscenter, en halv times styrketræning, og så 30 minutter cardio bagefter.

Derudover løber jeg 2-3 gange i ugen, 5 km i joggingtempo.

Jeg spiser sundt og varieret og, og får mitt fedt og det der, spiser efter WW.

Nogle gange er jeg i tvivl om jeg egentlig spiser for lidt, for egentlig er det sådan, at når man træner så tjener man ekstra points op, som man så skal spise for ekstra, men dem spiser jeg ikke op, jeg lader bare være og håber at jeg så taber mig mere.

Hvad er det jeg gør forkert?

Er bange for spise for flere points, da jeg så er i tvivl om, om jeg tager på.. Håber der er nogle der kan hjælpe

Link to comment
Share on other sites

Prøv at læse nogle af de artikler der ligger her på boardet.

WW er en ok metode til at tabe sig, hvis man ikke gider sætte sig ind i kosten, men du kan altså gøre det mere effektivt selv! Sæt dig ind i, hvad sund kost er, find så dit ligevægtsindtag (der ligger en beregner her på siden, men den er ikek specielt præcis) og spis så ca 500kcal / 2000kJ mindre om dagen end dit ligevægtsindtag.

Fornuftigt at du styrketræner, det holder på musklerne under vægttabet :smile:

Held og lykke med det

-Camilla

Link to comment
Share on other sites

Du har tabt 37 kg - godt nok på 18 mdr - men det er stadig mange kg at smide. Overvej muligheden omkring at din krop ser yderligere kcal underskud som et angreb ("jeg er ved at dø af sult - jeg vil beholde mit fedt og nedsænke mit stofskifte")

Tag en måneds tid hvor du ikke taber dig, gerne tager lidt på, og prøv at lægge stille ud igen.

Link to comment
Share on other sites

Det er meget typisk at man går i stå på en diæt. Dit stofskifte vil som regel på et tidspunkt udligne sig med din kalorie reduktion. Det du kan gøre er at bruge pyramide metoden. Dvs. du spiser den kalorie mængde du stå stille på og hver anden dag og skære 4-500 kcal de andre dage. Det kan også være en god ide at tage en spise dag hver 14 dag for at sætte gang i systemet, samt for at have noget at se frem til. Det er en go motivation.

Eks.

Søndag: 4-500 kcal reduktion fra ligevægt

Mandag:ligevægt

Tirsdag: 4-500 kcal reduktion fra ligevægt

Onsdag:ligevægt

Torsdag:4-500 kcal reduktion fra ligevægt

Fredag: ligevægt

Lørdag: 4-500 kcal reduktion fra ligevægt

Søndag:ligevægt

Mandag:4-500 kcal reduktion fra ligevægt

Tirsdag:ligevægt

Onsdag:4-500 kcal reduktion fra ligevægt

Torsdag:ligevægt

Fredag:4-500 kcal reduktion fra ligevægt

Lørdag:Spisedag

På din spisedag spiser du dig mæt i sund mad, dog må du gerne få lidt af det du savner. fx. kage, slik osv, men med måde, det er ikke det måltiderne hovedsageligt skal bestå af. Du vil opleve at du vejer noget mere søndag morgen, men det er bare det mere mad i maven, samt at kulhydrater binder meget væske, det vil være forsvundet igen omkring onsdag. Det er vigtigt at du spiser dig rigtig mæt DER SKER IKKE NOGET VED DET!!!!!!!!!..............Det er med til at holde dit stofskifte igang. Bruger selv metoden til konkurrencer, Det er det eneste der virker på mig, når man skal af med de sidste kg, kender mange der bruger den metode................Håber du kan bruge rådet.

Steve'o

Link to comment
Share on other sites

Hejsa

Tillykke indtil videre. Steve'O's kostforslag ser ikke tosset ud. M.h.t. træningen er det desværre også sådan, at kroppen på en måde tilvænner sig. Laver man samme form for motion og spiser stort set det samme antal kalorier måned efter måned, går det ligesom i stå. Prøv om du også kan presse dig noget mere, når du løber/jogger. Du skal virkelig få pulsen i vejret.

Fortsat go' træning og hold modet oppe. (her er det jo, at det er godt med en spisedag af og til :bigsmile: )

Betina

Link to comment
Share on other sites

Du har tabt 37 kg - godt nok på 18 mdr - men det er stadig mange kg at smide. Overvej muligheden omkring at din krop ser yderligere kcal underskud som et angreb ("jeg er ved at dø af sult - jeg vil beholde mit fedt og nedsænke mit stofskifte")

Tag en måneds tid hvor du ikke taber dig, gerne tager lidt på, og prøv at lægge stille ud igen.

dette er efter min mening det bedste svar. prøv at gå ind på forsiden af siden og find en beregner(den øverste i roll-down menuen) på hvor meget energi du skal indtage. begynd at spise det. de vil muligvis tage en smule på i starten, men senere vil kroppen tilvende sig.

det hjælper jo ikke at du ender med at indtage 500kcal om dagen bare fordi du vil længere ned i vægt.

det er der flere årsager til.

1. en af dem er at det er uholdbart i længden kun at indtage fx 1000kcal for når du er i energiunderskud påvirker det din psyke. det er umuligt at opnå et ordentligt indtag af både protein, kulhydrat og fedt. alle tre typer er vigtige!

2. når du så har været på 1000kcal et stykke tid vil der ske det samme som der er sket med din nu.

3. hvad når du har nået din ønskede vægt? vil du så nøjdes med at tage fx 1200-1300kcal om dagen selvom dit ligevægtsindtag egentlig burde være 2000kcal fordi dit stofskifte har ændret sig så meget? det er udholdbart da hver gang du får god gammeldags mad(jul/nytår) eller på anden måde får indtaget noget energirigt mad(slik, kager, junk food) vil du meget meget hurtigt komme over dit ligevægtsindtag.

jeg synes samtidig du skal se på de tre faq "artikler"(fedt, kulhydrat og protein) her i forumet.

men uanset hvad du benytter min og bash "version" eller bare sænker dit kcal indtag, hvilket jeg dog vil fraråde dig, så held og lykke. du er jo kommet en god del af vejen :4thumbup:

men det vigtiste er at :4mewantfood: og :pumpin:

Link to comment
Share on other sites

Wow en respons, fedt nok at i gider hjælpe.. :bigsmile: Der er jo kommet en hel del svar der er værd at overveje..

En typisk dagskost ser for mig således ud:

Morgen:

1 dl havregryn, laves til grød

75 g. cheasy vanillie, 20 g. cornflakes

30 g. rugbrød m. minarine

Mellem:

Gulerødder

Æble

Frokost:

90 g. rugbrød

Mager kyllingepålæg

Salatblade, peberfrugt, agurk

2 stk. tyndt knækbrød

Gulerødder

Mellem:

2 stk. tynd knækbrød

Mager kyllingepålæg

Gulerødder

el. 1 müeslibar hvis jeg træner..

Aften:

Kylling

Masser af blomkål, bønnespirer, broccoli osv.

Kartofler

(Spiser næsten aldrig ris og pasta, nogle dage springer jeg over, så jeg ikk får nogle kulhydrater af den slags.)

Sen aften:

Æble

el. banan/knækbrød hvis jeg har trænet om aftenen

Wow, det ser bare ud til at jeg æder helt vildt.. Men det gør jeg jo os. Men det er min vægtkonsulent der har sammensat min kost, så den burde være i orden.

Men der er sikkert en masse ting at angribe? :blush:

Vil meget gerne høre, hvis der er noget jeg gør helt forkert her..

Link to comment
Share on other sites

Wow en respons, fedt nok at i gider hjælpe.. :bigsmile: Der er jo kommet en hel del svar der er værd at overveje..

En typisk dagskost ser for mig således ud:

Hvordan ser en atypisk dagskost ud? Jeg spørger, fordi det er ikke unormal, at man kan akumulere flere dages energiunderskud på en enkelt aften.

Steve'O < Det med at have en dag hvor man spiser i gennem for at sætte stofskiftet igang igen, er der ingen evidens for. Men det kan være sundt for motivationen, bruger det selv.

Link to comment
Share on other sites

Hmm, altså der findes ingen atypisk..

Mener bare at den nogenlunde ser sådan ud, men spiser jo ikk det samme kød hver dag osv..

En atypisk dagskost for mig ville fx være når jeg spiser hos forældrene og bliver fyldt op med energitæt dansk mad med efterfølgende dessert og slik. Hvilket hurtig løber op i 8-10.000 kj. Jeg er et madsvin :innocent:

Så med atypisk mente jeg dage hvor man afviger fra rutinerne.

Link to comment
Share on other sites

Okay, men jeg er totalt :innocent: på det område, jeg snyder virkelig aldrig og den slags.. Og det er jo også røvsygt..

Jeg ved ikk om det her er min idealvægt, for jeg et stadig ikk tynd som andre der f.eks. vejer det samme som mig og har samme højde. Ved at det er de sidste kilo der skal væk, før jeg er tilfreds..

Link to comment
Share on other sites

jeg vil anbefale dig at motionere lidt ekstra. din kost ser fin ud!

(følgende er måske lidt humoristsk præget) ps, det med at være for hellig skal man passe på med! motivationen til at dyrke sport og spise sundt kan man jo kun få ved at spise usundt og fede den nogle dage.

forstå mig ret. hvis du aldrig vil røre chokolade og slik ect så går glæden lidt af livet og at leve sundt betyder jo heller ikke at man ikke kan feste med venner, veninder kæreste og familie(sidstenævnte ikke nødvendigvis på samme måde som de andre...)

angående at sammenligne det med andre så kan det være lidt "farligt". jeg har to veninder som er begge har samme højde(+/-1cm) og vejer det samme. den ene er atletisk at se på den anden mere normal. forskellen ligger i hvor stor andel der er muskler.

derfor er det også oftest at der snakkes om fedtprocent, sammen med vægt, her på dette forum. din fedtprocent er dog ikke lige til at finde og kræver en fedttang. du kan måske få den målt der hvor du træner. men det vigtigste er vel ikke din fedtprocent, men hvordan du har det med din krop.

Link to comment
Share on other sites

Jeps apprenti, du har helt ret, er virkelig også ved at køre sur i det..

Men har valgt at køre den hårde linie uden at røre alt for meget af det "forbudte", for for mig (og alle andre) smager den første bid ligeså godt som d. 20 bid.. hvis du forstår.. :wink: For mg blir det bare or let at falde i, hvis ikk jeg er streng med det hele..

Men må jo nok indse at jeg aldrig blir nogen Britney, sådan er det jo..

Link to comment
Share on other sites

Jeps apprenti, du har helt ret, er virkelig også ved at køre sur i det..

Men har valgt at køre den hårde linie uden at røre alt for meget af det "forbudte", for for mig (og alle andre) smager den første bid ligeså godt som d. 20 bid.. hvis du forstår.. :wink: For mg blir det bare or let at falde i, hvis ikk jeg er streng med det hele..

Men må jo nok indse at jeg aldrig blir nogen Britney, sådan er det jo..

det ville da også være trist hvis dit ideal er britney :wink:

ps. fordi jeg siger at den ene veninde ser mere normal ud hvor den anden er mere atletisk betyder det ikke at den ene er mere eller mindre "interessant" end den anden. kvindeidealet er forskelligt fra mand til mand. men det eneste vigtige i denne situation er hvordan du føler med dig selv. græsset er ikke altid grønnere på den anden side...

for at vende lidt tilbage til det mere konstruktive:

jeg bruger et program der hedder krop og kost * hvor jeg taster det mad ind jeg har fået eller vil lave i løbet af dagen.

i dag har jeg som min natmad fx tastet 150g mel, 230g sukker, 125g smør og 750æbler = lækker, lækker æblekage :4mewantfood:

hvis jeg så spiser noget der ligner en 5del svarer det til ca 550kcal og sammen med alle de andre ting jeg spiser/har spist i løbet af dagen giver det 3000kcal som jeg skal have.

nogle dage hvor jeg ved at jeg skal lave opgaver på mit uddannelsessted kan jeg beregne fx en mars-bar ind i mit system. ved at spise flere grøntsager og skære en lille smulle ned på protein og fedt den pågældende dag kommer jeg ikke i energioverskud, og hvis jeg gør er det ikke noget der skader meget i længden da jeg bare den næste dag kan spise lidt færre kcal.

* krop og kost kan du finde ved at bruge søgefunktionen her på forumet hvis det har interesse.

Edited by apprenti
Link to comment
Share on other sites

Lush : du indtager en stor mængde energi i stort set alle dine måltider, prøv at skære ned på dine kulhydrater.

f. eks

6 måltider pr dag

50 g kulhydrat pr dag

60 g. fedt pr dag

din kropsvægt x med 1.2 i protein

godt med vand !! 90 Oz ca..

Din morgenmad kan se nogenlunde sådan ud :

halv krus med havregryn og kanel + 2 hele æg og 4 æggevider

Gode fedt kilder er iøvrigt mandler

Husk på det kun er et eksempel da det er svært at give ordenlig kost vejledning ud fra så sparsom information som du har givet :)

din morgenmad skal stå for 50% af dit daglige energi indtag, dvs 25 g. resten af dine måltider skal så bestå af 5 g kulhydrat pr måldtid.

Link to comment
Share on other sites

Det vil jeg umiddelbart ikke mene, jeg har selv kørt efter den formel med gode resultater.

Flere amerikanske BB etc. bruger i øvrigt formlen, så helt åndsvagt er det ikke.

Hvis du ser på hendes kost får hun mange kulhydrater i løbet af dagen, hvilket jeg da vil mene er langt fra optimalt når hendes mål er vægttab.

Et konstant "underskud" på energi vil medføre at hun med sikkerhed vil tabe sig.

Hvis du kan agumentere andet vil jeg da gerne høre nærmere.

Chris.

Link to comment
Share on other sites

Det vil jeg umiddelbart ikke mene, jeg har selv kørt efter den formel med gode resultater.

Flere amerikanske BB etc. bruger i øvrigt formlen, så helt åndsvagt er det ikke.

Hvis du ser på hendes kost får hun mange kulhydrater i løbet af dagen, hvilket jeg da vil mene er langt fra optimalt når hendes mål er vægttab.

Et konstant "underskud" på energi vil medføre at hun med sikkerhed vil tabe sig.

Hvis du kan agumentere andet vil jeg da gerne høre nærmere.

Chris.

6 måltider pr dag

50 g kulhydrat pr dag

60 g. fedt pr dag

din kropsvægt x med 1.2 i protein

godt med vand !! 90 Oz ca..

50 gram kulhydrat = 200kcal

60gram fedt = 540kcal

1,2 gram x 60 kg x 4 = 288 kcal

Ialt = 1028 kcal

Ovenstående indtag er jo EKSTREMT lavt, og så fattig på kulhydrater at det vil være meget hårdt for selv den mindste person at efterleve uden at få et direkte ubehag.

At du selv og amerikanske bodybuildere kører efter samme indtag er i min bog ikke en blåstempling af en kost der strider mod al fornuft. Jeg i stedet kunne godt tænke mig et se et par argumenter for denne model :smile:

Link to comment
Share on other sites

Du har da helt sikkert ret i at det er lavt men det var nu heller ikke meningen at hun skulle tage den model jeg havde skrevet :smile: men selve ide'en bag at skære ned på kulhydrater i den format som beskrevet.

Jeg kan jo ikke sige hvor meget hun får indbords ud fra hvad hun skriver men umiddelbart får hun alt for meget!

Jeg har kørt på kuren i 5 uger uden problemer, har da smuglet en snickers eller to ind hist og her og så skal der selvfælgelig være et snyde måltid en gang i mellem.

Nu er jeg ikke overvægtigt eller tæt på at være det, så det må anskues at jeg vil have sværer ved at tabe mig end en person med et godt overskud på maven !? så idet at jeg har haft gode resultater kan da kun være et tegn på at skidtet virker, og da vi alle er temmelig ens kan man vel godt gå så langt at sige at det også burde virke for andre.

Nu er det rigtigt at det på ingen måde er en blå stempling men jeg skulle da mene at det er blevet slået fast flere gange at denne form for kur virker fint. Nu er jeg ikke helt sikker så jeg vil da lige prøve at finde ud af hvorvidt der findes noget videnskabeligt der kan bakke mit postulat op. uanset vil jeg poste mit resultat på siden.

kan du argumentere for hvorfor det ikke skulle virke eller hvorfor det er imod sund fornuft ? i så fald vil jeg gerne vide det, det ville også spare mig for alt for meget arbejde i at selv rode rundt efter forsknings resultater på det :blush:

Chris,

Edited by Achilles
Link to comment
Share on other sites

Nu er jeg ikke overvægtigt eller tæt på at være det, så det må anskues at jeg vil have sværer ved at tabe mig end en person med et godt overskud på maven !?

Ikke nødvendigvis, ens stofskifte afhænger bla. af køn, masse og ikke mindst aktivitetsniveau.

så idet at jeg har haft gode resultater kan da kun være et tegn på at skidtet virker, og da vi alle er temmelig ens kan man vel godt gå så langt at sige at det også burde virke for andre.

Stofskiftet kan varier meget fra person til person. Men ja, sultekure er en effektiv måde at tabe sig på og vil virke for de fleste.

Nu er det rigtigt at det på ingen måde er en blå stempling men jeg skulle da mene at det er blevet slået fast flere gange at denne form for kur virker fint. Nu er jeg ikke helt sikker så jeg vil da lige prøve at finde ud af hvorvidt der findes noget videnskabeligt der kan bakke mit postulat op. uanset vil jeg poste mit resultat på siden.

kan du argumentere for hvorfor det ikke skulle virke eller hvorfor det er imod sund fornuft ? i så fald vil jeg gerne vide det, det ville også spare mig for alt for meget arbejde i at selv rode rundt efter forsknings resultater på det :blush:

Der er ingen som har hævdet din sultekur ikke vil føre til vægttab, det er der vist ingen tvivl om.

Edited by zulore
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share