Sign in to follow this  
Brynello

Alt for høj puls i starten af marathonløb

Recommended Posts

Hej,

Jeg har netop løbet Berlin marathon i 4½ time, og er på sin vis tilfreds. Men min puls var allerede fra starten alt for høj, og efter blot 3 km og frem til 21km lå den mellem 165 og 179. I alle mine træningsløb ligger den på ca. 140-150.

Det betød, at jeg mødte muren ret tidligt allerede efter ½-marathon.

Jeg løb langsommere i starten end i mine træningsløb (ca. 5.45min pr. km).

Jeg har optrænet i 7 mdr. og været 7 gange over 20 km.

Jeg følte mig ikke specielt nervøs før starten.

Måske er varmen årsagen - 28grader

Mit væskeindtag var stort både dagen før, og 1-2 timer før selve løbet

Nogen der kan hjælpe her - hvorfor min puls konsekvent lå så højt?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Hej,

Jeg har netop løbet Berlin marathon i 4½ time, og er på sin vis tilfreds. Men min puls var allerede fra starten alt for høj, og efter blot 3 km og frem til 21km lå den mellem 165 og 179. I alle mine træningsløb ligger den på ca. 140-150.

Det betød, at jeg mødte muren ret tidligt allerede efter ½-marathon.

Jeg løb langsommere i starten end i mine træningsløb (ca. 5.45min pr. km).

Jeg har optrænet i 7 mdr. og været 7 gange over 20 km.

Jeg følte mig ikke specielt nervøs før starten.

Måske er varmen årsagen - 28grader

Mit væskeindtag var stort både dagen før, og 1-2 timer før selve løbet

Nogen der kan hjælpe her - hvorfor min puls konsekvent lå så højt?

Nerver???

Jeg har selv lige løbet i Berlin, og jeg var rent ud sagt ved at skide grønne grise da vi stod ved starten. Var du meget påvirket af varmen? Jeg syntes ikke det var så slemt, da der var meget skygge på ruten, men det er selvfølgelig individuelt.

Det kan jo også evt være fejlmålinger? Mit pulsur er ikke kodet, og det viste konsekvent over 200 da vi stod ved starten, og det tror jeg helt bestemt skyldes påvirkning fra andre ure omkring mig

-Camilla

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hvis det har været dit første (eller en af de første) marathon kan der være mange nerver på spil, men det forklarer måske ikke helt at pulsen var høj i 21 km. Varmen og dårlig væskebalancen kan være forklaringsfaktor. Når du skriver du har indtaget store mængder vand før marathonløbet er dette ikke optimalt.

Vedr. sidstnævnte skal du ikke (som desværre mange tror) indtage uhæmmede mængder af vand. Herved risikerer du at udvaske dine salte fra blodet. Vandoptag bindes nemlig til saltene. Indtager du for meget vand end nødvendigt vil væsken hurtigt blive udskilt igen i form af klar urin. Store væskemængder uden saltindhold medfører en fortynding af saltindholdet i bloddet med den konsekvens at evne til væskebinding begrænses og du opnår reelt den modsatte virkning end tilsigtet - nemlig færre væskereserver. Kombineret med stort væske- og salttab undervej varmen kan dette have medført nedsat ydeevne.

http://www.gomotion.dk/artikler.asp?p_id=9...l&title=art

Du kan så bedre selv vurdere om dette har haft betydning for dit løb, men umiddelbart det eneste bud jeg kan komme med ud fra din beskrivelse.

Edited by Jan D.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nu var din puls relativt meget forhøjet, så jeg tror Jan har fat i noget af det rigtige omkring væskebalance. Men det er min erfaring at man godt kan forvente at konkurrencepulsen er lidt højere end træningspulsen - det har jeg selv oplevet og hørt flere sige. Jeg tror det er en blanding af lidt nerver (jeg kan som regel konstatere højere puls allerede når jeg står i startfeltet :wink: ), og nogle gange giver man den selvfølgelig lidt mere gas og/eller er i gang i længere tid når man er til konkurrence.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hvordan så din kost ud inden løbet (de sidste 4 timer)? Hvis du har spist for mange lavglykemiske kulhydrater bevirker det, at du får høje insulin værdier i blodbanen, hvilket tømmer blodet for glykose og efterlader insulin. Så er kroppen tvunget til at forbænde lidt mere fedt (ift en lav koncentration af insulin), hvilket kan have øget din puls, da det forbrændes langsommere.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Øhm. Ostman jeg tror du tænker på kulhydrater med et HØJT glykemisk index for ellers vil det ikke påvirke insulinproduktionen og blodsukret nævneværdigt og i øvrigt kun hvis det sker lige op til løbet.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jeg har læst, at ens puls som regel er noget højere ved konkurrence end i træning, men kan ikke lige huske, hvad de begrunder det med...., men jeg undersøger det lige!!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

Sign in to follow this