Vedvarende knæskade - en karruseltur!


Scorpio
 Share

Recommended Posts

Jeg har fået foretaget en MR-skanning af mit højre knæ pga. vedvarende smerter. Jeg fik at vide at der på sygehuset (OUH), hvor jeg blev skannet kun var 2 personer, der var i stand til at fortolke skanningsbillederne.

Jeg fik lov at se et par af billederne bagefter og de så umiddelbart meget detaljerede ud mht. knoglevæv, menisk, muskelvæv osv. med klare nuancer i sort/grå/hvid.

Nu har jeg så fået svar tilbage at der ikke var noget usædvanligt at se på billederne. Da jeg har haft knæsmerter i 2 år er det på en ene side en god nyhed, men på den anden side en dårlig nyhed, da jeg ikke oplever nogen fremgang i min skade.

Smerterne er af et omfang, der gør at jeg ikke kan løbe eller gå på trapper. Endsige styrketræne. Jeg kan gå og cykle på ergometer med en belastning på ca. 30-50 watt hvilket er en ekstem lav belastning, hvis nogen skule være i tvivl.

Jeg har en tid på idrætsklinikken om 14 dage, hvor vi skal diskutere min skade.

Spørgsmålet er om det kan betale sig for mig at insistere på at en anden fagperson ser på billederne, og om man kan forvente sig noget af det? Er det sandsynligt at man ligefrem kan overse korsbånd/brusk/menisklæsioner og lign.? Jeg mener - hvor stort et udfaldsrum er der for forskellig fortolkning af sådanne billeder mht. diagnosticering?

Edited by Scorpio
Link to comment
Share on other sites

Nu har jeg så fået svar tilbage at der ikke var noget usædvanligt at se på billederne. Da jeg har haft knæsmerter i 2 år er det på en ene side en god nyhed, men på den anden side en dårlig nyhed, da jeg ikke oplever nogen fremgang i min skade.

MR-scan kan måske give et svar, men det er ikke definitivt. Langt fra alt kan ses på MR-scan, og slet ikke knæskader. Uanset hvor dygtige eller erfarne radiologer/ortopædkirurger, der vurderer billederne, vil der ofte blive overset noget, eller scanningerne vil ikke vise eventuelle skader.

Spørgsmålet er om det kan betale sig for mig at insistere på at en anden fagperson ser på billederne, og om man kan forvente sig noget af det? Er det sandsynligt at man ligefrem kan overse korsbånd/brusk/menisklæsioner og lign.? Jeg mener - hvor stort et udfaldsrum er der for forskellig fortolkning af sådanne billeder mht. diagnosticering?

Ja, du skal insistere på at få en anden vurdering.

Ja, det er sandsynligt både at overse alvorlige læsioner/korsbåndsskader/meniskskader i knæet eller at scanningen slet ikke viser skaden eller skadens reelle omfang.

Du kan sagtens risikere at gå rundt med en alvorlig brusk- eller menisklæsion, ødelagt ledkapsel, smadrede synoviali mm, uden at hverken læger kan se det på scanningen eller scanningen ikke viser det.

Dog har en del patienter en inflammation i slimsækkene eller senerne (eller forkalkning), der i første omgang kan "klares" med en eller flere indsprøjtninger af binyrebarkhormon. Disse vil ofte ikke være synlige på MR-scan eller svære at se.

Hvis du har kroniske smerter, hævelse, inflammation, nedsat funktionalitet, nedsat mobilitet i knæet, så skal du insistere på at blive undersøgt ordentligt og blive udredt og diagnosticeret. Hvis genoptræning/optræning af knæ (VMO-træning mm), NSAID, RICE, binyrebarkhormon ikke hjælper, bør du måske artroskoperes.

Link to comment
Share on other sites

MR-scan kan måske give et svar, men det er ikke definitivt. Langt fra alt kan ses på MR-scan, og slet ikke knæskader. Uanset hvor dygtige eller erfarne radiologer/ortopædkirurger, der vurderer billederne, vil der ofte blive overset noget, eller scanningerne vil ikke vise eventuelle skader.

Ja, du skal insistere på at få en anden vurdering.

Ja, det er sandsynligt både at overse alvorlige læsioner/korsbåndsskader/meniskskader i knæet eller at scanningen slet ikke viser skaden eller skadens reelle omfang.

Du kan sagtens risikere at gå rundt med en alvorlig brusk- eller menisklæsion, ødelagt ledkapsel, smadrede synoviali mm, uden at hverken læger kan se det på scanningen eller scanningen ikke viser det.

Dog har en del patienter en inflammation i slimsækkene eller senerne (eller forkalkning), der i første omgang kan "klares" med en eller flere indsprøjtninger af binyrebarkhormon. Disse vil ofte ikke være synlige på MR-scan eller svære at se.

Hvis du har kroniske smerter, hævelse, inflammation, nedsat funktionalitet, nedsat mobilitet i knæet, så skal du insistere på at blive undersøgt ordentligt og blive udredt og diagnosticeret. Hvis genoptræning/optræning af knæ (VMO-træning mm), NSAID, RICE, binyrebarkhormon ikke hjælper, bør du måske artroskoperes.

Jeg går udfra at du er blevet undersøgt klinisk først af en ekspert på området? En MR-scanning er jo ikke bare noget man giver folk med det samme. Det vælges til folk med skader som ikke kan diagnosticeres klinisk og som ikke har haft effekt af anden behandling. Måske har du selv betalt? Jeg skal ikke kunne sige om man ikke kan se de potetielle skader "meezer" hentyder til, men vil vurdere at dine billeder er blevet tolket ok fagligt, men en andens vurdering ville vel ikke skade. Du skal til en yderligere us. på idrætsklinikken og mon så ikke du skal artroskoperes, da det vil være der man kan se alle de anatomiske forhold (menisker, korsbånd, brusk, synovialis, plica mm.) Men kunne du ikke lige skrive hvad der er sket med dit knæ og hvornår og hvordan - det plejer at give en rigtig god ledetråd til skadens omfang.

jp :innocent:

Link to comment
Share on other sites

Tak for svar :smile:

Jeg har fået i alt 5 injektioner i knæet med binyrebarkhormon. Uden effekt.

Smerterne er ikke kroniske, men opstår ved belastning.

Der er ingen (synlig) hævelse.

Ingen umiddelbar nedsat mobilitet.

Genoptræning er vanskelig da smertetærsklen er så lav at jeg stort set kun kan gå, hvis jeg skal lave motion uden smerter. Jeg kan ikke styrketræne - fx. leg extensions med selv den allermindste belastning jeg kan vælge på maskinen (1 blok, splitten pillet ud) - uden ubehagelige smerter i hele knæet.

Jeg bruger altid RICE-princippet efter evt. belastning.

Hvad er VMO-træning?

Nå, men jeg vil bede om at få MR billerderne kigget efter igen - jeg kan forstå at det kan være en god idé. Men det forekommer mig, at artoskopi er altså under alle omstændigheder en løsning, hvis/når MR billederne ikke leder videre?

Link to comment
Share on other sites

Jøjpee -->

Ja, er blevet undersøgt på en idrætsmedicinsk ilinik af Erik Kragh Petersen i Odense :smile:

Skadens forløb:

September 2004:

Smerter ved styrketræning (squat). Føles som et pludseligt "splat/knas" i knæet.

Ugen efter:

Benbøjninger (uden vægt/med kropsvægt) fortsat ikke muligt uden smerter. Træning indstilles.

Februar 2005:

Fortsatte smerter. Går til egen læge. Ingen træning af ben. Kan dog cykle ved lav/moderat belastning uden smerter.

April 2005-Juni 2005:

Behandling på idrætsklinik. Diagnose: springerknæ. Binyrebarkhormon. Svag forbedring i skade.

Juni 2005:

Stærke smerter i knæ efter at have hjulpet med at skubbe en bil (op ad bakke!! :4slap: )

Knæ hæver op. Smerte ved almindelig gang. Smerte ved alle former for bevægelse.

Juli 2005:

Idrætsklinik. Binyrebarkbehandling. Ny diagnose: Springerknæ, men måske også bruskskade i knæet. Får at vide at bruskskade "ikke kan behandles, men gror sammen af sig selv".

Oktober 2005:

Idrætsklinik. Binyrebarkbehandling. Læge mener ikke at kunne gøre mere. Får at vide at jeg skal komme igen hvis det fortsat "er helt galt".

Oktober 2005-Juni 2006:

Tålmodig, tålmodig og stædig forsøg på egen genoptræning.

Lave belastninger, cykling ved 40 watt, forsigtig styrketræning. RICE-omslag efter al træning. Ingen fremgang.

Forskellige træningsformer/øvelser forsøges, men må opgives pga manglende kontrol med belastning herunder brystsvømning (smerter når ben sparkes bagud), benstrækøvelser opgives. Powerwalk ikke mulig pga. smerter (+6 km/t)

Træning indstilles igen.

August 2006:

Endelig efter måneders ventetid ny tid på idrætsklinik. "Ikke et typisk forløb for springerknæ". Henvises til MR.

September 2006:

MR

Oktober 2006:

Ny tid på idrætsklinik: ??

Eneste træning i dag er almindelig gang (4-5km/t) til og fra arbejde - ca. 45 minutter pr. dag.

Edited by Scorpio
Link to comment
Share on other sites

Jøjpee -->

Ja, er blevet undersøgt på en idrætsmedicinsk ilinik af Erik Kragh Petersen i Odense :smile:

Skadens forløb:

September 2004:

Smerter ved styrketræning (squat). Føles som et pludseligt "splat/knas" i knæet.

Ugen efter:

Benbøjninger (uden vægt/med kropsvægt) fortsat ikke muligt uden smerter. Træning indstilles.

Februar 2005:

Fortsatte smerter. Går til egen læge. Ingen træning af ben. Kan dog cykle ved lav/moderat belastning uden smerter.

April 2005-Juni 2005:

Behandling på idrætsklinik. Diagnose: springerknæ. Binyrebarkhormon. Svag forbedring i skade.

Juni 2005:

Stærke smerter i knæ efter at have hjulpet med at skubbe en bil (op ad bakke!! :4slap: )

Knæ hæver op. Smerte ved almindelig gang. Smerte ved alle former for bevægelse.

Juli 2005:

Idrætsklinik. Binyrebarkbehandling. Ny diagnose: Springerknæ, men måske også bruskskade i knæet. Får at vide at bruskskade "ikke kan behandles, men gror sammen af sig selv".

Oktober 2005:

Idrætsklinik. Binyrebarkbehandling. Læge mener ikke at kunne gøre mere. Får at vide at jeg skal komme igen hvis det fortsat "er helt galt".

Oktober 2005-Juni 2006:

Tålmodig, tålmodig og stædig forsøg på egen genoptræning.

Lave belastninger, cykling ved 40 watt, forsigtig styrketræning. RICE-omslag efter al træning. Ingen fremgang.

Forskellige træningsformer/øvelser forsøges, men må opgives pga manglende kontrol med belastning herunder brystsvømning (smerter når ben sparkes bagud), benstrækøvelser opgives. Powerwalk ikke mulig pga. smerter (+6 km/t)

Træning indstilles igen.

August 2006:

Endelig efter måneders ventetid ny tid på idrætsklinik. "Ikke et typisk forløb for springerknæ". Henvises til MR.

September 2006:

MR

Oktober 2006:

Ny tid på idrætsklinik: ??

Eneste træning i dag er almindelig gang (4-5km/t) til og fra arbejde - ca. 45 minutter pr. dag.

Hej vil gerne hjælpe lidt til her...

VMO er en betegnelse for den inderste del af dine knæstrækkere (vastus medialis obliquus). Den laver den lille runding helt nede ved knæskallen. I mange tilfælde af knæsmerter kan der ledes hen til et dårligt fungerende samarbejde med VMO og dens tvilling på ydersiden. Således at knæskallen "sporer" forkert i furen på knoglen og derved belaster dele af ledbrusken som ikke kan holde til det i længden. Dette kan man i de fleste tilfælde gøre noget ved.

Skadens opståen lyder som noget akut og derfor ville jeg ikke i første omgang mistænke dette, men det kan ikke udelukkes at have en effekt.

? Hvilken kontakt har du haft på din idrætsklinik? Læge-Fys? Og hvad blev der gjort ud over sprøjte?

Hvorfor har du droppet stræk øvelserne? Har du konsulteret Fys?

Hvor præcis får du smertesvar fra når du belaster og er det samme sted altid? HVor mange kilo kan du presse i benpress? kan du stå på et ben? er dine menisker blevet teste ud over mr scanningen?

Hmm her er lidt at starte på

Hilsen Gribben :smile:

Link to comment
Share on other sites

Hej glemte lige at nævne at træning af VMO er specifikke øvelser som aktiver denne del af musklen som primært står for de sidste 5-10 grader af knæstrækket.

Eksempelvis kan nævnes: benbøj med en bold mellem benene eller liggende på ryggen- spænd op alt hvad du kan i balderne og forsøg derefer at dreje benene indad...

Link to comment
Share on other sites

? Hvilken kontakt har du haft på din idrætsklinik? Læge-Fys?

Undersøgt af samme læge/ortopædkirurg. Hver eneste konsultation.

Og hvad blev der gjort ud over sprøjte?
Han har gentagne gange lavet en form for standardeksamination hvor han bøjer mit ben og vrider foden til begge sider. Derudover trykker han forskeligge steder omkring knæet. Ved alle stillinger/tryk spørger han "gør det ondt" og ved stort set ingen af dem kan jeg svare "ja". Lidt underligt når det gør så ondt lige så snart benet belastes bare det mindste.. Dette har jeg naturligvis gentagne gange gjort opmærksom på.
Hvorfor har du droppet stræk øvelserne? Har du konsulteret Fys?

Lidt en fortalelse, beklager. Jeg har dog generelt smerter når mit ben bukkes/bøjes. Jeg er ikke glad for at ligge på knæ a lá "bedestilling", hvor man hviler hele kropsvægten. Men jeg kan godt strække forlåret ud, hvis jeg er forsigtig.

Jeg har ikke konsulteret en fys, endsige blevet tilbudt det. Min tanke har været at jeg er stort set invalid hvad træning/øverlser angår og bedst selv kan mærke hvad der gør ondt og hvad jeg kan holde til. Så det har været solo-genoptræning, eller forsøg på samme.

Hvor præcis får du smertesvar fra når du belaster og er det samme sted altid?
Utroligt svært at forklare. Det er ikke et enkelt punkt, som fx. lige under knæskallen (typisk ved springerknæ), men dog koncentreret omkring knæet. Det føles lidt som at hele knæskallen rives af og smerten føles som om det er "inde i knæet". Hvis jeg har lavet en belastende bevægelse har jeg i minutterne efter også svært ved at støtte på benet pga. smerter. Men den voldsomme smerte fortager sig langsomt. Jeg vil dog typisk have en (yderligere) sænket smertetærskel i op til adskillige dage efter, hvor efter den stille og roligt kravler tilbage til det gamle plateau.
HVor mange kilo kan du presse i benpress? kan du stå på et ben? er dine menisker blevet teste ud over mr scanningen?

Jeg kan benpresse omkring 20-25kg. Så det er cirka 5% af mit gamle max på knap 400kg :blink:

Jeg kan godt stå på et ben - også i længere tid. Så længe mit ben er strakt har jeg ikke problemer med at bære min kropsvægt. Jeg kan også godt stå på balancebræt med et ben, hvilket jeg gør en gang imellem.

Mine menisker er ikke blevet testet udover standard-rutinen hvor han trykker knæet samtidigt med at benet er bøjet op til kroppen og foden drejes i yderstillinger. Jeg oplever her en vis ømhed når han trykker, men kan ikke påstå at det gør decideret ondt.

Edited by Scorpio
Link to comment
Share on other sites

Jøjpee -->

Ja, er blevet undersøgt på en idrætsmedicinsk ilinik af Erik Kragh Petersen i Odense :smile:

Skadens forløb:

September 2004:

Smerter ved styrketræning (squat). Føles som et pludseligt "splat/knas" i knæet.

Ugen efter:

Benbøjninger (uden vægt/med kropsvægt) fortsat ikke muligt uden smerter. Træning indstilles.

Februar 2005:

Fortsatte smerter. Går til egen læge. Ingen træning af ben. Kan dog cykle ved lav/moderat belastning uden smerter.

April 2005-Juni 2005:

Behandling på idrætsklinik. Diagnose: springerknæ. Binyrebarkhormon. Svag forbedring i skade.

Juni 2005:

Stærke smerter i knæ efter at have hjulpet med at skubbe en bil (op ad bakke!! :4slap: )

Knæ hæver op. Smerte ved almindelig gang. Smerte ved alle former for bevægelse.

Juli 2005:

Idrætsklinik. Binyrebarkbehandling. Ny diagnose: Springerknæ, men måske også bruskskade i knæet. Får at vide at bruskskade "ikke kan behandles, men gror sammen af sig selv".

Oktober 2005:

Idrætsklinik. Binyrebarkbehandling. Læge mener ikke at kunne gøre mere. Får at vide at jeg skal komme igen hvis det fortsat "er helt galt".

Oktober 2005-Juni 2006:

Tålmodig, tålmodig og stædig forsøg på egen genoptræning.

Lave belastninger, cykling ved 40 watt, forsigtig styrketræning. RICE-omslag efter al træning. Ingen fremgang.

Forskellige træningsformer/øvelser forsøges, men må opgives pga manglende kontrol med belastning herunder brystsvømning (smerter når ben sparkes bagud), benstrækøvelser opgives. Powerwalk ikke mulig pga. smerter (+6 km/t)

Træning indstilles igen.

August 2006:

Endelig efter måneders ventetid ny tid på idrætsklinik. "Ikke et typisk forløb for springerknæ". Henvises til MR.

September 2006:

MR

Oktober 2006:

Ny tid på idrætsklinik: ??

Eneste træning i dag er almindelig gang (4-5km/t) til og fra arbejde - ca. 45 minutter pr. dag.

Hej igen

Nedtur mht. alt det du har været igennem. Har du været til fysioterapeut? Altså til en som har erfaring og viden om knæskader? Du har fået konstateret springerknæ af spec.læge - dvs. at du har sm. sv.t. under knæskallen (læs: ikke bagpå) der hvor senen fra den store lårmuskel hæfter på skinebenet??

Opsamling: Du fik en skade under squattræning i sept. 04 (2 år siden) hvor knæet hævede op. Har siden fået 5 inj. m. steriod u. effekt. Har prøvet selv at lave øv. for at bedre fkt., men u. sufficient effekt.

Min vurdering er at det sandsynligvis ikke er springerknæ, da det ikke giver hævelse af den karakter du beskriver. Spingerknæ er også en "overuse problematik" og vil ikke opstå som akut skade ved squat. Jeg er sikker på at skaden sidder "intraartikulært" (inde i selve knæleddet) pga. dens "opståelse" og hævelsen ved start. Jeg er vil derfor vurdere (uden selv at have set på dit knæ), at selve skaden sidder enten i brusken eller i menisken. Har du fuld bevægelighed i knæet iøvrigt og "låser" knæet? Tror at det vil være godt med en atroskopi for at se den anatomiske strukturer.

jp :superman:

Link to comment
Share on other sites

Hej igen

Nedtur mht. alt det du har været igennem. Har du været til fysioterapeut? Altså til en som har erfaring og viden om knæskader? Du har fået konstateret springerknæ af spec.læge - dvs. at du har sm. sv.t. under knæskallen (læs: ikke bagpå) der hvor senen fra den store lårmuskel hæfter på skinebenet??

Nej, ingen fys. Overhovedet. Måske en fejl kan jeg godt se..

Opsamling: Du fik en skade under squattræning i sept. 04 (2 år siden) hvor knæet hævede op. Har siden fået 5 inj. m. steriod u. effekt. Har prøvet selv at lave øv. for at bedre fkt., men u. sufficient effekt.
Ikke for at fluekneppe i min egen tråd, men skade i sep 04 medførte ingen hævelse. Det gjorde ny skade (eller forværring af skaden) i juni 2005, der også opstod akut. Ellers korrekt :4smartass:
Min vurdering er at det sandsynligvis ikke er springerknæ, da det ikke giver hævelse af den karakter du beskriver. Spingerknæ er også en "overuse problematik" og vil ikke opstå som akut skade ved squat. Jeg er sikker på at skaden sidder "intraartikulært" (inde i selve knæleddet) pga. dens "opståelse" og hævelsen ved start. Jeg er vil derfor vurdere (uden selv at have set på dit knæ), at selve skaden sidder enten i brusken eller i menisken. Har du fuld bevægelighed i knæet iøvrigt og "låser" knæet? Tror at det vil være godt med en atroskopi for at se den anatomiske strukturer.

jp :superman:

Ja, mon ikke der skal en kikkertundersøgelse til? Jeg vil ihvertfald selv foreslå det til ortopædkirurgen..

Edit: ja, jeg har fuld bevægelighed - knæet låser ikke. Jeg kan dog en gang imellem komme til at vride lidt i knæet, hvis jeg fx går rundt om et hjørne eller drejer omkring, hvor jeg føler det knaser lidt (eller siger "splat") og gør ondt. Men det er kun sket meget sjældent 2- 3 gange i hele forløbet.

Edited by Scorpio
Link to comment
Share on other sites

Nej, ingen fys. Overhovedet. Måske en fejl kan jeg godt se..

Ikke for at fluekneppe i min egen tråd, men skade i sep 04 medførte ingen hævelse. Det gjorde ny skade (eller forværring af skaden) i juni 2005, der også opstod akut. Ellers korrekt :4smartass:

Ja, mon ikke der skal en kikkertundersøgelse til? Jeg vil ihvertfald selv foreslå det til ortopædkirurgen..

Edit: ja, jeg har fuld bevægelighed - knæet låser ikke. Jeg kan dog en gang imellem komme til at vride lidt i knæet, hvis jeg fx går rundt om et hjørne eller drejer omkring, hvor jeg føler det knaser lidt (eller siger "splat") og gør ondt. Men det er kun sket meget sjældent 2- 3 gange i hele forløbet.

Det lyder for mig lidt som om at dine problemer opstår når der kommer trykstigning i leddet. Dette kan især forværres af hævelse. Det kunne lede hen i retning af at der er problemer med strukturerne inde i knæleddet. eks slimsæk eller fedtlegeme ved knæskallen, men det kan også (sammen med din sygehistorie iøvrigt) lede hen til den gamle diagnose om springerknæ.

Jeg synes at du vil stå dig rigtigt godt ved at få en fysioterapeut (med forstand på sagerne forstås) til at undersøge dig ordentligt. En grundig funktionel undersøgelse hvor du bliver set i aktion er nødvendig. og desuden kan man ikke udelukke at strukturelle problemer i dine led eller knogler kan ligge til grund for problemerne. Desuden er dine muskler formentligt blevet påvirket eller kan være en medvirkende faktor jvf. tidl om Knæskallens sporing. Jeg tror ikke jeg kan komme det nærmere her på MOL, men vil fortsat gerne hjælpe i det omfang det er muligt. :smile:

Lige et par spørgsmål mere:

Hvor gammel er du? Hvad sker der når du løber?

Link to comment
Share on other sites

Det lyder for mig lidt som om at dine problemer opstår når der kommer trykstigning i leddet. Dette kan især forværres af hævelse. Det kunne lede hen i retning af at der er problemer med strukturerne inde i knæleddet. eks slimsæk eller fedtlegeme ved knæskallen, men det kan også (sammen med din sygehistorie iøvrigt) lede hen til den gamle diagnose om springerknæ.

Jeg synes at du vil stå dig rigtigt godt ved at få en fysioterapeut (med forstand på sagerne forstås) til at undersøge dig ordentligt. En grundig funktionel undersøgelse hvor du bliver set i aktion er nødvendig. og desuden kan man ikke udelukke at strukturelle problemer i dine led eller knogler kan ligge til grund for problemerne. Desuden er dine muskler formentligt blevet påvirket eller kan være en medvirkende faktor jvf. tidl om Knæskallens sporing. Jeg tror ikke jeg kan komme det nærmere her på MOL, men vil fortsat gerne hjælpe i det omfang det er muligt. :smile:

Lige et par spørgsmål mere:

Hvor gammel er du? Hvad sker der når du løber?

Jeg forventer såmænd heller ikke at der er nogen, der gennem et debatforum kan ramme plet, men altid godt at få vendt tingene lidt med nogen, der har forstand på det. Jeg har ihvertfald været meget glad for den feedback alle i tråden er kommet med :4thumbup:

Mine smerter i senen lige under knæskallen er ikke så udtalte som tidligere i forløbet, så jeg tror at springerknæ-diagnosen i starten var rigtig nok, men det er helt sikkert ikke det, der giver mig problemer i dag. Før juni 2005 var min funktionsevne klart højere - der kunne jeg benpresse ca. 100kg uden smerter, hvilket er helt umuligt i dag jf. tidligere i tråden.

Jeg vil tage det til efterretning mht. en fysioterapeut. Er der nogen, der kender en kompetent én på området i Odense eller omegn?

Jeg er 30 år.

Når jeg løber, hvilket nok er sket måske 3 gange de sidste 2 år så sker der det at jeg kan lunte meget stille og roligt (vel en 8-9 km/t) med små korte skridt i en 2-300 meter, hvorefter det begynder at gøre ondt. Rigtigt, rigtigt ondt. Så oplever jeg smerte selv når jeg støtter på benet og ved almindelig langsom gang. Mit knæ hæver også lidt op, men ikke dramatisk meget. Det gør ondt at bukke benet og føles ubehageligt at have benet bukket i det hele taget, fx. hvis man sidder ned på en stol. Jeg vil så typisk have smerter og helt bogstaveligt halte/humpe rundt i et par dage op til en uge og have nedsat smertetærskel i yderligere et par uger indtil jeg cirka er tilbage på det plateau, hvor jeg åbenbart ikke rigtigt kan komme videre. :dry:

Muren ligger ved en ydelse 50 watt på cykelergometer/motionscykel - det er indstilling 2 ud af 25, hvor 1 er laveste belastning, og knap 70 omdrejninger i minuttet. Min allerbedste præstation de sidste 1,5 år har været 20 minutter ved denne belastning uden smerter. Men det var vist bare en god dag, og jeg har da heller ikke forsøgt at overgå rekorden i lang tid :laugh:

Edit: mht. min muskulatur, så har jeg tabt mig en del på benene - især muskulaturen lige over knæet. Omkredsen på mit højre ben er cirka 1-1,5 cm kortere/mindre end mit venstre målt 5 cm over knæskallen. Målt midt på låret har jeg tabt cirka 3 cm på højre ben og cirka 1-2 cm på venstre ben. Og en langsomt svækket muskulatur er vel også med til at gøre mit knæ mere ustabilt, og det er lidt af en forbandet ond cirkel..

Edited by Scorpio
Link to comment
Share on other sites

Jeg går udfra at du er blevet undersøgt klinisk først af en ekspert på området? En MR-scanning er jo ikke bare noget man giver folk med det samme. Det vælges til folk med skader som ikke kan diagnosticeres klinisk og som ikke har haft effekt af anden behandling. Måske har du selv betalt? Jeg skal ikke kunne sige om man ikke kan se de potetielle skader "meezer" hentyder til, men vil vurdere at dine billeder er blevet tolket ok fagligt, men en andens vurdering ville vel ikke skade. Du skal til en yderligere us. på idrætsklinikken og mon så ikke du skal artroskoperes, da det vil være der man kan se alle de anatomiske forhold (menisker, korsbånd, brusk, synovialis, plica mm.) Men kunne du ikke lige skrive hvad der er sket med dit knæ og hvornår og hvordan - det plejer at give en rigtig god ledetråd til skadens omfang.

jp :innocent:

Hvis en knæskade ikke kan diagnosticeres umiddelbart ved klinisk undersøgelse, er det efterhånden mange steder helt normalt at MR-scanne.

Jeg kan godt besvare din tvivl: Nej, man kan langt fra altid se eventuelle skader på en MR-scan. Knæet kan være voldsomt skadet uden at det kan ses. MR-scan kan tit give en indikation/gisning om at der kan være noget galt i et område af knæet, men ofte vil man ikke kunne se det reelle omfang af det skadede område. At det vurderes af forskellige radiologer/ortopædkirurger er ingen garanti.

Hvis man vil vide præcist hvad der er galt med knæet, så er der en vej: artroskopi.

Link to comment
Share on other sites

Når jeg løber, hvilket nok er sket måske 3 gange de sidste 2 år så sker der det at jeg kan lunte meget stille og roligt (vel en 8-9 km/t) med små korte skridt i en 2-300 meter, hvorefter det begynder at gøre ondt. Rigtigt, rigtigt ondt. Så oplever jeg smerte selv når jeg støtter på benet og ved almindelig langsom gang. Mit knæ hæver også lidt op, men ikke dramatisk meget. Det gør ondt at bukke benet og føles ubehageligt at have benet bukket i det hele taget, fx. hvis man sidder ned på en stol. Jeg vil så typisk have smerter og helt bogstaveligt halte/humpe rundt i et par dage op til en uge og have nedsat smertetærskel i yderligere et par uger indtil jeg cirka er tilbage på det plateau, hvor jeg åbenbart ikke rigtigt kan komme videre. :dry:

Viste MR-scanningen nogen former for hævelser i knæets indre?

Selv indre hævelser i knæet, der ikke ses eller mærkes udefra, er indikation på at der er forhold i knæet, der er skadede eller irriterede.

Hvis du har vedvarende atrofi af muskulaturen i låret og omkring knæet og ikke er i stand til at genoptræne, så bør du overveje at blive artroskoperet.

Præcis hvad dit knæ "fejler" er svært at sige selvom du har beskrevet symptomerne.

Mht dine problemer ved at bukke benet til 90 grader eller mere, kan det måske skyldes arvæv eller en flosset ledkapsel. Et af skrækscenarierne er at arvæv fra ledkapslen har sat sig fast på/vokset sammen med din menisk, hvormed menisken læderes og langsomt frarives/løsnes fra knoglen.

Du har symptomerne på det (atrofi, nedsat og forværring af styrke/funktionalitet, smerter ved buk af knæ, hævelser osv), MEN .. det behøver ikke stå så galt til.

At du ikke har smerter ved almindelig palpation og undersøgelser, betyder reelt set intet. Dit knæ kan sagtens være skadet alligevel.

Mit bedste råd er stadig: hvis du ikke kan genoptræne, NSAID og RICE ikke hjælper, aflastning ikke hjælper og du fortsat oplever atrofi, smerter, hævelser, nedsat funktionalitet osv, så bed om at blive artroskoperet.

Evt. kan du ringe til Parkens Privathospital mht råd om knæskader og evt anbefaling af kirurg i Odense. De har nogle af landets dygtigste, bl.a. dr. med. Uffe Jørgensen. Han er knæspecialist.

Link to comment
Share on other sites

Viste MR-scanningen nogen former for hævelser i knæets indre?

Selv indre hævelser i knæet, der ikke ses eller mærkes udefra, er indikation på at der er forhold i knæet, der er skadede eller irriterede.

Hvis du har vedvarende atrofi af muskulaturen i låret og omkring knæet og ikke er i stand til at genoptræne, så bør du overveje at blive artroskoperet.

Præcis hvad dit knæ "fejler" er svært at sige selvom du har beskrevet symptomerne.

Mht dine problemer ved at bukke benet til 90 grader eller mere, kan det måske skyldes arvæv eller en flosset ledkapsel. Et af skrækscenarierne er at arvæv fra ledkapslen har sat sig fast på/vokset sammen med din menisk, hvormed menisken læderes og langsomt frarives/løsnes fra knoglen.

Du har symptomerne på det (atrofi, nedsat og forværring af styrke/funktionalitet, smerter ved buk af knæ, hævelser osv), MEN .. det behøver ikke stå så galt til.

At du ikke har smerter ved almindelig palpation og undersøgelser, betyder reelt set intet. Dit knæ kan sagtens være skadet alligevel.

Mit bedste råd er stadig: hvis du ikke kan genoptræne, NSAID og RICE ikke hjælper, aflastning ikke hjælper og du fortsat oplever atrofi, smerter, hævelser, nedsat funktionalitet osv, så bed om at blive artroskoperet.

Evt. kan du ringe til Parkens Privathospital mht råd om knæskader og evt anbefaling af kirurg i Odense. De har nogle af landets dygtigste, bl.a. dr. med. Uffe Jørgensen. Han er knæspecialist.

Tak for rådet :smile:

Jeg har egentlig ikke fået en reel tilbagemedling på MR-scanningen kun et brev, hvori der stod at klinikken gerne ville have mig til fornyet kontrol på baggrund af billederne. Jeg ringede derfor ud til klinikken og spurgte til resultatet af scanningen. Jeg snakkede udelukkende med en lægesekretær, der efter at have fået mit personnummer sagde, at der ikke havde været noget at se på billederne og at jeg derfor skulle snakke med en læge om hvad der så skulle gøres. Jeg har tid om 1,5 uge.

På baggrund af dit råd og af andres råd i denne tråd vil jeg helt sikkert bede om artrpskopi.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Jeg var hos ortopædkirurgen i dag, og jeg skal have en knæledsartroskopi om 4 uger.

Som tidl. nævnt i denne tråd var der intet at se på MR-scanningen.

Ud fra mine beskrevne symptomer, mente kirurgen dog, at det muligvis kunne være problemer med slimsækken. Der skal angiveligt være en række skillevægge i slimsækken, som er medfødte og på de fleste mennesker åbentbart slides væk eller i hvertfald forsvinder helt eller delvist. Disse skillevægge kan dog udvikle sig til at blive "bindevævsagtige" og kan evt. medvirke til irritation.

Nu må vi se, jeg regner med at tage imod tilbuddet om at følge med i operationen på TV-skærm :crazy::smile:

Link to comment
Share on other sites

Jeg var hos ortopædkirurgen i dag, og jeg skal have en knæledsartroskopi om 4 uger.

Som tidl. nævnt i denne tråd var der intet at se på MR-scanningen.

Ud fra mine beskrevne symptomer, mente kirurgen dog, at det muligvis kunne være problemer med slimsækken. Der skal angiveligt være en række skillevægge i slimsækken, som er medfødte og på de fleste mennesker åbentbart slides væk eller i hvertfald forsvinder helt eller delvist. Disse skillevægge kan dog udvikle sig til at blive "bindevævsagtige" og kan evt. medvirke til irritation.

Nu må vi se, jeg regner med at tage imod tilbuddet om at følge med i operationen på TV-skærm :crazy::smile:

Ok det lyder godt.

Personligt synes jeg det er sjovt at følge med -lidt nørdet at interessere sig for den slags ting- men det giver et indblik i hvordan der egentlig ser ud inde i sådan et knæ.

Husk endeligt at fortælle hvad de finder ud af.

Lige af nysgerrighed: fik du nogen instruktion mhp hvordan du skal forholde dig træningsmæssigt inden din artroskopì??

Hilsen Gribben :bigsmile:

Link to comment
Share on other sites

Ok det lyder godt.

Personligt synes jeg det er sjovt at følge med -lidt nørdet at interessere sig for den slags ting- men det giver et indblik i hvordan der egentlig ser ud inde i sådan et knæ.

Husk endeligt at fortælle hvad de finder ud af.

Lige af nysgerrighed: fik du nogen instruktion mhp hvordan du skal forholde dig træningsmæssigt inden din artroskopì??

Hilsen Gribben :bigsmile:

Nej, det var vi ikke inde på. Jeg formoder, at det skyldes, at ortopædkirurgen ikke rigtig er sikker på hvad der egentlig er galt med knæet. I forbindelse med min oprindelige diagnose på springerknæ sagde han, at jeg bare skulle træne, men siden har vi ikke diskuteret emnet. Han forekommer mig meget kompetent og er ret god til at informere, hvis man selv spørger. Men i almindelighed virker det som om han gerne vil videre til næste patient så hurtigt som muligt. Jeg har ihvertfald ofte måtte skynde mig at stille et spørgsmål, mens han har stået i døren på vej ud af undersøgelseslokalet, og en del gange har jeg simpelthen ikke nået (eller husket :blush: ) at få spurgt om alle de ting, jeg ville.

Men jeg kan jo spørge generelt:

HVIS det er en hhv. ledbånds/slimsæk/brusk/menisklæsion, bør man da træne/belaste sit ben til smertegrænsen eller bør man skåne leddet?

Mit indtryk er, at hvis det er en ledbåndsskade bør man belaste indtil smertegrænsen og så benytte RICE-princippet efterfølgende, men hvordan forholder det sig med andre typer skader? Kan man fx ødelægge en i forvejen "flosset" menisk ved at belaste knæet?

Edited by Scorpio
Link to comment
Share on other sites

Men jeg kan jo spørge generelt:

HVIS det er en hhv. ledbånds/slimsæk/brusk/menisklæsion, bør man da træne/belaste sit ben til smertegrænsen eller bør man skåne leddet?

Mit indtryk er, at hvis det er en ledbåndsskade bør man belaste indtil smertegrænsen og så benytte RICE-princippet efterfølgende, men hvordan forholder det sig med andre typer skader? Kan man fx ødelægge en i forvejen "flosset" menisk ved at belaste knæet?

Det generelle princip for knæskader er, at man må træne/belaste det, i det omfang det ikke gør ondt og hæver op.

Ja, man kan godt forværre en skade ved at belaste det udover evne (knæets evne). Man kan godt forværre en menisklæsion ved at overbelaste knæet - dermed kan der genereres mere arvæv eller risiko for at forværre en evt. revne.

Synovitis (slimhindesækbetændelse) kan medføre kronisk inflammation og hævelse i knæet, og normal procedure er at fjerne dele af slimhinden eller helt fjerne den beskadigede slimhinde - synovektomi. Altså i de tilfælde hvor der foretages artroskopi.

Bed om at få en kopi af optagelsen (artroskopien) på dvd.

Link to comment
Share on other sites

Jamen, det vil jeg da gøre :w00t: Er det noget, der koster noget?

På de fleste privathospitaler får man en kopi gratis med, enten på opfordring eller som en del af "servicepakken". På de offentlige hospitaler optager de jo også artroskopien, og førhen kunne man ved medbringelse af et alm VHS-bånd få en kopi af artroskopien, som man skulle aflevere enten lige før eller på operationsstuen før indgrebet. Muligheden herfor blev som regel oplyst patienten inden operationsdatoen.

Uden at vide det med 100% sikkerhed, må de off. hospitaler være gået over til alm dvd-optagelse i dag, ligesom mange private. Men du skal nok selv medbringe en tom dvd - ring og spørg lægesekretæren eller kirurgen - de kan give dig svar på hvad du givetvis skal medbringe.

Du skal ikke betale for selve optagelsen - den er gratis, kun hardwaren (dvd'en eller hvad de nu bruger).

Link to comment
Share on other sites

På de fleste privathospitaler får man en kopi gratis med, enten på opfordring eller som en del af "servicepakken". På de offentlige hospitaler optager de jo også artroskopien, og førhen kunne man ved medbringelse af et alm VHS-bånd få en kopi af artroskopien, som man skulle aflevere enten lige før eller på operationsstuen før indgrebet. Muligheden herfor blev som regel oplyst patienten inden operationsdatoen.

Uden at vide det med 100% sikkerhed, må de off. hospitaler være gået over til alm dvd-optagelse i dag, ligesom mange private. Men du skal nok selv medbringe en tom dvd - ring og spørg lægesekretæren eller kirurgen - de kan give dig svar på hvad du givetvis skal medbringe.

Du skal ikke betale for selve optagelsen - den er gratis, kun hardwaren (dvd'en eller hvad de nu bruger).

Har snakket med klinikken. Det var åbenbart første gang, at dette spørgsmål blev stillet for lægesekretæren ville undersøge det og vende tilbage. Operationen bliver optaget, men det var ikke muligt at få en kopi, da optagelsen var i et "teknisk videoformat", som ikke kunne afspilles på alm. afspillere. Det var forklaringen. Jeg skulle jo så nok have spurgt hvilket format det så drejede sig om :dry:

Link to comment
Share on other sites

Har snakket med klinikken. Det var åbenbart første gang, at dette spørgsmål blev stillet for lægesekretæren ville undersøge det og vende tilbage. Operationen bliver optaget, men det var ikke muligt at få en kopi, da optagelsen var i et "teknisk videoformat", som ikke kunne afspilles på alm. afspillere. Det var forklaringen. Jeg skulle jo så nok have spurgt hvilket format det så drejede sig om :dry:

Det lyder ikke realistisk, at optagelsen ikke kan afspilles. Bed om at snakke med kirurgen i stedet, hvis lægesekretæren ikke mener sig i stand til at undersøge det ordentligt. Det er rigtigt at mange af optagelserne kræver et bestemt hjælpeprogram for at kunne afspille optagelsen (på pc), men som regel medfølger dette eller kan downloades fra nettet. Det burde ikke være et problem overhovedet. Hvor skal du opereres henne?

Link to comment
Share on other sites

Det lyder ikke realistisk, at optagelsen ikke kan afspilles. Bed om at snakke med kirurgen i stedet, hvis lægesekretæren ikke mener sig i stand til at undersøge det ordentligt. Det er rigtigt at mange af optagelserne kræver et bestemt hjælpeprogram for at kunne afspille optagelsen (på pc), men som regel medfølger dette eller kan downloades fra nettet. Det burde ikke være et problem overhovedet. Hvor skal du opereres henne?

Klinik for Ortopædisk Kirurgi og Sportsmedicin ApS

Kan godt være jeg lige skal forhøre mig igen..

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Det er nu 7. uger siden jeg er blevet opereret i mit knæ. Efter tre dage kunne jeg tage forbindingen af og den fjerde dag begyndte jeg på arbejde igen, da jeg arbejder på kontor. Operationssygeplejersken fortalte mig under operationen, at jeg efter 3-4 dage ville kunne mærke en markant forbedring, og at jeg i øvrigt "bare" skulle gå i gang med at cykle, når jeg fik forbindingen af. Ortopædkirurgen fortalte til kontrollen 14 dage efter operationen, at jeg skulle forvente at være øm 3-4 uger efter operationen, men at jeg ved juletid (dvs. nu) burde være i stand til at belaste benet maksimalt uden smerter. Faktisk mente han (og det står sågar i min journal, som jeg har fået udleveret), at jeg skulle være i stand til at løbe en tur. Forløbet må siges at have været et noget andet! :unhappy:

Diagnosen lød på: plica synovialis genus dxt

Og behandlingen var: synovectomia part.gen.(plica) dxt

Selve operationsbeskrivelsen er her:

Der artroskoperes med anterolateral adgang. Intet fossa suprapatellaris. Brusken under patella er kun let påvirket med nogle enkelte striber i brusken. I mediale ledkammer ses synovial plicadannelse med pæn medial menisk. Centralt normale korsbånd og i laterale ledkammer normal lateral menisk. Gennem mindre hjælpeincision opslidses plicadannelsen. Der lukkes med plaster tør forbinding.

Er der nogen, der kan oversætte operationsbeskrivelsen? Plica synovialis.. det er så selve bindevævsfortykkelsen eller bindevævskanten? Er der nogen, som kender til denne type skade? Og hvad er fossa suprapatellaris anyway? :blink:

Jeg fulgte selv med på TV-monitor undervejs. Det eneste, der var at finde var en form for fortykket bindevæv, der sad på indersiden af ledkapslen. Når jeg bukkede benet kunne man se, at bindevævskanten bøjedes ned over brusken i knæet. Ortopædkirurgen var ikke 100% sikker at dette var hele diagnosen, da bindevævskanten ikke var helt hård og hvid som "på en 70-årig mand", men mente dog at det godt kunne forklare mine smerter. Og rent fysisk sidder/sad kanten nøjagtigt der, hvor jeg følte mest irritation, så jeg er relativt fortrøstningsfuld mht. at være blevet afhjulpet.

Der gik en uge før jeg kunne gå afslappet uden deciderede smerter. Men her syv uger efter er knæet stadig ømt og hævet.. :dry:

Nu kan jeg læse i andre tråde, at det er fleres erfaring, at der kan gå måneder med ømhed og hævelse efter en operation. I mit tilfælde kan jeg i hvert fald nikke genkendende til dette forløb, da jeg slet ikke føler mig i nærheden af at kunne fungere normalt endnu. 4 uger efter operationen kunne jeg gå 1500 meter uden smerter i rask tempo uden nogen nævneværdig ømhed eller hævelse. Så var jeg vil firmajulefrokost og fik danset en del i løbet af aftenen. Og i de efterfølgende dage havde jeg voldsomt ondt i knæet og det hævede en del op. Jeg har senere i perioder (fx forrige uge) gået en del rundt ifm. med julegaveindkøb, og det har omgående ført til øget ømhed i knæet.

Status er, at jeg har brugt min jul på at lave absolut så lidt som muligt, dvs. at sidde ned hele dagen med benet oppe. Jeg benytter daglige isomslag. Det er meget frustrerende, at man her 7. uger efter faktisk har det værre end man havde 4 uger efter operationen og jeg er lidt nervøs for at have forværret min tilstand på en eller anden måde. Jeg er fortsat så øm, at mit funktionsniveau er værre end før operationen, så jeg er endnu ikke i stand til at sige om operationen rent faktisk har hjulpet på min skade. Min fys har anbefalet at jeg henvender mig til ortopædkirurgen igen om 2 uger hvis ikke smerterne er væk, men jeg kan se i andre tråde, at jeg måske bare skal indse, at man bør væbne sig med tålmodighed og så holde benet i komplet ro i, hvad, et par måneder?? Det undrer mig bare, når man af en meget erfaren kirurg får at vide, at arret heler hurtigt op og at jeg kan løbe (noget jeg ikke har kunne i 2,5 år nu) efter 4 uger. Jeg er en anelse forvirret, faktisk og ved sgu ikke helt hvor jeg står..

Edited by Scorpio
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share