Løbetræning har gjort det lettere at lave armstrækninger


Mutual
 Share

Recommended Posts

Jeg er begyndt at løbetræne noget mere end hidtil de sidste fire uger (5 gange løbetræning om ugen a 7-11 km).

De sidste 4-5 gange jeg har lavet armstrækninger har jeg følt, at det var noget lettere at tage dem end før jeg begyndte at løbe 5 dage om ugen.

Jeg kan måske ha tabt mig en smule, men tror nu ikke det er derfor. Jeg burde vel også have tabt lidt muskelmasse så.

Men hvorfor tror I jeg føler det er lettere at tage armstrækninger nu? Styrketræner man også overkroppen når man løber?

Link to comment
Share on other sites

Et bud kunne være at du har forbedret din præstationsevne pga. forbedret generel kredsløbsfkt. Nu ved jeg selvfølgelig ikke hvor mange armstrækkere du kan tage, men kunne forestille mig at det er over 10-15 stk. og således kan det jo kategoriseres som styrke- og udholdenhedstræning. En anden forklaring kunne også være at du er opvarmet og igang og derfor har nemmere ved det. Der kan også være noget mentalt i det!! Der er mange forklaringsmuligheder.

jp

Link to comment
Share on other sites

Hey jøjpee!

Har taget 20 stks de gange jeg har gjort det...

Det har ikke været lige efter jeg har løbet men på et andet tidspunkt, så det har ikke været fordi jeg har været varmere el. lign.

Men du har nok ret i det noget med kredsløbet samt en mental effekt.

flere bud velkomne, for synes nu det ret underligt!

Men hvor meget stærkere bliver man styrkemæssigt i overkroppen (og underkroppen?) af at løbe de distancer? Er det ikke ret begrænset, fordi det i højere grad er udholdenhedstræning?

Edited by Mutual
Link to comment
Share on other sites

Hey jøjpee!

Har taget 20 stks de gange jeg har gjort det...

Det har ikke været lige efter jeg har løbet men på et andet tidspunkt, så det har ikke været fordi jeg har været varmere el. lign.

Men du har nok ret i det noget med kredsløbet samt en mental effekt.

flere bud velkomne, for synes nu det ret underligt!

Men hvor meget stærkere bliver man styrkemæssigt i overkroppen (og underkroppen?) af at løbe de distancer? Er det ikke ret begrænset, fordi det i højere grad er udholdenhedstræning?

Jeg tror ikke der er vist nogen signifikant sammenhæng mellem løb og øget overkrops styrke. MEN når du kan tage 20 armstrækkere pr. gang så er jo så en mere udholdenheds præget aktivitet. Derfor vil jeg mene at du primært kan tilskrive effekten dit forbedrede kredsløb (og her mener jeg altså også energileverancen til de arbejdende muskler osv.)

jp :wink:

Link to comment
Share on other sites

Men hvor meget stærkere bliver man styrkemæssigt i overkroppen (og underkroppen?) af at løbe de distancer? Er det ikke ret begrænset, fordi det i højere grad er udholdenhedstræning?

Jo det er begrænset, mit bud vil dog være:

Overkrop omkring 1,2

Underkrop omkring 3,4

:tongue:

Link to comment
Share on other sites

altså det er bevist at hvis du konditions træner og styrke træner bagefter giver det bedre resultat (at du har nemmere ved det)

kan også være fordi du bruger bækken når du løber

man spænder også i bækken musklerne når du tager armbøjninger derfor er der mange som har problemer med at tage dem, da det kan være svært at spænde hele kroppen og så bukke armene sammetidigt

men armbøjninger er også noget der hurtigt forbedres

jeg ser det som træner i taekwondo

i starten kan børnene på 9 år have svært ved de 10 men mange af dem har da os lært at tage 20 uden problemer har været træner der en måned

så af egne erfaringer (altså da jeg trænede armbøjninger) og af hvad jeg kan se på mine elever så er det at armbøjninger en øvelse der hurtigere bliver sat op end f.eks når man styrketræner da de går dybere i musklerne

Link to comment
Share on other sites

altså det er bevist at hvis du konditions træner og styrke træner bagefter giver det bedre resultat (at du har nemmere ved det)
- Må du meget gerne uddybe (og henvise til "beviset")...
armbøjninger en øvelse der hurtigere bliver sat op end f.eks når man styrketræner da de går dybere i musklerne

- Lyder meget spændende med en øvelse som "går dybere"

Endnu et punkt jeg meget gerne vil høre mere til...

Link to comment
Share on other sites

altså det er bevist at hvis du konditions træner og styrke træner bagefter giver det bedre resultat (at du har nemmere ved det)

kan også være fordi du bruger bækken når du løber

man spænder også i bækken musklerne når du tager armbøjninger derfor er der mange som har problemer med at tage dem, da det kan være svært at spænde hele kroppen og så bukke armene sammetidigt

men armbøjninger er også noget der hurtigt forbedres

jeg ser det som træner i taekwondo

i starten kan børnene på 9 år have svært ved de 10 men mange af dem har da os lært at tage 20 uden problemer har været træner der en måned

så af egne erfaringer (altså da jeg trænede armbøjninger) og af hvad jeg kan se på mine elever så er det at armbøjninger en øvelse der hurtigere bliver sat op end f.eks når man styrketræner da de går dybere i musklerne

Hvis du træner nogen som helst i noget som helst, vil jeg da anbefale dig at få LIDT mere styr på tingene... :crazy:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share