Manglende hurtighed (badminton)


danieldt
 Share

Recommended Posts

Jep, kunne ikke helt finde passende overskrift til dette emne. Men her er problemet.

Jeg spiller badminton på rimlig højt, niveau. Vi er forlængst begyndt på træningen, og alle folk er ved at have fundet det samme niveau som sidste sæson. Undtagen jeg selv. Jeg taber til spillere som jeg sidste år, nemt kunne dirigere rundt på banen. Jeg når ikke bolde som jeg normalt nemt når. Og det er begyndt at gå mig meget på. Jeg har simpelthen mistet hurtigheden :(

Problemet er egentlig begyndt efter jeg er begyndt at styrketræne :blush:

Dog, mener jeg ikke selv dette er grunden. Mine trænere mener det er mentalt, at jeg bare ikke gider :dry:

Nogen der ved, hvormeget styrketræning påvirker hurtigheden?

Evt, hvordan skal jeg træne benene?

På forhånd tak!

Edited by danieldt
Link to comment
Share on other sites

hvis du har en stor arbejdsbyrde af vægttræning vil det helt sikkert æde din hurtighed, men når du så drosler vægttræningen ned, vil du forhåbentlig være blevet hurtigere (hvis du har trænet fornuftigt og alt det der).

Hvad skyldes det? Bare almindelig, akkumuleret træthed, eller er der en mere kompleks forklaring?

mvh

T-P

Link to comment
Share on other sites

Hvis du rimeligt seriøst styrketræner vil du stort set altid befinde dig på et eller endet stadie af restitution og musklerne er derfor stort set aldrig 100 % på toppen.

I et af de tidligere indlæg skrives det også at hvis du stopper styrketræningen vil du sandsynligvis hurtigt være tilbage med samme hurtighed hvis ikke hurtigere end inden styrketræning da explosiviteten ofte forbedres ved tung styrketræning.

IMHO

Lars

Link to comment
Share on other sites

Oki, takker for svarene. Skal siges at jeg har taget 5 kg på, siden jeg begyndte at træne for godt en måned siden. Det spiller vel også en stor rolle :blush:

Nu har jeg kigget diverse programmer igennem på forummet, og læst diverse artikler, dog er jeg stadig lidt i tvivl om hvilke øvelser samt antal sæt og gentagelser er det mest optimale, taget i betragtning at en badminton spiller helst ikke skulle være alt for stor sat sammen.

Lige nu træner jeg Tirsdag og Torsdag. Og så træner jeg lige stille og roligt en halvanden time inden jeg selv skal træne badminton Man, Ons og Fredag.

Jeg kører ikke rigtig efter noget program :cry:

Men træner følgende

Bænkpres 3x8

Incline Bænk 3x8

Barbell Curls 5x5

Dips 3x8

Squat 3x8

Laterals 5x5

Og så variere jeg jeg mellem forskellige øvelser.

Håber det er til at forstå :)

Link to comment
Share on other sites

Begge dele vil jeg mene... Den komplekse del af det relaterer givetvis blandt andet til IIX overshoot historien, men sikkert også nogle neuromuskulære faktorer.

Hvis vi antager at det vil have en egentlig effekt på præstationen med et øget antal type IIx muskelfibre, vil det så ikke kræve en drastisk træningsmængde nedtrapning gående mod inaktiv for overhovedet at se denne "effekt". I så fald skal det formentlig times på forunderlig vis op mod diverse "vigtige" badminton kampe.

Hvis du betragter kropskompositionerne for elitebadminton spillere så ligner de ikke ligefrem 100 meter løbere ligefrem. Så hvis målet er at blive bedre til badminton handler det nok i første omgang om at fokusere på nogle badmintonrelaterede eksplosions/reaktions øvelser og kombinere det med eksplosiv styrketræning med fokus på funktionalitet fremfor hypertrofi. De 5 kg på en månede taler formentlig IKKE til din fordel set ud fra et badmintonsmæssigt synspunkt.

Andre faktorer såsom dit aerobe effekt (kondition) spiller også ind mht at blive en bedre badmintonspiller. Den er muligvis (formentlig) ligeledes blevet dårligere grundet din vægtøgning.

De elitebadmintonspillere jeg kender til, træner ikke med vægte i særlig høj grad, men fokuserer på øvelser af mere plyometrisk karakter (hermed ikke sagt det er optimalt)

Link to comment
Share on other sites

Hej

Apprenti er inde på noget. 5 kilo er en del, hvis det er på rimeligt højt plan og dine modstandere er på deres idealvægt.

Elvirus mener jeg rammer det bedst ved at foreslå plyometrisk træning. Det er korrekt at du sikkert vil være gået lidt frem, hvis du drosler lidt ned på træningen, men hvis du virkelig vil se forskel bør du prøve noget plyometrisk træning. Det er meget brugt blandt elite badmintonspillere og indenfor atletik. Den eksplosivitet du skal bruge ved alle de små spring (op/frem/til siden) opnås bedst ved plyo træning. Prøv at tage noget vægt af når du squatter og lav dem som jumping squats i stedet. Prøv noget one legged legpress og evt. forskellige hoppebaner (skamler/plinte/elastikker m.m.) i hallen.

Link to comment
Share on other sites

hvis du har en stor arbejdsbyrde af vægttræning vil det helt sikkert æde din hurtighed, men når du så drosler vægttræningen ned, vil du forhåbentlig være blevet hurtigere (hvis du har trænet fornuftigt og alt det der).

Jeg er ret overbevist om, at Anders er inde på det rigtige. Jeg har selv dyrket tung vægttræning ifm. elitesport og kender kun alt for godt det med at føle sig langsom og/eller overtrænet. På det tidspunkt var jeg overbevist om, at løsningen var at træne endnu mere - og endnu hårdere (både vægttræning og sport). Jeg fik så oven i købet den gode idé at sænke min fedt% (yderligere), da det før havde hjulpet mig til at blive hurtigere. Resultatet var at jeg slet ikke kunne følge med i det tempo, som var krævet af mig, og jeg endte op med en grim skade!! Du har måske brug for noget restitution??

Vægttræning er et FREMRAGENDE redskab til at optimere sine resultater, men det skal bruges klogt og skal i din kamp-sæson bruges som et supplement til din "rigtige" sport. Der er ingen vægttræning som kan give dig den timeing, overblik, spilforståelse som din sport kræver. Vil du være en bedre badmintonspiller - så spil badminton :wink:

Selvfølgelig har det også indflydelse at du har taget 5 kg på - og at du måske har mistet lidt af spilleglæden (jf. din træner).

Link to comment
Share on other sites

Hvis vi antager at det vil have en egentlig effekt på præstationen med et øget antal type IIx muskelfibre, vil det så ikke kræve en drastisk træningsmængde nedtrapning gående mod inaktiv for overhovedet at se denne "effekt". I så fald skal det formentlig times på forunderlig vis op mod diverse "vigtige" badminton kampe.

Der er ikke nogen der ved hvor stor faldet i træningsbryde skal være, men i praksis kan man se en stigning i absolut og relativ RFD i forbindelse med deloading, altså bare en nedgang i træningsbyrde. Om det så er muskulært eller neuralt betinget er vel ligegyldigt. Personligt tror jeg det er begge dele.

Hvis du betragter kropskompositionerne for elitebadminton spillere så ligner de ikke ligefrem 100 meter løbere ligefrem. Så hvis målet er at blive bedre til badminton handler det nok i første omgang om at fokusere på nogle badmintonrelaterede eksplosions/reaktions øvelser og kombinere det med eksplosiv styrketræning med fokus på funktionalitet fremfor hypertrofi. De 5 kg på en månede taler formentlig IKKE til din fordel set ud fra et badmintonsmæssigt synspunkt.

Det er ingen der påstår at vedkommende skal være en stor bøf, men faktum er at næsten alle sportsfolk uden vægttræningserfaring kan øge deres kraft/vægt ratio ganske dramatisk. Jeg har svært ved at forestille mig at 80 kilo er for meget for en 180 meter badmintonspiller.... At der så i mange sportsgrene er en tarvelig tradition for støttetræning, særligt vægttræning er en helt anden ting.

Jeg er slet ikke uenig i at vil man være god til at spille badminton skal man spille badminton, men vil man være bedre skal man løfte vægte....

Andre faktorer såsom dit aerobe effekt (kondition) spiller også ind mht at blive en bedre badmintonspiller. Den er muligvis (formentlig) ligeledes blevet dårligere grundet din vægtøgning.

De elitebadmintonspillere jeg kender til, træner ikke med vægte i særlig høj grad, men fokuserer på øvelser af mere plyometrisk karakter (hermed ikke sagt det er optimalt)

Og hvor meget ved man lige om plyometrisk træning? Plyometrisk træning UDEN vægttræning er ihvertfald hul i hovedet.

Link to comment
Share on other sites

plyometrisk træning er helt sikkert potent og kan noget, men der er ret stor tradition for at "det bare er sådan noget sportsfolk gør", men uden at sætte sig ordentligt ind i hvad det skal bruges til.

F.eks for badmintonspillere vil jeg mene at det ikke er specielt hensigtsmæssigt i ofrhold til vægttræning, da det (plyometrisk træning) ser ud til at øge springkraften klart mest i countermovement (CM) bevægelser. Badmintonspillere har bare klart flest almindelige spring som vil afhænge mere af den eksplosive og dermed den maksimale styrke. Som jeg lige ser det er der ikke specielt mange CM bevægelser i badminton og de vil derfor have MINDST lige så stor gavn af større maksimal styrke som af større spændstighed. Det er iøvrigt også en mere trænérbar egenskab....

Edited by incognito
Link to comment
Share on other sites

Lige dét med begrænset antal CM i badminton er jeg altså lidt uenig med dig. Godt nok er det ikke deciderede spring, men badminton spillere, skal jo countermove hver gang de slår til bolden, for at komme ind på midten. Specielt når man skal nå en bold ved nettet, er det jo uhyre vigtigt at komme tilbage igen, lynhurtigt. JEg vil da mene der er mindst lige så mange, hvis ikke flere, CM's i en kamp i forhold til spring.

Link to comment
Share on other sites

god pointe :bigsmile: Omend jeg nu ikke er helt enig i at bevægelsen tilbage til midten altid kvalificerer til en CM bevægelse.

Men det er jo generelt i sidecutting bevægelser, som ikke let lader sig træne med plyometrisk øvelser. Jeg går vist og tænker lidt for meget i spring disse dage :bigsmile: ... I sidecutting type bevægelser er truncus styrke stadig et issue, hvorfor vægttræning stadig er vigtigt

Bare lige for at slå det helt fast, så er det ikke min mening at badmintonspillere ikke kan bruge plyo til noget, men at de ihvertfald kan bruge en fornuftigt sammensat vægttræning til lige så meget

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share