At løbe 20 km/t


Mutual
 Share

Recommended Posts

Hey!

Er der nogen, der har gode forslag til hvordan man træner sig op til at kunne løbe 20 km/t i 15 min, eller med andre ord løbe 5 km på 15 min.?

Er det "bare" at løbe 5 km en masse gange? Eller løbe kortere distancer hurtigere (argh hurtigere end 20 km/t?)? Eller også løbe længere distancer?

Man skal jo op på at løbe 5 meter og 55 cm i sekundet, hvilket virker vildt.

Vel de færreste der magter at løbe 5 km på 15 min?

Tak på forhånd :smile:

Edited by Mutual
Link to comment
Share on other sites

Hey!

Er der nogen, der har gode forslag til hvordan man træner sig op til at kunne løbe 20 km/t i 15 min, eller med andre ord løbe 5 km på 15 min.?

Er det "bare" at løbe 5 km en masse gange? Eller løbe kortere distancer hurtigere (argh hurtigere end 20 km/t?)? Eller også løbe længere distancer?

Det er vel de færreste der magter at løbe 5 km på 15 min?

Tak på forhånd :smile:

Mit bud ville være MASSER AF TRÆNING, og endnu MERE AF TRÆNING :4thumbup:

Link to comment
Share on other sites

Der er ingen herinde der påstår de kan løbe en femmer på 15 min, link - 2 er dog under 16 minutter.

Jeg tvivler stærkt på at hvem som helst kan træne sig op til at løbe sådan et tempo.

Hvad er dit nuværende niveau?

Dourun.com har en del program-forslag både hvis du vil løbe hurtigere og længere.

Link to comment
Share on other sites

Dansk rekord er 13:25, bare lige for reference.

20km/t virker som et urealistisk højt mål.

PS: Jeg cykler ofte lidt hurtigere end 20km/t :tongue:

MaxP er inde på noget - langt fra alle kan trænes op til at løbe så hurtigt. Den fart vil jeg vove at påstå kræver en udpræget løbefysik; lille, smalhoftet og let. Og så benhård træning i tilgift - sådan nogle tider kommer man ikke til med 3-4 løbeture om ugen. Jeg kender en, der har løbet 5 km på ca 15 minutter, da han var i storform; han løb i gennemsnit 70 km om ugen og størstedelen var farttræning. Det kræver en særlig fysik og planlægning at kunne holde til så meget farttræning...

Det var nok en ide at starte med at nå 5 km på 20 min...så kan du jo altid tage den derfra, hvis det føles som en luntetur :wink:

Det kan da være fedt nok at overhale cyklerne som løber, men til konkurrencer er det altså vældig ofte andre løbere, man skal overhale - ikke cyklister :laugh:

Edited by Mizzrasmussen
Link to comment
Share on other sites

Jeg træner nogle gange med folk som løber nede omkring 15min/5000m.

Grundlæggende består deres træning af:

- 2 (nogle gange 3) daglige tur

- Interval træning 4-6 gange om ugen

- ugentlig mængde i hårde perioder (træningslejre): 140-200km

For blot at kunne holde til en sådan træning skal man have mange år som løber bag sig.

Tag udgangspunkt i det niveau du har pt, og byg langsomt videre derfra.

Alt andet giver dig skader på sigt.

Link to comment
Share on other sites

ok, jeg kan godt se 20 km/t nok er lige over målet...skal jo forbi 15 km/t uanset hvad.. :wink:

men findes der noget godt (og ikke alt for dyrt!) udstyr til at måle ens hastighed mens man løber? Det ville helt sikkert kunne motivere enormt meget!

Edited by Mutual
Link to comment
Share on other sites

ok, jeg kan godt se 20 km/t nok er lige over målet...skal jo forbi 15 km/t uanset hvad.. :wink:

men findes der noget godt (og ikke alt for dyrt!) udstyr til at måle ens hastighed mens man løber? Det ville helt sikkert kunne motivere mig enormt meget!

Motivation er godt, men det kan næppe øge din iltoptagelse med voldsomt meget :wink:

Du kan få polar pulsure som registrere både distance, angiver aktuel hastighed og andet gejl for omkring 3000 ser det ud til. Se mere på polar-danmark.dk

Rimelig dyr motivation, hvis du spørger mig. :smile:

En anden mulighed hvis du løber relativt faste ruter kunne være at lære kilometer-mærkerne, og med et billigt pulsur (<400kr) kan du se hvor længe du har løbet, måle omgangstider og den slags, så du kan se din tid for hver km.

edit: og for de 3k følger speed-sensoren vist ikke engang med, så der skal lige smides 1300 ekstra.

Link to comment
Share on other sites

Apple (og Nike) har lavet en footpod, der kan bruges sammen med din iPod (koster ca. 30 USD = et par hundrede danske) :4thumbup:

Edit: Iøvrigt er jeg enige med de andre. 20km/t (eller 3min/pr. km) kræver hel specifik træning (masser af intervaltræning) samt en forbandet god brændstofsøkonomi.

Edited by Bagmanden
Link to comment
Share on other sites

Lidt mere perspektiv, her er Dansk Atletik Forbund aktuelle rangliste for kvinder og mænd.

Og det er 5km på "bane".

5000 meter kvinder

16.58,72 Louise Mørch 82 SPARTA

17.02,83 Sidsel H.Rasmussen 77 AGF

17.04,91 Lene Duus 76 VIBORG

17.05,13 Annemette Aagaard 73 SPARTA

17.15,86 Annemette Jensen 72 SPARTA

17.31,14 Anne B.Jørgensen 71 1900

17.44,42 Kathrine B.Tilma 76 AGF

17.59,12 Anne Sofie Eriksen 77 AAM

17.49,22 Dorthe Gram 75 SPARTA

18.08,75 Lotte Rekling 64 SPARTA

5000 meter mænd

14.28,59 Steen Walter 75 SPARTA

14.32,58 Flemming Bjerre 69 AGF

14.36,68 Henrik Them 82 SPARTA

14.44,91 Morten Munkholm 85 RFREJA

14.45,06 Ulrik Heitmann 84 1900

14.45,24 Jesper Faurschou 83 HLK

14.49,79 Dennis Jensen 69 SPARTA

14.52,76 Christian Olsen 74 SPARTA

14.53,00 Jamie Stevenson (u-GBR) 72 BLL

14.54,78 Rolf Knudsen 73 FIF

Link to comment
Share on other sites

løber kun 13-13,5 km/t...så er LANGT fra...

men det ville være så fedt at løbe 20 km/t...man ville jo overhale cyklerne! :laugh:

Ok, jeg må kigge på Dourun!

Der er sgu nok ikke mange cyklister du kan løbe fra med 20 i snit. Hvis du har en bedstemor så måske. Har selv engang kunne holde ca. 18½ km/t på en 5-er, men det blev ikke til ret mange overhalede cyklister.

15 km/t er muligt for de fleste løber med den rigtige alder og vægt. Herefter og især fra 17 i snit bliver det rigtigt svært at forbedre sig og man skal regne med en del løbeår før det kommer så vidt.

Link to comment
Share on other sites

Hvad med at startet på at laver mål? (Altså ikke lavere i fart, men i kilometer).

F.eks 3km på 10minutter?

1,5 på 5? (Evt 2km på 5) ...

Kortere og løbe, letter at holde ud med en højere fart :). Havde selv målet med 5km på 15minutter, men vil sku aldrig holde til så langt, så nå jeg nu løber (Meget sjældnet), giver jeg mig i kast med 3km på 10minutter... - Aldrig fået den endnu ;P ... (Dog fået 3,4km (Mener jeg nok) på 10minutter) ...

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Takker MaxPower.

Jah det var da godt nok dyrt...men jo, må hellere få lært km-mærkerne så :smile:

Hvordan virker sådan en hastighedsberegner egentlig? Hvis man ikke skal indtaste skridtlængde altså...

Hastighedsberegneren/Footpod'en (Polar S1) virker ved at den måler accelerationer i 360 graders omkreds mere end 1000 gange i sekundet. Ved hjælp af avancerede algoritmer udregnes hastigheden og om man løber op/ned af bakke. Man bør calibrere Footpod'en ved at løbe en kendt distance fx en omgang på en 400m bane eller en længere distance. Når den er calibreret skulle den have en nøjagtighed på mere end 97%. Jeg har endnu ikke calibreret min og den ligger faktisk på 97-98% nøjagtighed.

Betalte kr 1900 for Polar S625X i England (kr 2600 i dk) :innocent:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share