Sign in to follow this  
DavidOlsen

Problemer i Dødløft

Recommended Posts

Jeg har meget store problemer med at holde svejet i ryggen under et dødløft. Hvis jeg løfter mellem 140 - 180 kilo er den helt gal og jeg kan først opnå et helt korrekt svej i ryggen, når jeg kommer ned og løfter omkring 100 kilo. Hvordan kan det være at jeg har så svært ved at holde svejet i lænden. Er det en slags svaghed, som kan trænes væk?

Jeg kunne også godt tænke mig at vide hvad det egentlig er, der sker ved ryggen ,når man ikke holder svejet under et dødløft? Har set en film hvor Onkel troels løfter et pænt antal kilo i dødløft under et stævne, med en meget krum ryg. Hvorfor er en person, som ham aldrig løbet ind i skader. Har det noget med ens genetik at gøre?

Jeg håber i kan hjælpe mig, da det er ret så irriterende at jeg endnu ikke har kunne fuldføre en tung dødløft cyklus pågrund af min svaghed. :smile:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det er svært at sige noget om din teknik uden et billede eller et filmklip, men som jeg har sagt før, pas nu på at du ikke bliver for perfektionistisk. Jeg kender faktisk ikke mange som står og svejer meget bagover i dødløft men du skal selvfølgelig ikke tilstræbe en teknik alá Troels. :cool:

Share this post


Link to post
Share on other sites
Det er svært at sige noget om din teknik uden et billede eller et filmklip, men som jeg har sagt før, pas nu på at du ikke bliver for perfektionistisk. Jeg kender faktisk ikke mange som står og svejer meget bagover i dødløft men du skal selvfølgelig ikke tilstræbe en teknik alá Troels. :cool:

Det er slet ikke fordi jeg vil være perfektionist, men lige netop min ryg vil jeg gerne passe på så jeg ikke løber ind i skader, der kunne være undgået. :smile:

Her har jeg to videoklip fra et let dødløft og et tungt. Synes egentlig at mit lette løft er meget pænt men, som du nok kan se, vil jeg mene at min ryg er alt for krum ved løftet på 140 kilo omend det stadig er et forholdvist nemt løft.

Let dødløft:

http://www.davidplum.dk/upload/Deadlift_80.rar

Tungt dødløft

http://www.davidplum.dk/upload/Deadlift_140.rar

Videofilmen er i 3GP format og kan afspilles i fx. Quicktime.

Edited by DavidOlsen

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jeg kan godt se hvad du mener. Jeg tror ikke du skal være alt for bekymret men vær opmærksom på det. Husker du at bruge maven? Der er en grund tl at der er noget som kaldes for en dødløftmave. :4thumbup:

Forøvrigt må du godt blive lidt bedre til at trække stangen op ad låret. Det ser ud til at du strækker benene for tidlig og kommer til at hænge lidt. :smile:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Archback goodmornings er også en god idé. De kan hjælpe dig til at træne den specifikke form for styrke som du mangler.

Caper T's indspark med mavetræningen er et godt bud.

Onkel T er en mutant, hans stil skal ikke emuleres :wink:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jeg føler med dig! :smile: Jeg har forlængst opgivet at få pictureperfect teknik i dødløft. Hvis jeg skal løfte som en balletdanser, skal jeg mindst halvere mine vægte. Jeg har dog aldrig haft et eneste problem med ryggen der kan relateres til dødløft. Squat ja, dødløft nej.

Rommel

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tusind tak for jeres svar. :4thumbup:

Jeg supplerer i forvejen mit dødløft med Rumænsk dødløft, da jeg godt er klar over at jeg strækker mine ben for hurtigt. Jeg træner aldrig maven direkte, kun indirekte gennem squat og dødløft men måske det ikke er tilstrækkeligt?

Tak for tippet omkring stangens bane, det vil jeg være opmærksom på næste gang. :smile:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hehe! Så er triumfbuen på banen igen :laugh:

Ja, kan kun give CasperT og Ptpoul ret. Man bør ikke efterstræbe en rundrygget stil. At jeg aldrig har haft nogen skader iforbindelse med den stil, betyder jo ikke at andre ikke kan få det.

Jeg kan løfte pænt optil ca. 50% af max, og derefter bliver det hele bare rundrygget.

Goodmornings og tung mavetræning ala frontsquats / Ol squats uden bælte må være vejen frem.

Men langt hen ad vejen afhænger det da også meget af kropsbygning. Lange lemmedaskere har jo en længere vægtarm som ens muskler skal virke henover. Derfor det også ofte blive mere rundrygget med en lang kropsstamme :smile:

Share this post


Link to post
Share on other sites
Jeg føler med dig! :smile: Jeg har forlængst opgivet at få pictureperfect teknik i dødløft. Hvis jeg skal løfte som en balletdanser, skal jeg mindst halvere mine vægte. Jeg har dog aldrig haft et eneste problem med ryggen der kan relateres til dødløft. Squat ja, dødløft nej.

Rommel

Det samme her.

Den store rygsynder er faktisk ofte squatten, min læn er ikke glad for tung squat i hvert fald.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Tusind tak for jeres svar. :4thumbup:

Jeg supplerer i forvejen mit dødløft med Rumænsk dødløft, da jeg godt er klar over at jeg strækker mine ben for hurtigt. Jeg træner aldrig maven direkte, kun indirekte gennem squat og dødløft men måske det ikke er tilstrækkeligt?

Tak for tippet omkring stangens bane, det vil jeg være opmærksom på næste gang. :smile:

Den træning du får igennem squat og dødløft er ganske fortrindelig forudsat du faktisk formår at udnytte maven. Du skal huske at trykke maven ud og samtidig gøre den hård. Har du svært ved det kan du være nok så stærk i maven. Du skal kunne opbygge at stort tryk i bughulen da dette vil være med til at forbygge at man falder sammen i maven. Et stort bugtryk skaber spænding over bugvægen hvorved styrken af mavemusklerne udnyttes og forbedres. Ligesom med andre dicipliner kan tillægsøvelser være en god ting. :smile:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jeg så lige din video til let dødløft og undrede mig lidt over at du ikke kigger mere opad når du når toppen af løftet derved skulle man undgå at svaje i ryggen?!

Share this post


Link to post
Share on other sites
måske det her kunne hjælpe lidt..

Den vil jeg lige tage et nærmere kig på, tak. :smile:

Den træning du får igennem squat og dødløft er ganske fortrindelig forudsat du faktisk formår at udnytte maven. Du skal huske at trykke maven ud og samtidig gøre den hård. Har du svært ved det kan du være nok så stærk i maven. Du skal kunne opbygge at stort tryk i bughulen da dette vil være med til at forbygge at man falder sammen i maven. Et stort bugtryk skaber spænding over bugvægen hvorved styrken af mavemusklerne udnyttes og forbedres. Ligesom med andre dicipliner kan tillægsøvelser være en god ting. :smile:

Der er vidst noget jeg har misforstået. Jeg har altid troet at man skulle trække vejret dybt for at få masse af luft ned i maven og dermed få et godt spænd, hvor min mave nærmest er trykket sammen. Men faktisk kan jeg godt mærke, nu hvor jeg sidder og forsøger mig frem i stolen, at det spænder mere hvis jeg presser maven ud samtidig.

Jeg tror ikke det ville skade at smide et par sæt med tunge crunches ind i mit program, så det vil jeg gøre. :smile:

En anden ting jeg har lagt mærke til her på det sidste er at mit svej i ryggen er enormt. Vi snakker ikke løft nu, men kropbygningsmæssigt. Jeg er godt klar over at det er normalt at ryggen skal give et svej nede ved lænden, men synes nu at mit svej er langt større end det egentlig burde være. Kan dette være relateret til at min styrke i maven halter bagefter min styrke i ryggen, hvilket så resulterer i at ryggen bliver presset yderligere fremad, eller er det bare genetisk bestemt?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hmm det med et stort svej minder mig om et par artikler fra t-nation. Neanderthal no more, prøv at søg der, de handler om at fikse eventuelle problemer i folks holdning.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Hmm det med et stort svej minder mig om et par artikler fra t-nation. Neanderthal no more, prøv at søg der, de handler om at fikse eventuelle problemer i folks holdning.

Det skal jeg lige have læst igennem. Bladrede det hurtigt igennem og faldt så lige over dette billede der viser mit problem.

314lumbar.jpg

Iøvrigt, tak for linket. :smile:

Share this post


Link to post
Share on other sites
:dry:

Jeg ville være taknemmlig hvis der en venlig sjæl, som ville oversætte det basale i denne artikel for mig, for jeg synes at det er lidt svært at forstå. Hvad er det fx. man skal gøre for at rette op på problemet?

http://www.t-nation.com/findArticle.do?article=314nean2

Der er træningsprogrammer i del IV og V af artikelserien.

Part IV

Part V

Share this post


Link to post
Share on other sites
Der er træningsprogrammer i del IV og V af artikelserien.

Part IV

Part V

Det vil jeg lige læse igennem med det samme og samtidig finde en mulighed for at få det implenteret i min nuværende program uden at det bliver en for stor portion. I samme omgang vil jeg også gøre noget ved mine skuldre. Det er sgu' stressende at skulle rende rundt og tænke på at man skal hive dem tilbage fordi man har tendens til at lade dem hænge, som en neanderthaler.

I det hele taget bliver min gangart vidst ret akavet at se på, når jeg forsøger at gå, som en civiliseret. :smile:

Edited by DavidOlsen

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jeg har nu læst begge artikler igennem og synes at det er et ret omfattende program. Hvis det kan undgås vil jeg meget hellere bare smide et par ekstra øvelse ind i mit nuværende program. Er dette muligt?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Du tænker for meget over din teknik, du falder altså ikke død om bare fordi du løfter grimt. Ikke at du skal løfte med hovedet under armen, men det er heller ikke livsfarligt at løfte grimt

Share this post


Link to post
Share on other sites
Du tænker for meget over din teknik, du falder altså ikke død om bare fordi du løfter grimt. Ikke at du skal løfte med hovedet under armen, men det er heller ikke livsfarligt at løfte grimt

Det har i fået banket ind i knolden på mig - og tak! :cool:

Tråden er vidst også gået hen og blevet lidt off-topic, mht. problemet omkring min rygholdning.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Det har i fået banket ind i knolden på mig - og tak! :cool:

Tråden er vidst også gået hen og blevet lidt off-topic, mht. problemet omkring min rygholdning.

Nu er det ikke fordi man ikke skal/må være bevidst om sin teknik men jo hold fokus på få ændringer ad gangen. Teknik er et vigtig aspekt men hold den primært fukus på tenikken ved de lettere løft og kør på rygraden ved de tungere. De færreste kan sige sig fri for at have kritikpunkter vedr. teknikken men for megen fokus herpå kan fuldkommen ødelægge ens træning. I know. :blush:

Share this post


Link to post
Share on other sites
Jeg vil nok gøre lige omvendt...

Og have ekstra fokus på teknik ved de tunge løft

Det lyder imiddelbart logisk men mange, inklusiv mig selv, har en tendens til at fucke deres teknik endnu mere op, når de fokusere på teknikken under tunge løft. Kroppen er et mekanisk vidunder som bør styres automatisk og ikke manuelt. De kræver en del opmærksomhed at arbejde med teknikken og derfor bør der arbejdes denne når der er mentalt overskud. Ved meget tungeløft skulle der ikke gerne være overskud til meget andet end at gi den gas. :smile:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

Sign in to follow this