Gennemgang af Træningsprogram


aklauritzen
 Share

Recommended Posts

Hejsa

Jeg har lagt et træningsprogram, som jeg gerne vil have jer ”eksperter” til at se på. Jeg er lidt i tvivl om jeg er dækket korrekt ind og om der er nogle øvelser der skulle skiftes ud eller ligges til.

Jeg har fulgt programmet i en uge nu og kan allerede se de først fremskridt :D Men jeg kunne måske godt bruge en øvelse eller to mere i styrke. Ved bare ikke lige hvad det skulle være.

Mine mål med programmet er:

Forøgelse af kropsvægt fra 75 til (85-90) kg. (er 192cm høj.) Forøgelse i løbet af 1 år. :4mewantfood:

Bestået af Livredder prøve (inden for 6 måneder) (kan ingen svømme discipliner pt.) :blush:

2400m løb på under 8.30 min (inden for 8 måneder) Nuværende tid. 9.12 min. :superman:

Bestået fysisk prøve til politiet i starten af 2007. :w00t:

Jeg har vedlagt programmet som excel fil. Håber I kan bruge det.

Kopi_af_Tr_ningsprogram_Sommer_Efter_r_2006.xls

havde tænkt lidt på at få squat eller dødløft ind, da det jo efter sigende er kongeøvelser. Men jeg er meget usikker på om jeg udføre dem korrekt, vil helst ikke lave nogle skader.. Træner i Fitness DK Århus, men de gange jeg har spurgt, kunne de ikke vise mig hvordan de skulle udføres korrekt... Har set et par video clips på nettet, men det er jo noget lidt andet i praksis. Er der ikke nogle øvelser som kunne erstatte dem ?

Edited by aklauritzen
Link to comment
Share on other sites

Hvad med et fullbody to gange om ugen? det er effektivt og ikke så tidskrævende som det splitprogram du har strikket sammen.

Eks: Mandag. Mave/lænd. Dødløft, bryst (bænkpress), military, rotræk. Biceps

Fredag: Mave/lænd. squat, bryst (bænkpress), overheadincline, rotræk. Triceps

Hva angår teknik så start ud med meget lidt vægt, jeg startede med 35kg i dødløft og 15-20 gentagelser sørg for at køre dem foran et spejl så du kan se hvad du foretager dig.

Det samme med squat lidt vægt til at begynde med, vær ikke bange for skader bare kom igang!

Edited by Iggy
Link to comment
Share on other sites

Hejsa

Jeg har lagt et træningsprogram, som jeg gerne vil have jer ”eksperter” til at se på. Jeg er lidt i tvivl om jeg er dækket korrekt ind og om der er nogle øvelser der skulle skiftes ud eller ligges til.

Jeg har fulgt programmet i en uge nu og kan allerede se de først fremskridt :D Men jeg kunne måske godt bruge en øvelse eller to mere i styrke. Ved bare ikke lige hvad det skulle være.

Mine mål med programmet er:

Forøgelse af kropsvægt fra 75 til (85-90) kg. (er 192cm høj.) Forøgelse i løbet af 1 år. :4mewantfood:

Bestået af Livredder prøve (inden for 6 måneder) (kan ingen svømme discipliner pt.) :blush:

2400m løb på under 8.30 min (inden for 8 måneder) Nuværende tid. 9.12 min. :superman:

Bestået fysisk prøve til politiet i starten af 2007. :w00t:

Jeg har vedlagt programmet som excel fil. Håber I kan bruge det.

Kopi_af_Tr_ningsprogram_Sommer_Efter_r_2006.xls

havde tænkt lidt på at få squat eller dødløft ind, da det jo efter sigende er kongeøvelser. Men jeg er meget usikker på om jeg udføre dem korrekt, vil helst ikke lave nogle skader.. Træner i Fitness DK Århus, men de gange jeg har spurgt, kunne de ikke vise mig hvordan de skulle udføres korrekt... Har set et par video clips på nettet, men det er jo noget lidt andet i praksis. Er der ikke nogle øvelser som kunne erstatte dem ?

Du burde træne noget mere løb.

Selve den fysiske prøve er løb vægtet min. som en trediedel. Der udover skal du forberede dig på PG1(for du kommer jo selvfølgelig ind på skolen) at der bliver lagt meget vægt på intervalløb. Derfor er en god grundform alt afgørende for, at du undgår skader mv.

Angående svømningen så vil jeg sige, at har du ikke rigtig set et svømmebassin før, så skal det selvfølgelig trænes, men som du selv er inde på, så er 1 gang ugentligt mere end rigeligt.( mhp. på fysisk prøve.. ved godt du vil bestå livredderprøven)

God fornøjelse :superman:

/CountySheriff

Edited by CountySheriff
Link to comment
Share on other sites

Tak for jeres svar.

Hvad med et fullbody to gange om ugen? det er effektivt og ikke så tidskrævende som det splitprogram du har strikket sammen.

Eks: Mandag. Mave/lænd. Dødløft, bryst (bænkpress), military, rotræk. Biceps

Fredag: Mave/lænd. squat, bryst (bænkpress), overheadincline, rotræk. Triceps

Hva angår teknik så start ud med meget lidt vægt, jeg startede med 35kg i dødløft og 15-20 gentagelser sørg for at køre dem foran et spejl så du kan se hvad du foretager dig.

Det samme med squat lidt vægt til at begynde med, vær ikke bange for skader bare kom igang!

Jeg bor 2 min fra fitness, så det var egentlig lidt derfor at jeg har valgt splitprogrammet, med 4 dages træning. Kan godt lide at træne hver dag. Syntes det giver meget energi. Hvis jeg nu fortsatte med det program jeg er i gang med. Hvilke af de øvelser som du anbefaler, ville du så ligge på de pågældende dage ?
Du burde træne noget mere løb.

Selve den fysiske prøve er løb vægtet min. som en trediedel. Der udover skal du forberede dig på PG1(for du kommer jo selvfølgelig ind på skolen) at der bliver lagt meget vægt på intervalløb. Derfor er en god grundform alt afgørende for, at du undgår skader mv.

Angående svømningen så vil jeg sige, at har du ikke rigtig set et svømmebassin før, så skal det selvfølgelig trænes, men som du selv er inde på, så er 1 gang ugentligt mere end rigeligt.( mhp. på fysisk prøve.. ved godt du vil bestå livredderprøven)

Det med livredderprøven, har jeg læst at det skulle være en fordel, når jeg søger ind. De har godt nok fjernet kravet om det. Men jeg vil gøre alt for at forbedre mine chancer for at komme ind. Og med svømning tænkte jeg også at det er en god måde at supplere styrke træning på, da musklerne arbejder på en helt anden måde.

Hvad syntes du der skulle laves om med løb. Pt. løber jeg 3 gange om ugen, da min erfaring er at det er godt med 1 dags pause imellem. Men skal jeg løbe en kort tur på 3-5 km hver dag istedet? eller hvad synes du?

Grunden til at jeg ligger vægt på styrketræning, er at jeg er rimelig spinkel bygget, og der skal jo være en del at stå igen med når jeg bliver strisser. :bigsmile: Eller det er måske mere konditionen og udholdenhed som de ligger vægt på ? Har du selv søgt ind før? Det jeg tænker på, er at jeg er jo som sagt 192 høj og vejer kun 75 kg. Så hvis jeg skal op på de 80-90 stykker, så skal der virkelig trænes og ikke mindst spises en masse. Men løb tager vel også noget af energien som skulle bruges til muskel opbyggelse?

Link to comment
Share on other sites

Hvad syntes du der skulle laves om med løb. Pt. løber jeg 3 gange om ugen, da min erfaring er at det er godt med 1 dags pause imellem. Men skal jeg løbe en kort tur på 3-5 km hver dag istedet? eller hvad synes du?

Grunden til at jeg ligger vægt på styrketræning, er at jeg er rimelig spinkel bygget, og der skal jo være en del at stå igen med når jeg bliver strisser. :bigsmile: Eller det er måske mere konditionen og udholdenhed som de ligger vægt på ? Har du selv søgt ind før? Det jeg tænker på, er at jeg er jo som sagt 192 høj og vejer kun 75 kg. Så hvis jeg skal op på de 80-90 stykker, så skal der virkelig trænes og ikke mindst spises en masse. Men løb tager vel også noget af energien som skulle bruges til muskel opbyggelse?

Indledningsvis vil jeg råde dig til ikke at træne for ihærdigt de første par måneder, samt at du holder rigeligt med hvile i løbet af træningsugen.

Det kan være en god ide at træne flere ting samme dag, hvis du ellers har tid til det. Derved kan du bedre tillade kroppen nogle flere hviledage, f.eks. løb 3 - 4 km og herefter styrketræning el. svømning og herefter styrketræning.

På Politiskolen er svømning prioriteret meget lavt! derfor synes jeg du skal bruge tiden mere fornuftigt, naturligvis skal du kunne bestå svømmeprøven.

Det at du gerne vil have noget "at stå imod med" er fint nok, men start med at træne udelukkende mod den fysiske prøve, dvs. på de øvelser som prøven omfatter.

Det er mit indtryk, at politiskolen ønsker at eleven har en god kondition og en rimelig fysisk styrke, men vigtigst af alt- sund fornuft og evnen til at kunne handle.

/CountySheriff

Link to comment
Share on other sites

CountySheriff->> Endnu en gang tak for svarene.

Ang. svømmeprøve, så er jeg meget dårlig svømmer, så jeg bliver nød til at ligge det ind som en del af træningen. Fra efteråret af, er det dog ikke et krav at man har taget svømmeprøven og man skal heller ikke tage den i forbindelse med optagelsesprøverne. Men jeg tror alligevel at det må anses som et lille plus, hvis jeg har bestået f.eks. livredderprøven.

Jeg tror du har ret i at det er vigtigt med pauser, også som du skriver i din Blog. Så det vil jeg bestræbe mig på at overholde. Jeg regner med at køre mit 4 ugers trænings program igennem og så evt. skifte til et "2dags" træningsprogram, med mange øvelser.

Har du søgt ind til politet før eller er du allerede inde ved politiet ?

Jeg er nemlig i tvivl om hvad præcist det er de ligger vægt på, de skriver på deres side at man skal være fysisk robust. Men det kan jo forståes på mange måder. Jeg har et godt helbred, en god kondition, men er ikke ligefrem stor eller for den sags skyld bomstærk. Men hvad er det helt præcis de vil have. Jeg tænker mere på, at hvis jeg nu bruger de næste 6-7 måneder på at blive større og så det egentlig ville have været smartere at træne udholdenhed, smidighed og kondition ?

Er der nogle politibetjente på prøve som er 192 høj og vejer 75kg ? Eller er der en form for uskreven regel at man skal veje så og så meget. ?

Link to comment
Share on other sites

Jeg er nemlig i tvivl om hvad præcist det er de ligger vægt på, de skriver på deres side at man skal være fysisk robust. Men det kan jo forståes på mange måder. Jeg har et godt helbred, en god kondition, men er ikke ligefrem stor eller for den sags skyld bomstærk. Men hvad er det helt præcis de vil have. Jeg tænker mere på, at hvis jeg nu bruger de næste 6-7 måneder på at blive større og så det egentlig ville have været smartere at træne udholdenhed, smidighed og kondition ?

"Der er mange veje til Rom" og derfor skal du, efter min mening, ikke spekulere for meget på, om du er for tyk, tynd, høj eller lav. Så længe prøver bestås tilfredsstillende er det jo fint. Den skriftlige prøve og samarbejdsprøven har statistisk set langt højere frafald end den fysiske prøve, fx. den skriftlige prøve har et gennemsnitsfrafald på ca. 60 % pr. afholdt prøve. Det giver lidt at tænke over mht. forberedelse til politiets optagelsesprøver.

Det kan være en god ide at træne noget selvforsvar af den ene eller anden slags. Selvforsvar gør dig lidt mere hårdfør når det rigtigt går løs, desuden vil selvforsvar gøre det lidt nemmere for dig til eksamen på PG1. :superman:

/CountySheriff

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share