Intensitets spørgsmål?


K. Olsen
 Share

Recommended Posts

Hej,

Jeg har igennem længere tid vekslet imellem de forskellige cardiomaskiner simpelthen fordi de efter en længere periode begynder at kede mig.

Nu er jeg 'endelig' vendt tilbage til løbebåndet, som også var det jeg startede med for lige godt 5 måneder siden.

Men mit spørgsmål er så: Jeg syntes ikke det er så hårdt som f.eks step maskinen - og det selvom de kalorieforbrug den regner ud (Løst i know) baseret på vægt er godt samme.

Jeg sveder vel omtrent ligemeget, men løbebåndet føles ikke nær så hårdt - jeg kunne så forestille mig, at det evt. kunne være psykisk? Det er vel hårdt når man psykisk står og tæller sekunderne for hvornår timen er slut.

Det skal lige siges, at jeg ikke 'løber' i tradiotionel forstand, men mere 'powerwalker' som jeg så fint har fået fortalt. Jeg har speed på mellem 5-6 KM/T - samt en Incline der er går fra godt 11 til max på 15 - alt efter hvordan benene har det efter den foregående dags arbejde :)

Det er ikke fordi jeg ikke taber - jeg startede på den voldsomme kampvægt 142.8, men har nu fået bevæget mig ned på 112,3 - utrolig hvad en smule forelskelse kan klare ;-)

Link to comment
Share on other sites

Hej,

Jeg har igennem længere tid vekslet imellem de forskellige cardiomaskiner simpelthen fordi de efter en længere periode begynder at kede mig.

Nu er jeg 'endelig' vendt tilbage til løbebåndet, som også var det jeg startede med for lige godt 5 måneder siden.

Men mit spørgsmål er så: Jeg syntes ikke det er så hårdt som f.eks step maskinen - og det selvom de kalorieforbrug den regner ud (Løst i know) baseret på vægt er godt samme.

Jeg sveder vel omtrent ligemeget, men løbebåndet føles ikke nær så hårdt - jeg kunne så forestille mig, at det evt. kunne være psykisk? Det er vel hårdt når man psykisk står og tæller sekunderne for hvornår timen er slut.

Det skal lige siges, at jeg ikke 'løber' i tradiotionel forstand, men mere 'powerwalker' som jeg så fint har fået fortalt. Jeg har speed på mellem 5-6 KM/T - samt en Incline der er går fra godt 11 til max på 15 - alt efter hvordan benene har det efter den foregående dags arbejde :)

Det er ikke fordi jeg ikke taber - jeg startede på den voldsomme kampvægt 142.8, men har nu fået bevæget mig ned på 112,3 - utrolig hvad en smule forelskelse kan klare ;-)

Hej K. Olsen

Du skal lige vide, at man bruger forskellige muskelgrupper i de forskellige maskiner. Løbe og stepmaskinen (synes jeg) er meget forskellige, og personligt ville jeg meget hellere løbe en tur på 30-40min end at steppe i lige så lang tid. Som du selv nævner bliver det jo også en del hårdere hvis man konstant kigger på tiden. Så varer sekunder nærmere minutter :laugh:

Link to comment
Share on other sites

Flot vægttab.

Intensiteten kan du vurdere ud fra din pulsfrekvens, hvis du altså har et pulsur (nogle maskiner har også indbygget pulsmåler).

Herved kan du tjekke at du faktisk laver lige meget arbejde, uanset hvilken maskine du bruger.

Hvis du har problemer med at løbe, grundet din vægt, kan cyklen evt være et middel til at arbejde med en højere puls i længere tid.

Sved kan ikke bruges som direkte indikator for det arbejde du udfører.

Hvad med at powerwalke/løbe udenfor i det gode vejr, fremfor på et løbebånd. Det kan være du herved ikke har så stor fokus på sekunderne, og at du oplever tiden føles anderledes :smile:

Link to comment
Share on other sites

Og jeg må også sige det er flot.

Hvor langt går du ?

For man siger at man minimum skal gå 5km pr dag.

Jeg har ikke den store erfaring med stepmaskiner, for mig som nu har tabt 20kg var det spinning der gjode det. Der får man pulsen helt op og ringe. I de timer jeg tager er vi på mellem 75% og 90% i puls og det pumper så meget blod i gennem hjertet at det virkelig sætter gang i forbrændingen.

Men når jeg træner udenfor spinning ligger jeg på ca 1000 til 1100 kcal og ca 80% i puls og det er på crosstræner og løbebånd.

Hvis du ikke har prøvet spinning kan det anbefales og du skal prøve det minimum 3-4 gange for den første og anden gang synes man det er sindsygt hårt og at træneren ikke er rigtig klog.

:bike:

Link to comment
Share on other sites

Hvor langt går du ?

For man siger at man minimum skal gå 5km pr dag.

ALT fysisk aktivitet har sin berettigelse. Om det er støvsugning, cykle til nærmeste postkasse, sex med partner eller at gå 3 km med hunden, så tæller det med. Der er vist ikke nogen minimumsdistancer at tale om når det kommer til at øge sit energiforbrug :laugh:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share