Lænd-musklen


Build-it-up
 Share

Recommended Posts

Hej allesammen.

jeg har taget et fullbody med en masse basisøvelser til mig

og bent-o-row og dødløft når jeg bar tager dem med kun fx 35 kilo, så når jeg er færdig føltes min nedre ryg ( lænd ) ligesom nogle elastikker der springes ( ikk nogen hård smerte ) men syns ikk det normalt....

men vægten føles som en babyvægt,

kan jeg godt skade min lænd hvis det fortsætter. og er der nogen der kender nogle rigtig gode øvelser som kan styrke den så jeg kan tage flere kilo på stangen. :)

helst nogle der kan laves hjemme.

( har to 2X15 kilo vægte derhjemme. )

Link to comment
Share on other sites

Hej! nu er jeg ikke ekspert i dødløft men har trænet dødløft siden marts og er gået fra at køre 3x20 med 35 til at køre 3x10 med 60kg, jeg husker altid at træne lænden og maven i et par maskiner før jeg træner dødløft, for at få opvarmet og styrket ryggen så husk det hvis du ikke gør det!?

Er du meget lang og ranglet? så kan det godt spille ind og hvis din teknik ikke er iorden for det er alfa og omega når du træner dødløft.

2x15kg vægte er ikke nok i længden så anskaf dig nogle flere.

Link to comment
Share on other sites

Hej! nu er jeg ikke ekspert i dødløft men har trænet dødløft siden marts og er gået fra at køre 3x20 med 35 til at køre 3x10 med 60kg, jeg husker altid at træne lænden og maven i et par maskiner før jeg træner dødløft, for at få opvarmet og styrket ryggen så husk det hvis du ikke gør det!?

Er du meget lang og ranglet? så kan det godt spille ind og hvis din teknik ikke er iorden for det er alfa og omega når du træner dødløft.

2x15kg vægte er ikke nok i længden så anskaf dig nogle flere.

Personligt vil jeg aldrig køre 20reps i dødløft!

Derudover synes jeg slet ikke man bør træne mave + læng inden dødløft.

Opvarmning skal der naturligvis til, men idden om at man lige kan "styrket ryggen" inden sine dødløft vil jeg gerne se lidt beviser for!

Link to comment
Share on other sites

Personligt vil jeg aldrig køre 20reps i dødløft!

Derudover synes jeg slet ikke man bør træne mave + læng inden dødløft.

Opvarmning skal der naturligvis til, men idden om at man lige kan "styrket ryggen" inden sine dødløft vil jeg gerne se lidt beviser for!

kan heller ikk se nogen grund til at skulle træne det inden.

Dødløft er krævende for ryggen og maven da de skal have et godt spænd så man ikke

udfører øvelsen forkert.

hvis man træner dem inden er de bar for trætte til at spænde ordentligt.

bruger du bælte? hjælper meget på spændet i maven og ryggen?

uden at ha set din teknik vil jeg skyde på det er forkert udførelse da det er meget normaltt for begyndere

Link to comment
Share on other sites

Personligt vil jeg aldrig køre 20reps i dødløft!

Derudover synes jeg slet ikke man bør træne mave + læng inden dødløft.

Opvarmning skal der naturligvis til, men idden om at man lige kan "styrket ryggen" inden sine dødløft vil jeg gerne se lidt beviser for!

Ikke fordi det er noget bevis, men jeg tager altid rygbøjninger før jeg tager mavebøjninger. Ellers får jeg ondt i ryggen når jeg tager mavebøjninger. Ved ikke hvorfor, men sådan er det bare :wink:

Link to comment
Share on other sites

bruger du bælte? hjælper meget på spændet i maven og ryggen?

Glem ALT om at bruge bælte medmindre du køre tunge singles og da slet ikke for en mindre erfaren udøver. Når du tager bæltet på så bruger du i langt mindre grad core-muskulaturen, hvilket absolut ikke er hensigtsmæssigt!

Link to comment
Share on other sites

Glem ALT om at bruge bælte medmindre du køre tunge singles og da slet ikke for en mindre erfaren udøver. Når du tager bæltet på så bruger du i langt mindre grad core-muskulaturen, hvilket absolut ikke er hensigtsmæssigt!

Hvad er core-muskulaturen ?

Link to comment
Share on other sites

Hvad er core-muskulaturen ?

Sorry jeg har været i Canada for længe, jeg er ikke engang klar over hvad "hamstrings" hedder på dansk længere :blush:

Det er alle de muskler du bruger i mave- og lænderegion til at holde stabiliteten under f.eks. DL og squat (hvad de så end hedder på dansk :blush: ).

Link to comment
Share on other sites

Sorry jeg har været i Canada for længe, jeg er ikke engang klar over hvad "hamstrings" hedder på dansk længere :blush:

Det er alle de muskler du bruger i mave- og lænderegion til at holde stabiliteten under f.eks. DL og squat (hvad de så end hedder på dansk :blush: ).

Okey :laugh: !! Jeg har selv haft lidt ondt i lænden på det sidste og har pt en mindre pause med dødløft ect.. Så det er IKKE en fordel at kører bælte i sådan en periode som min ? ( har kørt dødløft omkring 1 år, så det skulle ikke være teknikken der halter )

Link to comment
Share on other sites

Okey :laugh: !! Jeg har selv haft lidt ondt i lænden på det sidste og har pt en mindre pause med dødløft ect.. Så det er IKKE en fordel at kører bælte i sådan en periode som min ? ( har kørt dødløft omkring 1 år, så det skulle ikke være teknikken der halter )

Jeg er sikker på at nogle af de mere erfarne løftere kan byde ind omkring det her. Om det er det der er skyld i at du har ondt i lænden kan jeg ikke umiddelbart svare på. Jeg kan dog sige at jeg havde lidt samme problem (dog uden at bruge bælte) i en periode, hvilket resulterede i en "slipped disc" (diskus prolabs vil jeg tro :blush: ) for 4-5 uger siden. IKKE fedt i øvrigt :crazy: Hvad der helt nøjagtig har resulteret i min skade er svært at svare på (jeg ved det faktisk ikke), men jeg havde kørt DL i 9 måneder da det skete. Jeg havde ikke problemer overhovedet indtil jeg skvattede på en trappe (dumt i øvrigt) ca. 1½ måned for diskus-skaden, så det kan måske være det der har gjort udslaget.

Ved at bruge bælte så får du ikke trænet den ekstremt vigtige muskulatur i mave- og lænderegion, så medmindre du køre tunge singles eller lign. så ville jeg holde mig fra det. Selvom du har kørt DL i 1 år, så kan det stadig godt være teknikken, der er problemet - specielt hvis du ikke er fleksibel nok. Jeg er dog sikker på at styrkeløfterne har noget at byde ind med her :smile:

Link to comment
Share on other sites

okay har set alle jeres svar.

og jeg vil sige at jeg ikk kan afgøre om det er smerte eller ømhed,,,

ldit lgiesom nogle elastikker der springer let inde i kroppen når jeg retter ud..

og der burde ikk være noet i vejen med min teknik.

jeg får hjælp af tre instruktører.

min ryg er helt lige og jeg sørger for ikk at være 90 grader.

og jeg låser ikk i noget. og jeg står ikk som en vinkelmånlerr : L

alle siger jeg gør det 100 % korrekt....

men nogle tror det er min lænd der er svag til forhold til mine andre musklerog har forsømt den ( har jeg nok også )

derfor er der så ikk nogen der har nogle gode lænd-øvelser så jeg er sikker på det ikk er den der halter

Link to comment
Share on other sites

og ps så bruger jeg ikk bælte.

og jeg tager kun ca 25-30 kg selvom det føles som en babyvægt. kan sagtens løfte ca 60 tror jeg.

det er med 5 gentagelser jeg snakker om. men når jeg retter mig op efter øvelsen er den lille følelse der. og den varer i ca 30 sekunder så det væk.

og nej jeg er ikk tynd,lang eller ranglet

tværtimod... jeg er total medium. ikk tynd,ikk tyk ikk høj ikk kort ( 1,80 68 kilo )

altså hvad man kan kalde en "normal" størrelse.

Link to comment
Share on other sites

Da jeg startede med at dødløfte fik jeg også en underlig følelse når jeg strakte ryggen igen , men det er gået væk nu. Jeg tror det er en blanding af at min teknik er blevet bedre og min lænd er blevet styrket.

Mon ikke man kunne forestille sig at det er en blanding af disse ting for dig også ? Hvis det følelsen fortsætter i længere tid eller bliver ved med at komme efter dødløft om nogle uger, så prøv at få en til at se på din teknik igen. Dette fører mig til --> Hvor lang tid har det stået på ?

Link to comment
Share on other sites

Da jeg startede med at dødløfte fik jeg også en underlig følelse når jeg strakte ryggen igen , men det er gået væk nu. Jeg tror det er en blanding af at min teknik er blevet bedre og min lænd er blevet styrket.

Mon ikke man kunne forestille sig at det er en blanding af disse ting for dig også ? Hvis det følelsen fortsætter i længere tid eller bliver ved med at komme efter dødløft om nogle uger, så prøv at få en til at se på din teknik igen. Dette fører mig til --> Hvor lang tid har det stået på ?

ikk lang tid. og har fordoblet min vægt nu i dødløft. fra 35 stykker til næsten 70.

og følelsen er ikk så kraftig nu. alle siger også det er fordi miin krop skal tilvænnes dødløft.

for jeg har en næsten "pinlig" god teknik siger alle.

Link to comment
Share on other sites

ikk lang tid. og har fordoblet min vægt nu i dødløft. fra 35 stykker til næsten 70.

og følelsen er ikk så kraftig nu. alle siger også det er fordi miin krop skal tilvænnes dødløft.

for jeg har en næsten "pinlig" god teknik siger alle.

Når okay :bigsmile:

Men det er da dejligt at det er væk nu. Det kan meget vel tænkes at du lige skulle vænne dig til det - sådan havde jeg det i hvert fald. Jeg kører stadig dødløft og har absolut ingen problemer med det.

Go' træning fremover :4thumbup:

Link to comment
Share on other sites

Er også lige begyndt med dødløft...

Nogle gange bliver jeg også lidt i tvivl om musklerne i lænden, gør ondt eller er ømme... Hvis i forstår...

Men jeg arbejder også stadigvæk med teknikken... Er ret lang så har lidt problemer med at holde, den der 4tals figur...

Men øvelse gør mester :bigsmile:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share