Ømhed i skulderen - bænkpres


Shulman
 Share

Recommended Posts

Nu har jeg efterhånden gået i noget tid med nogle skulderproblemer

Det viser sig under bænkpres, hvor det gør lidt ondt i den højre skulder, mest i bunden af løftet

Efter en gang fullbody, så har jeg som regel også noget ømhed i skulderen i nogle dage efter (på 3. dagen er det ved at være helt væk) Det skal lige siges at det ikke føles som normal DOMS, men jeg har derimod en følelse af at det er en smerte som ikke burde være der, hvis i forstår hvad jeg mener :tongue:

Jeg tror måske ikke at min bænkpres teknik er helt god (tror måske at jeg holder for bredt, og sænker stangen til et punkt på brystet der ligger for langt oppe mod kravebenet)

Jeg er dog blevet bange for at eksperimentere med teknik, og træne bænkpres i det hele taget, da det ikke er specielt sjovt at gå og have ondt i skulderen hele tiden, og jeg er i øvrigt bange for at ende op med en længerevarende skade i skulderen

Der er både en fysioterapeut og en kiropraktor tilknyttet til mit center, og jeg regner med at få en tid der så snart som muligt

Men hvad tror I der kan være problemet? Er der andre der har fået skulderproblemer af forkert bænkpres teknik?

Jeg har læst en artikel om træning af rotatormanchetten, og det kan være at det er der den er gal. Jeg har i hvert fald tænkt mig at prøve de øvelser som artiklen snakker om, så snart min skulderen har fået lidt ro

Men hvor længe tror i jeg skal vente før jeg begynder med træning af rotatormanchetten, og hvor lang tid inden jeg begynder at træne bænkpres igen?

Vil meget gerne høre fra andre som har eller har haft lignende problemer :smile:

EDIT: Lige et ekstra spørgsmål, hvem tror I jeg skal snakke med, en fysioterapeut eller en kiropraktor?

Edited by Shulman
Link to comment
Share on other sites

Hej

Jeg synes det lyder til at den forreste del af ledkapslen kunne være irriteret - det passer fint med din beskrivelse med sm. i bunden af løftet. Jeg synes også det lyder som en god ide at træne de stabiliserende muskler i skulderleddet - rot.cuffen. Ved ikke lige hvilken øv. du ref. til, men jeg vil foreslå dig at du begynder idag med dem. Gerne 2 gange dagligt med low load. Det må ikke give dig uacceptable sm., men gerne DOMS. Mht. BP så vil jeg tro at det er helt ok, at du fortsætter med at træne den, men kun med submax. belastning og ikke til failure. Få desuden en (ligegyldigt om det er en fys eller kiro, men blot personen har forstand på BP) med noget faglig viden til at tjekke din teknik i BP.

jp

Nu har jeg efterhånden gået i noget tid med nogle skulderproblemer

Det viser sig under bænkpres, hvor det gør lidt ondt i den højre skulder, mest i bunden af løftet

Efter en gang fullbody, så har jeg som regel også noget ømhed i skulderen i nogle dage efter (på 3. dagen er det ved at være helt væk) Det skal lige siges at det ikke føles som normal DOMS, men jeg har derimod en følelse af at det er en smerte som ikke burde være der, hvis i forstår hvad jeg mener :tongue:

Jeg tror måske ikke at min bænkpres teknik er helt god (tror måske at jeg holder for bredt, og sænker stangen til et punkt på brystet der ligger for langt oppe mod kravebenet)

Jeg er dog blevet bange for at eksperimentere med teknik, og træne bænkpres i det hele taget, da det ikke er specielt sjovt at gå og have ondt i skulderen hele tiden, og jeg er i øvrigt bange for at ende op med en længerevarende skade i skulderen

Der er både en fysioterapeut og en kiropraktor tilknyttet til mit center, og jeg regner med at få en tid der så snart som muligt

Men hvad tror I der kan være problemet? Er der andre der har fået skulderproblemer af forkert bænkpres teknik?

Jeg har læst en artikel om træning af rotatormanchetten, og det kan være at det er der den er gal. Jeg har i hvert fald tænkt mig at prøve de øvelser som artiklen snakker om, så snart min skulderen har fået lidt ro

Men hvor længe tror i jeg skal vente før jeg begynder med træning af rotatormanchetten, og hvor lang tid inden jeg begynder at træne bænkpres igen?

Vil meget gerne høre fra andre som har eller har haft lignende problemer :smile:

EDIT: Lige et ekstra spørgsmål, hvem tror I jeg skal snakke med, en fysioterapeut eller en kiropraktor?

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Hej jøjpee

Jeg har samme problem som dig - dog kun ved flad bænkpræs! Jeg har haft det i en del år og det er ikke noget der påvirker mig i negativ retning - ikke andet end at det går en smule ondt når jeg bænker. Jeg er blevet undersøgt på Farso Sygehus (i Nordjylland), men beskeden var, at de skulle udfører en kikkertoperation for at se, hvad det helt præcist var. Dette afslog jeg dog, da de ikke kunne garantere, at min skulder blev bedre samt at chancen for, at den ligefrem blev forværet også var tilstede...

Mvh Mikkel

Link to comment
Share on other sites

Nu har jeg efterhånden gået i noget tid med nogle skulderproblemer

Det viser sig under bænkpres, hvor det gør lidt ondt i den højre skulder, mest i bunden af løftet

Efter en gang fullbody, så har jeg som regel også noget ømhed i skulderen i nogle dage efter (på 3. dagen er det ved at være helt væk) Det skal lige siges at det ikke føles som normal DOMS, men jeg har derimod en følelse af at det er en smerte som ikke burde være der, hvis i forstår hvad jeg mener :tongue:

Jeg tror måske ikke at min bænkpres teknik er helt god (tror måske at jeg holder for bredt, og sænker stangen til et punkt på brystet der ligger for langt oppe mod kravebenet)

Jeg er dog blevet bange for at eksperimentere med teknik, og træne bænkpres i det hele taget, da det ikke er specielt sjovt at gå og have ondt i skulderen hele tiden, og jeg er i øvrigt bange for at ende op med en længerevarende skade i skulderen

Der er både en fysioterapeut og en kiropraktor tilknyttet til mit center, og jeg regner med at få en tid der så snart som muligt

Men hvad tror I der kan være problemet? Er der andre der har fået skulderproblemer af forkert bænkpres teknik?

Jeg har læst en artikel om træning af rotatormanchetten, og det kan være at det er der den er gal. Jeg har i hvert fald tænkt mig at prøve de øvelser som artiklen snakker om, så snart min skulderen har fået lidt ro

Men hvor længe tror i jeg skal vente før jeg begynder med træning af rotatormanchetten, og hvor lang tid inden jeg begynder at træne bænkpres igen?

Vil meget gerne høre fra andre som har eller har haft lignende problemer :smile:

EDIT: Lige et ekstra spørgsmål, hvem tror I jeg skal snakke med, en fysioterapeut eller en kiropraktor?

Dine smerter tror jeg også stammer fra strukturer i den forreste del af skulderen. Prøv på at lade være med at sænke stangen helt ned til brystet, ca en knyttet hånd fra brystet. Læs der ud over en artikel af Paul Chek der hedder "Big Bench - bad shoulders" fra www.checkinstitute.com.

Hvis du ikke vil smadre dine skuldre for alvor (og det kan sagtens lade sig gøre) så tag dine symptomer alvorligt og slap af med den tunge vægt i et par uger.

Link to comment
Share on other sites

Der blev uploadet en masse bill starr artikler herinde for kort tid siden. Jeg læste dem, og en af dem handlede netop om rotatercuff problemer.

Læs den kan jeg kun sige, og drop i det hele taget flad bænkpres indtil det er helt væk, du burde kunne finde en vinkel på incline bænkpres hvor du ikke får ondt.

Men tilbage til artiklen: Her fortæller bill starr hvordan han har behandlet mange med symptomer der minder meget om dem du beskriver. det er forresten 2 upload, den lille i wordformat :wink:

Link to comment
Share on other sites

Der blev uploadet en masse bill starr artikler herinde for kort tid siden. Jeg læste dem, og en af dem handlede netop om rotatercuff problemer.

Læs den kan jeg kun sige, og drop i det hele taget flad bænkpres indtil det er helt væk, du burde kunne finde en vinkel på incline bænkpres hvor du ikke får ondt.

Men tilbage til artiklen: Her fortæller bill starr hvordan han har behandlet mange med symptomer der minder meget om dem du beskriver. det er forresten 2 upload, den lille i wordformat :wink:

hej edu...

kan du være lidt mere præcis i, hvor vi finder den??

Link to comment
Share on other sites

Hey

Lille supplement til det andre har skrevet...

Hvis du har tænkt dig at forbedre din BP-teknik, så kan du lade være med at komme helt ned til brystkassen samt lade være med at komme for tæt på hagen. Disse to ting gør, at skulderen bliver belastet mindre ud fra min erfaring. Husk meget lav vægt når du tilpasser teknik...

Jeg har selv generelt dårlig erfaring med BP, synes det belaster alle led i overekstremiteten mere end andre øvelser. Har derfor erstattet BP med dumbell press, hvor jeg oplever en positiv effekt set i forhold til overbelastning...

Bare nogle tanker...

Link to comment
Share on other sites

Men hvad tror I der kan være problemet? Er der andre der har fået skulderproblemer af forkert bænkpres teknik?
Joe, jeg har tidligere også haft ondt ved at tage for bredt fat i forhold hvad min skulder/brystmuskulatur havde af smidighed. Massere af træning med submaksimale vægte og gradvist øgning af bevægeudslaget afhjalp problemet fuldstændigt så jeg i den dag bænker tungere end nogensinde med bred fatning. Men det er ikke det det handler om - det er dig - og dine skulderproblemer er unikke for dig.
Jeg har læst en artikel om træning af rotatormanchetten, og det kan være at det er der den er gal. Jeg har i hvert fald tænkt mig at prøve de øvelser som artiklen snakker om, så snart min skulderen har fået lidt ro
Du skal ikke regne med at øvelserne hjælper såfremt din bænk teknik ikke er ok. Desuden er disse øvelser ikke noget mirakelmiddel - der afhjælper generne fra uge til uge. Det er øvelser du skal køre gennem mange måneder for at vurdere effekten af. Øvelserne kan ikke stå alene - et godt rygprogram tilrådes. Desuden er øvelse 4 forældet. Siddeligende skulder-Laterals er mere skånsomme og rammer supraspinatus bedre.
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Jeg har været hos min læge for at få skulderen undersøgt.

Han anbefalede bare at jeg trænede med lav intensitet og ventede på at det gik væk af sig selv, men det lader ikke rigtig til give resultat.

Det er godt nok blevet bedre, efter at jeg er begyndt at arbejde med min bænkpres teknik, men jeg kan stadigvæk føle ubehag i skulderen i løbet af træningen, og det kan også dukke op tilsyneladende uprovokeret.

En par andre små irriterende ting:

Hvis jeg tager hånden om bag hovedet kan jeg tit få en fornemmelse af at der er et eller andet som kommer i klemme inde i skulderen. Det gør egentligt ikke ondt, men det er heller ikke rart.

Derudover, hvis jeg strækker armen lodret op i luften, og fører den frem og tilbage derfra, eller fra side til side, så kommer der også et "klonk" i skulderen, og armen falder ufriviligt en halv centimeter i den retning som jeg nu er ved at føre armen. :crazy:

Håber det er til at forstå hvad jeg prøver at forklare :laugh:

Overvejer at prøve Ibumetin samt et par ugers pause

Nogle gode råd? Skal jeg følge lægens råd og træne med lav intensitet eller noget andet?

EDIT: Har i øvrigt helt droppet alm. flad bænkpres, i hvert fald indtil min skulder er tilbage til fuld styrke, så indtil videre bliver den erstattet af Incline BB bænk og dips

Edited by Shulman
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share