mave problemer af havregryn


meatismurder
 Share

Recommended Posts

er jeg den eneste der har oplevet at få meget voldsomme mave problemer af at spise havregryn til morgenmad?

nogen der kan give en go forklaring på hvorfor min mave bliver så extremt oppustet og gør ondt hele dagen, efter at have starten morgenen med havregryn?

det er et ret træls problem, da havregryn jo virkelig er sund morgenmad, og jeg ik rigtig ved hva jeg skal spise ellers :crazy:

Link to comment
Share on other sites

er jeg den eneste der har oplevet at få meget voldsomme mave problemer af at spise havregryn til morgenmad?

nogen der kan give en go forklaring på hvorfor min mave bliver så extremt oppustet og gør ondt hele dagen, efter at have starten morgenen med havregryn?

det er et ret træls problem, da havregryn jo virkelig er sund morgenmad, og jeg ik rigtig ved hva jeg skal spise ellers :crazy:

Er det de fine eller de grove du spiser?

Link to comment
Share on other sites

Nu er det jo fiberkost og giver en del flatulens/gas...nu laver jeg selv finten med havregrød og så kakaomælk ovenpå. Det er klart du skal have lidt væske på.

Hvor mange gram er dit indtag på? Ofte skal tarmene lige vænnes til den fiberholdige kost.

Edited by niceman
Link to comment
Share on other sites

Nu er det jo fiberkost og giver en del flatulens/gas...nu laver jeg selv finten med havregrød og så kakaomælk ovenpå. Det er klart du skal have lidt væske på.

Hvor mange gram er dit indtag på? Ofte skal tarmene lige vænnes til den fiberholdige kost.

ved ik lige nøjagtig hvor mange gram det er men sådan en go dyb talerken fuld uden top :blush:

men tror bare det er noget mit tarmsystem burde have vænnet mig til efter jeg jo havde spist i over halvandet år.....og hvor det så bare blev værre og værre og til sidst gik jeg sku og lignede en gravid, hvilket ik var fedt så nu spiser jeg cornflakes istedet, men føler bare ik jeg får en lige så sund og næringsrig morgenmad så, og det er mild sagt pisse irreternde............men gad vide om man virkelig direkte ik kan tåle havregryn?

Link to comment
Share on other sites

Det er ikke forkert i den forstand (gør det selv), men kan give bøvl med maven. Må indrømme jeg ikke kender den excacte grund herfor. Da jeg arbejdede på en (soya) proteinfabrik ved jeg at proteinerne nogle gange kunne indeholde visse typer af antigener til stor irritation for dyrs maver - måske det samme kunne overføres til mennesker?

Edited by Sortiarius
Link to comment
Share on other sites

Det er ikke forkert i den forstand (gør det selv), men kan give bøvl med maven. Må indrømme jeg ikke kender den excacte grund herfor. Da jeg arbejdede på en (soya) proteinfabrik ved jeg at proteinerne nogle gange kunne indeholde visse typer af antigener til stor irritation for dyrs maver - måske det samme kunne overføres til mennesker?

Har du nogen referancer til dette, artikler andet? :smile:

Link to comment
Share on other sites

Præcist hvilken del af det?

At nogle mennesker får bøvl med maven at spise proteinpulver, eller at dyrs maver er allergiske overfor visse antigener?

Bemærk jeg skrev jeg ikke kendte den eksakte grund til hvorfor nogle mennesker får irriteret mave af proteinpulver, det har mere været en erfaringsmæssig konstatering, - det er mig derfor også lidt svært at begynde at diske op med referencer.

Link to comment
Share on other sites

Præcist hvilken del af det?

At nogle mennesker får bøvl med maven at spise proteinpulver, eller at dyrs maver er allergiske overfor visse antigener?

Bemærk jeg skrev jeg ikke kendte den eksakte grund til hvorfor nogle mennesker får irriteret mave af proteinpulver, det har mere været en erfaringsmæssig konstatering, - det er mig derfor også lidt svært at begynde at diske op med referencer.

Den valle protein man køber har været varmet op og selvom flere siger det ikke skulle have nogen betydning har det måske alligevel. Måske er proteinet denatureret og har derfor nemmere ved at udløse en immunreaktion i tarmen? Der er åbenbart en del herinde der kender til problemer med valle protein.

Link to comment
Share on other sites

er jeg den eneste der har oplevet at få meget voldsomme mave problemer af at spise havregryn til morgenmad?

nogen der kan give en go forklaring på hvorfor min mave bliver så extremt oppustet og gør ondt hele dagen, efter at have starten morgenen med havregryn?

det er et ret træls problem, da havregryn jo virkelig er sund morgenmad, og jeg ik rigtig ved hva jeg skal spise ellers :crazy:

Er det kun havregryn du har problemer med at spise? Eller er det også almindeligt brød?

Det kunne nemlig skyldes glutenintolerance (cøliaki), dvs. at du ikke kan tåle det protein der er i korn fra kornprodukterne hvede, rug, byg og havre. Det kan give de symptomer du beskriver.

Der er ikke gluten i majs, hvorfor der ikke er gluten cornflakes. Derfor kan dette skyldes, at du godt kan tåle disse og ikke havregryn.

Du kan evt. blive testet for cøliaki hos din læge.

Læs evt. mere om Cøliaki her

Edited by Cyclingspinner
Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

Hvis man skulle være en af de uheldige der får opppustet mave af for meget havregryn, er der så nogle der kan svare mig på om det forsvinder efter som maven vænner sig til det? Eller skal man leve med en oppustet mave, hvis man vil have sit havregryn?

Link to comment
Share on other sites

Havregryn suger sindsygt meget væske, så det kan være, du ikke får nok væske til måltidet?

Jeg har i hvert fald prøvet at få hård mave grundet mangel på væske..

Ellers kan du jo, som de andre foreslår, prøve at lave det til grød :smile:

Link to comment
Share on other sites

Det lyder som typiske symptomer ved glutenintolerans og med en god omgang havregryn får din tarm også en god portion gluten. Det at det er blevet värre med tiden taler også for det. Det kan du som sagt spörge din läge om at få udredt.

Får du nogensinde lignende symptomer hvor du ikke har spist havregryn?

Link to comment
Share on other sites

Det lyder nu ikke som glutenintolerens. Hverken sympotemerne eller at det skulle være havregryn man reagerer så kraftigt på. Havre indeholder ikke gluten og kun små eller ingen mængder af de proteinfraktioner som tarmen reagerer på ved glutenintolerens. Havregryn kan selvfølgelig være kontamineret, men igen er det små mængder det drejer sig om i forhold til f..eks. rugbrød, franskbrød, osv.

Link to comment
Share on other sites

Der er sedt tilfälde hvor patienter reageret kraftigt på havregryn ved glutenintolerans. Det er rigtigt at mängden gluten ikke er "hög", men den er der og symptomerne der er blevet beskrivne kan også passe godt sammen med det.

Jeg tror i hvert fald at overlägen på mave/tarm på OUH har sedt tilskräkkeligt mange coeliakipatienter for at vide hvordan sygdomsbilledet kan se ud. :innocent:

Men som sagt, hvis du uden problemer kan spise mad med hvedemel, er det nok ikke glutenintolerans du skal kigge efter.

Edited by linis
Link to comment
Share on other sites

Der er sedt tilfälde hvor patienter reageret kraftigt på havregryn ved glutenintolerans. Det er rigtigt at mängden gluten ikke er "hög", men den er der og symptomerne der er blevet beskrivne kan også passe godt sammen med det.

Jeg tror i hvert fald at overlägen på mave/tarm på OUH har sedt tilskräkkeligt mange coeliakipatienter for at vide hvordan sygdomsbilledet kan se ud. :innocent:

Men som sagt, hvis du uden problemer kan spise mad med hvedemel, er det nok ikke glutenintolerans du skal kigge efter.

Det er ingen gluten i havregryn med mindre det er krydskontamineret det burde overlægen på mave/tarm på OUH nok også vide. Langt de fleste med glutenintolerens kan spise alm. havre i små eller almindelige mængder og stort set alle kan spise specialdyrket havre netop fordi den ikke er kontamineret. Så hvis havregryn er det gryn-produkt der reageres på lyder det ikke som glutenintolerens. Nu er sygdomsbilledet ved glutenintolerens ikke særligt klart så at påstå man blot ud fra et par enkle mavesymptomer kan konkludere det er lidt flot sagt uanset hvor mange overlægegrader man har, så er han ihvertfald den første jeg har hørt om i danmark :innocent:
Link to comment
Share on other sites

Det er ingen gluten i havregryn med mindre det er krydskontamineret det burde overlægen på mave/tarm på OUH nok også vide. Langt de fleste med glutenintolerens kan spise alm. havre i små eller almindelige mængder og stort set alle kan spise specialdyrket havre netop fordi den ikke er kontamineret. Så hvis havregryn er det gryn-produkt der reageres på lyder det ikke som glutenintolerens. Nu er sygdomsbilledet ved glutenintolerens ikke særligt klart så at påstå man blot ud fra et par enkle mavesymptomer kan konkludere det er lidt flot sagt uanset hvor mange overlægegrader man har, så er han ihvertfald den første jeg har hørt om i danmark :innocent:

Jo, det er rigtigt nok, som sagt, at der ikke er så meget, hvis du sammenligner med hvede, men HVIS personen i fråga skulle väre fölsom nok så...... mange gang er der forskel på hvad teoretiskt burdte ses og hvad ses i praxis. Den patient vi havde i undervisningsexemplet jeg baserede mit argument på, reagerade i hvert fald også på havregryn.

Og hvis jeg har formuleret mig så det löd som at jeg med sikkerhed konkluderet mig til at mene han har glutenintolerans, så var det en fejl fra min side. Jeg mente bare det evt kunne väre en mulighed når han også blev bedre med detsamme af at skifte til corn flakes og hans symptomer stämmer nogerlunda med en af de to patienter jeg mödt der haft glutenintolerans. (Hvoraf den ene reagerede kun på hvede, mens den anden ikke kunne spise varken havre, hvede eller rug)

Anygays - jeg oplever lignende symptomer når jeg bombarderer min mave kraftigt med kulhydrater der ikke er blevet behandlede i forvejen, i stil med kogning ed - så forslaget at spise gröd i stedet for vil måske hjälpe? :smile:

Edited by linis
Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share