tager på af min "slanke"kur ..


klubbi33
 Share

Recommended Posts

Jeg er en pige på 15 år, midt i puperteten, og vil derfor gerne se nogenlunde slank og flot ud.

Jeg er 170 cm høj og vejer 60kg.

Til nytår vejede jeg 55 kg og lavede mig det mål, at jeg gerne ville tabe mig et par kg. Som i så kan regne ud er det gået lige omvendt.

Jeg har lidt muskler men ikke mange, så jeg regner ikke med at det er dem der vejer.

Jeg lever også meget "sundt" vært fald ikke usundt og prøver da også at begrænse mine eftermiddags ædeflip.

Mit helt store problem er min sult. Jeg er næsten konstant sulten uanset hvor meget jeg proper i mig. Når jeg har spist en 3-4 boller, "puster" min mave sig op, og det er medet ubehageligt. men stadig er jeg ikke mæt. det er bare samvitigheden der stopper mig.

Jeg kunne enormt godt tænke mig en slags skema over hvad jeg "må" spise til måltiderne, så er der jo noget jeg kan rette mig efter. Hvordan finder man ud af sådan noget? altså kunne godt tænke mig at vide hvor meget jeg forbrænder og derefter lægge skemaet.

Hvordan regner man sådan noget ud?

Vil virkelig gerne tabe mig min. de 5 kg. !

på forhånd tak!

ps. kunne også godt tænke mig at tabe mig de "rigtige" steder, styrer kosten det?

Link to comment
Share on other sites

Hvis du tager på, så spiser du mere end du forbrænder :4mewantfood:

Så hvis du vil tabe dig, skal du øge din fysiske aktivitet, og/eller indtage mindre energi.

Du kan ved hjælp af ligevægts beregneren her på siden estimere dit ligevægtsindtag

http://www.motion-online.dk/sundhed_og_vae..._energiforbrug/

Hvis du ønsker at tabe dig ca. 0,5 kg om ugen, som er det mange mener er optimalt, skal du spise ca. 500 kcal under dit totale energi forbrug hver dag.

Programmet Krop og kost, er meget godt til at holde styr på ens energi indtag, ellers brug www.kalorietabel.dk

Edited by Kafir
Link to comment
Share on other sites

Og du kan forresten ikke "punkt" tabe fedt. Det er forskelligt hvordan folk taber sig, mens oftest ryger det fedt først, som du sidst har taget på.

mange tak! det skulle være til at finde ud af.

Er stadig nysgerrig efter andre effektive forslag? :4thumbup:

Link to comment
Share on other sites

Jeg er en pige på 15 år, midt i puperteten, og vil derfor gerne se nogenlunde slank og flot ud.

Jeg er 170 cm høj og vejer 60kg.

Til nytår vejede jeg 55 kg og lavede mig det mål, at jeg gerne ville tabe mig et par kg. Som i så kan regne ud er det gået lige omvendt.

Jeg har lidt muskler men ikke mange, så jeg regner ikke med at det er dem der vejer.

Jeg lever også meget "sundt" vært fald ikke usundt og prøver da også at begrænse mine eftermiddags ædeflip.

Mit helt store problem er min sult. Jeg er næsten konstant sulten uanset hvor meget jeg proper i mig. Når jeg har spist en 3-4 boller, "puster" min mave sig op, og det er medet ubehageligt. men stadig er jeg ikke mæt. det er bare samvitigheden der stopper mig.

Jeg kunne enormt godt tænke mig en slags skema over hvad jeg "må" spise til måltiderne, så er der jo noget jeg kan rette mig efter. Hvordan finder man ud af sådan noget? altså kunne godt tænke mig at vide hvor meget jeg forbrænder og derefter lægge skemaet.

Hvordan regner man sådan noget ud?

Vil virkelig gerne tabe mig min. de 5 kg. !

på forhånd tak!

ps. kunne også godt tænke mig at tabe mig de "rigtige" steder, styrer kosten det?

Først og fremmest kan man jo sagtens veje 60 kg. være 170 cm høj, og samtidig se flot og slank ud!

Og efter min mening skal man ikke holde igen hvis man er sulten..

Her handler det så bare om hvad man spiser.

"3-4 boller" er umiddelbart ikke det mest optimale at spise sig mæt i (kommer selvfølgelig an på hvordan de er lavet)

For en i din alder kunne det umiddelbart godt være lidt besværligt at skulle følge et bestemt kostprogram, da jeg går ud fra du bor og spiser hos dine forældre.

Jeg syntes heller ikke der er nogen grund til at regne dit ligevægtsindtag ud, da det vil ændre sig.

Når du føler dig sulten så spis en portion havregryn med lidt frugt til.. Så går man ihvertfald aldrig helt galt i byen..

Det det nok dernæst handler om er træning.

Hvis du ikke løber, så ville dette være en ideel grundtræning, og ville kunne give de fleste en flot og sund krop.

Men du skriver ikke noget om hvor meget motion du dyrker og hvilken...

Hvis du ikke har erfaring med løbetræning, skal jeg med glæde sende et startprogram til dig..

Link to comment
Share on other sites

Først og fremmest kan man jo sagtens veje 60 kg. være 170 cm høj, og samtidig se flot og slank ud!

Og efter min mening skal man ikke holde igen hvis man er sulten..

Her handler det så bare om hvad man spiser.

"3-4 boller" er umiddelbart ikke det mest optimale at spise sig mæt i (kommer selvfølgelig an på hvordan de er lavet)

For en i din alder kunne det umiddelbart godt være lidt besværligt at skulle følge et bestemt kostprogram, da jeg går ud fra du bor og spiser hos dine forældre.

Jeg syntes heller ikke der er nogen grund til at regne dit ligevægtsindtag ud, da det vil ændre sig.

Når du føler dig sulten så spis en portion havregryn med lidt frugt til.. Så går man ihvertfald aldrig helt galt i byen..

Det det nok dernæst handler om er træning.

Hvis du ikke løber, så ville dette være en ideel grundtræning, og ville kunne give de fleste en flot og sund krop.

Men du skriver ikke noget om hvor meget motion du dyrker og hvilken...

Hvis du ikke har erfaring med løbetræning, skal jeg med glæde sende et startprogram til dig..

Det lyder meget fornuftigt det du foreslår, men jeg spiser også tit en portion havregryn + en bolle eller et æble, og det er bare som om, at det er umuligt for mig at blive mæt. kan det være jeg spiser for lidt proteiner?

her er lige det jeg spiser:

Til morgen spiser jeg ofte en portion mælk (ca 0,20 l) med "kellogg's special K Active" (ca. 40-50g) hvis jeg er mere sulten snupper jeg en bolle uden pålæg.

Froksot:

En sanwich med kalkun/kylling/alt muligt forskelligt. Brødet er med kerner.

Jeg spiser her efter et mini rugbrød/hvid hvede flüte. Og et par æbler.

(Jeg kan stadig spise mere)

Mellem måltid:

Typisk et par boller (uden pålæg)

Et par æbler/pære alt efter hvad vi har.

Jeg tager også tit en portion tyk-mælk med øko müsli hér.

Og måske lidt "trope snkacks" det der (sunde) slik.

(Jeg føler mig ikke altid mæt her heller)

Aften:

Kartofler

LIDT salat

og bønner/vegetar mad (er min søster nemlig)

Det jeg spiser om dagen er nøje fedt-kontrolleret, og jeg spiser ikke for fede ting. max 10 % i varen.

Jeg har så den forestilling, at jeg så kan spise mere uden at tage på.

Rigtigt? :s

Med hensyn til løbningen, løber jeg gerne et par gange om ugen (5km) og går til fobold (1 gang i ugen) jeg vil gerne til at løbe hver 2. dag (5-10km) Men tiden er lidt knap (Spilller musik, laver lektier og er social :)) Så det ville jo klart være nemest hvis jeg lavede om på kosten :)

Link to comment
Share on other sites

Det lyder meget fornuftigt det du foreslår, men jeg spiser også tit en portion havregryn + en bolle eller et æble, og det er bare som om, at det er umuligt for mig at blive mæt. kan det være jeg spiser for lidt proteiner?

her er lige det jeg spiser:

Til morgen spiser jeg ofte en portion mælk (ca 0,20 l) med "kellogg's special K Active" (ca. 40-50g) hvis jeg er mere sulten snupper jeg en bolle uden pålæg.

Froksot:

En sanwich med kalkun/kylling/alt muligt forskelligt. Brødet er med kerner.

Jeg spiser her efter et mini rugbrød/hvid hvede flüte. Og et par æbler.

(Jeg kan stadig spise mere)

Mellem måltid:

Typisk et par boller (uden pålæg)

Et par æbler/pære alt efter hvad vi har.

Jeg tager også tit en portion tyk-mælk med øko müsli hér.

Og måske lidt "trope snkacks" det der (sunde) slik.

(Jeg føler mig ikke altid mæt her heller)

Aften:

Kartofler

LIDT salat

og bønner/vegetar mad (er min søster nemlig)

Det jeg spiser om dagen er nøje fedt-kontrolleret, og jeg spiser ikke for fede ting. max 10 % i varen.

Jeg har så den forestilling, at jeg så kan spise mere uden at tage på.

Rigtigt? :s

Med hensyn til løbningen, løber jeg gerne et par gange om ugen (5km) og går til fobold (1 gang i ugen) jeg vil gerne til at løbe hver 2. dag (5-10km) Men tiden er lidt knap (Spilller musik, laver lektier og er social :)) Så det ville jo klart være nemest hvis jeg lavede om på kosten :)

Jeg syntes ikke din kost ser helt skidt ud, men den kan selvfølgelig altid blive bedre, og jeg kommer her med et par forslag/korrektioner:

Morgenmad

Jeg vil mene du spiser for lidt om morgenen. 40-50 gram special K er ikke alverden og det kan du uden betænkeligheder Øge til mindst det dobbelte.

Special K, er ikke nogen dårlig morgenmad, men heller ikke nogen vidunderføde, som Kellogs gerne vil gøre den til.

Jeg vil mene at harvregryn er lige så godt, ja faktisk bedre!

Det mest optimale ville efter min mening være havregrød, lavet af vand, salt og havregryn.

Drik et glas appelsinjuice til grøden,( en god portion) og spis lidt frugt til.

Frokost

Du skriver selv at du ikke bliver mæt af din frokost..

En sanwich kan have mange forskellige størrelser, hvis den består af tynde toastbrød, er det nok for lidt.

Det er fint at suplere med frugt som du gør, men det er også vigtigt at få en hvis mængde basale næringsstoffer (kulhydrat og protein)

En bedre frokost kunne være en blanding af ris/pasta (brune økologiske ris / spelt eller fuldkornspasta) kød ( fisk, kylling, kalkun) + diverse grøntsager samt bønner.

Det tager ikke lang tid at forberede dagen inden, og jeg kan se at bønner ofte indgår i aftensmaden så det er bare at gemme lidt derfra.

Aftensmad

Aftensmaden ser meget fornuftig ud, det er selvfølgelig vigtigt at få nok proteiner, (nok bønner)

Det er også vigtigt at blande forskellige bønner linser m.m. for at få tilført alle nødvendige aminosyrer, men det har din søster nok styr på eftersom hun er vegetar.

(Er selv Pesco-vegetar. dvs. fisk er tilladt!)

Det er også vigtigt at få nødvendige fedtsyrer, så hvis i ikke i forvejen gør det så hæld lidt olivenolie ud over salaten.

Spis så meget frugt som du kan komme til som supplering.

Det ville være godt hvis du kunne øge dine løbeture til 3-4 gange om ugen.

I stedet for at løbe 5 km i samme rolige tempo, vil jeg anbefale dig at indlægge nogle spurter hvor du øger dit tempo.

(Det gælder om at få pulsen højt op i perioder.)

Det er meget sjældent man ikke har tid til en løbetur, en tur på 3 km. med indlagte spurter kan være guld værd.

(Jeg går ikke ud fra du benytter et løbebånd, men løber i det fri..)

Gør det til en vane at tage nogle arm- mave- og rygbøjninger før og efter løbeturen...

Jeg syntes iøvrigt at du skal glemme alt om en "slanke kur", det handler om at tilrettelægge en sund livsstil som man kan følge i de næste mange år, og ikke kun i små "kur" perioder!

Edited by pioneer
Link to comment
Share on other sites

Det lyder meget fornuftigt det du foreslår, men jeg spiser også tit en portion havregryn + en bolle eller et æble, og det er bare som om, at det er umuligt for mig at blive mæt. kan det være jeg spiser for lidt proteiner?

her er lige det jeg spiser:

Til morgen spiser jeg ofte en portion mælk (ca 0,20 l) med "kellogg's special K Active" (ca. 40-50g) hvis jeg er mere sulten snupper jeg en bolle uden pålæg.

Froksot:

En sanwich med kalkun/kylling/alt muligt forskelligt. Brødet er med kerner.

Jeg spiser her efter et mini rugbrød/hvid hvede flüte. Og et par æbler.

(Jeg kan stadig spise mere)

Mellem måltid:

Typisk et par boller (uden pålæg)

Et par æbler/pære alt efter hvad vi har.

Jeg tager også tit en portion tyk-mælk med øko müsli hér.

Og måske lidt "trope snkacks" det der (sunde) slik.

(Jeg føler mig ikke altid mæt her heller)

Aften:

Kartofler

LIDT salat

og bønner/vegetar mad (er min søster nemlig)

Det jeg spiser om dagen er nøje fedt-kontrolleret, og jeg spiser ikke for fede ting. max 10 % i varen.

Jeg har så den forestilling, at jeg så kan spise mere uden at tage på.

Rigtigt? :s

Med hensyn til løbningen, løber jeg gerne et par gange om ugen (5km) og går til fobold (1 gang i ugen) jeg vil gerne til at løbe hver 2. dag (5-10km) Men tiden er lidt knap (Spilller musik, laver lektier og er social :)) Så det ville jo klart være nemest hvis jeg lavede om på kosten :)

Jeg ved ikke om du er klar over det, men du behøver ikke fokusere så meget på fedtindholdet... Det er det samlede kcalindtag der afgør om man taber sig eller tager på, så ta' et kig på kcal-indholdet i stedet.

Umiddelbart er der ret mange kcal i boller og hvidt brød - især i forhold til hvor meget det mætter.... Spis lidt grovere i stedet, og masser af grøntsager (de fleste mætter godt, og har ikke så mange kcal).... Desuden synes jeg også godt at du ku' spise lidt flere proteiner end du gør....

Det der LIDT salat må du meget gerne lave om til MEGET salat....

Trope snacks er der også rigtig mange kcal i :wink:

Link to comment
Share on other sites

Mange tak for svarene, jeg vil prøve så godt jeg kan! Hvor er det dejligt at nogen gider, at tage sig tid til at svare!

Men er der nogen der ved, hvordan man holder lidt merer styr over de kcal der er i maden? Hvordan regner jeg ud hvor mange min krop forbrænder? og hvordan kan man spise/ikke spise sig til et underskud på 500 kcal (eller nok mindre) ?

Jeg mener hvordan regner man det ud?

Link to comment
Share on other sites

Mange tak for svarene, jeg vil prøve så godt jeg kan! Hvor er det dejligt at nogen gider, at tage sig tid til at svare!

Men er der nogen der ved, hvordan man holder lidt merer styr over de kcal der er i maden? Hvordan regner jeg ud hvor mange min krop forbrænder? og hvordan kan man spise/ikke spise sig til et underskud på 500 kcal (eller nok mindre) ?

Jeg mener hvordan regner man det ud?

Man vejer hvad man spiser og finder ud af det på den måde....

www.kalorietabel.dk er en hjemmeside hvor du kan se næringsindholdet i forskelligt mad.... Så kan man få en ide om hvad der er godt og hvad der er knap så godt...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share