Matildes nyeste kakaovariant - 50% sukker.


Dr. pattøj
 Share

Recommended Posts

Har gået og undret mig over, hvorfor de lige i DEN variant har tilsat laktase.... Drikken har jo ingen speciel grund til at skulle være til laktoseintolerante decideret... Gætter på en del er glade for halveringen af sukkerindholdet, dog..

Men har laktase en funktion ud over at skulle spalte laktose?? :blink: Jeg forstår det ikke!!

Link to comment
Share on other sites

Har gået og undret mig over, hvorfor de lige i DEN variant har tilsat laktase.... Drikken har jo ingen speciel grund til at skulle være til laktoseintolerante decideret... Gætter på en del er glade for halveringen af sukkerindholdet, dog..

Men har laktase en funktion ud over at skulle spalte laktose?? :blink: Jeg forstår det ikke!!

Uden lige at have sat mig for meget ind i det, så kunne det være for at bevare den søde smag selvom sukkermængden er reduceret?

Laktose er nemlig ikke særlig sødt, men spaltes det til glukose og galaktose vil glukosen vel være med til at søde yderligere. Så man på den måde udnytter det naturlige sukker i mælken?

Om det rent faktisk er det korrekte svar vil jeg dog ikke stå 100% fast på, men det var da et bud. Jeg ved heller ikke hvor meget galaktose søder i forhold til glukose og i forhold til når det er bundet i laktose, men mon ikke der er andre der ligger inde med den viden?

Link to comment
Share on other sites

Uden lige at have sat mig for meget ind i det, så kunne det være for at bevare den søde smag selvom sukkermængden er reduceret?

Laktose er nemlig ikke særlig sødt, men spaltes det til glukose og galaktose vil glukosen vel være med til at søde yderligere. Så man på den måde udnytter det naturlige sukker i mælken?

Om det rent faktisk er det korrekte svar vil jeg dog ikke stå 100% fast på, men det var da et bud. Jeg ved heller ikke hvor meget galaktose søder i forhold til glukose og i forhold til når det er bundet i laktose, men mon ikke der er andre der ligger inde med den viden?

Slet ikke et dumt bud! :smile:

Under alle omstændigheder, er det vel en fordel for laktoseintolerante?? Er der egentlig nogle mulige problemer ved at "indtage laktase kunstigt"??

Link to comment
Share on other sites

Slet ikke et dumt bud! :smile:

Under alle omstændigheder, er det vel en fordel for laktoseintolerante?? Er der egentlig nogle mulige problemer ved at "indtage laktase kunstigt"??

Altså laktase er jo bare et enzym, og altså dermed et protein. Så selve laktasen skulle der ikke være nogen problemer med. Den bliver bare udnyttet ligesom resten af proteinet i mælken.

Men så kommer spørgsmålet om renheden af laktasen jo ind. Hvor godt er det oprenset inden det er tilsat?

Tjah ??

Link to comment
Share on other sites

Her er iøvrigt Mathildes afløser...

4,7% protein....

Drikken produceres i øvrigt af Arla, men jeg mener ikke den findes på det danske marked endnu...

:crazy:

GALAXY

Har du kigget på kcal indholdet? 103 kcal pr. 100 ml.

Der er ikke plads til mange af sådan nogle i en kostplan hvor man ikke vil tage mere fedt på en højst nødvendig!

Så hellere den nye kakaomælk fra Hirtshals helt uden sukker:

pr. 100 g: 35 kcal

Protein: 3,5 g

Kulhydrat: 4,9 g

Fedt: 0,4 g

Så kan du drikke 3 gange så meget og stadig indtage lige mange kcal men til gengæld over dobbelt så meget protein :wink:

Link to comment
Share on other sites

Det kan være tilsat, netop som der bliver nævnt, for at spalte laktosen, af hensyn til laktoseintolerante.

Det kan også være noget man tilsætter det til f.eks. skummetmælkspulver, for at gøre det nemmere at blande op - laktose er svagt opløseligt.

Ang. det med at spalte laktosen for at søde mere, så lyder det heller ikke helt dumt, da både glucose og galaktose har højere relativ sødhed end laktose.

Link to comment
Share on other sites

Er der nogen af jer der har lidt mere info om den nye kakaomælk?

Jeg er selv laktoseintolerant, og bliver da lidt nysgerrig, om det er noget for mig :-)

Den smager okay godt... - smagte den på FoodExpo, og damen prædiken i lang tid om det dejlige laktat enzym....

Link to comment
Share on other sites

De tilsætter laktase for sødmens skyld. Det er Arlas egen forklaring. Ergo må laktose indholdet være mindre.

Det er bl.a. spaltningen af laktosen der har gjort det muligt at reducere den tilsatte mængde sukker i Kakaomælken med 50 %, uden at skulle gå på kompromis med smagen (heri mener de sødmen).
Link to comment
Share on other sites

Men underligt, laktase har temp optimum på 48grader - medmindre mælken behandles på mejerierne i denne forbindelse, burde enzymet ikke være voldsomt aktivt ved +5 grader hvor vi normalt opbevarer mælkeprodukter.

Dog ser man ofte kakaomælk opbevares ved stuetemparatur.

Link to comment
Share on other sites

Fik lige lidt uddybende forklaring fra Arla efter et par spørgsmål. Konklusion: Det er et produkt værd at prøve hvis man er laktoseintolerant.

Hej xxxxxx

Det meste af laktosen er spaltet i produktet. Inden spaltningen begynder

er det i alt 4,6 g laktose pr. 100 g kakaomælk.

Når spaltningen er slut er der imellem 0,2 og 0,5 g intakt laktose tilbage

pr. 100 g, mens der er 4,1 til 4,4 g galaktose og glukose (spaltet

laktose).

Vi kender ikke til laktoseintolerante forbrugeres erfaringer med produktet,

det primære formål med spaltningen har været at maximere den søde smag.

Teoretisk set burde produktet være velegnet til laktoseintolerante.

Generelt gælder det, at de fleste laktoseintolerante kan tåle små mængder

af laktose især hvis laktosen indtages sammen med et måltid.

xxxx xxxxx

Ernæringsafdelingen

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share