Min ryg "bobler"......


Guest Kalkunen
 Share

Recommended Posts

Guest Slettet bruger

Jeg har gennem den sidste måneds tid haft et irriterende problem med min lænd. Når jeg sidder stille eller ligger ned, er der et eller andet i venstre side af lænden, der sitrer, bobler, ryster - ved ikke helt hvordan jeg skal beskrive det :laugh:. Som en nerve, der går amok oder so was :blink:... Og det vil bare ikke gå væk. Har i nogen jordisk ide om, hvad det kunne være, og hvad man kan gøre ved det? Jeg gider næsten ikke til lægen med et så lille problem.

K

Edited by Kalkunen
Link to comment
Share on other sites

Jeg har gennem den sidste måneds tid haft et irriterende problem med min lænd. Når jeg sidder stille eller ligger ned, er der et eller andet i venstre side af lænden, der sitrer, bobler, ryster - ved ikke helt hvordan jeg skal beskrive det :laugh:. Som en nerve, der går amok oder so was :blink:... Og det vil bare ikke gå væk. Har i nogen jordisk ide om, hvad det kunne være, og hvad man kan gøre ved det? Jeg gider næsten ikke til lægen med et så lille problem.

K

Det kunne godt lyde som en iskias..

Det vil sige at der bliver trykket på en nerve der løber fra lænden og hele vejen ned gennem benet.

Dette kan være sket ved en overbelastning af lænden/bækkenet.

Selvomproblemet nu føles lille kan det hurtigt forværres..

Mit råd ville derfor være gå hurtigst muligt til kiropaktor og få det ordnet.

Link to comment
Share on other sites

Guest Slettet bruger
Det kunne godt lyde som en iskias..

Det vil sige at der bliver trykket på en nerve der løber fra lænden og hele vejen ned gennem benet.

Dette kan være sket ved en overbelastning af lænden/bækkenet.

Selvomproblemet nu føles lille kan det hurtigt forværres..

Mit råd ville derfor være gå hurtigst muligt til kiropaktor og få det ordnet.

Hm, jeg har bestemt ikke været aktiv det sidste halve år. Har dyrket nada sport og løfte nada vægte. Overbelastning kan det næppe være, kan faktisk kun komme i tanke om en bestemt form for motion, som jeg har dyrket :wink:.

Men vil du så mene, at jeg skulle kunne mærke det hele vejen ned gennem benet? For det kan jeg ikke - kan kun mærke den her "stødagtige" fornemmelse i venstre siden af lænden. Er sgu ikke meget for at bruge penge på et kiropraktor-besøg, men det er vel en nødvendighed :unhappy:.

Men tak for svaret.

K

Edited by Kalkunen
Link to comment
Share on other sites

Nej, du behøver ikke at kunne mærke det hele vejen ned i benet.

Det er kun når det har udviklet sig til det allerværste..

Det kan sagtens hænge sammen med at du netop ikke har trænet i en lang periode, af denne grund er du mere modtagelig over for en skade, som ikke nødvendigvis kommer af træning, men kan være af en tilfældig bevægelse du har udført.

Med hensyn til at spilde penge på en kiropraktor, så kan der helt sikkert være mange penge at spare ved at fange problemet i den tidlige fase.

Typisk skal der højest et par behandlinger til.

1. gangsbesøg koster ca. 300 kr

dernæst 150 kr. pr. behandling.

Link to comment
Share on other sites

Det kan være mange ting, umiddelbart lyder det dog ikke som en iskias for mig (kardinalsymptomet er her smerteudstråling til bagsiden af benet), vil lige tage et lille kig bøgerne i morgen og kommentere igen.

Ischias referer til n. ischiadicus der udspringer i plexus sacralis, en del der lider af ischias smerter vil også have smerter i lænden men som du beskriver det lyder det ikke just som det typiske ischias tilfælde - specielt ikke hvis smerten ikke stråler ned i benet.

Er dog ikke just ekspert på området - men ville dog overveje en fysioterepeut før en kiropraktor i det her tilfælde.

Edited by Sortiarius
Link to comment
Share on other sites

Fortsæt du bare med ikke at opsøge en ekspert og se hvad der sker...

Det bliver nemlig helt sikkert billigere i det lange løb, hvis du har noget der kræver behandling, men ikke gider bruge en lille sjat på det, før du er rigtigt godt og grundigt fucked up i ryggen... :nonono:

Hvor mange gange skal det dog siges, at der ikke kan diagnosticeres over nettet... :nonono::nonono::nonono:

Link to comment
Share on other sites

Det kan være mange ting, umiddelbart lyder det dog ikke som en iskias for mig (kardinalsymptomet er her smerteudstråling til bagsiden af benet), vil lige tage et lille kig bøgerne i morgen og kommentere igen.

Det er jo kun i svære tilfælde at iskiassmerter går hele vejen ned gennem benet.

De starter som regel, netop som han beskriver, i den ene side af lænden.

Er dog ikke just ekspert på området - men ville dog overveje en fysioterepeut før en kiropraktor i det her tilfælde.

Hvorfor?

En kiropraktor er da netop ekspert på dette område.

Link to comment
Share on other sites

ER det ikke bare en nerve i klemme? Prøv med noget udstrækning af hele kroppen (specielt ryggen), det hjælper måske. Derefter får du lige gang i en varmepude :smile:

Som han skriver er det et problem han har gået med i op til en måneds tid.

Derfor er det sikreste efter min mening helt klart at få en ekspert til at kigge på sagen.

Link to comment
Share on other sites

Hvor mange gange skal det dog siges, at der ikke kan diagnosticeres over nettet... :nonono::nonono::nonono:
Der kan udveksles erfaringer og oplevelser over nettet.

Og formidles viden over nettet.

Læger har meget af deres viden fra bøger, og viden der kan formidles via

papir kan også formidles elektronisk.

Der er vel en mening med, at vi har koblet sygehusene sammen med en fiberforbindelse.

Hvis der sidder nogle kvalificerede personer her i forumet,

synes jeg absolut spørgsmålet er relevant her, men enig,

det kan selvfølgelig ikke erstatte en personlig konsultation.

Jo, nogle konsultationer er så dårlige, at råd her er bedre,

men sådan burde det ikke være... :laugh:

Henning :showoff:

Link to comment
Share on other sites

Der kan udveksles erfaringer og oplevelser over nettet.

Og formidles viden over nettet.

Læger har meget af deres viden fra bøger, og viden der kan formidles via

papir kan også formidles elektronisk.

Der er vel en mening med, at vi har koblet sygehusene sammen med en fiberforbindelse.

Hvis der sidder nogle kvalificerede personer her i forumet,

synes jeg absolut spørgsmålet er relevant her, men enig,

det kan selvfølgelig ikke erstatte en personlig konsultation.

Jo, nogle konsultationer er så dårlige, at råd her er bedre,

men sådan burde det ikke være... :laugh:

Henning :showoff:

Fornuftigt at høre, Henning.

Link to comment
Share on other sites

Der kan udveksles erfaringer og oplevelser over nettet.

Og formidles viden over nettet.

Læger har meget af deres viden fra bøger, og viden der kan formidles via

papir kan også formidles elektronisk.

Der er vel en mening med, at vi har koblet sygehusene sammen med en fiberforbindelse.

Hvis der sidder nogle kvalificerede personer her i forumet,

synes jeg absolut spørgsmålet er relevant her, men enig,

det kan selvfølgelig ikke erstatte en personlig konsultation.

Jeg er sådan set enig med dig og må indrømme, at mit svar vist blev skrevet i en lettere gnaven tilstand :blush:

Når det så er sagt, så synes jeg det er synd, når folk har givet deres råd og sagt "Det er mine 5 cents, men i dit tilfælde er det måske en god ide' at opsøge en ekspert" og folk med problemer forkaster dette af økonomiske årsager.

Alt for tit har jeg set folk, der har gået med problemer for længe, fordi de har fået et "godt råd" af en eller anden: "lidt varmecreme og så skal du ellers bare gå det væk" el. lign.

De personer kommer, for det meste, til at gå ind i et længere behandlings/optræningsforløb, end de personer, der tidligt i deres forløb har fået en kvalificeret fagmand til at se på deres problem.

Her er det ikke rocket science, at det kan betale sig at opsøge denne fagmand, når man har gået med sin problemstilling over et vist stykke tid... økonomisk som menneskeligt.

Ja, selvfølgelig er der en mening med at sygehusene er koblet sammen...

Så kan en fagmand, der har en svær problemstilling med en patient, beskrive præcist hvilke problematikker han oplever, hvilke test og symptomer der er etc.

Alt dette bliver gjort i et fagsprog, af kyndige fagmænd, som (forhåbentlig) har været et godt testbatteri igennem inden de spørger om hjælp.

Derfor bliver svaret (forhåbentlig) også givet på et kyndigt fagsprog af en kyndig fagmand.

Fagmanden med den svære problemstilling, nu kan tage flere tests op og prøve at diagnosticere og behandle ud fra den nye synsvinkel, der er kommet på sagen... Hvis ellers der er positiv respons på de nye tests og prøver.

Den personlige konsultation er hele tiden et mellemled.

Jo, nogle konsultationer er så dårlige, at råd her er bedre,

men sådan burde det ikke være... :laugh:

Henning :showoff:

Hehe... Det har du selvfølgelig ret i Henning :wink: Ikke alle er gode nok, til at indrømme, at de ikke ved noget om sagen.. Sørgeligt, når en faglig stolthed bliver til generel dumhed og folk derfor ikke vil videresende patienter til andre behandlere.

Summasummarum:

Gode råd er gode, men gode råd kan også være dyre i det lange løb.

Gode råd uden en personlig konsultation, er, i min verden, som at skyde med spredehagl i blinde. Man får en let beskrivelse af problemet, foretager ingen tests, eller prøver.. kan dog selvf. stille spørgsmål, man kan ikke se, røre, føle, høre etc.

Man giver et råd, mens andre giver et andet råd og så er det ellers op til personen med problemet, at prøve lykken og hive et råd op af den store bunke, som han vælger kan være det rigtige.

Bare i denne tråd, kan vi se, at der er givet et par forskellige råd, om hvad problematikken kunne være, og sådan er det heldigvis hver gang, der bliver dannet en sådan tråd. Det er fantastisk, at folk er så hjælpsomme, ingen tvivl om det.

MEN, det er også ærgeligt, hvis problemet bliver negligeret og derfor udarter sig til et større problem pga. man er for sparsommelig/nærig til at opsøge en fagmand

Fortsat god weekend.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er for såvidt enig med kauf.

Men nu startede manden jo en tråd, for at høre om det "lød som et eller andet". Det er da klart det hører til sjældenhederne at man kan vurdere hvad der højest sandsynlig er galt med en person over et forum, specielt når det drejer sig om noget så komplekst som rygsmerter.

Men når nu manden skriver, så kan man da godt komme med et bud - der er jo trods alt kun een person der kan vurdere hvor invaliderende problemet er i dagligdagen og det er een selv.

Jeg skrev igår jeg ikke syntes det lød som en typisk iskias, ikke at det ikke var een. Iskias smerter kan selvsagt tage sig ud på mange måder og er en hel videnskab for sig selv - men jeg synes ikke det lyder som en typisk iskias i forhold til hvad jeg har lært - det fastholder jeg.

Når jeg skriver at jeg ville opsøge en fysioterepeut før en kiropraktor er det mere en personlig preference. Hvis jeg havde problemer med ryggen ville jeg gå til lægen, få en henvsining til en fys. og hvis det så ikke hjalp så (måske) en kiropraktor. Måske fordi jeg stadig ser kiropraktik som en smule alternativt, måske fordi jeg synes det er en smule overkill at gå direkte til en kiropraktor. Fysioterepeuter er også eksperter indenfor det her felt.

Edited by Sortiarius
Link to comment
Share on other sites

Guest Slettet bruger

Tak for alle jeres svar :smile:. Lige minus Kauf, der måske bare skulle lade være med at svare, når han udelukkende støjer.

Men, jeg tror jeg følger dit råd, Sortiarius, og tager til lægen. Så vil jeg se, hvad han anbefaler. Mon ikke det bliver fys.

K

Link to comment
Share on other sites

Guest Slettet bruger
Jeg synes bestemt heller ikke det lyder som iskias-problemer. Jeg har bøvl med iskias og det er, som andre beskriver, en brændende fornemmelse der mærkes på bagsiden af benet - ikke en sitren i lænden.

Men tag til lægen og få det tjekket.

Yep, det vil jeg gøre :smile:. Jeg hader bare at tage til lægen med sådanne småting. Men i har jo ret. Det kan udvikle sig, og så vil jeg fortryde, at jeg ikke gjorde det.

K

Link to comment
Share on other sites

Jeg skrev igår jeg ikke syntes det lød som en typisk iskias, ikke at det ikke var een. Iskias smerter kan selvsagt tage sig ud på mange måder og er en hel videnskab for sig selv - men jeg synes ikke det lyder som en typisk iskias i forhold til hvad jeg har lært - det fastholder jeg.

Hvad er det præcis ved dette tilfælde der ikke lyder som en iskias.

-En Iskias vil typisk starte i den ene side af lænden, senere brede sig lidt længere ned i ballen, og i de værste tilfælde ligefrem stråle længere ned i benet.

Når jeg skriver at jeg ville opsøge en fysioterepeut før en kiropraktor er det mere en personlig preference. Hvis jeg havde problemer med ryggen ville jeg gå til lægen, få en henvsining til en fys. og hvis det så ikke hjalp så (måske) en kiropraktor. Måske fordi jeg stadig ser kiropraktik som en smule alternativt, måske fordi jeg synes det er en smule overkill at gå direkte til en kiropraktor. Fysioterepeuter er også eksperter indenfor det her felt.

Jeg er ikke helt enig i at en fysioterapeut ville være at foretrække frem for en kiropraktor.

Kirpraktik har været anerkendt siden 1992 af den danske sundhedsstyrelse, og derfor gives der tilskud til behandlingen.

En kiropraktor har en temmelig lang uddannelse bag sig (6 år) og den går meget koncentreret på rygproblemer, i modsætning til fysioterapeuter.

Kiropraktorer vil benytte manipulations behandling,

Hvor fysioterapeuter typisk vil benytte forskellige strækøvelser.

Mange fysioterapeuter har dog fundet ud af hvor effektiv manipulationsbehandling er, og benytter også denne behandlingsform.

Men lad os endelig høre det videre forløb i denne sag hr. Kalkun...

Edited by pioneer
Link to comment
Share on other sites

Guest Slettet bruger

Helt sikkert. Jeg ringer til lægen på mandag. Der plejer ikke at være så lang ventetid, så jeg kan sikkert komme med lægens melding tirsdag eller onsdag.

K

Link to comment
Share on other sites

Tak for alle jeres svar :smile:. Lige minus Kauf, der måske bare skulle lade være med at svare, når han udelukkende støjer.

Men, jeg tror jeg følger dit råd, Sortiarius, og tager til lægen. Så vil jeg se, hvad han anbefaler. Mon ikke det bliver fys.

K

Hey Kalkun!

Selv tak!

Som du kan se prøver jeg at fortælle dig, at du skal opsøge en fagmand, hvilket du nu vil gøre.

I mit andet indlæg prøver jeg at redegøre for hvorfor du ikke skal spilde din tid, med noget som måske ikke er et problem nu, men kan blive det på sigt, hvor du senere skriver dette i et andet indlæg:

Jeg hader bare at tage til lægen med sådanne småting. Men i har jo ret. Det kan udvikle sig, og så vil jeg fortryde, at jeg ikke gjorde det.

Og så sender du alligevel sådan en lille hilsen afsted :4slap:

Men god bedring med din boblen i ryggen, håber du får et råd du kan bruge. - Og hvis du vil kan du PM'e mig, så kan du få adressen på en af de klinikker, jeg er tilknyttet :wink:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Nogen update på hvad der skete videre?

Jeg har selv dette problem, med at min ryg dirrer, bobler, ryster, sitrer, specielt når jeg ligger ned, og jeg kan godt føles stiv i den når jeg rejser mig op. Desuden er den også lidt øm. Kan ingenting mærke ud i benene, men det føltes lidt som om den er gal nederst i lænden.

Link to comment
Share on other sites

Bump et sidste forsøg på svar.

Var til lægen i igår, og han undersøgte det, trykkede ned langs rygsøjlen, det gjorden kun ondt et sted ca 10 CM over hoften på rygsøjlen. Han sagde han mente det var en overbelastning på ledene(musklerne?) der sidder ved rygsøjlen. Og at jeg skulle lade være med at træne ryg på nogen måde til det ikke gjorde ondt mere. Men så i dag benpressede jeg (for første gang) og glemte at sætte sæddet helt op, så der kom noget tryk ind på min lænd, lod først mærke til det bagefter at det gjorde ondt, men havde jo overhovedet ikke engang trænet lænden(andet en lidt opspænd i bænkpres)

Jeg vil rigtig gerne se en update på emnet.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share