Bronzecirkel


LeCerveau
 Share

Recommended Posts

Jeg har læst flere steder at folk bruger bronzecirkel som træning.

Vi skulle i skolen (2 HF Idræt B-niveau) lave et Styrke-udholdenshed program, da jeg har en karriere fra forsvaret, sagde jeg at vi bare skulle lave Bronzecirkel. Færdigt arbejde.... MEN.. Så kommer vores lærer og mere eller mindre sabotere det hele, nogle af de argumenter han kom med var sådan set gode, så nu er jeg blevet i tvivl om bronzecirkel dur til noget, når man taler om Træning.

Min læres argumenter var at NOGLE af øvelserne var på grænsen til det farlige (benbøjninger - der kan ses en video på forsvarets hjemmeside, fordi benet blev bøjet ned TIL 90 grader, hvilket jeg næsten selv gør i squat) :blink: Har da også læst om folk her på MOL der træner "Ass - To - The - Grass" Men det mente han var skadeligt. MEN at grunden til folk kører Squat på overstående måde, mente min lærer var fordi de var rutinerede i teknikken, og vidste hvad de gjorde. (Lyder da meget fornuftigt)

Nu skal det lige pointeres at den måde øvelserne skal laves på, har jeg set på en video på forsvarets hjemmeside, og det er ud fra den måde øvelserne laves på den video, spørgsmålet går på, da jeg er overbevist om (og det var min lærer også) at laver man øvelserne på en anden måde og skiftede nogle ud var den god nok.

http://forsvaret.dk/FKP/Bliv+Fr%C3%B8mand/...else/Videoklip/

Så mit spørgsmål er om Bronzecirkel (Fra Forsvaret) kan bruges til træning, eller om den er bestemt som test?

Link to comment
Share on other sites

Bronzecirklen er fin til det formål. Jeg går ud fra at målgruppen er sunde/raske unge mennesker, og i så fald er der ikke rigtigt noget at komme efter mht. at øvelserne skulle være farlige.

Nu er en gymnasielærer typisk heller ikke ligefrem det mest praktisk orienterede menneske...

Link to comment
Share on other sites

Min læres argumenter var at NOGLE af øvelserne var på grænsen til det farlige (benbøjninger - der kan ses en video på forsvarets hjemmeside, fordi benet blev bøjet ned TIL 90 grader, hvilket jeg næsten selv gør i squat)

Der mangler et eller andet for at det dér skal blive et argument imod øvelsen.

Mener du i øvrigt 90 grader ift knæleddets bøjning, lårets vinkel ift lodret eller noget helt tredje?

Vores tror alle tilsyneladende at vores knæled er så svage at de ikke engang skulle kunne holde til at bære vores egen vægt? :blink:

Link to comment
Share on other sites

Hvis man ikke synes om benbøjning (og nok heller ikke englehop) så undlad dem dem.

Resten af cirklen har han vel ikke sat fingre på(?)

Selv er jeg af den opfattelse at min krop er designet til at bevæge sig, så det gør jeg.

Er der andre led din lærer ike mener må bøje smere end til 90grader.

- Albuen f.eks, så i ikke må tage strækkere med brystet i jorden?

- Fingerene så i ikke man gribe om noget som har mindre diameter end 7cm

For mig er det noget vrøvl.

Selvfølgelig skal man ikke som utrænet springe direkte ud i en guldcirkel.

Alt med måde.

Men hvis han virkelig har gode ideer til hvorfor cirklen skulle være skidt, så vil jeg gerne høre dem - for jeg laver mange cirkler.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har selv yderst god erfaring med bronzecirkler. Jeg om en af mine kammerater sluttede, i en periode, fredage af med 3 stk. bronzecirkler. Efter nogle måneder med sådanne var man i tip top militærform. Så var det bare konditionen der haltede lidt efter. Så jeg kan kun anbefale den som styrke-udholdenhedsprogram. Men du har jo selv prøvet den, så det ved du jo nok godt.

Til gengæld så jeg i videoklippet "rygøvelse", at han ikke havde sine hæle samlet, hvilket jeg ved ergoterapeuter gerne vil have man har. Spørg mig ikke hvorfor...

Link to comment
Share on other sites

Jeg har læst flere steder at folk bruger bronzecirkel som træning.

Vi skulle i skolen (2 HF Idræt B-niveau) lave et Styrke-udholdenshed program, da jeg har en karriere fra forsvaret, sagde jeg at vi bare skulle lave Bronzecirkel. Færdigt arbejde.... MEN.. Så kommer vores lærer og mere eller mindre sabotere det hele, nogle af de argumenter han kom med var sådan set gode, så nu er jeg blevet i tvivl om bronzecirkel dur til noget, når man taler om Træning.

Min læres argumenter var at NOGLE af øvelserne var på grænsen til det farlige (benbøjninger - der kan ses en video på forsvarets hjemmeside, fordi benet blev bøjet ned TIL 90 grader, hvilket jeg næsten selv gør i squat) :blink: Har da også læst om folk her på MOL der træner "Ass - To - The - Grass" Men det mente han var skadeligt. MEN at grunden til folk kører Squat på overstående måde, mente min lærer var fordi de var rutinerede i teknikken, og vidste hvad de gjorde. (Lyder da meget fornuftigt)

Nu skal det lige pointeres at den måde øvelserne skal laves på, har jeg set på en video på forsvarets hjemmeside, og det er ud fra den måde øvelserne laves på den video, spørgsmålet går på, da jeg er overbevist om (og det var min lærer også) at laver man øvelserne på en anden måde og skiftede nogle ud var den god nok.

http://forsvaret.dk/FKP/Bliv+Fr%C3%B8mand/...else/Videoklip/

Så mit spørgsmål er om Bronzecirkel (Fra Forsvaret) kan bruges til træning, eller om den er bestemt som test?

Jeg kører ofte de dér cirkler...og jeg har svært ved at finde noget der giver ligeså høj puls og smerte...min mening er derfor det er rigtig god træning og jeg kan mærke det virker. Benbøjsproblematikken er efter min mening vås, men har du skrøbelige knæ skulle disse måske styrkes med andre øvelser oveni.

Dem som arbejder med cirkler herinde har som regel også et specifikt formål med det! :wink:

Edited by niceman
Link to comment
Share on other sites

Jeg kører ofte de dér cirkler...og jeg har svært ved at finde noget der giver ligeså høj puls og smerte...min mening er derfor det er rigtig god træning og jeg kan mærke det virker. Benbøjsproblematikken er efter min mening vås, men har du skrøbelige knæ skulle disse måske styrkes med andre øvelser oveni.

Fordi pulsen er høj og smerten stor, og du kan "mærke" det virker, er det på ingen måde sikkert det virker. Virker i forhold til hvad især ?? (for lige at fluekneppe)

Mht benbøjninger, er det hul i hovedet. Vores krop og led er skabt til at bevæge sig, og hvis de kommer i yderpositioner skal vores nervesystem nok selv brokke sig så vi ikke overbelaster noget unødigt.

Føler nærmere det er din underviser der må argumentere sagligt for hvad det farlige præcist er. (ved det godt er svært at stille sig op og være kritisk)

Link to comment
Share on other sites

Fordi pulsen er høj og smerten stor, og du kan "mærke" det virker, er det på ingen måde sikkert det virker. Virker i forhold til hvad især ?? (for lige at fluekneppe)

At udføre et givet antal gentagelser, og et givet antal øvelser*3, med max hastighed uden at musklerne giver op...

Link to comment
Share on other sites

Der mangler et eller andet for at det dér skal blive et argument imod øvelsen.

Mener du i øvrigt 90 grader ift knæleddets bøjning, lårets vinkel ift lodret eller noget helt tredje?

Vores tror alle tilsyneladende at vores knæled er så svage at de ikke engang skulle kunne holde til at bære vores egen vægt? :blink:

Måske mit indlæg var lidt dårligt formuleret. Mener låret og læg ikke må komme under 90grader. MEN som jeg også skrev, så var han også af den holdning at folk med rutine i f.eks Squat, sikkert sagtens kunne lave øvelsen, da deres led var trænet til det. Problematikken var at folk som ikke er vandt til træning, ikke lige skulle kaste sig ud i den øvelse...

Link to comment
Share on other sites

Måske mit indlæg var lidt dårligt formuleret. Mener låret og læg ikke må komme under 90grader. MEN som jeg også skrev, så var han også af den holdning at folk med rutine i f.eks Squat, sikkert sagtens kunne lave øvelsen, da deres led var trænet til det. Problematikken var at folk som ikke er vandt til træning, ikke lige skulle kaste sig ud i den øvelse...

Nej du skal ikke tage en person som har været sengeliggedne i lang tid, og tvinge ham gennem bronzecirklen!

Men "almindelige" folk, som går i gymnasiet/HF burde altså være i stand til at lave benbøjninger uden at begge ben falder af, eller knæskallerne flækker.

Edited by 789
Link to comment
Share on other sites

Fordi pulsen er høj og smerten stor, og du kan "mærke" det virker, er det på ingen måde sikkert det virker. Virker i forhold til hvad især ?? (for lige at fluekneppe)

For at fluekneppe dig på på plads: det virker i forhold til det som jeg skal bruge det til!

Link to comment
Share on other sites

Hvad er det nu lige det er, bronzecirkel? :innocent:

3 x 4 pullups@mig

3 x 8 knæbøjninger på højre side

3 x 12 mavebøjninger fødder hævet i 90 graders vinkel

3 x 8 knæbøjninger på venstre side

3 x 10 armbøjninger

3 x 12 rygbøjninger

3 x 10 reaktionsøvelser uden friktion

3 x 12 englehop

Link to comment
Share on other sites

Hmm jeg har altid troet at man skulle lave et englehop for hver gang man lavede en dobbeltvending før det var en reaktionsøvelse...

Question: Hvad er så lige en guldcirkel? (tror det var 789 der nævnte den)

MLP

Guld er bare dobbelt reps...reaktionsøvelser er specielle og det du beskriver er nok fordi mange ikke kan lave dem...

Link to comment
Share on other sites

PurePower magezine udgav i november 2002 et nummer med en MEGET lang og omfattende artiklen (flere faktisk) omkring forskellige aspekter ved squat.

Det er en 5mb pdf-fil, som jeg desværre ikke lige kan finde en online version af. Tilsyneladende er listen med referencerne nævnt i artiklen ikke med i den jeg har, da det åbenbart kun er første halvdel af nummeret.

Uanset hvad, så er nedenstående konklusionen på en lang snak om kræfter på ledbånd osv i knæet under squat

Now, everybody has seen how deep a weightlifter squats when he or she does a clean or a snatch. Most people assume that this must be bad for the knees. Well, a very old study looked at competitive weightlifters in deep squats of 130 to 150 degrees of knee bend. 29 The researchers found a great degree of knee instability—clearly not good for the weightlifters—but a later study seeking to reproduce these findings was not able to do so. 38 These later researchers actually looked at the parallel and deep squat and found neither to be detrimental to knee stability. Well, the evidence says it all. Squatting isn’t bad for your knees. Actually, most of the data indicate that squatting (even deep squatting) is quite safe for the knees and may improve knee stability. If you have healthy knees, they’re quite capable of handling even the heaviest loads that your body can tolerate. If you have an injured PCL, you may want to limit your squatting depth.

Det ville ærligt talt også undre mig en del, hvis det sådan helt generelt skulle være problematisk for knæleddet at sætte sig ned i en (klassisk :wink: ) skovskiderstilling. At det her i bronzecirklerne (eller ved pistols) foregår på et ben gør selvfølgelig at belastningen er større, men de tal der står i artikler som sammenligner ledbåndenes styrke med den belastning et 200+ kg squat medfører, der nærmer belastningen sig kun omkring halvdelen af hvad ledbåndet kan klare. Jeg skal så ikke lige kunne sige om denne belastning stiger lineært med vægten på stangen. Det er i hvert fald ikke oplagt for mig at den skulle gøre det, selvom det er muligt.

PS: Når jeg laver et-bens benbøj som i bronzecirkler, så når mit lår ikke til parallel med oversiden, og vinklen med underbenet er cirka 90 grader i bunden.

Link to comment
Share on other sites

At udføre et givet antal gentagelser, og et givet antal øvelser*3, med max hastighed uden at musklerne giver op...

Og hvad får man ud af at gøre det uden musklerne giver op ? Hypertrofi, udholdenhed i så fald hvilken form, hurtighed ? Jeg spørger bare nysgerrigt, eftersom det er så godt, er det da meget rart at vide hvad det forbedrer..

For at fluekneppe dig på på plads: det virker i forhold til det som jeg skal bruge det til!

Synes nu ikke svaret giver mig ret meget. Eftersom du ved det virker, samt det ligeledes virker efter hensigten, kan du måske uddybe hvad denne er?

Link to comment
Share on other sites

PurePower magezine udgav i november 2002 et nummer med en MEGET lang og omfattende artiklen (flere faktisk) omkring forskellige aspekter ved squat.

Det er en 5mb pdf-fil, som jeg desværre ikke lige kan finde en online version af. Tilsyneladende er listen med referencerne nævnt i artiklen ikke med i den jeg har, da det åbenbart kun er første halvdel af nummeret.

Uanset hvad, så er nedenstående konklusionen på en lang snak om kræfter på ledbånd osv i knæet under squat

Det ville ærligt talt også undre mig en del, hvis det sådan helt generelt skulle være problematisk for knæleddet at sætte sig ned i en (klassisk :wink: ) skovskiderstilling. At det her i bronzecirklerne (eller ved pistols) foregår på et ben gør selvfølgelig at belastningen er større, men de tal der står i artikler som sammenligner ledbåndenes styrke med den belastning et 200+ kg squat medfører, der nærmer belastningen sig kun omkring halvdelen af hvad ledbåndet kan klare. Jeg skal så ikke lige kunne sige om denne belastning stiger lineært med vægten på stangen. Det er i hvert fald ikke oplagt for mig at den skulle gøre det, selvom det er muligt.

PS: Når jeg laver et-bens benbøj som i bronzecirkler, så når mit lår ikke til parallel med oversiden, og vinklen med underbenet er cirka 90 grader i bunden.

Dette var linket for 2 uger siden, men det virker dødt nu, altså pdf linket

http://www.purepowermag.com/samples/pdf/squat1to39.pdf

Link to comment
Share on other sites

Udholdenhed, hurtighed, og (måske?) en lille portion vilje...

Du træner ikke både muskeludholdenhed og muskelhurtighed på samme tid. En kombination vil gøre at begge bliver trænet ineffektivt.

Anyway, det er ikke et personligt angreb som sådan, det er bare statements ala: "det gør ondt, derfor virker det", "musklerne brænder, ergo er det godt" osv. jeg gerne vil til livs.

Hvad er det ønskede mål med den pågældende aktivitet, og opfylder træningsformen de krav der stilles for at træne disse mål på den mest hensigtsmæssige måde. Dette er et spørgsmål man må stille sig selv i forbindelse med sin træning - efter min mening.

Link to comment
Share on other sites

3 x 4 pullups@mig

3 x 8 knæbøjninger på højre side

3 x 12 mavebøjninger fødder hævet i 90 graders vinkel

3 x 8 knæbøjninger på venstre side

3 x 10 armbøjninger

3 x 12 rygbøjninger

3 x 10 reaktionsøvelser uden friktion

3 x 12 englehop

:strat:

Rock On! Tak for svaret

Link to comment
Share on other sites

Du træner ikke både muskeludholdenhed og muskelhurtighed på samme tid. En kombination vil gøre at begge bliver trænet ineffektivt.

Anyway, det er ikke et personligt angreb som sådan, det er bare statements ala: "det gør ondt, derfor virker det", "musklerne brænder, ergo er det godt" osv. jeg gerne vil til livs.

Hvad er det ønskede mål med den pågældende aktivitet, og opfylder træningsformen de krav der stilles for at træne disse mål på den mest hensigtsmæssige måde. Dette er et spørgsmål man må stille sig selv i forbindelse med sin træning - efter min mening.

Som skrevet andetsteds bruges den cirkel visse steder og bl.a. som optagelsesprocedure. Når jeg skriver, at jeg kan mærke det virker så er det, fordi jeg kan mærke min kondition/udholdenhed forbedres.

Men det ser ud som vi må have et studie med 200 forsøgspersoner...

"det gør ondt, derfor virker det", hvor findes dit citat ordret? Du misfortolker for så kunne jeg da bare stikke en kødkniv i låret det giver nemlig også høj puls og smerter...

Edited by niceman
Link to comment
Share on other sites

Du træner ikke både muskeludholdenhed og muskelhurtighed på samme tid. En kombination vil gøre at begge bliver trænet ineffektivt.

Anyway, det er ikke et personligt angreb som sådan, det er bare statements ala: "det gør ondt, derfor virker det", "musklerne brænder, ergo er det godt" osv. jeg gerne vil til livs.

Hvad er det ønskede mål med den pågældende aktivitet, og opfylder træningsformen de krav der stilles for at træne disse mål på den mest hensigtsmæssige måde. Dette er et spørgsmål man må stille sig selv i forbindelse med sin træning - efter min mening.

Så du mener at man ikke kan blive hurtig til at lave englehop/reaktionsøvelser/armstrækkere etc. samtidig med at man kan lave flere, og de bliver nemmere?

Har ellers virket fint for mig...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share